Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig oppsummering

Quote

Nvidia tries to get a discount on 7nm -> TSMC says no -> other companies bought up allocation -> Nvidia is forced to go with Samsung’s 8nm on most if not all their GeForce lineup -> to keep performance +50% (based on what they expect of BIG NAVI perf) Nvidia then goes to mem manufactures and gets exclusivity on G6X to squeeze out some extra perf -> to make up for inefficiencies pushing 8nm to the limit, they add a new power connector, design a new cooler, and beef up the power stages -> to combat 16GB BIG NAVI, they make a 20GB RTX 3090 -> when review time comes, Nvidia’s cards won’t be “hot and loud”, unlike AMD and their thrown on blower coolers.

 

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man kan jo avklare når ting nærmer seg, men har som nevnt kupong som gir meg 10% på et helt kjøp hos Komplett, så om flere kunne tenke seg å "PowerBuy" fra Komplett når kortene kommer på lager så kan man alltids få til noe. :) Regner med at Komplett er likt prisa som konkurrentene nå i starten hvert fall.

Lenke til kommentar
9 hours ago, PaladinNO said:

Jeg gjorde det samme. Ja, RTX 2080 Ti ville vært et (på papiret, et betraktelig) ytelseshopp fra mitt GTX 1080, men kortet mitt klarer å dra de fleste spillene jeg spiller uten problemer.

Og i de spillene hvor GTX 1080 sliter ville heller ikke RTX 2080 Ti (en egen konklusjon basert på hva jeg har funnet av informasjon) klart å gi meg den opplevelsen jeg har vært ute etter. Så RTX 2080 Ti ville vært et særdeles kostbart kompromiss, i.e. bortkastede penger.

Men jeg kommer nå til å virkelig slå meg løs når 30xx-serien kommer. 3080 minimum, men jeg forbereder lommeboken på 3080 Ti.

Så får vi se om Ampere betyr enda en ytelsesreduksjon (som jeg hadde fra GTX 780 -> GTX 1080) i klassikerne, som Red Alert 2 og Age of Empires 2, med sin 2D-grafikk. :p
Eller kanskje jeg bare skal bytte GPU basert på spillet jeg vil spille - RTX 3080 Ti for de krevende tingene, og så bytte til 8800 Ultra-kortet jeg har liggende når jeg vil gå meg en nostalgitur. ^^

Hva er det som går galt med Red Alert 2? Tidenes artigste strategispill i min gaminghistorikk (som jo ikke er utfyllende likevel i de senere år).

Lenke til kommentar
G skrev (På 14.8.2020 den 20.47):

Hva er det som går galt med Red Alert 2? Tidenes artigste strategispill i min gaminghistorikk (som jo ikke er utfyllende likevel i de senere år).

Det hakker etterhvert av en eller annen grunn. Når skjermen begynner å fylles av Prism tanks som fyrer lys (...), så beveger alt rundt mye saktere. Og ikke alltid denne "hakkingen" går over før alt er stoppet og har stått stille en stund på skjermen. Og ikke alltid (vel, sjeldent) AI-en respekterer dette problemet når den kommer rullende med egne commie Apocalypse tank kolonner. :(
Kan hende det er så enkelt som et Windowns 10-problem - jeg må sette snarveien til å kjøre i Windows XP Service Pack 3 kompabilitetsmodus og kjøre som Administrator bare for å starte spillet.

 

Hva RTX 3080 / 3080 Ti angår, så må jeg legge listen på 14.000 (uten rabattkode eller plan for salg av nåværende kort).
Vi får se hvor langt jeg kommer med den summen.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Merko skrev (4 timer siden):

Oh. da stiller saken seg litt annerledes ja.

Bare husk å legge inn betaling med kort og bruk mastercardet fra DnB når du bestiller noe. Første gang kom jeg i butikk noen dager senere og skulle hente det jeg bestilte, hadde da valgt å betale ved henting og fikk ikke rabatt. Heldigvis bare en filleting som ikke kostet all verden

Lenke til kommentar

Micron confirm next-gen Nvidia Ampere memory spec. 12 GB GDDR6X, 1 TB/s bandwidth
Micron lists a next-gen NVIDIA card under the "RTX 3090" product name. According to the spec sheet, this card features a total memory capacity of 12 GB GDDR6X, achieved through 12 memory chips with a 384-bit wide memory bus.

------------ Quote fra en annen: These card going to be nuts in terms of performance.

Leak: (ta det med en klype salt)
GA102 24GB / 3090
>1410MHz base clock
>1740MHz boost clock

Compared to the Titan RTX these clock are +60MHz / -30MHz

Lenke til kommentar

3090 kommer til å bli latterlig dyr :( 

Om resten av serien holder seg på samme nivå som i dag så burde vi få 3070 med bedre ytelse enn 2080ti til 6-7 000kr.. ikke så galt.

Spennende å se bruktprisene på 2080ti, burde ende opp på rundt maks 4000 ish.. men alltid idioter som betaler for mye.

gjetter AMD gjør som sist.. legger seg rett bak på pris og drar inn penga de også.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (28 minutter siden):

Om resten av serien holder seg på samme nivå som i dag så burde vi få 3070 med bedre ytelse enn 2080ti til 6-7 000kr.. ikke så galt.

 

Da tror jeg man er dypt inne i drømmeland, men drømmer gjerne om slike priser jeg, hadde ikke sagt neitakk. :D 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, scuderia said:

3090 kommer til å bli latterlig dyr :( 

Om resten av serien holder seg på samme nivå som i dag så burde vi få 3070 med bedre ytelse enn 2080ti til 6-7 000kr.. ikke så galt.

Spennende å se bruktprisene på 2080ti, burde ende opp på rundt maks 4000 ish.. men alltid idioter som betaler for mye.

gjetter AMD gjør som sist.. legger seg rett bak på pris og drar inn penga de også.

