Jump to content
Countryman

Elbil-tråden

Recommended Posts

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Kilde på at Bolt selges med adapter? Jeg har skjønt det slik at disse har blitt bygget om til Type 2 CCS, med deler fra Ampera-e eller noe slikt.

Og tror ikke det finnes noe Type 2 -> Tesla adapter.

Det stod i en Finn.no-annonse. Uansett er både adaptere og ombyggings-kit lett tilgjengelig om det jeg så var et engangs-tilfelle.
Og ang tesla: https://www.evseadapters.com/products/eu-us-tesla-supercharger-adapter/
https://www.evchargeking.com/en/us-tesla-to-type-2-charging-cable-adapter-32a

Et par eksempler.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
12 hours ago, Kajac said:

Det stod i en Finn.no-annonse. Uansett er både adaptere og ombyggings-kit lett tilgjengelig om det jeg så var et engangs-tilfelle.
Og ang tesla: https://www.evseadapters.com/products/eu-us-tesla-supercharger-adapter/
https://www.evchargeking.com/en/us-tesla-to-type-2-charging-cable-adapter-32a

Et par eksempler.

Type 2 begge de adapterne da. Får kansje superladet importerte S og X på gamle superchargers med en slik? Må ha CCS for fremtidens del iallefall.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post
Kajac skrev (På 23.10.2020 den 23.27):

Dersom Hyundai Kona hadde hatt en mer normal "grill". Da ville den sett minst åtte ganger mer attraktiv ut! Hvorfor Hyundai ikke har gjort dette til et tilvalg forstår jeg ikke.

Smak og behag. Mange delte meninger om det framtvinger vel egentlig litt DIY så man får det som man vil. Sort folie, saks og og tynne krom-remser med lim kan sikkert hjelpe på.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Dubious skrev (22 timer siden):

Jeg har C (Lastebil) så det er ikke noe problem.
Veldig lite sansynlig at Cybertruck kommer til Europa, men jeg tror det er ganske stor sansynlighet for at Hummer kommer, men ikke før 2024

Problemet er bare at EV-Hummer ikke egentlig eksisterer. De har noen 3D-animasjoner og en plastmodell eller noe slikt, men det er alt. Virker som Nikola-fakter.

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (36 minutter siden):

Smak og behag. Mange delte meninger om det framtvinger vel egentlig litt DIY så man får det som man vil. Sort folie, saks og og tynne krom-remser med lim kan sikkert hjelpe på.

Absolutt noe jeg hadde gjort om jeg hadde hatt en Kona i hvertfall :) Heldigvis har 2020-Ioniq en mer utpreget "grill" enn tidligere Ioniq-modeller.

Share this post


Link to post

Skal som kjent, for dere som deltar i Model 3-kaféen, selge min TM3 - dessverre, den leveres til uka :(
Jeg må ha varebil til dykkingen min, mye tungt og bælete utstyr, da er et varerom kjekt å ha. Jeg kikker etter en fin varebil til dette, men finner liksom ingenting jeg vil *ha*, og da går fort prisene på finn fra LAV-HØY til HØY-LAV 😛

Og da kommer jo plutselig el-varebilene inn i bildet. Men disse er det ikke så bra oversikt over. Jeg trenger litt rekkevidde pga familie, og må kunne kjøre minst 20mil på en lading om vinteren, og slik jeg ser det så blir de eneste kandidatene eNV-200 med 40kwh-pakka eller nye til PSA (Peugeout/Citroen/Toyota osv) sin som skal ha en rekkevidde på 330km. Sistnevnte er litt for mye for hva jeg føler jeg kan gi for en varebil, men NV200 er kanskje innafor. Men hva med andre alternativer? Jeg finner svært få gode el-varebiler med litt rekkevidde, er det noen jeg glemmer her? 

Takker for hjelp :)

Share this post


Link to post

Nå er det vel Maxus E-deliver 3 som er i vinden. Sjekk den ut.


Maxus er en del av SAIC, som også eier nye MG.

Edited by Gavekort
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Nå er det vel Maxus E-deliver 3 som er i vinden. Sjekk den ut.

Den skal jeg kikke litt på, takker og bukker :) 

Share this post


Link to post
bshagen skrev (21 minutter siden):

Kult, denne skal jeg se. Visste ikke at TB hadde testet den :)

Ikke jeg heller, men nå som jeg er for øyeblikket sengeliggende, så har jeg snart sett de fleste filmene hans. Han har Testet en helg haug andre elbiler 😛

Edited by Merko
  • Like 2

Share this post


Link to post
Merko skrev (6 minutter siden):

Ikke jeg heller, men nå som jeg er for øyeblikket sengeliggende, så har jeg snart sett de fleste filmene hans. Han jeg Testet en helg haug andre elbiler 😛

Hvordan går det, sånn forresten? 😓

Share this post


Link to post
bshagen skrev (4 minutter siden):

Hvordan går det, sånn forresten? 😓

Skal holde det kort sånn at jeg ikke sporer helt av I tråden, men for å si det mildt er jeg muligens i den hverste perioden så langt. Mye smerter, men går greit når jeg ligger helt i ro. Hadde en tråd om det en eller annen vei, skal få den oppdatert for de som er interesseret 😊👍 takk som spør. 

