Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

  

Mr.M skrev (28 minutter siden):

dette gjelder også svenskegrensa, men det vil bare være "utlendinger" som evt. nektes innreise. Så ingen fare for Harry-handelen såvidt jeg forstår. 


Mnja, jeg finner ikke noe vedtak eller særlig mye skriftlig fra Justisdep. eller andre, men er det fremdeles slik at folk kan reise over grensen å handle sånn helt uten videre?

Jeg håper og tror at folk nå holder seg hjemme, når sivilforsvaret stanser deg både ut og inn av Norge når du passerer grensen, så burde det være åpenbart at harryhandling ikke akkurat er noe aktverdig formål som tilsier at man bør reise utenlands akkurat nå.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (Akkurat nå):

Når jeg tenker meg om, så tror jeg hyttetiltaket handler om noe helt annet.

Jeg tror de planlegger å stenger veier. Risikoen med å bli på hytta er ikke at sivilforsvaret kommer, men at du vil sitte fast.

Njaaa. beredskapen i landet er vel bygd opp rundt befolkningen, slik at Hemsedal, normalt sett kanskje ikke har så mange sykesenger og helsepersonell. Et outbreak der med 25.000 mennesker er jo ikke bra. Men tipper det blir lockdowns etterhvert, det er jo fornuftig. Hvis ikke folk klarer å holde seg så isolert som mulig, så må de "hjelpes" til det

Lenke til kommentar


Shit, beskriver mine siste 2-3 uker.

Hadde det som kan beskrives som 1. fase for ca. 2 uker siden så ble jeg bedre av det men hanglet og ble liksom ikke helt bra slik at jeg kunne starte trening igjen.
*bam* over i en influensa-aktig sykdom uten snørring men likevel bihule og øreproblematikk (i tillegg til det typiske ved influensa).
Begynte å føle meg bedre fra det  igjen nå siste 2-3 dager og våget meg ut en tur i går (halvtimes luftetur i område uten folk) samt at jeg følte meg mye bedre i dag tidlig og vurderte nesten en trilletur på sykkel (tullete overmot og veldig lei av å sitte stille, ligge i senga og generelt visne bort innenfor husets vegger).

Men i ettertid glad jeg ikke ikke overilt forsøkte å trene (frustrert etter mange uker uten nå), vi tok heller en rolig tur med hund til et øde sted hvor vi koste oss en 45min tid i sola (godt påkledd) og så hjem igjen.Ikke så veldig lenge etter vi kommer hjem (halvtime til time) er jeg merkelig frysen og blir bare ikke varm selv om jeg drikker varm te. Kjennes på en måte ut som all varme i huset er slått av. 
Gikk da å la meg under dyna i senga for å forsøke å få varmen (med klea på) og sovnet tvert i noen timer og våknet dårlig igjen med type tørrhoste og pusteproblematikk igjen (mye kremting nå etc) samt denne ømme vonde følelsen i lungene igjen.

For min del virker det som jeg har hatt 2 faser som han beskriver det over og nå kanskje er på vei inn i tredje men håper virkelig ikke det. Begynte å se frem til å bli frisk nå, lei av å være syk. (fortsatt i selvpålagt karantene hjemme.)

Oppsummering:
Slike sett har jeg til nå trodd at jeg først har hatt en ukes tid el. med forkjølelse og pollenplager 1 ukes tid. Så litt bedre men hanglet. Så 1 uke med en rar influensa og vondt i hele lungeområdet som gikk mot tilfriskning i går og i dag, før det igjen ser ut til å snu til noe annet.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Baranladion said:

Njaaa. beredskapen i landet er vel bygd opp rundt befolkningen, slik at Hemsedal, normalt sett kanskje ikke har så mange sykesenger og helsepersonell. Et outbreak der med 25.000 mennesker er jo ikke bra. Men tipper det blir lockdowns etterhvert, det er jo fornuftig. Hvis ikke folk klarer å holde seg så isolert som mulig, så må de "hjelpes" til det

Folk var allerede på vei hjem. Det var ingen grunn til å skremme det siste mindretallet til å dra hjem hvis det handler om beredskapen.

Men hvis de planlegger å stenge ned veiene så gir det mening at de kjører så hardt på. De vil ikke at folk skal sitte fast på hytta uten at de er forberedt på det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):


Shit, beskriver mine siste 2-3 uker.

