Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (11 timer siden):

Kom over denne når jeg surfet rundt på Degrør.
Kar som har skrudd litt Tesla og forteller hva som ryker.

Fin video! :) Sett gjennom hele nå og det var ikke vanskelig å høre at han vet hva han prater om. Tydeligvis veldig fornøyd med Model 3 er han også når han har hatt både '19, '21 og nå '24 årsmodellen. Tesla har tatt store steg fra sine tidligere model S dager. Lover godt det han sier om model 3(og Y for såvidt) mtp slitasje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, Jotun said:

Kunne s3xy buttons aktivere track mode nå eller var det en slags trackmode lite?

De har akkurat (rett før jul) lansert funksjonalitet de kaller drift mode. 

Kan slå av stabilitetssystem, og det kan også gjøre bilen bakhjulsdrevet.

Så den aktiverer ikke trackmode i bilen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

De har akkurat (rett før jul) lansert funksjonalitet de kaller drift mode. 

Kan slå av stabilitetssystem, og det kan også gjøre bilen bakhjulsdrevet.

Så den aktiverer ikke trackmode i bilen.

Drift mode var det ja. Takk

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Takk for deling. Veldig interessant gjennomgang. Godt at det kan se ut som Tesla har gjort store forbedringer, fra Model S til Model 3.

Legger også merke til at han sier at det har kommet nye delenr på ting som ryker, så det er kontinuerlig forbedring.

Men man vet jo ikke sikkert før bilene begynner å bli en 6-7 år egentlig om det er noen designfeil som er gjort på alle sammen.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en TM3 Performance som nr 2 bil etterhvert, men de må ned i rundt 150k først. Spent på hvor lang tid det tar.

Kan gjøre gode tilbud på 3 nå når Hertz selger unna. Men det er vell i all hovedsak i utlandet dessverre også er det nok lite performance.

Lenke til kommentar
5 hours ago, bzzlink said:

Det er trackmode jeg er ute etter. Eller mer presist, banekjøring på sommer og isbanekjøring på vinter. 

Dersom Tesla ikke sperrer for sexy buttons’ drift mode så kan det være en mulighet, da kan jeg gjerne kjøpe en LR med offisiell eller hack boost.

Men det er noe med å faktisk ha «toppmodellen» også da. For å overføre til fossibil verden, hvis man først skal ha en AMG, så kjøper man C63 og ikke en trimma C43

Med boost modulen så får du vel trackmode også mener jeg. Du må dog styre alt fra telefonen og ikke fra skjermen i bilen, siden man slår det på via en bakdør. Modulen plugges i hjernen til bilen. Bilene har jo trackmode i koden sin bare viser det ikke på skjermen.

Kan nok si hadebra til garantien da men om den er ute så er det bare å kjøre på.

S3XY buttons sender bare inn noe kode til bilen som slår ut abs sensoren eller noe. Ikke helt det sammen men bedre enn ingenting.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
On 13.1.2024 at 3:44 PM, Complexity said:

Med boost modulen så får du vel trackmode også mener jeg. Du må dog styre alt fra telefonen og ikke fra skjermen i bilen, siden man slår det på via en bakdør. Modulen plugges i hjernen til bilen. Bilene har jo trackmode i koden sin bare viser det ikke på skjermen.

Kan nok si hadebra til garantien da men om den er ute så er det bare å kjøre på.

S3XY buttons sender bare inn noe kode til bilen som slår ut abs sensoren eller noe. Ikke helt det sammen men bedre enn ingenting.

Taler veldig sterkt for ekte performance å ikke bryte garanti. 

Vil tippe at man må igjennom en rettssak dersom batteriet tar kvelden og man har brukt en sånn boost modul. 

For ikke å snakke om hvis man havner i en ulykke, og forsikringselskapet finner ut at bilen er «chiptrimma» Kan komme noen stygge regresskrav utav slikt.

Jeg er såpass gammel at jeg forsøker å holde meg innenfor typegodkjenningen fra Vegvesenet, samme hvor uenig jeg er i flisespikkeriet. (Ref. At man ikke kan bruke uorginalt takstativ på Tesla)

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Godeste Nyland er endelig i gang med Highland-testing nå. Havnet vel rett foran BMW i4 i støynivåtest med potensielt mer støyende dekk som jo må sies å være ganske ålreit.

Mindre hjul, smalere hjul og et mer støysvakt dekk på Model 3 mener du vel?

https://www.motor.no/tester/motors-vinterdekktest-2022-falken-winterpeak-f-snow-1-piggfrie-dekk/232602

https://www.motor.no/tester/motors-vinterdekktest-2021-pirelli-icezero-fr-piggfritt/208065

 

image.png.1c5a49fb55239c7cb1c48be180fe947e.png

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Taler veldig sterkt for ekte performance å ikke bryte garanti. 

