Gå til innhold

Et angrep på ytringsfriheten? - Unge Venstre ønsker regulert og lovlig salg av cannabis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig det, men så får man heller ikke lov å reise rundt på skoler å si at drikking er ok.

Og selv om alkohol er mer skadelig så blir det da vel på ingen måte bedre av å lovliggjøre enda et rusmiddel.

Jeg lærte at alkohol var ok. Drakk dette i mange år før jeg fant ut at det ikke var ok.

 

Selv i dag når jeg er godt voksen er det mye drikke press fra alle rundt meg. "Bare smak på den her a"

 

Neitakk, drikkene smaker som regel bedre uten alkohol. Effekten er allright, men fikk en mer allright effekt av og røyke i amsterdam engang. Var mye mildere enn alkohol. Og du ble sløv og vennlig. 

 

Om folk bytter ut alkohol med hasj så vil nok mange problemer forsvinne. I New Zealand så skjer 50% av vold i hjemme når en eller fler personer er beruset på alkohol.

 

Så. 50% mindre vold i hjemmet høres ikke galt ut. Så har vel vi alle stått i taxi kø og se hva alkohol gjøre med mennesker der. Er egentlig bare en slosse kø. Om de røyket hasj i stede hadde de stått og delt chips med hverandre...

 

Beste er såklart ingen rus overhode. Men om vi bytter ut helge kosen med alkohol til folk med hasj. Så er det faktisk et bedre alternativ. 

 

Både kriminelt, samfunnsmessig, helsemessig osv. Det er så mange grunner, så står man på gjerdet som vanlig med "jamen viss om atte"

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vanskelig situasjon da jeg er for ytringsfrihet, men ser problemet med å dra rundt på skoler for å lære ungdom at narkotika er ok.

Det er jo like forbudt å reklamere for alkohol og "vanlig" tobakk. Det er derimot ikke forbudt å snakke om det eller jobbe for lovendringer rundt disse tingene.

Det er vel ingen grunn til at dette skal behandles på noen annen måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

OK. Da er det altså bare å sette igang med å agitere for steining av utlendinger og brenning av skolebygninger?....

Og da må dette også gjelde utenfor skolesetting?

 

Og dette må vel bety at Max Hermansen skal få tilbake jobben sin?

Han hadde jo bare "uspiselige meninger" på fritiden, og ikke engang i jobbsammenheng?

Lenke til kommentar

Det er jo like forbudt å reklamere for alkohol og "vanlig" tobakk. Det er derimot ikke forbudt å snakke om det eller jobbe for lovendringer rundt disse tingene.

Det er vel ingen grunn til at dette skal behandles på noen annen måte.

 

Da får man eventuelt ta det i en passende arena. Skoleungdom er jo den mest sårbare gruppen med tanke på å begynne med rusmidler.

 

Hadde sagt det samme om de ønsket å senke alderen for å få kjøpt øl til 16år. Da får man ta det et passende sted, og ikke i skolen.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar

Så har vel vi alle stått i taxi kø og se hva alkohol gjøre med mennesker der. Er egentlig bare en slosse kø. Om de røyket hasj i stede hadde de stått og delt chips med hverandre...

 

Jeg er enig i at cannabis er et bedre alternativ til alkohol, men at hele taxikøen skal flette hender og synge 'Kumba ya' er like søkt som de demoniserende påstandene om samme stoff.

Disse som utagerer i taxikøen er nok resultat av langt flere faktorer enn hvilke rusmidler de har puttet í seg, og vil realistisk sett finnes også etter en legalisering.

Disse menneskene tilhører en annen debatt.

 

Cannabis er rett og slett langt mindre skadelig enn alkohol.

Kriminaliseringen av stoffet er også mer skadelig enn stoffet i seg selv.

 

post-466537-0-64066600-1567165138_thumb.png

 

Det er et etisk problem når skolene må repetere gamle løgner.

Langt større enn ideen om at ungdom ikke kan snakke om ting som har 18-årsgrense, eller 'er for voksne'.

Disse som skulle finne på å prøve ting før deres tid, vil nok finne en måte uansett, om man skulle endret deres holdning på noen måte, tror jeg det måtte skjedd i klasserommet, med faktabasert undervisning og åpne kort.

Den sikreste veien til autoritetsforakt og opprør, er vel å misbruke elevens tid og oppmerksomhet på løgn og gamle dogmer.

 

merk at undersøkelsen tar utgangspunkt i engelske forhold, og er utarbeidet gjennom å la 'skade-eksperter' vurdere skaden til de ulike substanser gjennom en rekke faktorer, for så å bruke disse tallene til å vise gjennomsnittet av deres vurdering.

Lenke til kommentar

Da får man eventuelt ta det i en passende arena. Skoleungdom er jo den mest sårbare gruppen med tanke på å begynne med rusmidler.

 

Hadde sagt det samme om de ønsket å senke alderen for å få kjøpt øl til 16år. Da får man ta det et passende sted, og ikke i skolen.

