Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (11 minutter siden):

Fant akkurat ut at ID.3 har bakhjulsdrift 😮 

Hva i all verden? Bakhjultdrift og trommelbremser? På en såpass dyr bil?

Er bakhjulsdrift en kostnadsbesparelse? Eller tenker du bare på trommelbremser?

Jeg synes trommelbremser gir mening på en elbil jeg. Det er ytterst få elbiler som bruker bremsene hardt, og enda færre som vil oppleve mistet bremsekraft i tromler.

Lenke til kommentar

Bakhjulsdrift på elbil er ikke samme som fosil bil, husk at elbil har motoren over bakhjula i motsetning til fosil biler som har tung motor foran og nesten ikke noe bak. Annen fordel med bakhjuls drift er at sving radiusen blir vesentlig bedre, sjekk honda e.

Trommel bremser er konge på elbil her i salt laka, bremser her ruster som regel lenge før de blir slitt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (58 minutter siden):

Den heter egentlig Renault City K-ZE, og er allerede i salg i Kina. Den veier 921 kilo, så 44 hestekrefter burde absolutt være "godt nok".

Takk for vekta. Da regner jeg forholdstall til sju andre biler, fjerner de to ytterste "uteliggerne", tar gjennomsnittet og kommer fram til at den antagelig klarer 0-100 på 17 +/-0,5 sekunder.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Randeboy said:

Trommel er vel bare positivt bak på en elbil. 
og Bakhjulsdrift er en fin ting på elbil. 

Bare fordeler er det vel ikke.

Om du ser på Skoda Enyaq så ser du at RS utgaven (den dyreste) har høyere hengervekt enn alle de andre.
Og jeg har en misstanke om at det er fordi den har skivebremser og ikke trommel som de andre modellene har.

Bakhjulstrekk er bare fordel på elbil ja. De fleste elbiler som blir bygget fra scratch som rene elbiler har bakhjulstrekk.

Vektfordelingen på en elbil er som oftest veldig nær 50\50 og ved å slippe drivakslinger fremme kan man svinge hjulene mye mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Bare fordeler er det vel ikke.

Om du ser på Skoda Enyaq så ser du at RS utgaven (den dyreste) har høyere hengervekt enn alle de andre.
Og jeg har en misstanke om at det er fordi den har skivebremser og ikke trommel som de andre modellene har.

Bakhjulstrekk er bare fordel på elbil ja. De fleste elbiler som blir bygget fra scratch som rene elbiler har bakhjulstrekk.

Vektfordelingen på en elbil er som oftest veldig nær 50\50 og ved å slippe drivakslinger fremme kan man svinge hjulene mye mer.

Kan vel og være at den har mere hk og kan dermed trekke mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kajac said:

Fant akkurat ut at ID.3 har bakhjulsdrift 😮 

Hva i all verden? Bakhjultdrift og trommelbremser? På en såpass dyr bil?

Du kan ikke bare se på hjuldrift, men også hvor motoren er plassert. ID3 er RR. Er en grunn til at F1 biler er er RR.

https://en.wikipedia.org/wiki/Car_layout

Som dem sier på BMW, Porsche og Merc forumene:

 

37E68A0E-F174-4729-8AAA-9420122B4239.jpeg

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Evil-Duck said:

Formel 1 biler er da vel det som en fint kaller RMR etter kilden din da motoren ligger  forran bakhjulene.

Jepp det stemmer godt. Her skilles det vel på om man har girkassa foran eller bak motoren.

Med elbilen så blir jo endel av de layoutene borte, siden motor og girkasse er i en klump på mange av de. Så hva om funker best står også for fall, siden elbilene har mulighet til å ha en annen layout, og litt andre ting enn motor og girkasse som veier mest.

Men å ha fremdrift og retningsendring på kun en aksling har aldri vært innertier, men man har godtatt det fordi FR (motoren foran og drivhjulene bak) er så uhåndterlig på glatta.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, onkel_jon said:

Kan vel og være at den har mere hk og kan dermed trekke mer.

HK har vel sjelden noe med hengervekt å gjøre. Har en gammel L200 firmabil som kan dra 2500kg på kroken og har vel i rundt 90 hestekrefter.

Tipper nok det har noe med bremsene å gjøre.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

HK har vel sjelden noe med hengervekt å gjøre. Har en gammel L200 firmabil som kan dra 2500kg på kroken og har vel i rundt 90 hestekrefter i motoren.

Tipper nok det har noe med bremsene å gjøre.

Bremser på kjøretøy har nok lite med bestemmelsen for hvor mange KG hengervekt kjøretøyet kan ha.

