Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bruke dårlige elbiler for å motbevise den statistiske overvekten av pålitelighet hos elbiler kalles for cherry picking. Skulle likt å fått presentert statistiske undersøkelser som tilsier at elbiler er mindre pålitelige.

Min tilnærming til bensinbiler er ikke spesielt negativ. Jeg synes bensinbiler har fordeler og sjarm man ikke finner i elbiler. Men jeg tør ikke å tenke på hvordan påliteligheten til dagens bensinbiler (spesielt hybrider) vil se ut om 10 år. Moderne motorer er rett og slett for kompliserte, og med syltynne toleranser. Hiver du på et hybridsystem i tillegg så har du dobbelt så mange ting som kan gå galt.

Moderne BMW-motorer er et urverk av teknologi for å rense og optimalisere, med så mange moduler at man kunne skrevet en bok bare av å liste forkortelsene. I motsetning til en elbil der jeg kan telle komponenter på fingrene mine.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dere kan jo bare ta en kikk på FB-grupper for de forskjellige bilene og se hva folk sliter med, så om enkelte velger å tre nisselua godt ned i øya, værsågod.

 

Gavekort skrev (2 timer siden):

Husker jeg rett så benytter du deg av bilpooling, og har ikke eid en elbil.

Jeg er medlem i bilpool og eier egen elbil, samt normal tilgang til bilpark på jobb. Jeg har trolig hatt flere elbiler enn de fleste. Kjøp og salg er moro.


En enkelt service er rimeligere på elbil, og derfor rimeligere å eie elbil i garantitiden.
Feilsøking i garantitiden er gratis, og det er bra pga. alle feilmeldingene.

Det å si at det da ikke koster noe er feil fordi man må ta seg fri fra jobb, krangle for lånebil. Hente bil, levere bil, ringe Falken, taxi til leiebilselskap osv. Man kan fort vekk kaste bort en hel dag bare fordi elbilen har bestemt seg for å vise feilmeldinger som ber deg stanse umiddelbart, eller kjøre direkte til forhandler osv.

Merko skrev (2 timer siden):

Troll 😅😁

Må være du som troller, fordi det er normalt mye mer feilmeldinger på elbil enn fossilbil 😂

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (20 minutter siden):

Av en eller annen morsom grunn så tror jeg at du lyver.

Ja, hva skal man si?

Ta en kikk på FB-gruppene så ser du at folk har problemer, selv med helt nye elbiler.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nidar2 said:

Ja, hva skal man si?

Ta en kikk på FB-gruppene så ser du at folk har problemer, selv med helt nye elbiler.

Og sjekker man facebook gruppene til en vanlig fossibil så er alt bare flott?

Er noen nye elbiler som har mye trøbbel for tiden, som Polestar 2 og VW ID.3. Er det disse gruppene du tenker på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Complexity skrev (1 time siden):

Og sjekker man facebook gruppene til en vanlig fossibil så er alt bare flott?

Er noen nye elbiler som har mye trøbbel for tiden, som Polestar 2 og VW ID.3. Er det disse gruppene du tenker på?

Ja, men også e208 som har en rekke feilmeldinger. Mange produsenter sliter også med 12V batteriet, og det er ikke få kunder som må ha bilberging for dette. De aller fleste feilene er relatert til elbiler.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Og dette har du selvfølgelig dokumentasjon på...? Du glemte bare å legge ved linken?

12V problemet gjelder bare elbiler. Normale biler kan dyttes ut av garasjen og startes med feks. startkabler eller booster. En elbil med elektrisk P-brems er det ikke like enkelt med.

Siden du er så uvitende bør du google litt så finner du nok dokumentasjonen du trenger selv. Det er stort sett bare kverulanter som skriker og ber om dokumentasjon hele tiden. Har du forresten dokumentasjon på at Hyundai Kona ikke sliter med 12V batteriet?

Lenke til kommentar
Just now, Nidar2 said:

12V problemet gjelder bare elbiler. Normale biler kan dyttes ut av garasjen og startes med feks. startkabler eller booster. En elbil med elektrisk P-brems er det ikke like enkelt med.

Siden du er så uvitende bør du google litt så finner du nok dokumentasjonen du trenger selv. Det er stort sett bare kverulanter som skriker og ber om dokumentasjon hele tiden. Har du forresten dokumentasjon på at Hyundai Kona ikke sliter med 12V batteriet?

Elektrisk P-brems ble vel vanlig på fossilbiler og for sånn 10 år siden? Avensis 2009 modell har iallefall det. Kan fint gi "hjelpestart" til en elbil også.

Men det er litt 12V problemer på en del elbiler ja, men det er det også på fossilbiler :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

12V problemet gjelder bare elbiler. Normale biler kan dyttes ut av garasjen og startes med feks. startkabler eller booster. En elbil med elektrisk P-brems er det ikke like enkelt med

12v krets i flere elbiler kan fint jukses i gang igjen ved hjelp av en lader eller Startbooster. 

 

Problemet er at enkelte merker har designet tilgangen til kontaktpunkt bak elektriske låsemekanismer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hansien skrev (3 minutter siden):

12v krets i flere elbiler kan fint jukses i gang igjen ved hjelp av en lader eller Startbooster. 

