Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, oophus said:

Ja, det er nok mer gjeldende den testen over peak effekt. Vi har kjørt med hengere og trommelbremser i årevis og det er ikke noe problem å låse med dem. 

Ulempen må isåfall være langvarige nedbremsninger, der kan jeg tru at det kan være en forskjell siden skiver er enklere å kjøle. Men for nødbremsning, så klarer trommelbremser seg helt fint. 

Låsing er jo en ting, men stabilitetskontroll hvor bremsene må pulseres lynkjapt blir jo noe annet med trommelbremser. De fleste nyere biler har jo en egen hengemodus hvor all elektronikken omstilles for å ta høyde for henger.

Trommelbremsen klarer nok helt fint å stoppe altså. Kan bare bli problemer med bremseeffekten om man skal ned en fjellside med campingvogn eller noe. Og slike scenario antar jeg de tar med under typegodkjenningen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kam forstå at bakhjulsdrift kan fungere på elbil når vekten ligger bak. Men trommelbremse-argumentene kjøper jeg ikke. Jeg har hatt trommelbremser på en del biler etterhvert, og de må som regel "frigjøres" etter hver vinter pga. Rust. De ruster kanskje ikke på friksjonsoverflaten, men alle fjærene, armene og justeringsmekanismene ruster definitivt. 

Det at ID.3 har trommelbremser er uten tvil en grunn til at jeg aldri hadde vurdert den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (14 minutter siden):

Jeg kam forstå at bakhjulsdrift kan fungere på elbil når vekten ligger bak. Men trommelbremse-argumentene kjøper jeg ikke. Jeg har hatt trommelbremser på en del biler etterhvert, og de må som regel "frigjøres" etter hver vinter pga. Rust. De ruster kanskje ikke på friksjonsoverflaten, men alle fjærene, armene og justeringsmekanismene ruster definitivt. 

Det at ID.3 har trommelbremser er uten tvil en grunn til at jeg aldri hadde vurdert den.

Man får vente 3 år å se. Det er levetiden til skivene og bakbremsene der jeg bor i saltvinteren for elbilene rundt mitt kjøremønster. 

Lenke til kommentar

Det krever en liten egeninnsats å kjøre elbil i vinter Norge om en ikke vil at bakbremsene skal ruste opp dersom en har skivebremser, såfrem en tar hard oppbremsing i ny og ne for å fjerne rust og fuktighet fra skiva går det som regel greit, men det er jo et problem som helt forsvinner med trommel, så tror egentlig at det ikke er så dumt å tror vertfall ikke det er noe volkswagen har valgt ene og alene for å spare noen kroner.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Man får vente 3 år å se. Det er levetiden til skivene og bakbremsene der jeg bor i saltvinteren for elbilene rundt mitt kjøremønster. 

Det er lenger enn den vanlige levetiden til en trommelbremse før den må vedlikeholdes i hvertfall... Trommelbremser er hører ingensteds hjemme i 2020, med mindre vi snakker om den billigste skrotkassen.

Men for å summere det enkelt; jeg har hatt fire biler med trommelbremser, hvor jeg på ALLE FIRE måtte gjøre årlig vedlikehold, bytte bremsesylindre, fjærer, armer, sko, etc.

Jeg har også hatt tre biler med skiver bak (foruten den helt nye Ioniqen). Her har det kun vært snakk om vanlig vedlikehold (slitte klosser, av og til skiver) og et par calipere. Men det har uansett vært snakk om både billigere og sjeldnere vedlikehold.

Å ja, to av bilene med skrivebremser bak, hadde innebygde trommelbremser på håndbrekket. De måtte frigjøres semi-årlig pga rust, så ikke brekket hang eller tok skjevt. 

Så jo, jeg tror gjerne på at trommelbremser ikke ruster på bremseoverflaten, og at du derfor ikke trenger å bytte trommel så ofte, men det er ærlig talt det minste av dine problemer når du har trommelbremser. Den bremseteknologien har ingenting på denne siden av 2000-tallet å gjøre, i noen som helst bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 minutter siden):

Det er lenger enn den vanlige levetiden til en trommelbremse før den må vedlikeholdes i hvertfall... Trommelbremser er hører ingensteds hjemme i 2020, med mindre vi snakker om den billigste skrotkassen.

Men for å summere det enkelt; jeg har hatt fire biler med trommelbremser, hvor jeg på ALLE FIRE måtte gjøre årlig vedlikehold, bytte bremsesylindre, fjærer, armer, sko, etc.

Jeg har også hatt tre biler med skiver bak (foruten den helt nye Ioniqen). Her har det kun vært snakk om vanlig vedlikehold (slitte klosser, av og til skiver) og et par calipere. Men det har uansett vært snakk om både billigere og sjeldnere vedlikehold.

Å ja, to av bilene med skrivebremser bak, hadde innebygde trommelbremser på håndbrekket. De måtte frigjøres semi-årlig pga rust, så ikke brekket hang eller tok skjevt. 

Så jo, jeg tror gjerne på at trommelbremser ikke ruster på bremseoverflaten, og at du derfor ikke trenger å bytte trommel så ofte, men det er ærlig talt det minste av dine problemer når du har trommelbremser. Den bremseteknologien har ingenting på denne siden av 2000-tallet å gjøre, i noen som helst bil.

