Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Just now, Szeth said:

Selvfølgelig kan en kommune håndtere og preppe veldig mange med prehospital behandling og dermed unngå dødsfall. Jeg er ikke den eneste som sier at man må unngå og dra på hytten.

Dette vil isåfall skje med frivilige, og hyttefolkene kan også være frivilige.

Uansett, fokuset ditt er helt feil. Kommer vi i den situasjonen du snakker om nå, så har vi allerede tapt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (Akkurat nå):

Dette vil isåfall skje med frivilige, og hyttefolkene kan også være frivilige.

Uansett, fokuset ditt er helt feil. Kommer vi i den situasjonen du snakker om nå, så har vi allerede tapt.

 

Frivillige?
Tapt?

Hva røyker du? ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Szeth said:

Frivillige?
Tapt?

Hva røyker du? ?

Om det blir så ille at en kommune med 500 innbyggere har masse syke som de må preppe, så er det full kaos i byene.

Oslo vil da ha rundt 50000 syke og 5000 kritiske. Halvparten av legene har blitt syke, alle nødnummerene er blokkert av folk som ringer, døde folk blir ikke hentet fra sine hjem.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Om det blir så ille at en kommune med 500 innbyggere har masse syke som de må preppe, så er det full kaos i byene.

At det står dårlig til i en bygd betyr ikke at det står dårlig til i en by. Logisk bristnigsfeil i tankegangen din.

Budeia skrev (4 minutter siden):

Hva innebærer dette? Å ha telefoner som ingen kan nå fram på, og legevakter som er stengt for dem med luftveisinfeksjoner?

Fastleger har mange ting de kan starte med og vurdere før man ankommer sykehus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Szeth said:

At det står dårlig til i en bygd betyr ikke at det står dårlig til i en by. Logisk bristnigsfeil i tankegangen din.

Les det jeg skrev igjen.

"Fokuset ditt er helt feil. Kommer vi i den situasjonen du snakker om nå, så har vi allerede tapt."

Fullstendig kaos i alle norske byer er scenarioet vi prøver å unngå, ikke scenarioet vi bør planlegge for. Og i den situasjonen vil folk rømme til hyttene sine uansett. Du vil ikke klare å stoppe dem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
2 hours ago, Noxhaven said:

 

Dere går i denne fella gang på gang.. tror jeg har tatt dere to på dette tre ganger nå.
Kan dere slutte å forpeste tråden med uærlig missinformasjon?
 
Nei, dødeligheten i Kina er tilnærmet 5% når det gjelder individer som er testet og som har fått en utgang, ikke 5% av de som er smittet. Så nei vi kan ikke bruke 5% som en pekepinne engang til å anta dødeligheten til dette viruset på en hel befolkning.

Og nei, vi vet ikke at minst 60% av smittede må legges inn i Italia, vi vet at 60% av de som Italia har blitt TESTET er mennesker som er blitt så syke at de har måtte bli lagt inn. Antagelig fordi en stor andel av befolkningen der nede allerede er smittet så sykehusene må bruke all sin tid på å behandle alvorlige tilfeller, ikke på å teste alle som har litt tørrhoste.

Italia har testet over 80.000. Ca 15.000 testet positivt. Det er under 1/5. Hadde mørketallene vært store så hadde forskjellen mellom testede og positive vært mye lavere. Tyder jo på at de klarer å nå ut til de fleste, eller? 

Se på Kina, hadde det vært store mørketall hadde de ikke klart å isolere viruset. Da hadde vi fremdeles sett enorm økning. 

 

Lenke til kommentar
Szeth skrev (5 minutter siden):

Fastleger har mange ting de kan starte med og vurdere før man ankommer sykehus.

Sikkert, men hvem er det som i disse dager får kontakt med sin fastlege... annet enn dem som har tradisjonelle lidelser og kan møte opp på legekontoret.

Hyttekommunene har alltid visst at ved f.eks. en atombombe, ville den kunne ramme mange som befant seg på hytta. 

Dagbladet bruker nå de største typer jeg har sett noensinne, i ordet "dødsfall". 

Endret av Budeia
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Les det jeg skrev igjen.

Fokuset ditt er helt feil. Kommer vi i den situasjonen du snakker om nå, så har vi allerede tapt.

Fullstendig kaos i alle norske byer er scenarioet vi prøver å unngå, og i den situasjonen vil folk rømme til hyttene sine uansett. Du vil ikke klare å stoppe dem.

Kommer til å gjøre er noe HELT annet enn bør gjøre.
Jeg gir vel faen i hva vi kommer til å gjøre. Jeg vet at vi ikke bør hamstre.. Vi KOMMER til å hamstre hele veien igjennom dette.