 

Problemet er at enkelte merker har designet tilgangen til kontaktpunkt bak elektriske låsemekanismer. 

Et annet problem er at batteriet ikke tåler bli utladet gang på gang, og derfor må byttes.

Det er heller ikke enkelt å komme til med startkabler i en garasje hvor det er plass til kun en bil. Selv har jeg gjentatte ganger måtte ringe bilberging å få tauet bilen inn til verkstedsjekk, etter ønske fra forhandler. De har enda ikke utstyrt med meg booster, men det skulle vel være unødvendig i en ny bil.

Hvordan kommer jeg meg ut til avtaler den dagen blir neste problem, om man ikke har ekstra bil stående. Ja, det har blitt ganske dyrt på sikt selv om selve reparasjonen er gratis. Det tar MYE tid med avlesning av stadig nye feilkoder, kontakte forhandler i tide og utide for å høre om man kan fortsette å kjøre eller må vente på bilberging. 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (44 minutter siden):

Et annet problem er at batteriet ikke tåler bli utladet gang på gang, og derfor må byttes.

Det er heller ikke enkelt å komme til med startkabler i en garasje hvor det er plass til kun en bil. Selv har jeg gjentatte ganger måtte ringe bilberging å få tauet bilen inn til verkstedsjekk, etter ønske fra forhandler. De har enda ikke utstyrt med meg booster, men det skulle vel være unødvendig i en ny bil.

Hvordan kommer jeg meg ut til avtaler den dagen blir neste problem, om man ikke har ekstra bil stående. Ja, det har blitt ganske dyrt på sikt selv om selve reparasjonen er gratis. Det tar MYE tid med avlesning av stadig nye feilkoder, kontakte forhandler i tide og utide for å høre om man kan fortsette å kjøre eller må vente på bilberging. 

Er det et gjentagende problem at 12v batteriet er tomt er det naturlig å få dette undersøkt og utbedret. Det er og helt uavhengig drivstoffet på bilen. 

 

Lengre Startkabler.. Eventuelt to sett og koble sammen. 

At forhandler ikke greier å finne feil tyder på at du burde prøve et annet merkeverksted. Kanskje tilogmed er verksted spesialisert mot elektriske biler. 

 

Taxi og krev dette dekt av forhandler siden det er et problem for deg. Krev at bilen står på verksted til feilen er utbedret og de dekker leiebil i mellomtiden. For ditt problem høres ganske unikt ut. 

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Har du forresten dokumentasjon på at Hyundai Kona ikke sliter med 12V batteriet?

Hvordan skal man dokumentere et ikke-eksisterende problem? -Facebook poster der eiere klager på at det aldri er noe problem?

Kona lader 12V batteriet ved behov (fra høyvoltbatteriet), selv når bilen er avslått og låst.

Endret av mobile999
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
mobile999 skrev (1 time siden):

Hvordan skal man dokumentere et ikke-eksisterende problem? -Facebook poster der eiere klager på at det aldri er noe problem?

Kona lader 12V batteriet ved behov (fra høyvoltbatteriet), selv når bilen er avslått og låst.

Ja, det er dette systemet som feiler, og du må nesten dokumentere at det ikke feiler fordi det er så mange som er plaget med dette.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 timer siden):

12V problemet gjelder bare elbiler. Normale biler kan dyttes ut av garasjen og startes med feks. startkabler eller booster. En elbil med elektrisk P-brems er det ikke like enkelt med.

Siden du er så uvitende bør du google litt så finner du nok dokumentasjonen du trenger selv. Det er stort sett bare kverulanter som skriker og ber om dokumentasjon hele tiden. Har du forresten dokumentasjon på at Hyundai Kona ikke sliter med 12V batteriet?

Så det du sier er at du IKKE har noen dokumentasjon. Da kan vi bare ta det som din personlige synsing.

Nei jeg har ingen kjennskap til Hyundai Kona personlig. Skulle jeg det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min Kia E-Soul som er den kantete tvillingen til Hyundai Kona vedlikeholdslader 12 volt batteriet fra hoved batteriet når spenningen går under et gitt punkt hvis det er aktivert  , hvis ikke vil 12 volt batteriet kun lades ved kjøring. Det som må aktiveres heter "AUX Battery Saver" for de som er interessert, antar det heter det samme for Kona og E-Niro og. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Evil-Duck said:

Min Kia E-Soul som er den kantete tvillingen til Hyundai Kona vedlikeholdslader 12 volt batteriet fra hoved batteriet når spenningen går under et gitt punkt hvis det er aktivert  , hvis ikke vil 12 volt batteriet kun lades ved kjøring. Det som må aktiveres heter "AUX Battery Saver" for de som er interessert, antar det heter det samme for Kona og E-Niro og. 

 

Uhm..?

Hvorfor i alle dager vil man slå av en slik funksjon? Og hvorfor kan man egentlig det?

Bruker det veldig mye strøm av hovedbatteriet å ha dette påslått? Gir ikke mening å ha en "Greit å la 12V batteriet dø" funksjon. Bilen har vel alarm og slikt som alle andre og vil bruke litt strøm når den er parkert.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...