Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (2 minutter siden):

Ja, 5700 XT på 7nm er omtrent like bra som 16nm 1080 Ti. Denne gangen er det NVIDIA som får fordel av vesentlig bedre produksjonsprosess, i tillegg til de typiske fremskrittene i arkitektur. AMD på sin side har ikke hatt mye penger å rutte med før relativt nylig (siste året), og det spørs om de har hatt tid og penger til å gjøre annet enn å muliggjøre RT.

NVIDIA har ikke dummet seg ut på produktfronten siden 2010, og det er ingen tegn til at Ampere har noen utfordringer heller.

Altså, jeg er totalt nvidia fan... og kommer trolig til å bli det for alltid. 3080Ti er det jeg sikter mot.
Alltid moro å se AMD lansere kort, så får vi se hvordan de yter.
Jeg har sagt det før, AMD burde legge GPU på hylla og heller bruke pengene på CPU.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
koford skrev (23 minutter siden):

Altså, jeg er totalt nvidia fan... og kommer trolig til å bli det for alltid. 3080Ti er det jeg sikter mot.
Alltid moro å se AMD lansere kort, så får vi se hvordan de yter.
Jeg har sagt det før, AMD burde legge GPU på hylla og heller bruke pengene på CPU.

 

Jeg vil gjerne se et nytt toppkort fra AMD på høyde med Nvidias toppmodeller, det er ofte mer å hente ved overklokking av AMD sine GPUer enn Nvidias. For eksempel kan du justere minnetimingene på Navi 10-baserte skjermkort i sanntid. På Nvidia er du stort sett begrenset til forbedret kjøling og muligens heve strømforbruket litt.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (44 minutter siden):

Jeg vil gjerne se et nytt toppkort fra AMD på høyde med Nvidias toppmodeller, det er ofte mer å hente ved overklokking av AMD sine GPUer enn Nvidias. For eksempel kan du justere minnetimingene på Navi 10-baserte skjermkort i sanntid. På Nvidia er du stort sett begrenset til forbedret kjøling og muligens heve strømforbruket litt.

Det sies at big navi skal yte 50% bedre enn 2080 (Kun rykter), om dette viser seg å stemme så er jo ikke AMD "langt bak" ... ...
Men dette har jeg sett / hørt før, så skuffer AMD. ?

 

Endret av koford
Lenke til kommentar

Det litt merkelige med AMD er at det varierer om de konkurrerer på energieffektivitet (Navi) eller ytelse (290X), noen ganger ingen av delene (390X, Rage Fury, Vega 64). Nvidia har jevnt over gjort det svært bra med Maxwell og Pascal, mens Turing var mer en showcase for ny teknologi istedet for særlig bedring på verken ytelse pr watt eller ytelse vs forrige gen. De kunne dog teste det ut pga lite konkurranse fra AMD og nå kommer det forhåpentligvis i en moden utgave hvor selv 3060 får så god RT-ytelse at folk ønsker å slå det på :)

Lenke til kommentar
4 hours ago, N o r e n g said:

 det er ofte mer å hente ved overklokking av AMD sine GPUer enn Nvidias. For eksempel kan du justere minnetimingene på Navi 10-baserte skjermkort i sanntid. På Nvidia er du stort sett begrenset til forbedret kjøling og muligens heve strømforbruket litt.

Ofte?

Denne bør du forklare litt bedre ;)

Høres ut som flere generasjoner du snakker om :p

 

Hvor mange % bedre ytelse får du ca med å overklokke Amd gpu i dag?

Lenke til kommentar

Det man alltid vet med AMD på GPU etter HD58xx og tildels HD69xx er at man aldri kan anta noe som helst om ytelse før det er lansert. Det skuffer nesten alltid. Med Nvidia så er det mer snakk om "får vi 20% bedre ytelse eller 50% bedre ytelse en forrige generasjon?" aldri "får vi omtrent like god ytelse eller opp mot 20% bedre enn forrige generasjon til konkurrenten?".

Det man kan regne med på AMD er om man trenger et kort til rundt 3060 ytelse til en god pris og Nvidia er dyrere så kan man alltid få et billig og greit AMD kort med mindre produktet har issues (som vi har sett). Ift. gaming - om man orker driverusikkerheten.

Men etter at Lisa og Co har fått litt orden på Ryzen serien håper jeg de også endelig treffer litt med GPU igjen. At AMD har hatt konsollmarkedet i x-antall år ser dessverre ikke ut til å være en fordel for oss PC gamere så langt.

Jeg håper litt på en AMD vs. Intel. At hovmod står for fall og at arrogansen man utvikler av å alltid være best til slutt vil gjøre at AMD tar en Zen2 med RDNA2 eller 3.

Jeg har ikke hatt AMD GPU siden HD6950 og ikke AMD CPU siden AM2/AM2+ (kun for å ha et billig bygg til barn samt CUDA f@h) men i praksis selv ikke hatt en AMD CPU på hovedriggen siden DFI lagde de beste klokkekorta til Athlon serien tidlig på 2000 tallet. Først nå er jeg tilbake på Ryzen 9.

Billige laptoper eller HTPCer med APUer fikk man jo alltid med AMD. Man kunne alltid gå i butikken og spørre "Har du en skikkelig billig laptop med AMD?" når bestemor trengte noe nytt til nettbanken.

