Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

ozone skrev (14 timer siden):

Jeg bruker personlig autosteer veldig mye. Men jeg ser jo hva den plutselig kan finne på med litt snø og merkelig avkjøringer...
Så foreløbig er der ingen vei utenom å babysitte bilen. Men det er uansett mindre jobb enn å kjøre selv😇

Skulle gjerne brukt autostyring mer, men selv på motorveier er den for mye irritasjon for meg, hovedsakelig i alle påkjøringsfelt hvor den gjerne vil legge seg midt i der feltet begynner og flettes inn i merkingen mellom feltene forsvinner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er etter hvert veldig selektiv med når jeg bruker autosteer. Jeg slår det på iblant for å se hvordan det står til men de tilfellene jeg føler jeg har genuint nytte av det er lange turer på motorvei. Motorvei er både enkelt og kjedelig, samtidig som det faktisk er litt krevende å kjøre i høy hastighet. Perfekt for autosteer. :) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bruker også autosteer veldig mye så lenge det finnes midtlinje og veien ikke er veldig svingete.

På motorvei nesten utelukkende. Dette med påkjøringsfeltene er ikke noe særlig problem lenger - var verre før. I tillegg søker jeg meg før på-/avkjøringer uansett til venstre fil for å gjøre plass til innkommende biler.

Lenke til kommentar
15 hours ago, ozone said:

Cruisecontrol er selvkjøring. Og Autosteer en enda mer selvkjøring.

 

10 hours ago, ozone said:

fortelle føreren at dette er assistanse, ikke noe mer. De sier eksplisitt at man skal kjøre bilen selv når man tester disse funksjonene.

Så, hva blir det til?

Er TACC og LKAS selvkjøring, eller assistanse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (37 minutter siden):

Så, hva blir det til?

Er TACC og LKAS selvkjøring, eller assistanse?

Jeg skjønner hvor du vil hen...

Men all assistanse bilen gir deg, selv om du må passe på den, er selvkjøring i varierende grad.
Adaptiv cruisecontrol lar bilen styre gassen og bremsene selv. Autosteer lar bilen styre selv.

Full selvkjøring finnes jo det også, men ikke hos Tesla enda. På veien iallefall.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Whiteshit skrev (27 minutter siden):

Skummelt å gå for uoriginalt og billigare, eller funker det vel så bra?

Jeg har hørt mye "dårlige" erfaringer med uoriginalt. Det er visst veldig vanskelig og risky å montere pga glasstak og sånn. De har brukt mye tid for de er redde for å knuset hele taket. Jeg ville derfor kjøpt originalt og fått Tesla til å montere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Whiteshit skrev (45 minutter siden):

Takstativ til model y - ser det fins originalt og uoriginalt. Skummelt å gå for uoriginalt og billigare, eller funker det vel så bra?

Tesla godkjenner kun taklast dersom man bruker Tesla sitt eget. Du kan altså risikere bot om du har et uoriginalt takstativ, for bilen er kun godkjent med dette som nevnt.

Idiotisk av Tesla, sett i et brukerperspektiv. Men jeg hadde nok kostet på bilen et lovlig takstativ. Uansett, med rette person ved kontroll, risikerer du altså bot om det ikke er Tesla sitt stativ. Og må laste av taket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, ozone said:

Jeg skjønner hvor du vil hen...

En fotnote jeg så om den nye oppdateringen, ganske interessant. Potensielt vil dette forandre APs virkemåte temmelig mye. 

Quote

The interesting thing about this recall is not only are they making driver monitoring stronger, they're finally going to lock out basic autopilot on MOST roads-- only allowing it on controlled access highways like folks like GM and Ford have done with their L2 ADAS- and something NTSB has been lobbying for for a long time vs Teslas "let the driver decide where to turn it on" policy.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Complexity said:

Skummelt med takstativ og glasstak ja. Mange som sprekket glasset når de monterer selv. Er viktig å ha riktig moment.