Jeg snakker om hva vi bør gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 minutt siden):

Sikkert, men hvem er det som i disse dager får kontakt med sin fastlege... annet enn dem som har tradisjonelle lidelser og kan møte opp på legekontoret.

Vel, du får ikke kontakt med fastlegen i bydga hvis det strømmer til hyttefolk.

Altså, jeg kommer sikkert til å dra opp til hytten selv. :) Jeg sier bare at det gjør det vanskeligere for beredskapen.

Lenke til kommentar
Just now, Szeth said:

Kommer til å gjøre er noe HELT annet enn bør gjøre.
Jeg gir vel faen i hva vi kommer til å gjøre. Jeg vet at vi ikke bør hamstre.. Vi KOMMER til å hamstre hele veien igjennom dette.

Jeg snakker om hva vi bør gjøre.

Det vi bør gjøre er å stoppe spredningen av viruset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Szeth said:

Kommer til å gjøre er noe HELT annet enn bør gjøre.
Jeg gir vel faen i hva vi kommer til å gjøre. Jeg vet at vi ikke bør hamstre.. Vi KOMMER til å hamstre hele veien igjennom dette.

Jeg snakker om hva vi bør gjøre.

Etterhvert så skjønner folk forhåpentligvis at dette viruset er ufarlig for unge og friske men svært smittsomt og farlig for utsatte grupper. Da er det ikke noen grunn til å hamstre egentlig for de fleste, man hamstrer ikke for en forkjølelse eller vanlig influensa, og man trenger ikke være så redd for selv å bli smittet om man er sprek uten lidelser ellers.

 

Dette er ikke svartedauen for folk flest, men for de utsatte gruppene er det nettopp det.

 

Bare holde seg mest mulig unna andre innen rimelige grenser, så en reduserer utbredelsen og sparer de utsatte gruppene fra lidelse og død. Og ikke skape større problemer for disse med å hamstre for ukesvis i tillegg.

 

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
Budeia skrev (10 minutter siden):

men hvem er det som i disse dager får kontakt med sin fastlege...

Tja, jeg har ikke vært i kontakt med min fastlege på over 10 år.
Sendte melding via en app, fikk time ganske kjapt etter. Så ikke et problem slik jeg ser det :) Men varierer vel fra lege til lege.

 

Huff da

U8lWUeD.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Hotel Papa skrev (Akkurat nå):

Hypotetisk spørsmål: 

Hvis Norge skulle stenge grensene og gjøre som Danmark, der kun danske statsborgere får slippe inn - hvordan blir det da med utenlandske statsborgerne som bor i Norge men som ikke befinner seg i Norge når grensene blir stengt?

Svaret ligger vel i spørsmålet? Ikke-danske statsborgere slipper ikke inn, enten de har leilighet i Danmark eller ei.

Lenke til kommentar
Hotel Papa skrev (1 minutt siden):

Hypotetisk spørsmål: 

Hvis Norge skulle stenge grensene og gjøre som Danmark, der kun danske statsborgere får slippe inn - hvordan blir det da med utenlandske statsborgerne som bor i Norge men som ikke befinner seg i Norge når grensene blir stengt?

De kommer ikke inn.

Lenke til kommentar
tjavel skrev (17 minutter siden):

På meg virker det som myndighetene ikke får bestemt seg helt. Dette er som for alle andre gjetning, men den strategien vi kjører nå kan se ut som er tenkt å holde dette på det nivået som er nå, og etterhvert som folk er i ro mere blir det enklere å spore smitteoverføringer og så isolere igjen, altså containment. Sykepersonell eller andre som kan gjøre slik sporing blir bedre på det etterhvert. Det er mye det de vant på i Kina.

De har i alle fall bestemt seg for at å forsøke å stoppe epidemien totalt - ala Kina - ikke er aktuelt. Nå vil nok totalt antall smittede gå ned noe grunnet tiltakene, problemet er at man vet ikke hvor mye og lite om hvem som unngår smitte til syvende og sist. Det hjelper lite å unngå smitte i barnehager dersom viruset likevel finner veien inn i 90% av sykehjemmene i Norge.

Testing i en populasjon hvor viruset er endemisk er nærmest meningsløst. Legg til høy grad av bevegelsesfrihet så blir det i alle fall umulig. Å spore smittekilder gir mening når det er relativt få smittekilder, og hvor befolkningen allerede har sterkt fått innskrenket sin frihet. Jeg vil tro vi er forbi det punktet nå, det er for sent til å få noe fornuftig ut av det, men jeg kan ta feil. Og om det er teoretisk mulig, så vil det kreve noe helt enormt med ressurser. Penger er en ting, men også i arbeidskraft med en viss kompetanse. Det er spørs det i det hele tatt er mulig å gjennomføre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...