Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Eh, bilen er nedsnødd, og da er vel og kameraene dekket til. Da vil den vel ikke klare å se noe, og det er forståelig at den ikke vil kjøre når den er "blind.

Sett på forvarming x antall minutter til snøen er smeltet og sklidd av fra bl.a. ruter og speil og kanskje kameraer og, så blir det nok andre boller.

 

ozone skrev (Akkurat nå):

Du fjernet snø på alle kameraene?

Jeg forventer faktisk at den SIER FRA om kameraene er nedsnødd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Jeg forventer faktisk at den SIER FRA om kameraene er nedsnødd.

LOL😄
Jeg ble også litt sur når bilen min ikke ville kjøre og kjøpe meg en sixpack på Kiwi... Ikke ett ord om hvorfor den ikke ville!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

LOL😄
Jeg ble også litt sur når bilen min ikke ville kjøre og kjøpe meg en sixpack på Kiwi... Ikke ett ord om hvorfor den ikke ville!

Jeg er seriøst nå. Den maser som bare fy om et kamera er tildekt når jeg kjører på motorveien. Hvorfor kan den ikke si fra på summon? Teknologien for å oppdage et tildekket kamera er jo åpenbart der.

Jeg fjernet snø på 4de forsøket uten at det endret på noe som helst. Den koblet seg på, koblet seg av, gjorde ikkeno, kom ikke med meldinger. 

Lenke til kommentar

Opplevde fantombremsing i helga som var etter at jeg bestemte meg for å teste ut cruisecontrolen igjen. Med kompiser i bilen attpåtil..Fader så irriterende det er asså! Skjønner ikke at de ikke får fiksa det. Ikke føles  den spesielt smooth ut heller. Blir nok lenge til den blir brukt igjen. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Iterion said:

Opplevde fantombremsing i helga som var etter at jeg bestemte meg for å teste ut cruisecontrolen igjen. Med kompiser i bilen attpåtil..Fader så irriterende det er asså! Skjønner ikke at de ikke får fiksa det. Ikke føles  den spesielt smooth ut heller. Blir nok lenge til den blir brukt igjen. 

Er det full regen som menes med fantombremsing. Altså fartstilpasning pga feil i kart / feiltolkning av kart?

Eller er det faktisk nødbrems du snakker om?

Den nødbremsen går vel an å skru av? (Må gjøres pr tur da)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (33 minutter siden):

Er det full regen som menes med fantombremsing. Altså fartstilpasning pga feil i kart / feiltolkning av kart?

Eller er det faktisk nødbrems du snakker om?

Den nødbremsen går vel an å skru av? (Må gjøres pr tur da)

Bråbrems uten grunn. Tror ikke det er noe man bare kan skru av. Bilen tror tydeligvis at det er noe rett foran den så den plutselig bråbremser uten grunn. 

Lenke til kommentar
Just now, Iterion said:

Bråbrems uten grunn. Tror ikke det er noe man bare kan skru av. Bilen tror tydeligvis at det er noe rett foran den så den plutselig bråbremser uten grunn. 

Jeg skal love deg at du skjønner forskjell på nødbrems, hvor den tror det er en unge i veien, og full regen der den tror den har kjørt inn i en 30 sone.

Bare lurte på hvilken av de du opplever. 

Det høres jo ut som du ikke bruker cc på grunn av dette, så lurt å sette seg inn i innstillingene.

Les mer her

IMG_1384.jpeg

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (53 minutter siden):

Jeg skal love deg at du skjønner forskjell på nødbrems, hvor den tror det er en unge i veien, og full regen der den tror den har kjørt inn i en 30 sone.

Bare lurte på hvilken av de du opplever. 

Det høres jo ut som du ikke bruker cc på grunn av dette, så lurt å sette seg inn i innstillingene.

Les mer her

IMG_1384.jpeg

Da var det garantert nødbremsen jeg opplevde, og har opplevd noen ganger tidligere. Og takker, skal ta å sjekke om den innstillinga er aktiv eller ikke. 

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd den 3 ganger, en gang ved en feil på svingete vei, hvor den trodde at traileren jeg møtte var i min fil, når den ikke var det. 

1 gang når jeg faktisk fikk en bil i mot i min fil, og jeg allerede var på vei på bremsen

1 gang når en bil og en syklist krasjet foran meg, og Teslan min hadde bremsene i bunn før jeg rakk å reagere. 

Så generelt imponert over den.

Regen bremsingen pga feil i kartverk derimot er veldig irriterende og jeg har begynt å lære meg stedene det skjer i området der jeg jeg kjører. Men den bremser ikke i nærheten av like mye, og den tror jeg ikke du kan skru av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 minutter siden):

Regen bremsingen pga feil i kartverk derimot er veldig irriterende og jeg har begynt å lære meg stedene det skjer i området der jeg jeg kjører. Men den bremser ikke i nærheten av like mye, og den tror jeg ikke du kan skru av.

Etter innslaget i Dagsrevyen om dette for en del uker siden ser det ut som om SVV har begynt å jobbe med saken: noen feil  (hastighetsendringer 60->40 uten skilt ved bussholdeplasser på Nesodden) er blitt borte, andre kom (70->30) men ble borte igjen neste dag og kanskje noen flere som jeg ikke husker i farten.

Kan tenke meg at NÅ sitter noen på sine kontorer og lærer seg systemet inkludert prøving og feiling...

Endret av trikola
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

1 gang når jeg faktisk fikk en bil i mot i min fil, og jeg allerede var på vei på bremsen
1 gang når en bil og en syklist krasjet foran meg, og Teslan min hadde bremsene i bunn før jeg rakk å reagere.
Så generelt imponert over den.