Hadde det som kan beskrives som 1. fase for ca. 2 uker siden så ble jeg bedre av det men hanglet og ble liksom ikke helt bra slik at jeg kunne starte trening igjen..
*bam* over i en influensa uten snørring men likevel bihule og øreproblematikk (i tillegg til det typiske ved influensa).
Begynte å følge meg bedre fra det  igjen nå siste 2-3 dager og våget meg ut en tur i går (hlavtimes luftetur i område uten folk) samt at jeg følte meg mye bedre i dag tidlig og vurderte nesten en trilletur på sykkel (tullete overmot og lei av å sitte stille og ligge i senga).

Men glad jeg ikke gjorde det, vi tok heller en tur med hund til et øde sted hvor vi koste oss en 45min tid i sola (godt påkledd) og så hjem igjen. Noen timer etterpå kjempefrysen og måtte gå å legge meg og sovnet tvert i noen timer og våknet dårlig igjen.

For min del virker det som jeg har hatt 2 faser som han beskriver det over og nå kanskje er på vei inn i tredje men håper virkelig ikke det.

Har du fått bekreftet smitte eller er dette basert på selvdiagnose?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sheldon C said:

Hva skulle være hensikten med å stenge veier?

Det ble gjort her i Kina også, og hadde god effekt.

Hensikten er å kunne isolere de smittete områdene sånn at det ikke sprer seg til resten av landet. En ikke-smittet tettsted kan leve relativt normalt, og de kan da putte ressursene på tettstedene og byene hvor det er smittete.

Endret av Camlon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Da Geir Stene-Larsen, som er ekspedisjonssjef i Folkehelseavdelingen til Helse- og omsorgsdepartementet, kom hjem fra reise til Spania tirsdag, gikk han rett inn i kriseutvalget som jobber med å bekjempe koronapandemien i Norge, skriver NRK.

Både Stene-Larsen og én annen medarbeider som hadde vært på reise til USA ble gitt unntak fra karantenebestemmelsene av helsedirektør Bjørn Guldvog, slik at de kunne være med i krisearbeidet.

:: (Stene-Larsen er nå testet positiv for viruset)

- Det er veldig beklagelig det som nå har skjedd. Det er veldig leit. Særlig fordi vi er i en kritisk fase av epidemien og trenger at alle i ledelsen er oppegående, sier Geir Stene-Larsen til Aftenposten.

 


https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=29196

"Oppegående" er vel ikke et ord jeg ville brukt til å beskrive hverken Stene-Larsen eller ledelsen som lot figuren være med i alle krisemøter rett etter han kom hjem fra Spania, uten å en gang bli testet først.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Camlon said:

Men hvis de planlegger å stenge ned veiene så gir det mening at de kjører så hardt på. De vil ikke at folk skal sitte fast på hytta uten at de er forberedt på det.

De har ihvertfall helt sikkert vurdert muligheten av å stenge veiene slik at de kan holde deler av landet uten smitte og få det smittefritt igjen fra en kant. Da kan denne delen operere mere som normalt igjen. Nord-Norge kan drive fiske og eksportere helt OK mens man fortsatt har smitte pågående i Sør-Norge.

Det er et brukbart virkemiddel i Norge siden terrenget er så kronglete og bare stenge noen få veier for personbiler vil isolere delene av landet ganske bra. Vi drar nytte av de lange avstandene mellom folk. Er ikke et zombie-virus dette ..

Innenriks fly må fortsatt kunne gå for personell som behøvs om en er trygge på at de ikke er smittet.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
tjavel skrev (1 time siden):

Stenger ikke grensene bare for å forhindre smitten i å komme inn siden den allerede er her, men også forhindre turister som reiser rundt mye og ikke kjenner lokale forhold og kan smitte mange, og også i tilfelle utviklingen blir forskjellig i ulike land over tid.

 

Da kan hvert land avgjøre sin egen skjebne ut fra eget beste uten å bekymre seg på nye smitteklider utenfra, ikke så mye problematikk i fohold til å håndtere folk fra andre land osv. Man trenger ikke sette inn så mye ressurser ennå men hvis man har offisielt stengt grensa så blir det lettere senere å kontrollere om nødvendig.

 

I praksis har man allerede stengt grensen til alle andre enn Sverige og Finland siden man må i 14 dagers karantene ved ankomst, og det er det ingen som vil men like greit å gjøre det offisielt.

 

Jeg sier ikke at det ikke er riktig å innføre, men at det er for sent. Poenget mitt er at smitten er allerede ute i landet, og smitten må nå begrenses mellom kommuner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...