Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Nimrad said:

Det er fortsatt samme kWt du trenger for å få varm bil. Tvert i mot kreves det marginalt mer energi å forvarme for da må man holde bilen varm lengre(blir neppe spist opp av ineffektiviteten ved å lade batteriet først og så varme, i stedet for varme rett fra stikkontakt). Ja, du får regenerering. Til daglig trenger man aldri den ekstra energien. Da får du heller stille opp ladegrensa med 2 %.

Det du gjør blir jo i praksis å bruke ca samme energi før kjøreturen i stedet for under kjøreturen? Ja, kjøreturen ser mer effektiv ut per mil, men det er fordi du har brukt den energien før du startet bilen.

Joda, mulig det går opp i opp strømmessig, så går nok mest på komfort.
Er nok bedre for bilen og starte med varme motorer og varmt batteri, samt man sparer dørpakninger og vinduslister ved å la dørene være tint godt før avgang så om man har mulighet så vil jeg tro det er lurt. Jeg forvarmer alltid før jeg kjører enten jeg er tilkoblet strøm eller ikke. 

Har man nylig ladet har batteriet og motorene grei temperatur så da er det ikke så nøye - dog vil bilen også bruke mindre strøm til forvamingen da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (13 minutter siden):

Men kan og være noe feil med pumpa til Y'en du nevner. Har ikke vært borti at lyden har vært så veldig ille på de bilene jeg har kjørt men den høres.

Har hørt om tilfeller med is på impellerbladene, som forårsaker et fole leven visstnok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Joda det er det. Bremser da med motorene.
Bremsepedalen kobler inn de mekaniske bremsene og de bruker man jo nesten ikke.

Min Tesla viser at den bremser med motoren også når jeg bruker bremsepedal - hvorfor skulle den ikke det? Først når jeg bremser hardere brukes skivene sier bilen. Men denne diskusjonen hadde vi før tror jeg.

Kahuna skrev (20 minutter siden):

Jeg gjorde det da jeg hadde fossilbil også. Ikke alle automatkasser det funker på da. 

Du kan jo ikke unngå det - motorbrems kalles det. Hadde en gang en Golf med automat som gikk i fri når jeg slapp gassen.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, trikola said:

Min Tesla viser at den bremser med motoren også når jeg bruker bremsepedal - hvorfor skulle den ikke det? Først når jeg bremser hardere brukes skivene sier bilen. Men denne diskusjonen hadde vi før tror jeg.

Du kan jo ikke unngå det - motorbrems kalles det. Hadde en gang en Golf med automat som gikk i fri når jeg slapp gassen.

Den bremser med motorene når du bruker bremsepedalen fordi du har sluppet gasspedalen. Tesla sin bremsepedal er kun mekaniske og styrer ikke regenering som på andre biler. 

Hvor sier bilen din at den kun bruker mekaniske bremser om du bremser hardere? Sett bilen i fri og trykk på bremsen så kjenner du hvordan den fungerer alene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Rune_says said:

En nabo har ny model Y (tror jeg det er) der kupévarmeren bråker som et uvær.   (Mulig det er lånebil, de har hatt Model 3 som i lengre tid har hatt en liten kollisjonsskade)

Er det noen som vet om kupévarmer kan kjøres mer i stillemodus uten en haug med vifter som jeg antar det er?  Det som er nå er i klasse med en bil på tomgang og vel så det (mer enn stillegående fossilbiler på tomgang).

Så kan jeg være litt konstruktiv i henvendelsen ang at det skal være natte-stille mellom 23-07  (Carport-rekke med åpning rett mot soveromsvinduer i sameie)

Når jeg leser dette, er jeg veldig glad for at jeg bor i enebolig. Det høres også ut på innleggene dine at du burde vurdere det.

Men dersom carporten er 10 meter unna og du vekkes av det gjennom lukket soveromsvindu, så høres det ut som det enten er noe feil med Teslaen eller isolasjon på soverommet ditt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla bråker tidvis som eit fly når forvarminga går, kanskje endå meir når det er kaldare. At det er ei plage når bilen står nær eit vindauge har eg ingen problem med å forstå, utan at det treng vere feil med bil eller hus.

Om det hjelper så kan du spørje dei om å la forvarminga starte seinare. Det går ikkje lang tid frå den startar opp til det er grei lunk i bilen. Med litt varme i seter og ratt er det sjeldan nødvendig å la den stå på så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Hvor sier bilen din at den kun bruker mekaniske bremser om du bremser hardere?

På skjermen:

  • hvit linje til høyre = bruker energi fra batteriet
  • grønn linje til venstre = regenererer
  • grå linje på toppen av grønn = regenererer og bremser med skivene

Men skal sjekke en gang til: det er svært sjeldent at jeg har sett den grå; logisk nok tenker man på andre ting når man bremser hardt

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 minutter siden):

På skjermen:

  • hvit linje til høyre = bruker energi fra batteriet
  • grønn linje til venstre = regenererer
  • grå linje på toppen av grønn = regenererer og bremser med skivene

Men skal sjekke en gang til: det er svært sjeldent at jeg har sett den grå; logisk nok tenker man på andre ting når man bremser hardt

 

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-3DFFB071-C0F6-474D-8A45-17BE1A006365.html

image.png.3080f2b8b4156fd916cc258cd8086c99.png

@Complexity

 

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, trikola said:

Ja? Den viser om bilen lader eller bruker strøm? Ser ikke helt hvordan den forteller deg at bremsepedalen styrer regenerering?

Om du bruker Scan My Tesla får du detaljert info om hvor mye energi hver motor bruker eller leverer til batteriet. Å bruke bremsepedalen har ingen innvirkning.

