Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@sverreb Ikke akkurat entydig det opplegget uansett, man må vel kunne bevise at føreren ikke fulgte med uansett og sålenge bilen kræsjer der du sitter i den bilen med skyld så blir det din skyld uansett om AP var bra eller ikke? Har vi noen tilfeller der AP direkte fører til kræsj der fører er 100% med og ute av stand til å ta over slik at det er AP som er skyld? 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, bshagen said:

@sverreb Ikke akkurat entydig det opplegget uansett, man må vel kunne bevise at føreren ikke fulgte med uansett og sålenge bilen kræsjer der du sitter i den bilen med skyld så blir det din skyld uansett om AP var bra eller ikke? Har vi noen tilfeller der AP direkte fører til kræsj der fører er 100% med og ute av stand til å ta over slik at det er AP som er skyld? 

Fører er alltid ansvarlig maskinen er her kun en maskin*, men om man har gjort grep for å hindre en sikkerhetsfunksjon fra å gripe inn kan det peke på at man har en opptreden som gjør at denne funksjonen faktisk ellers ville ha grepet inn men brukeren aktivt ønsker å hindre dette.

Et relevant eksempel her er om kameraet gjør at man blir varslet om man ser bort fra veien mer enn si 2s, om man så ser at brukeren dekker til kameraet kan det være et indisie på at brukeren faktisk trigger denne advarselen ofte ved å ikke følge godt nok med på veien. Noe som igjen er et indisie på at brukeren har et mønster av risikabel oppførsel som i sin tur kan ha medvirket til ulykke noe som gir grunnlag for avkorting og i verste fall straffereaksjon.

I strafferett er imidlertid bevisbyrden for påtale stor, men i privatrettslig sammenheng slik som en forsikringssak vil være kan dette muligens være tilstrekkelig eller i det minste et vektig argument for å avkorte forsikring.

*) Men som denne saken viser har produsenten av masinen ett selvstendig ansvar til å begrense misbruk.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Markiii skrev (20 timer siden):

Stemmer det de skriver om ventetid på service da?

Sikkert, det aner jeg ikke, men så mange "mekanikere" de har importert fra øs-europa i det siste, så kan jo det stemme. Og det virker som de sliter med å holde på de kundene som ikke har garanti, så de unngår nok mange av de større reparasjonene. Når det er sagt, så er 2 dager ventetid et tegn på at de ikke har helt kontroll. En bør ha rundt en uke ventetid for å optimalisere tidsplanleggingen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 22.12.2023 den 12:42 AM):

Fortsatt imponerende ettermarkeds organisasjon de har bygget opp på relativt få år

Er veldig imponert over hva Tesla som produsent har fått til på 15 år, det er rimelig unikt i historisk sammenheng. Ettermarkedet e imponerer meg imidlertid ikke i det hele tatt. Når man har masse penger å kaste på et problem, kan man alltids bygge opp både fasiliteter og skaffe folkt. Å få til en velfungerende organisasjon er imidlertid litt vanskeligere, og der har Tesla enda langt å gå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (51 minutter siden):

Er veldig imponert over hva Tesla som produsent har fått til på 15 år, det er rimelig unikt i historisk sammenheng. Ettermarkedet e imponerer meg imidlertid ikke i det hele tatt. Når man har masse penger å kaste på et problem, kan man alltids bygge opp både fasiliteter og skaffe folkt. Å få til en velfungerende organisasjon er imidlertid litt vanskeligere, og der har Tesla enda langt å gå.

 

Hva er det som fungerer dårligere enn hos si, Bavaria? 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, 3l33t3 said:

På den nye oppdateringen kan man bytte låselyden på bilen, såkalt boombox, er dette noe som finnes på min 2019 model 3?

Nei kom i 2020 engang men hvis du går i shoppen på tesla appen så finnes det retrofit man da får man lyder når man kjører sakte og som mange hater. Har 2019 sjøl av en eller annen grunn så står den ikke er kompatibel med min når den var det før så er litt snodig. Mener at 2019 modellene skal ha ledningen klart men mangler høytaleren.

