Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Theo343 said:

Personlig håper jeg vi maksimalt ser priser på 1100,,- USD MSRP for 3080TI.

Drømmen er selvsagt at de "normaliserer" prisene og lanserer 3080Ti til 800-1000 USD MSRP, det vil vel gi norske butikkpriser på ca. 10-12.000,- avhengig av valutakurser ved kjøp osv.

Når man ser prisfall er det som regel for å forsøke å ta markedsandeler fra konkurrenten og det har vel ikke Nvidia behov for akkurat nå da deres hovedmarked virker å være HPC samt at de satser mot ARM plattformer. Men ett lite håp ligger i at de er usikre på hvor god RDNA2 blir og dermed kliner til med lansering av 3080Ti FE til 899,- USD MSRP.

Men alle som kjenner Jensen vet at den beslutningen kan tas backstage 5 minutter før han går på scenen for å holde opp kortet på lanseringsdagen. Vi får håpe han da har hatt en særdeles god dag og føler seg klar for å tekkes gamere igjen.

EDIT:
3080Ti til 899,- USD og 3080 til 749,- USD. 3090 til 1499,- (Hvis jeg skal tro på julenissen)

Til sammenligning hadde 1080Ti en lanseringspris på 699,- og jeg tenker 899-1000,- er mer i den naturlige utviklingen fra 1080Ti til nå. 2080Ti ble lansert til 999,- (kunstig dyr) og FE til 1199,-.

Har de også slitt med produksjonsnoden pga. sin gambling med å sette fab leverandørene opp mot hverandre må nok vi betale den "gambling" regningen.

På den annen side er en prisøkning fra 699,- til 999,- (2080Ti) på bare 2 år ganske drastisk og jeg håper de nå normaliserer prisnivået med 3080. Worst case sier Nvidia "We saw that you were willing to pay top dollar for 2080Ti so 3080Ti will be in the same pricerange at 1xxx,-".

Om ikke annet kanskje det blir RDNA2 på meg denne gangen hvis den er bedre enn 2080Ti. Og i absolutt worst case fungerer 1080Ti veldig bra :D Jeg kan også kjøre 1440P i 1:1 om jeg ønsker.

- Done.

En av de to grunnleggerne av ARM er uenig i at Nvidia skal få kjøpe ARM. Leste også at det er mulig at ARM går til aksjemarkedet og eies av et konsortium av produsenter. Det er er genuint ønske om å forsøke å holde ARM på britisk jord om de kan. Kan hende britiske myndigheter sørger for dette? Noe sånn i fra gårsdagens hukommelse synes jeg å erindre at jeg leste (med forbehold om unøyktig gjengivelse)

 

Edit:

Det jeg lurer mest på er om den påkostede founders edition kjøleren kommer til å gjøre at tredjepartskortprodusenter ikke vil kunne ta premium på sine overklokkede modeller? Det er jo et potensiale ihvertfall for at founders edition vil bli så bra at det er bedre enn alt annet, om da ikke noen er så flinke at de finner opp kruttet versjon 2 parallellt med Nvidia her.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

NVIDIA's GeForce RTX 30 'Ampere' Gaming graphics cards are less than a month away from their official unveiling and the latest rumors are now pointing out that the green team has decided to boost the memory specifications of its entire next-generation lineup including the Geforce RTX 3080 Ti & the GeForce RTX 3080.

Quote

NVIDIA GeForce RTX 30 'Ampere' Gaming Graphics Cards Launching In 24 GB, 20 GB, 10 GB Variants, GDDR6X Memory Highlighted Too

Quote

The leaker highlights a 24 GB variant, 20 GB variant, and a 10 GB variant. All of these cards are based on the GA102 GPU core since they are suggested to feature a 384-bit and a 320-bit VRAM bus interface. The GA104 GPU will come with a smaller 256-bit bus as it has come historically. It looks like NVIDIA has decided to do away with a 16 GB variant so AMD's Radeon RX 'Big Navi' GPU will take up the spot of the highest-end 16 GB offering this year but from the looks of it, even a 10 GB model from NVIDIA is going to be highly competitive against what AMD has to offer in the high-end segment.

Quote

The SUPER lineup would also drop the prices for the existing cards when they launch but one shouldn't expect them until the second half of 2021.

https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-30-ampere-gaming-graphics-card-rtx-3080-ti-rtx-3080-launching-in-24-gb-20-gb-10-gb-variants/

Endret av G
Lenke til kommentar
On 8/12/2020 at 5:58 PM, Cowboystrekk said:

Hvis ikke Nvidia tar en Pascal igjen og gir 3070 bedre ytelse enn 2080ti slik 1070 slo 980ti ;) pga krymping fra 12nm til 7/8nm bør det være endel å hente. Turing var stusselige greier med lite ytelsesøkning fra Pascal. Hoppa lett over den serien. 

Mye av hovedmålet med Turing var å introdusere ny teknologi, spesielt RT, men også annen funksjon som variabel shading, etc. Samtidig ville det vært for risky å lansere Turing på første generasjon 7nm, det hadde forsinket gode volum av kortene i nesten et år.

Hele industrien har nå adoptert denne funksjonaliteten, så sånn sett har det vært veldig velykket.

... og på de kommende kortene har man da hatt muligheten til å optimere funksjonaliteten og dermed gjøre det mye mer effektivt samtidig som man også kan krympe prosessen ned fra 12nm.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (På 12.8.2020 den 17.58):

Turing var stusselige greier med lite ytelsesøkning fra Pascal. Hoppa lett over den serien. 

Jeg gjorde det samme. Ja, RTX 2080 Ti ville vært et (på papiret, et betraktelig) ytelseshopp fra mitt GTX 1080, men kortet mitt klarer å dra de fleste spillene jeg spiller uten problemer.

Og i de spillene hvor GTX 1080 sliter ville heller ikke RTX 2080 Ti (en egen konklusjon basert på hva jeg har funnet av informasjon) klart å gi meg den opplevelsen jeg har vært ute etter. Så RTX 2080 Ti ville vært et særdeles kostbart kompromiss, i.e. bortkastede penger.

Men jeg kommer nå til å virkelig slå meg løs når 30xx-serien kommer. 3080 minimum, men jeg forbereder lommeboken på 3080 Ti.

Så får vi se om Ampere betyr enda en ytelsesreduksjon (som jeg hadde fra GTX 780 -> GTX 1080) i klassikerne, som Red Alert 2 og Age of Empires 2, med sin 2D-grafikk. :p
Eller kanskje jeg bare skal bytte GPU basert på spillet jeg vil spille - RTX 3080 Ti for de krevende tingene, og så bytte til 8800 Ultra-kortet jeg har liggende når jeg vil gå meg en nostalgitur. ^^

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Cowboystrekk said:

Ja, jeg ser på Turing mer som en showcase, men orka ikke være betatester for dårlig RT ytelse, samt lite økning fra Pascal. Har mye mer tro på Turing :)

Litt som tidlig PhysX, var for de spesielt interesserte eller som GF3 med programmable shaders hvor det kom godt på  plass først i GF4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det vel ikke noen hemmelighet at flere av Nvidia sine "neste generasjon" kort kommer til å få GDDR6X minne

https://media-www.micron.com/-/media/client/global/documents/products/technical-marketing-brief/ultra_bandwidth_solutions_tech_brief.pdf

Dette gjør at et toppkort med en 384-bit bus kan vente å få opp mot 1 TB/s i båndbredde med lavere strømforbruk enn en løsning med like stort vanlig GDDR6-minne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...