Ulempen med takstativ er jo at de gjærne uler noe fælt, så man ønsker å ta dem av når de ikke trengs. Ser for meg det er litt knotete med glasstak..

Tesla sin (til model 3) er nokså strømlinjeformet, og jeg synes det uler ikke - er jo heller ikke de store hastighetene i dette landet.

Har montert mitt selv og var veldig nervøs mtp glasstaket men det gikk bra. Har heller ikke brukt momentnøkkel og regner med at jeg har noe mindre moment på boltene. Men det har fungert siden mai 2019 og brukes ofte.

Lenke til kommentar
4 hours ago, ozone said:

Men all assistanse bilen gir deg, selv om du må passe på den, er selvkjøring i varierende grad.
Adaptiv cruisecontrol lar bilen styre gassen og bremsene selv. Autosteer lar bilen styre selv.

Full selvkjøring finnes jo det også, men ikke hos Tesla enda. På veien iallefall.

Sååå ... det kreves at føreren må assistere førerassistansesystemet? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Tesla godkjenner kun taklast dersom man bruker Tesla sitt eget. Du kan altså risikere bot om du har et uoriginalt takstativ, for bilen er kun godkjent med dette som nevnt.

Dette må du vise til noe skriftlig slik at vi med uoriginalt stativ kan få pengene tilbake fra selger. 

Har ikke sett dette noe sted før.

Når det er sagt, det stativet eg har er prikk likt og laget av samme produsent som det originale og er hvertfall ikke hverken enklere eller vanskeligere å montere. 

Og man kan da ikke dra inn på tesla hver gang man skal av og på med stativet. 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (30 minutter siden):

Sååå ... det kreves at føreren må assistere førerassistansesystemet? 🤔

Nei, mer passe på 👍
Vi er dessverre ikke helt der enda at vi kan legge oss i baksetet, men det er likevel bra avlastning med Autosteer på lange motorvei-strekk der man får mulighet til å romstere litt i sekken, pakke ut matpakken på midtkonsollen, se litt på utsikten, og kaaaanskje driste seg til å ta et bilde med mobilen😇
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Dette må du vise til noe skriftlig slik at vi med uoriginalt stativ kan få pengene tilbake fra selger. 

Har ikke sett dette noe sted før.

Når det er sagt, det stativet eg har er prikk likt og laget av samme produsent som det originale og er hvertfall ikke hverken enklere eller vanskeligere å montere. 

Og man kan da ikke dra inn på tesla hver gang man skal av og på med stativet. 

Her fra Tesla sin brukerhåndbok for TMY:

image.png.4764e747ca3bd7d6888133601bba536a.png

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-877ACE2D-B62F-4596-A6AD-A74F7905741C.html

Fra en tilfeldig bil på finn, står dette i kjøretøyopplysninger:

image.png.6124514e0121dbb15f453d64bc436034.png

Når vekt ikke oppgis, så er det produsentens opplysninger som gjelder, og Tesla oppgir altså bare vektgrensen på det de selv selger, og som du ser over her, bare tillater takstativ fra dem selv.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Takk Snow. SKal sende mail til leverandør. De klarer vel å hoste opp en godkjenning.

Står godkjent av tesla, så det utelukker ikke alle stativ som ikke tesla selger.

Det utelukker alle som Tesla ikke godkjenner, og siden de bare godkjenner eget utstyr, så sier det seg selv hvordan det er, ihvertfall per i dag.

Skulle ønske det var forbudt med slike klausuler. At de må oppgi en vekt, om i det hele tatt noen takstativer skal bli godkjent. Så må produsenten, Tesla i dette tilfelle, gi spesifikasjoner på hvordan innfestning skal skje, med mål og angivelser av krav til styrke.

Da kan produsenter av slike systemer selv lage og garantere hva sine stativer har slags toleranser, men der Tesla som sagt kan anngi hvor mye bilens tak og innfestninger har for toleranser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...