Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Cowboystrekk said:

Er nok redd prisen gpr litt opp, det var et bra hopp fra Pascal til Turing. Tipper de har betalt endel for flere RT-cores og GDDR6X så blir neppe billig ?

Jeg vil ha Samsung Gddr6x, fordi Micron suger alltid på overklokking :p Slik har det vært iallefall siden 780 tidene.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (5 minutter siden):

Jeg vil ha Samsung Gddr6x, fordi Micron suger alltid på overklokking :p Slik har det vært iallefall siden 780 tidene.

Er det ikke bare Micron som lager GDDR6X? Isåfall må du fjerne X for å få Samsung og det vil du neppe ;) Helst ville du vell hatt HBM2e ;)

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Cowboystrekk said:

Er det ikke bare Micron som lager GDDR6X? Isåfall må du fjerne X for å få Samsung og det vil du neppe ;) Helst ville du vell hatt HBM2e ;)

Samsung er vel bare "late to the party" som vanlig. Så samsung kommer sikkert med tilsvarende gddr6 minne etterhvert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nvidia tar den prisen markedet er villig til å betale som flytter tilstrekkelig mange kort til konsumenter/retailere i forhold til budsjett.

Du betaler for masse R&D, ganske dyre råvarer og prosessering fra A-Å, forjenestemarginer og "premium-tax" fordelt på kundemassen.

Er nok ganske mye push for høye salgspriser, men samtidig må en jekke ned forventningene til aksjonærene for å appellere til mange nok kunder for å nå budsjettet for at økonomisjefen blir happy. I tillegg må en konkurrere mot sine egne og andre produkter de potensielle kundene har og resten av markedet. 

Lenke til kommentar

Ganske villt at sinnsyke mengder 2080ti ble solgt. Så ut til at folk virkelig var villige til å betale prisen det kostet.

Amd MÅ virkelig komme med noe som er veldig kraftig og billig for at vi skal få prisene ned på jorda igjen.

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (20 minutter siden):

Ganske villt at sinnsyke mengder 2080ti ble solgt. Så ut til at folk virkelig var villige til å betale prisen det kostet.

Amd MÅ virkelig komme med noe som er veldig kraftig og billig for at vi skal få prisene ned på jorda igjen.

Nei, 2080ti har ikke solgt så veldig bra, det er også det mest feilbefengte kortet til Nvidia med RMA på over 5%. Se f.eks Steam survey, under 1% bruker 2080ti, 1080ti har nesten dobbelt så mange brukere. Pascal ligger enormt langt foran Turing selv etter 2 år med Turing. Over 35% av kortene på SS er Pascal, 15% er Turing. Pascal-serien til Nvidia solgte i sin tid mye bedre enn Turing, prisen og det vanvittige ytelsesøkninga fra Maxwell hadde nok mye av skylden. Jeg har mye mer tro på Ampere, håper på en ny 'Pascal' :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 minutt siden):

Nei, 2080ti har ikke solgt så veldig bra, det er også det mest feilbefengte kortet til Nvidia med RMA på over 5%. Se f.eks Steam survey, under 1% bruker 2080ti, 1080ti har nesten dobbelt så mange brukere. Pascal ligger enormt langt foran Turing selv etter 2 år med Turing. Over 35% av kortene på SS er Pascal, 15% er Turing. Pascal-serien til Nvidia solgte i sin tid mye bedre enn Turing, prisen og det vanvittige ytelsesøkninga fra Maxwell hadde nok mye av skylden. Jeg har mye mer tro på Ampere, håper på en ny 'Pascal' :)

Enig, prisene på turing var helt på bærtur. 

Jeg tror nvidia skyter seg i foten om de gjør ampere dyrere.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Cowboystrekk said:

Nei, 2080ti har ikke solgt så veldig bra, det er også det mest feilbefengte kortet til Nvidia med RMA på over 5%. Se f.eks Steam survey, under 1% bruker 2080ti, 1080ti har nesten dobbelt så mange brukere. Pascal ligger enormt langt foran Turing selv etter 2 år med Turing. Over 35% av kortene på SS er Pascal, 15% er Turing. Pascal-serien til Nvidia solgte i sin tid mye bedre enn Turing, prisen og det vanvittige ytelsesøkninga fra Maxwell hadde nok mye av skylden. Jeg har mye mer tro på Ampere, håper på en ny 'Pascal' :)

I 2 år så har så godt som alle 2080ti som har vært tilgjengelig blitt solgt. Tilogmed 50 stk Rog white til 18k ble solgt på ei god uke fra komplett.no
Ingen vet eksakt hvor mnage 2080ti som er blitt solgt, men faktum er at veldig mange har blitt solgt. Tilogmed i følge den tyske nettbutikken som "bare" selger Ryzen cpuer :p
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQbqvpHU0z6oK9HaCRbDPhkEoq5OA32mRGysyDZYhFsAk2kwKie-DaKplFyco7vwlw3ansFpjNstrpG/pubhtml

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (44 minutter siden):

I 2 år så har så godt som alle 2080ti som har vært tilgjengelig blitt solgt. Tilogmed 50 stk Rog white til 18k ble solgt på ei god uke fra komplett.no
Ingen vet eksakt hvor mnage 2080ti som er blitt solgt, men faktum er at veldig mange har blitt solgt. Tilogmed i følge den tyske nettbutikken som "bare" selger Ryzen cpuer :p
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQbqvpHU0z6oK9HaCRbDPhkEoq5OA32mRGysyDZYhFsAk2kwKie-DaKplFyco7vwlw3ansFpjNstrpG/pubhtml

Nvidia har tydeligvis dårlige yields da. 2070 og 2070S har solgt 4 ganger så mange kort, 5700XT over 3 ganger så mange. 