Kjøretøyforskriften (Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr.) sier dette:
 

De tillatte tilhengervekter skal være fastsatt slik at motorvognen med tilhenger skal kunne igangsettes 5 ganger i løpet av 5 minutter i en stigning på 12% med vogntog lastet til dets tillatte totalvekt. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_10#§10-1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Hansien said:

Bremser på kjøretøy har nok lite med bestemmelsen for hvor mange KG hengervekt kjøretøyet kan ha.

Kjøretøyforskriften (Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr.) sier dette:
 

De tillatte tilhengervekter skal være fastsatt slik at motorvognen med tilhenger skal kunne igangsettes 5 ganger i løpet av 5 minutter i en stigning på 12% med vogntog lastet til dets tillatte totalvekt. 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_10#§10-1

Skulle jo tro at 265 hestekrefter ville vært tilstrekkelig for å dra litt mer enn 1200kg da..

RS utgaven har litt mere hestekrefter (306) men også skivebremser bak, som jeg vil tro eg grunnen til at den kan dra 200kg mer.

Skoda Superb har 218hk og kan dra 1600kg. en 2015 modell Ford Mondeo med 150hk kan dra 2200kg.

Tror fortsatt det er bremsene som utgjør forsjellen på hengervekten til Skodan.
Bremseeffekt over tid er jo vesentlig dårligere med trommelbrems da de blir veldig varme. I tillegg har de vel ikke like god respons og slikt til stabilitetskontroll og andre ting som er viktig ved hengerbruk noe som kan telle negativt.

Nå har de fleste store pickuper trommelbrems bak, og masse hengervekt. Men vet ikke om det stilles andre krav til den type bil? Stabilitetskontrollen er temmelig elendig på det jeg har kjørt med trommelbrems iallefall..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus said:

Forskjell mellom peak effekt og sustained effekt. Hvor mange kW har bilen din i vognkortet? 

Så RS utgaven har mere sustained effekt? Derfor den kan dra mere hengervekt?

195kW bak, 155kW fremme og 65kW max per halvtime (som jeg antar er det du sikter til)

En Model X 90D har 79kW max per halvtime, og kan ta 2250kg på kroken.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørs vel hva de vil typegodkjenne den med selv. Jeg tror ikke det er noen konkrete tall man kan peke på og si at den bilen skal ha så mye tillatt tilhengervekt.

Det kan være at de merker at bilen har ustabil oppførsel med for mye vekt bak, at fjæringen bak kollapser og kan ødelegges over fartsdumper, at girkassen ikke er dimensjonert godt nok, at man ikke får kjølt elektronikken godt nok, eller at elektronikken ikke er egnet for slik kontinuerlig last.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gavekort said:

Det spørs vel hva de vil typegodkjenne den med selv. Jeg tror ikke det er noen konkrete tall man kan peke på og si at den bilen skal ha så mye tillatt tilhengervekt.

Det kan være at de merker at bilen har ustabil oppførsel med for mye vekt bak, at fjæringen bak kollapser og kan ødelegges over fartsdumper, at girkassen ikke er dimensjonert godt nok, at man ikke får kjølt elektronikken godt nok, eller at elektronikken ikke er egnet for slik kontinuerlig last.

 

Exactly. Jeg tror en av begrensningene på skodan er trommelbremsene bak.
Eller så har de bare med vilje valgt litt høyere hengervekt på den dyreste utgaven for å gjøre den mere attraktiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis motoreffektavgift noen sinne skulle bli innført på elbil så er det bare en fordel å ha lav sustained i vognkortet. I praktisk bruk (altså offentlig vei) er det peak som er begrensningen og den kan ikke vare mer enn 4-6 sekunder på TM3 før man uansett burde gi seg.

Jeg har aldri vært i nærheten av maks sustained, 69 kW i en halvtime i strekk, selv på autobahn.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (26 minutter siden):

Så RS utgaven har mere sustained effekt? Derfor den kan dra mere hengervekt?

195kW bak, 155kW fremme og 65kW max per halvtime (som jeg antar er det du sikter til)

En Model X 90D har 79kW max per halvtime, og kan ta 2250kg på kroken.

Ja, det er nok mer gjeldende den testen over peak effekt. Vi har kjørt med hengere og trommelbremser i årevis og det er ikke noe problem å låse med dem. 

Ulempen må isåfall være langvarige nedbremsninger, der kan jeg tru at det kan være en forskjell siden skiver er enklere å kjøle. Men for nødbremsning, så klarer trommelbremser seg helt fint. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...