Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Just now, Simen1 said:

De vil nok ikke løfte en finger for å få folk ned derfra når helsevesenet begynner å bli overbelastet. Hyttefolket får sin fortjente sisteplass i 113-køa. Kombinasjonen alkohol og alpinbakker fører jo aldri til noen uhell. Lykke til!

Om jeg skulle være uheldig nok til å havne i en ulykke, så får jeg dø da.

Hadde jeg vært der oppe, så har jeg ikke god nok nett til å sjekke nyhetene, så jeg ville ikke fått med meg at jeg egentlig burde dra hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå fikk jeg melding som betyr at jeg i praksis er i karantene med tilbakevirkende kraft siden har oppholdt meg i sentrale strøk men bor fast i kommune som ikke har hatt noen tilfeller ennå. Forsåvidt riktig ting å forebygge at de kommunene som ikke har smitte ennå ikke får det, like mye som å sørge for å isolere de som har smitte.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
2 minutes ago, jonast said:

Hvordan er det for dem som blir kalt ut i Heimevernet i denne situasjonen?

Kan de takke nei?

Kan arbeidsgiver nekte?

Har man krav på lønn fra arbeidsgiver mens man er i HV-tjeneste?

Når vi nå vet at det nærmer seg ekstremt mange permitteringer, vil jo arbeidsgivere som uansett er borte i HV-tjeneste kanskje være et naturlig førstevalg å permittere?

Om man i tillegg da ikke får lønn mens man er der, er det jo helt krise å bli kalt ut..

Det regnes nok for gyldig fravær. Regner med at det er opp til den enkelte heimevernssoldat å høre på den øverste leder de kan enes om et felles arbeidsmål. En må vel gå ut i fra at de trer inn i militærtjeneste og blir lønnet av militæret og får sin mat i fra sine overordnede (hvordan de nå enn organiserer seg slik, etter at nistematen er oppspist)..

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

USA stenger for innreise fra Storbritannia og Irland fra mandag.

Spørs om ikke USA har mye større problem, enn de to nevnte landene. :hmm:

Tenker da på uoppdagede corona-smittede. Fattigdom og mangle på sykeforsikringer medfører vel at mørketall kan være store. Og, hvis det lanseres gratis-tilbud i helse etterhvert, vil tallene fyke i været.

Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (32 minutter siden):

Var ikke annet en at staten vil gjøre mye rart for å oppnå eller beholde kontrollen. I Kina tok de sjangsen på en pandemi ved a straffe leger, i Norge vil man ikke ga folk på hytta. Begge deler virker både idiotisk og åpenbart kontraproduktivt om man tar utgangspunkt i pandemibekjempelse, men virker ganske rasjonelt om statens kontroll på situasjonen er målet

Poenget her er at man ønsker å gi folk behandling. Og da må man være tilgjengelig og på et sted med kapasitet når du blir syk. Hvis du drar på hytta langt utpå vidda uten mobiltelefon tror jeg nok det er helt greit for alle...

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

Spørs om ikke USA har mye større problem, enn de to nevnte landene. :hmm:

Tenker da på uoppdagede corona-smittede. Fattigdom og mangle på sykeforsikringer medfører vel at mørketall kan være store. Og, hvis det lanseres gratis-tilbud i helse etterhvert, vil tallene fyke i været.

Største problemet til USA er at det er nesten ikke-eksisterende rettigheter for arbeidstakere og syke. Der snakker vi nok mange som kommer til å miste jobb og bli fattige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jonast skrev (5 minutter siden):

Hvordan er det for dem som blir kalt ut i Heimevernet i denne situasjonen?

Kan de takke nei?

Kan arbeidsgiver nekte?

Har man krav på lønn fra arbeidsgiver mens man er i HV-tjeneste?

Når vi nå vet at det nærmer seg ekstremt mange permitteringer, vil jo arbeidsgivere som uansett er borte i HV-tjeneste kanskje være et naturlig førstevalg å permittere?

Om man i tillegg da ikke får lønn mens man er der, er det jo helt krise å bli kalt ut..

