Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Lyden er der ikke for din del, men for andres del. På samme måte som blinklysene. Har du testet å endre lyden til noe som kanskje ikke er like irriterende?
Nå har jeg ikke sjekket videoen ennå, men har du tilgang til å bare midlertidig kutte de ut, så de er på på dagtid, eller er det permanent fjerning av lyden?

Der er dessverre ingen valg i menyene verken for å endre lyd, eller koble inn ut...
Siden mange elbiler ikke har slik lyd så er det vel ikke et krav som sådan? Hadde det vært det måtte jeg vel strekt litt ledning og hatt en bryter inne i kupeen for sånne natteparkeringer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (8 minutter siden):

Jeg har naboer som natttestid sier de blir litt plaget av den summende og plystrende UFO-lyden bilen min lager når jeg rygger... og fant en video på youtube som viser hvor lett det er å koble ut høyttaleren som lager lyden! Jeg tipper det er samme høyttaler som lager boombox og prompelydene, men de bruker jeg ikke uansett.
Så nå er bilen min heeeelt tyst både fremover og bakover! (og ja; jeg passer veldig godt på når jeg rygger både med og uten ryggelyd😉)

 

Vær obs på at lyden er påbudt, og at en påkjørsel, selv om det ikke er din feil, kan koste deg millioner i regress....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min bil ble laget rundt den tiden det ble påbudt med lyd, så jeg har høytalergrillen og pluggen til høyttaleren, men mangler selve høytaleren. Kan ettermontere høytaler hos Tesla om ønskelig men føler ikke behovet. Jeg vil da kun få lyd når jeg rygger/kjører fremover og ikke boombox funksjonene.

Lenke til kommentar
ozone skrev (8 minutter siden):

Der er dessverre ingen valg i menyene verken for å endre lyd, eller koble inn ut...
Siden mange elbiler ikke har slik lyd så er det vel ikke et krav som sådan? Hadde det vært det måtte jeg vel strekt litt ledning og hatt en bryter inne i kupeen for sånne natteparkeringer...

Fullstendig klar over at det ikke finnes bryter for å slå av lyden, den er påbudt. Mitt forslag var på om du fikk endret til f.eks. egendefinert lyd i boombox-funksjonen. Der kan du endre noen lyder til selvvalgt lyd.

Dersom du med den hacken bare har kuttet lyden permanent, så tar du en stor risiko, økonomisk sett. Skjer det noe, så kan du få regress. Så derfor lurte jeg på om de har bukt f.eks. SexyButtons til å midlertidig slå det av, eller om det er snakk om å klippe av kabelen til høyttaleren.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Da er det bare å 🤞for at du ikke havner i en ulykke, der noen oppdager at de er disabled...

Takk! Jeg har teipet over både kontakt og plugg, så ingen bortforklaring kan redde meg, hehe
Hadde bare ikke den lyden vært sååå forbanna kraftig og rar! En sånn vanlig bip-bip hadde vært greit...

Lenke til kommentar
ozone skrev (55 minutter siden):

Takk! Jeg har teipet over både kontakt og plugg, så ingen bortforklaring kan redde meg, hehe
Hadde bare ikke den lyden vært sååå forbanna kraftig og rar! En sånn vanlig bip-bip hadde vært greit...

Ingen problemer med å skjønne at lyden kan oppfattes som mer irriterende enn andre bilers. Renault Zoe er f.eks. en modell som har en slik lyd man irriterer seg grønn av, ihvertfall som fotgjenger.

Og nok til at det aleine utelukker bilen, selv om jeg har noen andre grunner (for "feminin" og IT-ladeproblemet") for å velge den bort. Men for de som ikke lar seg irritere over det, er den en billing inngangsbillett til el-bilismen.

