Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (1 time siden):

@perpyro

Takk for write-up, skal holde meg unna denne! :)

Det blir vel et vrak av typen Berlingo eller noe, inntil jeg finner en skikkelig fin elbil jeg kan også bruke til å dykke med :) Det er synd mtp miljøet, men den bilen til PSA og Nissan tror jeg kanskje blir hakket for dyrt for meg nå. Får vente litt til de kommer ned i pris 

Har du sett på denne? https://maxus.no/modeller/euniq-7-seter/
Riktig nok en mini-van, men sikkert litt mer komfortabel enn e-Deliver 3, og funker også når du skal ha med familien :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (29 minutter siden):

Har du sett på denne? https://maxus.no/modeller/euniq-7-seter/
Riktig nok en mini-van, men sikkert litt mer komfortabel enn e-Deliver 3, og funker også når du skal ha med familien :)

Har sett reklamen for den ja men helt uinterresant etter å ha sett på "system error" meldinga på maxusen jeg kjører en liten måned uten at de greide å løse det skikkelig og ser ikke at jeg tør å satse på en bil av samme merke som skal være mere luksuriøs med et mere komplekst system å få feil på.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant video, men han tar nok feil når han sier at han tror denne er nærmere produksjon.

Slik jeg skjønner det har GM fortsatt ikke en eneste fungerende prototype, mens Tesla viste frem en fungerende prototype for et år siden. Rivian viste frem en fungerende prototype tidligere i år. Det er litt vanskelig å se for seg at Hummer kommer i salg neste år, men skal ikke utelukke det. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Facinerende og imponerende at bilbransjen har klart å gjøre elbiler kult blant harry redneck matchoene i USA.

Jeg tenker at når man klarer å endre holdningen i en så inngrodd kultur som det så er det ingenting som kan stoppe elektrifiseringen. Det er under 20 år siden Buddy electric var å anse som leketøy for spesielt lite matcho supermiljø-interesserte. Nå er Hummer electric noe av det heiteste og kuleste matchoene får hakeslepp av. Hvem hadde trodd det for 20 år siden? :p

Hadde en tatovert tøffing i 2002 sagt at ZZ top eller 50 cent hadde tatt seg godt ut i elbil i 2022 så hadde vi jo rullet på gulvet i latter og anbefalt han å trappe ned på halusinogener.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg tenker at når man klarer å endre holdningen i en så inngrodd kultur som det så er det ingenting som kan stoppe elektrifiseringen. Det er under 20 år siden Buddy electric var å anse som leketøy for spesielt lite matcho supermiljø-interesserte. Nå er Hummer electric noe av det heiteste og kuleste matchoene får hakeslepp av. Hvem hadde trodd det for 20 år siden? :p

Trur nok når disse ulike pick-upsene faktisk havner hos folk at effekten blir enda bedre når man først får sett dem herje rundt. Er jo plutselig veldig synlig de fordelene man får med elektriske motorer i en pickup ute i søla vs det man har sett til nå. 

Når f.eks  Grand Tour kan ta med 3 ulike elektriske pickups, så tar det seg nok opp. ^^ 

Lenke til kommentar

Jeg vurderer elbil, men jeg har null interesse for bil, bruker den til og fra jobb og i forbindelse med oppussing av bolig, samt levering av unger i besøk, trening osv.

Jeg ønsker med andre ord ikke å bruke mye penger på bil, men trenger hengerfeste så jeg får med meg materialer fra byggevaren samt komme meg til og fra jobb uten å måtte lade i løpet av dagen, rundt 160 km når jeg er på beredskapsvakt.

Noen tips til bil som kan være et bra valg her?

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (28 minutter siden):

Noen tips til bil som kan være et bra valg her?

Skoda Enyaq. Leveres over nyåret, startpris 418 320 kr inkludert hengerfestet som du har satt krav om. Denne utgaven har 390 km WLTP rekkevidde. Hengerkapasitet er 1200 kg.

ProphetSe7en skrev (6 minutter siden):

4 av 7 dager i uken er ikke bilen i bruk likevel

Hvor mye bruker du på drivstoff og bompenger årlig? Hvis det er er veldig lite så er det kanskje rimeligst å beholde fossilbilen en stund til. Skal man bruke mye penger på å oppgradere bil, fordi det lønner seg med tanke på drivstoff i lengden, så må man jo bruke den nok til at det faktisk lønner seg.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (12 minutter siden):

Ikke noe budsjett, men med tanke på at jeg har null interesse for bil så ønsker jeg å bruke så lite som mulig, både i innkjøp og i løpende utgifter.