Vil tippe at man må igjennom en rettssak dersom batteriet tar kvelden og man har brukt en sånn boost modul. 

For ikke å snakke om hvis man havner i en ulykke, og forsikringselskapet finner ut at bilen er «chiptrimma» Kan komme noen stygge regresskrav utav slikt.

Jeg er såpass gammel at jeg forsøker å holde meg innenfor typegodkjenningen fra Vegvesenet, samme hvor uenig jeg er i flisespikkeriet. (Ref. At man ikke kan bruke uorginalt takstativ på Tesla)

Absolutt, det er noe man burde vente med til garantien er utgått. Er det jeg gjør selv :p

Batteriet tåler det nok fint. Har ofte 420+kW output tilgjengelig på batteriet på min men siden det er en LongRange får man ikke hentet ut mere enn 300kW. Er samme batteri på Longrange og Performance (på første utgaver iallefall).

Var akkurat samme bilen bare annet understell. Derfor det finnes noen "base performance" som er Long Range med performance software og krok. Disse var ganske ettertraket i starten.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Revolution skrev (På 4.1.2024 den 7:48 PM):

Hører ulyd fra forhjul når jeg svinger skrapt i lav hastighet, høres ut som skraping. Ikke stein i bremsen, hører ved både høyre og venstresving. Noen som har hatt tilsvarende? (model y 2022)

Hadde bilen inne på servicesenter i dag for å finne ut av ulyden fra hjulopphenget fremme. Etter 7 timer med feilsøking så fant de årsaken - to kanner med spylervæske som sklei frem og tilbake i frunken. 😅 Jeg skylder på at jeg er blitt småbarnspappa.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Revolution skrev (20 minutter siden):

Hadde bilen inne på servicesenter i dag for å finne ut av ulyden fra hjulopphenget fremme. Etter 7 timer med feilsøking så fant de årsaken - to kanner med spylervæske som sklei frem og tilbake i frunken. 😅 Jeg skylder på at jeg er blitt småbarnspappa.

Nei nå håper jeg du virkelig tuller 🤣 Også 7 timer med feilsøking på verksted? Det er det verste jeg har hørt, haha 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Lyden hørtes 100% ut som understell som hadde problemer, og var så enkelt reproduserbar. De valgte å beholde bilen lengre fordi de selv opplevde det som at det var noe galt, selv om de ikke klarte å gjenskape det på bukk. Betalte bare for ca. 1 time med arbeid, syns det var helt greit. Tenker sjekklistene hos dem kanskje får et nytt punkt. 😃

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Revolution skrev (12 timer siden):

Lyden hørtes 100% ut som understell som hadde problemer, og var så enkelt reproduserbar. De valgte å beholde bilen lengre fordi de selv opplevde det som at det var noe galt, selv om de ikke klarte å gjenskape det på bukk. Betalte bare for ca. 1 time med arbeid, syns det var helt greit. Tenker sjekklistene hos dem kanskje får et nytt punkt. 😃

Hehe ser den, godt du slapp unna med å betale for en time da. Nesten så det hadde fortjent en sak i VG eller noe det der :D Og ja, det må nesten bli et eget sjekkpunkt. "Alltid sjekk hva som befinner seg i frunken" x) 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 timer siden):

Hehe ser den, godt du slapp unna med å betale for en time da. Nesten så det hadde fortjent en sak i VG eller noe det der :D Og ja, det må nesten bli et eget sjekkpunkt. "Alltid sjekk hva som befinner seg i frunken" x) 

"What the frunk is there/that...!?!"

:thumbs:

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nye priskutt på TMY:

"Natt til i dag har Tesla nok en gang skrudd ned prisene på bestselgeren.

Innstegsmodellen, Model Y med bakhjulsdrift, har fått et priskutt på 30.000 kroner. Nå koster den fra 421.844 kroner, inkludert avgifter. I går kostet samme bil fra 451.844 kroner. Den har aldri vært billigere enn nå.

Prisene på de øvrige Model Y variantene er også satt ned.

Model Y Longe Range koster nå fra 507.719 kroner (ned fra 541.927). Model Y Performance koster nå 548.402 kroner (ned fra 586.215).

Også disse prisene er inkludert avgifter og levering, men uten vinterhjul."

https://www.tv2.no/broom/tesla-kutter-igjen-aldri-vaert-billigere/16383483/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...