Arbeidsgiver kan aldri si nei. 

Fikk nettopp min undersøkelse om hvem som kan stille. Det var 7 forskjellige valg, de fleste handlet om man var syk/i karantene. Selv valgte jeg det alternativet som sa at jeg ikke kan stille pga beredskapsrolle i min ordinære jobb. Usikker på om forsvaret er enig i min arbeidsgivers oppfatning der, men det får jeg sikkert se snart. 

Rart at det ikke var noe alternativ om at man ikke kan stille pga man har barn/mangler barnepass... 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Miri said:

Jeg blir provosert over nordmenn på ferie som nå hyler og skriker over at de ikke kommer seg hjem. Hele fotballaget til Mjøndalen sitter fast i Tyrkia. De reiste ut tidligere denne uken ... Familier og backpackere klager sin nød i media. Dugnadsånden etterlyses, underforstått at andre skal betale for at de i sin grenseløse dumskap har satt seg i denne situasjonen.

Kunne ikke vært mer enig. Har man vært ute å reist siste måneden har man med viten og vilje selv satt seg i situasjonen de nå er i med alt fra 14d hjemmekarantene etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
herzeleid skrev (1 time siden):

Ser ut til at det blir karantene på oss (vært utenlands men ingen symptomer). Jeg ble ikke helt klok på hvor grensen går for hva vi kan gjøre. Er det "greit" å gå på butikken og handle?

Karantenebestemmelsene reguleres av smittevernloven. Erna presiserte på pressekonferansen i dag at brudd på karantene kan medføre straff. Myndighetene har gått ut med informasjon om hva karantene og isolasjon konkret innebærer:

Hva betyr det å være hjemme?

  • Hjemmeisolering: Å være hjemme, isolert fra andre mennesker, og ikke ha tett kontakt med de du bor sammen med. Gjelder for alle med mistenkt eller bekreftet covid-19-sykdom helt til friskmelding av lege.
  • Hjemmekarantene: Å være hjemme og ikke ha kontakt med andre enn de du bor sammen med. Gjelder for alle som har hatt kontakt med covid-19-syke, men som ikke selv er syke, i 14 dager fra siste kontakt.

Hjemmekarantene omfatter å

  • ikke gå på jobb eller skole
  • unngå reiser
  • ikke ta offentlig transport
  • unngå andre steder der man lett kommer nær andre
  • unngå nær kontakt med andre
Lenke til kommentar

Så fra NRK:

 

Her er tiltakene

Dette er tiltakene Solberg har lagt frem:

  • Havner og flyplasser stenges for utlendinger som kommer med fly fra utlandet og ikke har en god grunn til å oppholde seg i Norge fra mandag.
  • Folk bør ikke reise på hytta. De som allerede har reist bør reise hjem. Sivilforsvaret skal bistå med å få folk hjem ved behov.
  • Regjeringen har opprettet dialog med SAS og Norwegian om hjelp til å frakte smittevernutstyr fra Kina til Norge.
  • Utenriksdepartementet fraråder alle ikke-nødvendige reiser uansett land.

 Skal flyplasser og havner stenges helt?

– De stenges ikke helt, for nordmenn og andre som må hit skal kunne lande, men det er en bortvisningsinstruks for folk som kommer her og ikke har spesielt behov for å være her, sier Solberg.

 

 

Hva vil skje om jeg tar en kjøretur til Sverige for å handle på Tirsdag (eksempel)? Jeg slipper vel forbi militæret? Hva skjer når jeg skal tilbake? Må jeg i karantene? Sikkert ingen som vet, men sikkert mange som lurer

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Men gjelder dette flyforbudet for turister som skal reise hjem fra Norge på mandag da?

selvsagt ikke.
det gjelder heller ikke fly med nordmenn som kommer hjem.

Eneste som kan forkludre dette er utilsiktet byråkrati i de angjeldene landene, der de har lagd regler med utilsiktet virkning. Men ingen land kan i utgangspunktet nekte å ta imot egne borgere.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...