4 av 7 dager i uken er ikke bilen i bruk likevel

421k eller 3600kr mnd (dnb kampanje) for en Tesla Model 3. Kan trekke opp til 1000kg. 420km kjørelengde. 

Ser du for deg nybil eller er brukt alternativ.? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Skoda Enyaq. Leveres over nyåret, startpris 418 320 kr inkludert hengerfestet som du har satt krav om. Denne utgaven har 390 km WLTP rekkevidde. Hengerkapasitet er 1200 kg.

Hvor mye bruker du på drivstoff og bompenger årlig? Hvis det er er veldig lite så er det kanskje rimeligst å beholde fossilbilen en stund til. Skal man bruke mye penger på å oppgradere bil, fordi det lønner seg med tanke på drivstoff i lengden, så må man jo bruke den nok til at det faktisk lønner seg.

Godt poeng og selvsagt noe jeg bør ta en utregning på. Men det er jo ikke bare drivstoff og bompenger som er dyrt. Oljeskift med filter kom nå sist på 6000. Hver runde på service koster en hel del, og har av en eller annen grunn sett for meg at det er rimeligere på en elbil.

Men si rundt 400 kroner i uken i snitt i drivstoff, 200 kroner i bompenger. 

Lenke til kommentar
Merko skrev (10 minutter siden):

421k eller 3600kr mnd (dnb kampanje) for en Tesla Model 3. Kan trekke opp til 1000kg. 420km kjørelengde. 

Ser du for deg nybil eller er brukt alternativ.? 

Ny eller brukt er ikke så nøye. Selvsagt kjekt med ny bil, men blir da også langt dyrere når en krysser av for alt fancy ekstrautstyr de tilbyr 😅

Så en Skoda Enyaq og Tesla Model 3 kommer nesten likt ut i pris. Får lese litt om Skoda også tenker jeg.

Forøvrig så kan mangel på hengerfeste kompenseres med mulighet for taklast og stort bagasjerom, men henger er mye mer praktisk

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 minutt siden):

Så en Skoda Enyaq og Tesla Model 3 kommer nesten likt ut i pris. Får lese litt om Skoda også tenker jeg.

Skoda et nok en fin bil. Har ikke lest noe om den så har 0 erfaring der. Bestilte rn model 3 selv forrige uke, der har jeg gjort en del research. 

Derimot følger det med mye fancy til tesla bilene, men om du har liten bil interesse, så er kanskje mye av dette helt uinteressant. (ellers så kan det jo hende du får ny interesse etter noen timer i en tesla) 😅

Anbefaler at du prøvekjører alternativene du har så se hva du liker best. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (6 timer siden):

Dette høres ut som mer enn bare bytte av olje og filter.

Var det som stod på kvitteringen. To stk filter og 5.3 liter olje om jeg ikke husker feil.

Har to kompiser som har i3, og de påstår da at utgifter til vedlikehold og service er nesten borte på elbil sammenlignet med fossil. Dekk og bremser er det som må gjøres noe med.

Så om det er mye å spare her er jo det noe jeg må ta hensyn til i regnestykket mitt.

Er der noen kalkulatorer som er laget som sammenligner hva det koster å ha elbil og bensin/diesel om en legger inn forventet km på et år samt bompasseringer?

Lenke til kommentar

Eksempelvis på Kia E-Soul og E-Niro koster vanlig årsservice mellom 2000-2500 på Bertel O. Steen.  Jeg vet dog at servicen som blir tatt ved bytte av kjølevann til batteripakken ved 60 000 kjørte kilometer er en ganske mye dyrere sak de skal ha rundt 10 000,- for. Så helt gratis er det ikke.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
7 minutes ago, ProphetSe7en said:

Takk for svar.

Hvordan er tilgjengelighet og pris på lading rundt om? Er alt likt her eller spiller valg av bil en stor rolle her?

Tesla har flest ladere, og de er billigst.

Raskere enn de fleste også. Pluss at bilene støtter alle andre ladere.

På andre merker så er det litt uansett. Ville holdt med unna biler med CHAdeMO da det er en plugg som er på tur ut. Nissan Leaf, Lexus og xPeng er vel de eneste som bruker den nå.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...