Når man fikk gratis bompassering, betalte jo bilen seg tilnærmet selv, dess mer man kjørte. Perfekt til jobb-pendling om man har lademulighet hjemme som støtter dens særegne krav. :thumbs:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Leafen min har en knapp man kan trykke for å deaktivere ryggelyden midlertidig. Man kan og bare slå den av helt ved å bruke OBD leser og en app på telefonen.

Men er kansje ikke så mange andre biler som har muligheten til det.

Flere biler som kan slå av denne, mens det ennå var lovlig. Kan slå av "Pedestrian Awareness Signal" på min -19 Kona, men ble vel ulovlig på nye modeller fra -20 tror jeg det var. Men om det og kutter ryggelyden, er jeg usikker på. Det må testes! 😎

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Min forrige-forrige bil kunne du skru av lyden midlertidig. Den kom igjen neste gang du startet bilen da..

 

En enklere løsning kan være å parkere bilen så du ikke trenger å rygge ut?

Det gjør jeg alltid, med mindre jeg parkerer for å lade, og laderen er plassert slik at jeg MÅ ha front inn...

:thumbs:

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

En enklere løsning kan være å parkere bilen så du ikke trenger å rygge ut?

1 hour ago, Snowleopard said:

Det gjør jeg alltid, med mindre jeg parkerer for å lade, og laderen er plassert slik at jeg MÅ ha front inn...

:thumbs:

Ryggeparkerer alltid, men med en Leaf som har batteri bare litt større enn i mobiltelefonen min må man parkere med fronten inn for å plugge i laderen daglig.

Veldig praktisk at Tesla har ladeporten bak forøvrig. Litt ironisk at 2011-13 Leaf har ladeporten fremme for selve laderen ligger i bagasjerommet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Ryggeparkerer alltid, men med en Leaf som har batteri bare litt større enn i mobiltelefonen min må man parkere med fronten inn for å plugge i laderen daglig.

Veldig praktisk at Tesla har ladeporten bak forøvrig. Litt ironisk at 2011-13 Leaf har ladeporten fremme for selve laderen ligger i bagasjerommet.

Ja, ladeport i fronten hos meg og, så det problemet kjenner jeg til, selv om jeg har lengre rekkevidde, samt at med min kjøring, så holder det oftest å lade 1 eller 2 ganger i måneden.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Complexity said:

Kom over denne når jeg surfet rundt på Degrør.
Kar som har skrudd litt Tesla og forteller hva som ryker.

Takk for deling. Veldig interessant gjennomgang. Godt at det kan se ut som Tesla har gjort store forbedringer, fra Model S til Model 3.

Legger også merke til at han sier at det har kommet nye delenr på ting som ryker, så det er kontinuerlig forbedring.

Men man vet jo ikke sikkert før bilene begynner å bli en 6-7 år egentlig om det er noen designfeil som er gjort på alle sammen.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en TM3 Performance som nr 2 bil etterhvert, men de må ned i rundt 150k først. Spent på hvor lang tid det tar.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, bzzlink said:

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en TM3 Performance som nr 2 bil etterhvert, men de må ned i rundt 150k først. Spent på hvor lang tid det tar.

En eldre Model 3 Long Range med boost modul har mere effekt enn Performance og er billigere, så det kan jo være løsningen om du ikke vil vente for lenge. Performance og Long Range hadde samme motorer i starten, men long range var tunet ned i software.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

En eldre Model 3 Long Range med boost modul har mere effekt enn Performance og er billigere, så det kan jo være løsningen om du ikke vil vente for lenge. Performance og Long Range hadde samme motorer i starten, men long range var tunet ned i software.

Det er trackmode jeg er ute etter. Eller mer presist, banekjøring på sommer og isbanekjøring på vinter. 

Dersom Tesla ikke sperrer for sexy buttons’ drift mode så kan det være en mulighet, da kan jeg gjerne kjøpe en LR med offisiell eller hack boost.

Men det er noe med å faktisk ha «toppmodellen» også da. For å overføre til fossibil verden, hvis man først skal ha en AMG, så kjøper man C63 og ikke en trimma C43

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...