IMG_0701.png

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (11 minutter siden):

Nei kom i 2020 engang men hvis du går i shoppen på tesla appen så finnes det retrofit man da får man lyder når man kjører sakte og som mange hater. Har 2019 sjøl av en eller annen grunn så står den ikke er kompatibel med min når den var det før så er litt snodig. Mener at 2019 modellene skal ha ledningen klart men mangler høytaleren.

IMG_0701.png

Vel da får man klare seg uten 😄

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Hva er det som fungerer dårligere enn hos si, Bavaria? 

Kjenner ikke så veldig godt til Bavaria, men det åpenbare er selvfølgelig arbeidsmiljøet, at de ikke evner å rekrutere medarbeidere, og at de fleste som begynner der, slutter etter en kort stund. Andre ting som er dårligere enn andre merkeforhandlere generellt (med unntak av møller, som er ganske like) er det vi kan kalle fjerning av det mennesklige element, at man har en fagperson som tar imot timebestilling (eller akkuttproblemet), som forstår hva problemet går ut på, og kan formiddle det videre. Ellers har jeg endel erfaring i at siden de ikke har noen relasjon til kunden, så bryr de seg mindre. Feks hvis en kunde klager på en ulyd, så gir de et pristilbud på å skifte alt som muligens kan knyttes til ulyden, fremfor å sjekke videre. Da kan regningen for bli 5-10 ganger større enn den trenger å være. Apper og smiledamer bak en disk fungerer nok helt OK på trivielle bestillinger når bilen er under garanti, men det er alltid den enkleste delen av å drive verksted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verken du eller laderen kan "gjøre noe feil". Det er bilen som bestemmer hvor mye strøm og spenning den vil ha. Dette begrenses av hvor mye batteriet kan ta imot, temperatur og hvor mye energi som er igjen på batteriet. Vil du ha avansert diagnose med temperatur, strøm spenning etc trenger du obd2 dongle og scan my tesla. 

Lenke til kommentar

Blir fort de samme tingene man må gå gjennom, for å finne synderen/synderne.

Har bilen forvarmet fordi du har navigert til en lader bilen gjenkjenner som lader/ladested, har du ankommet med for kaldt batteri, for høy SoC, ikke kjørt langt nok  (og hardt nok) før lading?

En annen ting er hvilken Ampere er laderen oppsatt med sammenlignet med hva bilen ønsker for å lade raskest mulig?

kremt skrev (4 minutter siden):

Verken du eller laderen kan "gjøre noe feil". Det er bilen som bestemmer hvor mye strøm og spenning den vil ha. Dette begrenses av hvor mye batteriet kan ta imot, temperatur og hvor mye energi som er igjen på batteriet. Vil du ha avansert diagnose med temperatur, strøm spenning etc trenger du obd2 dongle og scan my tesla. 

Ikke helt enig i den. Standard nybegynnerfeil er å trille inn på ladestasjon med kaldt batteri, og gjerne med for høy SoC. Da får man aldri maks hastighet av hva bilens batteri ellers ville kunne oppnådd. Man kan altså være med på å påvirke situasjonen slik at høyest mulig ladefart/ladeeffekt oppnås.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 4.9.2023 den 5:13 PM):

Me har Enyaq frå før av, så det blir interessant å sjå forskjellane. Har ikkje kjørt TMY så veldig mykje, men mistenker at Enyaq blir føretrukket til langtur pga. komfort.

På vinteren blir det i alle fall Enyaq til langtur pga. komfort og støy. Model Y er ikkje i sitt rette element på humpete vinterveier. Det får blir Model Y til sommaren. Skulle eg ynskja endringar på Model Y så ville komfort og støydemping toppa lista. Basert på Highland så er det vel ikkje urimeleg å vente at Model Y får akkurat det med Juniper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...