 

Edited by Merko
  • Like 2

Share this post


Link to post
Merko skrev (3 minutter siden):

Skal holde det kort sånn at jeg ikke sporer helt av I tråden, men for å si det mildt er jeg muligens i den hverste perioden så langt. Mye smerter, men går greit når jeg ligger helt i ro. Hadde en tråd om det en eller annen vei, skal få den oppdatert for de som er interesseret 😊👍 takk som spør. 

Trist å høre at det er verre, Merko :(Skal ikke spore av mer enn dette jeg heller, men håper du er på bedringensvei snart 🙏

  • Like 2

Share this post


Link to post
bshagen skrev (1 time siden):

Kult, denne skal jeg se. Visste ikke at TB hadde testet den :)

Har hatt denne som jobbil siden begynnelsen av oktober og er ikke imponert.
Har langversjonen med 53KWH batteripakke og rekkeviddemessig er den den helt grei til det jeg bruker den til.
Lader annenhver dag så langt.
Er kvikk og fin i responsen og mye enklere i saktegående kø en alle biler med manuell girkasse.
Men der stopper all skryt for øvrig for den har allerede vært på verksted for utbedring av diverse bugg 2 ganger og enda er de ikke i mål med feilene.
Dekktrykksensorene er disablet for de finner ikke ut av hvordan de skal få disse til å fungere på de bilene vi har på firmaet.
Dab radioen har blitt bedre etter software oppdatering men handsfree fungerer ikke alle gangene det ringer.
Sentrallåsen fra keyfob fungerer heller ikke hver gang og har opplevd at alarmen går etter å ha låst opp bilen med nøkkel og åpnet døra.
Må starte bilen for å få alarmen av da.
Du skal derimot slippe å fryse i denne bilen for varmeapparatet har kun 2 innstillinger for varme som er på eller halv effekt som kalles komfort modus i bilens manual.
Den er solgt med spesifikasjoner som sier at den kan trekke 1000kg på kroken men foreløpig er den ikke typegodkjent for det og kan trekke fabuløse 120kg.
Har mere jeg kan slakte bilen på men skal ikke dra det i det uendelige her men tror Maxus E-Delivery3 blir et forbigående fenomen når alle de andre kommer med elvarebiler i samme størrelsen neste år med bedre komfort, kvalitet og rekkevidde for da vil ingen andre en de aller kjipeste gå for disse.

Kan trekke fram en siste hyggelig ting å si om bilen og det er at foreløpig har jeg ladet 326KWH på bilen så drivstoffmessig er det en hyggelig opplevelse.

 

Og til Merko.
Du har mine dypeste sympateri i den fasen av livet du er i.

Edited by perpyro
  • Innsiktsfullt 4

Share this post


Link to post

@perpyro

Takk for write-up, skal holde meg unna denne! :)

Det blir vel et vrak av typen Berlingo eller noe, inntil jeg finner en skikkelig fin elbil jeg kan også bruke til å dykke med :) Det er synd mtp miljøet, men den bilen til PSA og Nissan tror jeg kanskje blir hakket for dyrt for meg nå. Får vente litt til de kommer ned i pris 

Edited by bshagen

Share this post


Link to post

Jeg synes 7-9-seters varebil-kombo er den absolutt største hullet i Teslas portefølje. Kan jo forstå det med et amerikansk syn at de prioriterte en truck før varebil/folkefrakteren, men nå må det vel være på tide at de presenterer en sånn snart..

Kan bare si jeg liker e-NV200, men den skuffer dessverre på noen viktige punkter. Rekkevidde, ladehastighet (pga Chademo), også er dashen og setene litt for kjipe. For ikke å snakke om mangelen på ok teknologi som gjør kjøringa gøy. Så om Tesla hadde laget noe i samme fstørrelse og bruksområde, med tilgang på superladerne, så hadde det vært fantastisk.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Jeg synes 7-9-seters varebil-kombo er den absolutt største hullet i Teslas portefølje. Kan jo forstå det med et amerikansk syn at de prioriterte en truck før varebil/folkefrakteren, men nå må det vel være på tide at de presenterer en sånn snart..

Kan bare si jeg liker e-NV200, men den skuffer dessverre på noen viktige punkter. Rekkevidde, ladehastighet (pga Chademo), også er dashen og setene litt for kjipe. For ikke å snakke om mangelen på ok teknologi som gjør kjøringa gøy. Så om Tesla hadde laget noe i samme fstørrelse og bruksområde, med tilgang på superladerne, så hadde det vært fantastisk.

E-NV200 er jo rene luksusen sammenlignet med Maxus der du har klimaanlegg, ladetimer, parkeringsvarmer, navigasjon og handsfree som faktisk funger hver gang.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...