Om du eller jeg mener at arenaen er upassende eller ikke, er fullstendig irrelevant. Budskapet er både legitimt og lovlig. Det finnes ikke hjemmel til noen form for sensur av dette budskapet på skoledebatter. Uavhengig av hva man måtte mene om ruspolitikk. 

 

Greit for unge venstre da, bedre PR er vel omtrent umulig å oppdrive for et liberalistisk ungdomsparti. Bilder/video av autoritetpersoner som river ned plakatene deres, julaften og 17. mai på en gang si.

Endret av Snerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norsk narkotikapolitiforening uttaler seg pinlig lite faktabasert. Alle påstandene deres bygger på anekdoter som "Våre medlemmer ser daglig den negative effekten narkotika (cannabis) påfører samfunnet"

 

De mangler evnen til å ta et steg tilbake, observere problemet utenifra og innse at de største negative effektene er en direkte konsekvens av et uregulert marked.

De er så låst i denne ideen om forbud at de ikke ser hvor nytteløst det er. Det er som om de lever en dag av gangen og ikke evner å tenke fremover.

 

Og når det attpåtil svaier en bølge av avkriminalisering og legalisering over hele verden, i industriland som er like flotte og demokratiske som Norge, fremstår denne fastlåste tankegangen absurd, i ordets rette forstand.

Det er for meg helt uforståelig. Jeg blir nesten konspiratorisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da får man eventuelt ta det i en passende arena. Skoleungdom er jo den mest sårbare gruppen med tanke på å begynne med rusmidler.

 

Hadde sagt det samme om de ønsket å senke alderen for å få kjøpt øl til 16år. Da får man ta det et passende sted, og ikke i skolen.

 

 

Nettopp. Desto viktigere er det at skoleungdom får mulighet til å tenke selv i stedet for å bli foret med propaganda! Å kunne få nøytral informasjon som saklig forklarer hvorfor det å begynne å røyke cannabis som ungdom er en særdeles dårlig idè!

Tar man ungdom seriøst, så tar de seriøse valg!

 

Det finnes absolutt ingen bevis eller indikasjoner på at ungdom for mer lyst til å røyke hasj fordi de ser en stand hvor det er plakater og buttons med en joint og teksten "legalize it" på.

 

Jeg kan gå så langt å sammenligne de lærerne med kristne fundamentalister som lager kvalme på Pride.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den saken er helt sjuk. Han fyren er samfunnsfagslærer!

Hun assisterende rektoren mener jo attpåtil at dette er en konspirasjon satt igang av regjeringen for å få mer blest rundt partiet Venstre.

 

 

– Så du tror støyen rundt Unge Venstres kampanje er skapt av regjeringen for å gi oppmerksomhet til Venstre?

 

– Ja, faktisk, så tror jeg det. Jeg vil selvfølgelig verne mine barn mot den liberaliseringen, men det er ikke det som ligger bak det som skjedde i dag. Det er pålegget fra fylkeskommunen om at vi ikke skal ha reklame for legalisering av cannabis på vår skole.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/g7BAVa/Her-griper-lareren-inn-for-a-stanse-Unge-Venstre-kampanjen-som-kunnskapsministeren-har-godkjent?fbclid=IwAR1HalamvmidzwFBbsZwNrnS_A73t8Z-Oh7W_kltEnq7PhcFWS06d8m91v8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter å leser gjennom Venstres partiprogram og finner ingen ting der om å legalisere cannabis (?)

 

https://www.venstre.no/assets/Stortingsvalgprogram-2017-web.pdf

 

Burde ikke ungdomspartiet overbevise sitt eget moderparti først, ellers så blir det jo som å "selge skinnet før bjørnen er skutt"  :roll:

 

 

De er ikke helt på bølgelengde. Men jeg tror moderpartiet er litt varsomme med radikal politikk når det strengt tatt er MYE vi kan gjøre med ruspolitikken før "legalize it" er nødvendig.

 

Uttalelse fra Trine:

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/1aai0g/i_am_trine_skei_grande_member_of_parliament_and/c8vkgx7/

Lenke til kommentar

Virker bare som en måte å score noen billige poenger av Unge Venstre.

 

FrpU har vel også dette på agendaen, eller muligens blitt "kneblet" av moderpartiet?

 

anyway, jeg tror det sitter veldig langt inne at det blir en virkelig legalisering av cannabis. Tror det heller blir til at politikerne evt. fikler med selve lovene/paragrafer, slik at det i praksis blir lov uten straffereaksjoner for små mengder til eget bruk, etc.

Lenke til kommentar

Men hva egentlig legaliseringsdebatten i ett kommunevalg å gjøre?

Kunne skjønt det om det var stortingsvalg.

 

Virker bare som en måte å score noen billige poenger av Unge Venstre.

 

Tja, det er slik det har blitt generelt tror jeg - På NRK har man jo diskutert mye som hører hjemme i stortingsvalg og som har lite/ingenting med kommuner å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...