Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nidar2 skrev (1 time siden):

Jeg synes MX-30 er innenfor. Den har rykte for å være særdeles stillegående og luksuriøs, noe som står i sterk kontrast til mange andre elbiler i dag. Selv om rekkevidden ikke er noe å skryte av får man håpe at den tar det igjen på at hurtigladingen virker bra. Den vil uansett dekke manges behov når det kommer til rekkevidde, og man må sette det hele opp mot prisen som jeg synes er meget god. 

Når det gjelder praktiske detaljer kan det vel være noe utsette på de fleste biler, men for min del har ikke disse så mye å si. Jeg har sjelden folk i baksetet og ingen barnevogn å drasse rundt på.

Jeg har prøvekjørt MX-30, og den er veldig stillegående og har god byggekvalitet. Men jeg forstår ikke helt hvorfor så mange er skeptiske til baksetene på den. Det var null problem for meg på over 120 kilo å komme inn og ut av dem. Det er på ingen måter som en bil uten bakdører og det er MYE vanskeligere å komme inn/ut av en BMW i3 f.eks. Faktisk vil jeg påstå det var litt lettere enn normalt siden dørene går "feil vei". Spesielt på passasjersiden, da det er en en hendel på førersetet som både legger sete fram og skyver det fram. Da burde selv den skrøpeligste bestemor klare å komme seg inn og ut fra baksetene.

Mitt største problem med MX-30 var at bilen var veldig mørk innvendig. Sotede ruter, svart tak, ingen takluke, og vinduene på bakdørene er veldig små. Men innvendig plass var helt normal i forhold til størrelsen synes jeg. Og ja; blinklys-lyden. Det høres ut som noen pirker i en papp-plate...

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
1 hour ago, Drunkenvalley said:

Skulle ønske at min ioniq hadde kroker for handleposer. Eg kan vel egentlig kjøpe noko små plast-greier eg kan lime på for det da, sida det berre skal holda posen rett veg - sjølve vekta av posen blir jo stort sett håndtert av at den står inn opp mot baksetene uansett.

Jeg 3dprintet min krok til bagasjerommet. Skrudde den på en skrue som var i taket fra før av. Har fungert veldig bra og tålt 3 tunge handleposer uten problem. Men om den skulle gi seg en dag printer jeg bare en ny.

Kansje du finner noe tilsvarende til Ioniq?

 

IMG_20201016_115409.jpg

IMG_20201016_115428.jpg

Krokene under panseret er meget praktisk da posen blir liggende veldig trygt. Flott om man har handlet masse egg eller noe som må ligge rolig. Ting holder seg også kaldt her på vinteren.

IMG_20201016_115316.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Mener jeg har sett at krokene i frunken er fjernet på nye Model 3.

Ja de ble først bare fjernet fra plassen sin (av en eller annen merkelig grunn, men man kunne kjøpe dem fra tesla for noen kroner å klikke dem i selv eller 3dprinte dem)

Men nå er hullene til dem borte og hele frunken er blitt mindre for å få plass til varmepumpen.

Må være en av få fordeler med å ha en "gammel" utgave.

Den nye ser slik ut. Laaame.

Tesla-Model-3-new-frunk-2.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

MX-30 er god å kjøre den da kan eg innrømme. Fint med plass for beina. HUD med fart, fartsgrense og satt cruise controll hastighet er digg. Bakdørene opne fint og intuitivt - hvertfall for nokon som har vore borti ein i3. Føltes ikkje rasende kjapp, men var snappy og responsiv som fleste elbiler i lav hastighet. Bagasjerommet er ikkje veldig djupt, men veldig brukbart.

For prisen på rundt 255k eller kva det var virker det som mykje bil, men eg er forstått med at enkelte ting eg tar som sjølvfølge (rattvarme, keyless access, osv) ikkje er inkludert i grunnpakka. 

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (13 minutter siden):

For prisen på rundt 255k eller kva det var virker det som mykje bil, men eg er forstått med at enkelte ting eg tar som sjølvfølge (rattvarme, keyless access, osv) ikkje er inkludert i grunnpakka. 

Men dette pleier vel ikke å være med i grunnpakken uansett bil, eller?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Kajac said:

Men dette pleier vel ikke å være med i grunnpakken uansett bil, eller?

Trur det er litt av og på. Men det er ikkje akkurat kontroversielt at det mangler i grunnpakka her.

Ikkje meir kontroversielt enn at mor mi mislikte korleis ein MG ZS gjekk frå 239k til veil 289 om hu skulle ha den slikt den faktiskt blir presentert. (Om eg hugse tala rett.) Ho mislikte sterkt det prishoppet. Det eg fekk beskrivi av sjappa her var det ikkje så dramatisk prishopp med modellene til MX-30'en.

Lenke til kommentar

Også er det ikkje å stikke under stolen at infotainment systemet har latterlig liten skjerm. Ryggekamera var vanskelig å lese når den tydeligvis er designet for å brukes med kikkert.

Det er i hvertfall noko eg like med ioniqen. Der tar ryggekamera opp 100% av skjermen, skjermen er ok stor, og godt plassert for å sjå kva som er bak. I tillegg til veileding av svingradiusen med noverende sving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (30 minutter siden):

Og 44 hestekrefter er vel nok?..

Det høres nok verre ut enn det det er. Jeg tenker det blir analogt med en Toyota Yaris med CVT-kasse, bare med toppfarten sperret på 125 km/t. Det er nok den første elbilen der man ikke blir bortskjemt med at den er kvikk på gassen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (59 minutter siden):

Nå kommer vel Dacia Spring Electric snart. Det skal bli en skikkelig billig bil.

Og 44 hestekrefter er vel nok?..

225KM rekkevidde da på blandet kjøring.

 

Kult! Tror ikke 44 hestekrefter er noe problem på en elbil, siden du har alle 44 hestekreftene fra første stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...