Jepp worst case kan det hende at det blir et 3070 på meg med "ny tech" men kjenner at også AMD frister i denne runden hvis Nvidia priser seg ut - money talks.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (13 timer siden):

Artig oppsummering

 

https://www.techcenturion.com/7nm-10nm-14nm-fabrication

Da de gikk fra Pascal til Turing økte transistortettheten fra 28 til 36* (Turing bruker en bedre 12nm enn den offisielle). Samsung 8nm ligger på 61 og TSMC 7nm ligger på 67 så tapet ved å velge Samsung er ikke så ille. Dog ville Samsung 7nm EUV vært mye bedre med 95 eller TSMC 7nm EUV med 116. Går AMD for TSMC 7nm EUV og holder hva de lover om økt fokus på perf/watt eller 50% mer enn siste gen kan det bli tøft for Nvidia å matche dem på energieffektivitet. På tilsvarende ytelse ligger både 5700 og 5600XT klart bedre an enn 2060 og 2060S på perf/watt og nå kan forskjellen bli enda større. Dog tipper jeg Nvidia leverer med absolutt best ytelse på toppkortene, spent om de evt velge bedre prosess på high end? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, PaladinNO said:

Det hakker etterhvert av en eller annen grunn. Når skjermen begynner å fylles av Prism tanks som fyrer lys (...), så beveger alt rundt mye saktere. Og ikke alltid denne "hakkingen" går over før alt er stoppet og har stått stille en stund på skjermen. Og ikke alltid (vel, sjeldent) AI-en respekterer dette problemet når den kommer rullende med egne commie Apocalypse tank kolonner. :(
Kan hende det er så enkelt som et Windowns 10-problem - jeg må sette snarveien til å kjøre i Windows XP Service Pack 3 kompabilitetsmodus bare for å starte spillet.

 

Hva RTX 3080 / 3080 Ti angår, så må jeg legge listen på 14.000 (uten rabattkode eller plan for salg av nåværende kort).
Vi får se hvor langt jeg kommer med den summen.

14k er maks smertegrense for meg for et Ti kort i denne omgang. Går prisene over det blir å se om man får noe på BF, DNB MC el. Nekter rett og slett å betale så mye for et skjermkort. Jeg får jo en Zero 10X til samme pris :D

Men AMD er muligens et alternativ mot jul.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (På 15.8.2020 den 9.53):

14k er maks smertegrense for meg for et Ti kort i denne omgang. Går prisene over det blir å se om man får noe på BF, DNB MC el. Nekter rett og slett å betale så mye for et skjermkort. Jeg får jo en Zero 10X til samme pris :D

Jeg bygde en hel PC til min mor for under 10.000 (Asus Gaming-F Z390 / Intel 9600K) - ironisk nok UTEN skjermkort - så 14.000 for et skjermkort alene får jammen være nok.

Ellers kunne jeg spart litt til og kjøpt meg en Rigid E20 Pro til bilen. ^^

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (2 timer siden):

Spennende å se bruktprisene på 2080ti, burde ende opp på rundt maks 4000 ish

Jeg har 2080ti, så litt biased. Men lykke til. Om 3070 yter like bra og koster 6000 tror jeg ikke det er noe problem å selge 2080ti til minst 5000,-

PaladinNO skrev (1 time siden):

Ellers kunne jeg spart litt til og kjøpt meg en Rigid E20 Pro til bilen. ^^

Heldigvis er folk forskjellige. Bilen min kom med både nær og fjernlys. Trenger ikke mer enn det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Knutgrus said:

Jeg har 2080ti, så litt biased. Men lykke til. Om 3070 yter like bra og koster 6000 tror jeg ikke det er noe problem å selge 2080ti til minst 5000,-

Heldigvis er folk forskjellige. Bilen min kom med både nær og fjernlys. Trenger ikke mer enn det. 

Ja brukt hardware blir ofte solgt for pris i forhold til ytelse, ikke i forhold til føleslser :p

Er en grunn for at mange på finn.no vil kjøpe 8700k/8086k/9900k for ganske høye priser. Stadig annonser der hvor folk vil kjøpe disse cpuene. Solgte min 9900k for noen uker siden, og fikk 3800kr for den :fun:
10700k er vel nede i 4300-4400kr NY :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Emile the rat said:

Kunne egentlig ikke brydd med mindre hvor mye 2080 ti faller i verdi. Så lenge de nye skjermkortene ikke blir noe dyrere enn det vi har i dag, så er jeg fornøyd :D 

True story :D

Egentlig vil jeg bare ha nye skjermkort i går! Alt annet er liksom uviktig. Jeg vil ha nye skjermkort ASAP!

Endret av Nizzen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Knutgrus said:

Jeg har 2080ti, så litt biased. Men lykke til. Om 3070 yter like bra og koster 6000 tror jeg ikke det er noe problem å selge 2080ti til minst 5000,-

Heldigvis er folk forskjellige. Bilen min kom med både nær og fjernlys. Trenger ikke mer enn det. 

Ja, Finn er et rart dyr.. Fort mulig at folk hopper på 5k for 2080ti men for meg ville jeg aldri ha valgt å spare en tusenlapp for å få noe brukt. Blir uansett spennende med ny generasjon ?

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (1 time siden):

Kunne egentlig ikke brydd med mindre hvor mye 2080 ti faller i verdi. Så lenge de nye skjermkortene ikke blir noe dyrere enn det vi har i dag, så er jeg fornøyd :D 

Er nok redd prisen gpr litt opp, det var et bra hopp fra Pascal til Turing. Tipper de har betalt endel for flere RT-cores og GDDR6X så blir neppe billig ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...