De fleste kortene selges via ferdigløsninger og her selges det tydeligvis lite 2080ti.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (52 minutter siden):

Enig, prisene på turing var helt på bærtur. 

Jeg tror nvidia skyter seg i foten om de gjør ampere dyrere.

Eneste unntaket er om ytelsa er mye bedre. Med Pascal økte ytelsa med 50-100% vs Maxwell, Turing lå stort sett på 20-50% høyere vs Pascal. Med Turing måtte du betale mye mer for bare litt ytelse og RT/DLSS som stort sett idag og er ubrukelig pga ytelse (2060 og 2070) og manglende implementering (DLSS 2.0 er svært bra, men svært sjeldent). 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Cowboystrekk said:

Nvidia har tydeligvis dårlige yields da. 2070 og 2070S har solgt 4 ganger så mange kort, 5700XT over 3 ganger så mange. 

De fleste kortene selges via ferdigløsninger og her selges det tydeligvis lite 2080ti.

Så du synes det var få altså :p Greitt nok det.

I forhold til prisen synes jeg det er mange.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Cowboystrekk said:

Med tanke på hvor lenge det har vært ute og at steam survey viser svært liten utbredelse så ja. 1080ti imponerte meg stort. 2080ti er grovt sett 20-40% raskere og jevnt over 50% dyrere. 

Når 2080ti er større på steam enn 5700xt , så har 2080ti solgt bra etter min mening.

2080ti på steam: 0,91%
5700xt på steam: 0.81%
1080ti på steam: 1.65%
https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Klarer du å grave frem flere "beviser" på at 2080ti har solgt dårlig? :p


 

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (10 minutter siden):

Når 2080ti er større på steam enn 5700xt , så har 2080ti solgt bra etter min mening.

2080ti på steam: 0,91%
5700xt på steam: 0.81%
1080ti på steam: 1.65%
https://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

Klarer du å grave frem flere "beviser" på at 2080ti har solgt dårlig? :p


 

Det har solgt dårlig sammenligna med 1080ti, det var det jeg sammenligna med og prisen har nok skylden. 2080ti har vært på markedet dobbelt så lenge som 5700XT, men ja, det har heller ikke solgt spesielt godt. Pascal solgte eksepsjonelt bra, Turing har solgt langt dårligere, og det er ikke rart pga pris/ytelse. Vi får håpe Ampere blur det nye Pascal :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

GDDR6X som er spekulert lagt til pga. at de måtte til 8nm kontra 7nm er jeg også redd unødig drar prisen opp. Trist hvis det skjer fordi man ikke slo til på 7nm med en gang. 8nm kontra 7nm vil sikkert også ha andre effekter.

Men vi får nok noen dypere analyser på dette etterhvert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

GDDR6X som er spekulert lagt til pga. at de måtte til 8nm kontra 7nm er jeg også redd unødig drar prisen opp. Trist hvis det skjer fordi man ikke slo til på 7nm med en gang. 8nm kontra 7nm vil sikkert også ha andre effekter.

Men vi får nok noen dypere analyser på dette etterhvert.

For TSMC sin 7nm er forskjellen svært lite til Samsungs 8nm, men ideelt skulle de bruke TSMC eller Samsuns 7nm EUV, de er mye bedre, men og dyrere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blir spennende å følge med på salgstallene etterhvert. Tror nok det er en del har tatt ting piano og planlegger å kjøpe next-gen hvis det er fornuftig priset. Nå er det jo ikke 13-åringer som er hoved-målgruppen lengre, men folk noe eldre opp til 30+. Folk flest bruker vel GTX 1060 sist jeg sjekket på Steam. Tror nok Steam er en god kilde til info fordi dem har stor markedsandel og er relevante nok for det man vil måle. Blir også spennende å se hvordan Nvidia blir å markedsføre denne gangen. Tror nok de har lært litt fra forrige gang, samtidig som RT er litt mer i tiden og de har fått litt vind i seilene for den nye tech'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Cowboystrekk said:

For TSMC sin 7nm er forskjellen svært lite til Samsungs 8nm, men ideelt skulle de bruke TSMC eller Samsuns 7nm EUV, de er mye bedre, men og dyrere. 

8nm Samsung er baser på 10nm noden deres, altså bare en markedsgreie fra Samsung. Det Samsung sier er deres 5nm euv tilsvarer tsmc sin siste 7nm som next gen Ryzen skal lages på. Men hva ampere skal produseres på er fortsatt ukjent.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Knutgrus skrev (8 timer siden):

Heldigvis er folk forskjellige. Bilen min kom med både nær og fjernlys. Trenger ikke mer enn det. 

Bilen min kom med 2 stearinlys og et par parafinlamper, så det var det første jeg oppgraderte.

Hvis vi sier 2080 Ti koster 15.000 Kr. kunne jeg solgt bilen min nå og kjøpt 2 stk. Eller solgt bilen med lysene og kjøpt 4 stk.

 

Hvordan er forventet lagerstatus på 3080 / 3080 Ti? Er det bare å hive seg på forhåndsbestillingen eller kan man stole på at det finnes varer på lager også ved offisiell lansering?

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...