Intel HEDT har også vært ekstremt gode på lage langtlevende plattformer. 10 år med X58 var litt i meste laget i heimen her, men som flere vet, man får ofte det man betaler for. Riktignok var CPUen der i god pensjonsalder ytelsesmessig når den ble tatt ut av drift, likevel 50+ FPS i 4K'ish i Wildlands og Farcry5 var respektabelt for en så gammel maskin.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Betroz said:

Jeg har ikke hatt siden det var ATI som laget dem, Radeon 9800 basert på R350 var det vel :p

Ellers har jeg eid mest Nvidia - helt siden Riva TNT! Wow nå følte jeg meg gammal :D

Haha samme her. Vi tilhører generasjonen som i semi-voksen alder opplevde de første 3D aksellerator korta man installerte i tillegg til skjermkortet og senere når alt ble integrert på skjermkortet, gledet oss til det neste Voodoo kortet fra 3dfx som jo er mye av årsaken til Nvidia suksessen. Det var helt rått når jeg fikk ett nytt ATi skjermkort på min Cyrix baserte PC i 94 med innebygd MPEG2 aksellerator (ikke 3D aksellerator, var da eget kort) så jeg kunne se på enkelte mpeg filer uten særlig hakking eller 100% last på CPU. Tror jeg så samme Toronto turist-PR mpeg fila på 20 minutter ca. 50 ganger.

Doom og Quake på coax ring var ikke så ille det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, Betroz said:

Ja jeg husker det jeg også. Teksturene i Quake ble så mye bedre med 3dfx Voodoo :)
Fikk ikke egen PC før i 1996 jeg da, så var godt oppe i tenåra før jeg kunne leke meg med dette.

Min første IBM kompatible PC fikk jeg som 24 år. Før det var det alltid jobbpc, skolepc eller commodore og amiga.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Betroz said:

Theo det er jo annerledes for deg som fortsatt sitter med et 1080Ti kort. Du kan jo hoppe på vanilla 3080 og få en fin forbedring av ytelsen. For de med 2080Ti, så blir 3090 det mest logiske. Jeg gidder iallefall ikke oppgradere for 20% bedre ytelse.

Sant, men om det koster over 12.000,- for et 3080Ti (14k absolutt smertegrense for hva jeg gidder å betale) så er det no-go uansett. Da blir mitt Aorus 1080Ti stående en stund til.

Men uansett, gøy å være litt stoked over GPU igjen :D

Et kort med 24GB videominne kommer ikke inn i riggen min før det kan gi en betraktelig gamingforbedring. 50-70% av videominnet i 1080Ti kortet mitt har vært på en evig ferie selv i 3840x1600 med ultratexturer så langt det går.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (1 time siden):

Ofte?

Denne bør du forklare litt bedre ;)

Høres ut som flere generasjoner du snakker om :p

 

Hvor mange % bedre ytelse får du ca med å overklokke Amd gpu i dag?

Her er et eksempel: 5700 XT i Fire Strike Ultra:

https://hwbot.org/submission/4512993_saltycroissant_3dmark___fire_strike_ultra_radeon_rx_5700_xt_8443_marks

https://hwbot.org/submission/4326628_giuvannaru_3dmark___fire_strike_ultra_radeon_rx_5700_xt_6720_marks

GPU score gikk fra 6700 til 8600, det er en 28% økning

Beste 2080: https://hwbot.org/submission/4348847_shaggysvk_3dmark___fire_strike_ultra_geforce_rtx_2080_7961_marks

Beste 2070 Super: https://hwbot.org/submission/4403321_shaggysvk_3dmark___fire_strike_ultra_geforce_rtx_2070_super_7222_marks

Vega 64 var et monster der begrensningen stort sett var kjøling

Beste single-GPU: https://hwbot.org/submission/4503632_xtremefunky_3dmark___fire_strike_ultra_radeon_rx_vega_64_7554_marks

Typisk single-GPU: https://hwbot.org/submission/4080665_snakeeyes_3dmark___fire_strike_ultra_radeon_rx_vega_64_5840_marks

Nesten 30% økning der også i GPU-score.

RX 480 var også sterkt, Fury X var en skuffelse, 290X var sterkt, 7970 var sterkt...

Lenke til kommentar
2 minutes ago, N o r e n g said:

Så hvordan er overklokkingen på disse på luft/vann?

290x overklokket ikkje veldig mye, selv på vann. Det som overklokket MYE på den tiden var 780/780ti :p

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (10 minutter siden):

Så hvordan er overklokkingen på disse på luft/vann?

290x overklokket ikkje veldig mye, selv på vann. Det som overklokket MYE på den tiden var 780/780ti :p

Du tror jeg linket til LN2 siden det er HWBOT?

De resultatene jeg linket til brukte vannkjøling på beste resultat, og luft på "dårligste" resultat. Jeg valgte heller ikke bunnen av lista for 5700 XT eller Vega 64. 5700 XT brukte riktignok nedkjølt vann, men det er fortsatt et imponerende resultat.

EDIT:

Her er et "stock" 290X: https://hwbot.org/submission/3284326_ronin021_3dmark___fire_strike_ultra_radeon_r9_290x_2887_marks

Her er med vann: https://hwbot.org/submission/4368336_keeph8n_3dmark___fire_strike_ultra_radeon_r9_290x_4148_marks

Drit i total score, og se på graphics score

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...