Men slipper du gasspedalen (som man gjør når man bremser) får man full regenerering. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Ja? Den viser om bilen lader eller bruker strøm? Ser ikke helt hvordan den forteller deg st bremsepedalen styrer regenerering?

Om du bruker Scan My Tesla får du detaljert info om hvor mye energi hver motor bruker eller leverer til batteriet. Å bruke bremsepedalen har ingen innvirkning.

Når jeg bruker bremsepedalen ser jeg grønn linje. Når jeg ser grønn linje: "Power being fed back to the Battery displays in green".

Det holder for meg.

Legger til: Og jeg ser ikke/sjeldent grå linje når jeg har foten på bremsepedalen

Endret av trikola
Lenke til kommentar
32 minutes ago, trikola said:

Når jeg bruker bremsepedalen ser jeg grønn linje. Når jeg ser grønn linje: "Power being fed back to the Battery displays in green".

Det holder for meg.

Legger til: Og jeg ser ikke/sjeldent grå linje når jeg har foten på bremsepedalen

Men det har ikke noe med bremsepedalen å gjøre som er poenget mitt. Regenerering styres av gasspedalen.

Er ute å kjører min Tesla nå og om jeg trykker på bremsepedalen så regenererer bilen min faktisk mindre enn om jeg bare slipper gasspedalen.

Det annbefales dog å bruke bremsepedalen innimellom for å holde bremsen i god stand.

 

Screenshot_20240105_103410_Chrome.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (45 minutter siden):

Er ute å kjører min Tesla nå og om jeg trykker på bremsepedalen så regenererer bilen min faktisk mindre enn om jeg bare slipper gasspedalen.

Hmmm...Var det du som bremset med venstre fot og 'gasset' med høyre fot?

Det kunne jo forklare en del: alle vi andre er nødt til å slippe gassen - og dermed begynner regenerering - før man bremser.

Sitat

Det annbefales dog å bruke bremsepedalen innimellom for å holde bremsen i god stand.

Hvem ellers enn de som pleier enpedalskjøring må minnes om å bruke bremsepedalen innimellom.

Se også:

image.png.754664f6adac2b196a537c57ffda4d8f.pngSånn helt ren mekanisk er bremsen nok ikke.

Lenke til kommentar
55 minutes ago, trikola said:

Hmmm...Var det du som bremset med venstre fot og 'gasset' med høyre fot?

Det kunne jo forklare en del: alle vi andre er nødt til å slippe gassen - og dermed begynner regenerering - før man bremser.

Hvem ellers enn de som pleier enpedalskjøring må minnes om å bruke bremsepedalen innimellom.

Se også:

image.png.754664f6adac2b196a537c57ffda4d8f.pngSånn helt ren mekanisk er bremsen nok ikke.

Se på pedalen når du bruker "hold" funksjonen. Den trykkes fysisk inn av seg selv.

Elektrisk bremsekraftforsterker som kan overstyres av bilen. Det er eneste heksenunsten. Den må jo ha slik funksjon for å kunne nødbremsen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Når jeg leser dette, er jeg veldig glad for at jeg bor i enebolig. Det høres også ut på innleggene dine at du burde vurdere det.

Men dersom carporten er 10 meter unna og du vekkes av det gjennom lukket soveromsvindu, så høres det ut som det enten er noe feil med Teslaen eller isolasjon på soverommet ditt. 

Under 10m i luftlinje ca 6-7m mellom carport&bygg og mange fine harde flater som lyden reflekteres via.  Tek10 trebygg.  Skulle gjerne bodd i enebolig eller Tek17 med bedre lydisolering men et økonomisk spm.   (Bare å bytte bolig kommer jo på 250K (megler 150K og dok.avgift ny bolig 100K))

Men Tesla har nok tenkt at alle eierne har egen garasje til supersportsbilen (som lusekjører om vinteren)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

"hold" funksjonen

Har 8090 % av min tid med sertifikat kjørt med "creep"-funksjonen og ser ingen grunn til å endre det. Betydelig bedre å regulere svært lave hastigheter enn alt annet.

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (5 minutter siden):

Men Tesla har nok tenkt at alle eierne har egen garasje til supersportsbilen (som lusekjører om vinteren)

Okei, dette lukter mer "jeg er sint på Tesla, nå skal jeg jammen komme inn her å fortelle dere" enn noe som helst annet. Jeg bor selv i kjedet enebolig med carporter. Jeg forvarmer min Tesla bokstavligtalt 2m og direkte ved siden av soverommet til naboen, og de klager ikke. Ikke gjør de andre naboene heller, og det er 4 av 5 som har elbil hvorav 2 av de er Y. 

Du spiller på verdens minste fiolin, Rune. Nyt heller at du kom deg ut av senga, ta deg en kopp kaffe og få mer ut av dagen. Fortsatt godt nyttår :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (13 minutter siden):

Okei, dette lukter mer "jeg er sint på Tesla, nå skal jeg jammen komme inn her å fortelle dere" enn noe som helst annet. Jeg bor selv i kjedet enebolig med carporter. Jeg forvarmer min Tesla bokstavligtalt 2m og direkte ved siden av soverommet til naboen, og de klager ikke. Ikke gjør de andre naboene heller, og det er 4 av 5 som har elbil hvorav 2 av de er Y. 

Du spiller på verdens minste fiolin, Rune. Nyt heller at du kom deg ut av senga, ta deg en kopp kaffe og få mer ut av dagen. Fortsatt godt nyttår :)

Neida lusekjøringen (og manglende blinklys) er bare en observasjon hvor Tesla er overrepresentert.  Men føreren det kommer an på ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...