Jeg har eid flere biler (3 stk) de siste 10 årene med trommel bak, og kjenner meg ikke igjen i det du beskriver. Høres mer ut som brukerfeil. Tromler er svært godt beskyttet mot innvendig rust. 
På en elbil er det jo rett og slett smart, når bakbremsene brukes svært sjeldent hvis man kjører rolig og normalt. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Skulle jo tro at 265 hestekrefter ville vært tilstrekkelig for å dra litt mer enn 1200kg da..

RS utgaven har litt mere hestekrefter (306) men også skivebremser bak, som jeg vil tro eg grunnen til at den kan dra 200kg mer.

Skoda Superb har 218hk og kan dra 1600kg. en 2015 modell Ford Mondeo med 150hk kan dra 2200kg.

Tror fortsatt det er bremsene som utgjør forsjellen på hengervekten til Skodan.
Bremseeffekt over tid er jo vesentlig dårligere med trommelbrems da de blir veldig varme. I tillegg har de vel ikke like god respons og slikt til stabilitetskontroll og andre ting som er viktig ved hengerbruk noe som kan telle negativt.

Nå har de fleste store pickuper trommelbrems bak, og masse hengervekt. Men vet ikke om det stilles andre krav til den type bil? Stabilitetskontrollen er temmelig elendig på det jeg har kjørt med trommelbrems iallefall..

Jeg tror fortsatt ikke bremsene er relevante i dette tilfelle. Det finnes nok av eksempler der ute med mindre/dårligere bremser på biler som fint trekker mer, som blant annet pickuper. Og nei, det stilles ikke andre krav til pickup enn det gjøres til vanlige biler.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Hansien said:

Jeg tror fortsatt ikke bremsene er relevante i dette tilfelle. Det finnes nok av eksempler der ute med mindre/dårligere bremser på biler som fint trekker mer, som blant annet pickuper. Og nei, det stilles ikke andre krav til pickup enn det gjøres til vanlige biler.

Pickuper har jo gjerne trommelbremser som er mye større da. Slenger man må bladfjærer og stiv bakaksling har man jo forøvrig en fantastisk kombinasjon..

Litt OT men en ulempe med trommelbrems (som ikke er relevant for elbil) er om man har stiv bakaksling og tetteringen til differensialen lekker. Hadde 0 bremseeffekt på ene bakhjulet på firmabilen. Trommelen var full av olje fra differensialen uten at man så det på noe vis på utsiden. 

Uansett så er det nok ikke bare fordeler med trommelbremser, og det er nok en grunn til at den dyreste utgaven av Skoda Enyaq har skivebremser istedefor.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Evil-Duck said:

Ved aktiv kjøring er selvfølgelig en bremseskive mye bedre til å kvitte seg med varme enn en trommel, så det er nok grunnen til den sporty utgaven av Enyaq har skivebremser bak.

Men det er helt irrelevant når det kommer til å trekke henger? At bremsene kan bli varme?

Var litt vanskelig å finne informasjon om hva som er forsjellen på RS utgaven annet enn høyere hengervekt, litt mere motorkraft (sansynligvis samme motor bare annen software) og skivebremser bak. Noen som vet om det er forsjell i understell? Isåfall kan det gi mening, men har følelse av at det hovedsakelig bare er "styling" pakke som f.eks Polestar 2 Performance.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående bremser, hvis man har god peak motoreffekt til vekt-forhold og begrenser topphastigheten (til f.eks 130 km/t) så kan det gå an å absorbere energien fra nødbremsing via regenerering som rutes delvis til batteriet og delvis til en "kjele" som har som eneste oppgave å ta i mot varmen som ellers ville gått til bremseskivene. Siden vann har høyere varmekapasitet enn stål så trenger man mindre masse for å absorbere like mye varme. Kjelen må tåle frost, ha overtrykksventil, påfyllingsmulighet og nivåsensor for å begrense misbruk/banekjøring. Siden én varmekjel med høy effekt antagelig er lettere enn 4 stk bremsekalipere, bremsekraftforsterker og bremsevæskesystem så tror jeg bilen kan bli flere kg lettere med min løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Jeg har 0 peiling hvilken kriterier som legges for grunn til hvor mye hengervekt en bil kan trekke så det vil jeg ikke spekulere så mye i. Jeg stiller meg og spørrende til hvorfor eksempevis Kia E-Soul og E-Niro kun kan trekke 300 kilo eksempelvis.

Svaret er vel kort og godt at de må igjen noen grunner til at folk skal kjøpe hybrid og bensin også. Ellers er det vel litt sånn at hengerkrok på "små" biler er en særnorsk ting.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Men det er helt irrelevant når det kommer til å trekke henger? At bremsene kan bli varme?

Hengere over 750kg har normalt sett egne bremser. 

Og henger uten bremser har man ikke lov til å kjøre fortere enn 60km/t, så varmeutvikling er vel ikke et stort problem der. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
5 hours ago, Hansien said:

Hengere over 750kg har normalt sett egne bremser. 

Og henger uten bremser har man ikke lov til å kjøre fortere enn 60km/t, så varmeutvikling er vel ikke et stort problem der. 

Nei det er sant..
Men er det bare jeg som stusser over at Skoda Enyaq med trommelbrems kan dra 1200kg mens Skoda Enyaq med skivebrems kan dra 1400kg?

Mange sier at det ikke finnes ulemper med trommelbrems.. Jeg tror det er en grunner til at de sluttet med det i personbiler på 90 tallet.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...