Er man nødt å være på Cruisecontrol for å dra nytte av nødbrems, eller funker det også når man bruker pedalen selv?
For jeg opplever jo aldri fantombremsing da...

Men fantombremsing er mye sjeldnere enn mange ser ut til å tro: For det er jo når bilen bremser helt ut av det blå!
Men jeg opplever nærmest daglig at min bremser når den tror at noe er nærmere/farligere enn det faktisk er...
For det er jo ikke et "fantom" når bilen faktisk ser noe.
F.eks. i litt krappe svinger der en stor bil fyller hele sin motgående fil men jeg har full kontroll, da kan bilen min bremse ganske kraftig ned helt unødvendig...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (21 minutter siden):

Er man nødt å være på Cruisecontrol for å dra nytte av nødbrems, eller funker det også når man bruker pedalen selv?

Fungerer fint uten. Jeg har blitt reddet av den selv uten at jeg kjørte i Cruise Control. Jeg var på vei mot en rundkjøring og var ikke opmmerksom på en bil som uten grunn stoppet helt opp. Da peip bilen plutselig og stoppet opp av seg selv før jeg fikk summet meg.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nødbrems som kun hadde fungert med CC aktiv ville vore dårlege greier. Den er heldigvis alltid aktiv. Eg har opplevd det oftast når eg prøvde å rygge på nokre høge gras-strå, samt eitt tilfelle i ein stillegåande kø der eg ikkje fulgte med og fekk med meg at bilen framfor hadde stoppa.

Har du opplevd ein nødbrems så veit du det.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 31.1.2024 den 3:56 PM):

Nødbrems som kun hadde fungert med CC aktiv ville vore dårlege greier. Den er heldigvis alltid aktiv

Det er jo helt sikkert riktig det... Men grunnen til at jeg lurte/spurte er at det kommer jo en melding på skjermen når jeg trykker på gasspedalen mens bilen er i cruisecontrol, med advarsel om at "siden du nå gasser på så vil ikke bilen bremse selv"....
Men det er kun avstandsholdingen den mener da altså, og ikke nødbremsen...?

(man må jo av og til trykke på gassen under cruisecontrol for å tette luker, og få opp farten etter bilen foran har svingt av, osv)

Endret av ozone
Lenke til kommentar
On 31.1.2024 at 7:58 AM, bzzlink said:

 

Dummeste jeg har hørt på lenge.
Vi nevner:
-Panikkbrems for det den tror ligner på veikjegler, og arbeid på vei skilt 
-Panikkbremser for busslommer, og veihjelpslommer på motorvei og tunneller 
-Panikkbrems for ujevn veiskulder, spesielt ved f.eks snøkant, tross for at man kjører rett frem ved brøytestikker
-Den bremser fortsatt for biler du ikke klarer å ta igjen som kjører inn på den veien du er på
-Jeg har fortsatt ingen ide hva ACC tenker om rundkjøringer, da den har lite til ingen konsistens
-Å bruke høyre spakeknapp til å justere ACC følgeavstand ser ikke ut til å gjøre noe som helst

Jeg er glad at de fikk patches bort at den hadde angst for busser og trailere, og smale men oppmerkede veier. Men fortsatt et stykke til å gå. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, del_diablo said:

Dummeste jeg har hørt på lenge.
Vi nevner:
-Panikkbrems for det den tror ligner på veikjegler, og arbeid på vei skilt 
-Panikkbremser for busslommer, og veihjelpslommer på motorvei og tunneller 
-Panikkbrems for ujevn veiskulder, spesielt ved f.eks snøkant, tross for at man kjører rett frem ved brøytestikker
-Den bremser fortsatt for biler du ikke klarer å ta igjen som kjører inn på den veien du er på
-Jeg har fortsatt ingen ide hva ACC tenker om rundkjøringer, da den har lite til ingen konsistens
-Å bruke høyre spakeknapp til å justere ACC følgeavstand ser ikke ut til å gjøre noe som helst

Jeg er glad at de fikk patches bort at den hadde angst for busser og trailere, og smale men oppmerkede veier. Men fortsatt et stykke til å gå. 

Du messa til quotinga, så ser ikke hva du svarte på.

Er det bremsing når man kjører på avstandscruise / autosteer (beta) du snakker om?

Eller nødbremsen?

Avstansholder
Ja avstandsmålingen har blitt dårligere når de kutta ut radaren. Men jeg har til gode å kjøre en bil som gjør det noe særlig bedre. Altså holder konsekvent luke i alle situasjoner fra motorvei til landevei til køkjøring

Har du noen tips til biler jeg kan prøve som gjør det bedre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

8 hours ago, bzzlink said:

Er det bremsing når man kjører på avstandscruise / autosteer (beta) du snakker om?

Ikke Full Self Drive(beta), men AAC
-Panikkbrems for det den tror ligner på veikjegler, og arbeid på vei skilt 
-Panikkbremser for busslommer, og veihjelpslommer på motorvei og tunneller 
-Panikkbrems for ujevn veiskulder, spesielt ved f.eks snøkant, tross for at man kjører rett frem ved brøytestikker
-Den bremser fortsatt for biler du ikke klarer å ta igjen som kjører inn på den veien du er på

Det som slår meg mest er at den tar ikke de lette fartsjusteringene som bilen klarer  ved AAC når du følger stillegående kø.

8 hours ago, bzzlink said:

nødbremsen?

 

Nødbremser fungerer omtrent som alle andre biler jeg har kjørt: Litt overfølsom, gir grei bremseassistanse, og veldig tydlig på at den nødbremser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...