Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (8 minutter siden):

https://www.dinside.no/motor/dyrere---kun-for-elbilene/72953564

Blir dyrere og dyrere å være elbil eier, ser ikke åssen de skal klare 2025 målet med mindre nye ice biler blir vesentlig dyrere eller forbudt.

For såvidt så har denne økningen tydeligvis vært vedtatt for mange år siden, så det som er spesielt her er vel heller at de ikke klarte å vedta en tilsvarende økning for de andre bilene. Men veldig spesielt hvis Mdg-diktaturet på østlandet faktisk går med på å øke elbil-bompengene og ikke de andre. Vi har nå to store slag mot baugen til elbilismen de siste ukene, ser for meg at dette kan gjøre flere skeptisk til å velge elbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har laget et regnestykke mellom å beholde bensinbil eller kjøpe meg en elbil til ca kr 200.000. Det var snakk om små marginer, men det lønte seg å skaffe elbilen. Nå er det snudd, etter økning av bompenger + innføring av årsavgiften eller hva den heter så tror jeg beholder bensinbilen. Slipper også å tenke på lading da jeg bor i et borrettslag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gavekort said:

Ikke så ille. Må si jeg var mer skeptisk før jeg så denne videoen.

Robert Llewellyn er jo vanvittig positiv til alt han tester

9.7 sekunder til 100km\t - "I am quite impressed with that"..

Så ville kansje sett noen flere teste av den før man eventuelt bestiller seg en.

Men utsendemessig ser den temmelig grom ut. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Robert Llewellyn er jo vanvittig positiv til alt han tester

9.7 sekunder til 100km\t - "I am quite impressed with that"..

Så ville kansje sett noen flere teste av den før man eventuelt bestiller seg en.

Men utsendemessig ser den temmelig grom ut. 

Jeg anser ikke 9.7 sekunder til 100 km/t som dårlig. e-2008 klarer det på 8.5 sekunder, og begge av de er definitivt overlegne til sine fossile søsken.

Det som imponerte meg var interiør design, fit og finish. Der må jeg selvsagt sitte i bilen før jeg kan si min endelige avgjørelse, men jeg må si at Mazda har et interiørdesign som virkelig kan måle seg med tyske biler i premiumsegmentet.

Lenke til kommentar

WLTP er 200, ikke 180. Jeg vet du refererer til real range fra EVDB.

Det som plager meg mest med MX-30 er at det virker ut som en bil for absolutt ingen. Ikke har de lyst å gi oss rekkevidde, ikke vil de gi oss kraft/sportslighet, ikke vil de gi oss SUV plass og bagasjerom, og ikke vil de gi oss kompakthet.

Veldig synd siden de opplagt har laget en veldig fin bil her. Jeg tror bare ikke at det er en god elbil, selv om jeg fortsatt har litt lyst på en.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gavekort said:

Jeg anser ikke 9.7 sekunder til 100 km/t som dårlig. e-2008 klarer det på 8.5 sekunder, og begge av de er definitivt overlegne til sine fossile søsken.

Det som imponerte meg var interiør design, fit og finish. Der må jeg selvsagt sitte i bilen før jeg kan si min endelige avgjørelse, men jeg må si at Mazda har et interiørdesign som virkelig kan måle seg med tyske biler i premiumsegmentet.

Poenget mitt er bare at det skal ingenting til for å imponere Robert. Se de andre reviewsa hans så skjønner du.

e-2008 er forøvrig vanvittig treg i mine øyne.. ble nesten litt satt ut av hvor dårlig respons den hadde når jeg fikk sitte på.. 
Litt av kosen med elbil er jo god respons, men virker som de toner det ned med vilje i software.
Mazda har jo gjort det med vilje med denne for at overgangen fra diesel ikke skulle bli for stor..? Kunne jo i det minste latt folk velge "sport" eller noe i menyen for å slippe løs hestene som bilen egentlig skulle ha.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Complexity skrev (5 minutter siden):

Poenget mitt er bare at det skal ingenting til for å imponere Robert. Se de andre reviewsa hans så skjønner du.

e-2008 er forøvrig vanvittig treg i mine øyne.. ble nesten litt satt ut av hvor dårlig respons den hadde når jeg fikk sitte på.. 
Litt av kosen med elbil er jo god respons, men virker som de toner det ned med vilje i software.
Mazda har jo gjort det med vilje med denne for at overgangen fra diesel ikke skulle bli for stor..? Kunne jo i det minste latt folk velge "sport" eller noe i menyen for å slippe løs hestene som bilen egentlig skulle ha.

e-2008 er ikke lynkjapp, men det er fort gjort å bli bortskjemt av høyrepedalen og ikke innse hva folk flest faktisk trenger av akselerasjon. Selv e-2008 er i stand til å rive løs dekka under maks pådrag.

Jeg skjønner hva du mener med at han er lett å imponere. Jeg vil ikke kalle akselerasjonen for "quite impressive", men jeg kunne gått med på "sufficiently good".

Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Eg bryr meg sjeldent om WLTP eller NEDC, og meir med faktiskt rekkevidde. Men eg kan forstå at talet uten tydeliggjøring av kva det er blir misvisende.

Problemet er at faktisk rekkevidde ikke er en standard, og at det bare blir vas om vi ikke holder oss konsise. Jeg tror ikke det er noen her som sitter med inntrykket av at WLTP er representativt for alle sin kjørerute og kjørestil.

Sitat

For min del virke det som dei sikte seg inn på mor mi basically - nokon som liker Ioniq, men som vil sitte høgere. Men eg må nesten prøve ein for å sjå korleis det er.

Tror jeg skal booke prøvekjøring selv, bare fordi jeg er nysgjerrig.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gavekort said:

Problemet er at faktisk rekkevidde ikke er en standard, og at det bare blir vas om vi ikke holder oss konsise. Jeg tror ikke det er noen her som sitter med inntrykket av at WLTP er representativt for alle sin kjørerute og kjørestil.

...

Eg prate om mi oppfatning av bilen, og mi oppfatning er at 180 km er innafor. Det er ein fjåsete ide at eg må eller ein gong burde oppgi WLPT standarden når eg ikkje prate om WLPT standarden.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

EVDB sin "real range" på Ioniq 2020 er 250 km for blandet kjøring. Det meste jeg har kjørt på én lading er 310 km, og da hadde jeg 36 km igjen på måleren (og 7-8 % batteri). Nå som det er blitt kaldere (vel under 10 grader i Bergen), så ligger estimatet mellom 325 og 335 for en full lading. I forhold til forbruket ser det ut til å stemme ganske bra.

Så denne "real range" er regelrett bullshit spør du meg. Under normale norske forhold tror jeg den Mazdaen klarer godt over 200 km. Er nok heller på kalde vinterdager at den vil ligge under.

Lenke til kommentar

Mazdan har varmepumpe som vil hjelpe litt på vintern da.

WLTP synes jeg og er en grei standard å forholde seg til. På sommeren kjører jeg lenger enn min bils WLTP og på vinteren kortere.

Går en del juice til oppvarming av kupe og batteri så er en fordel å varme bilen godt opp fra stikkontakten før man kjører avgårde om man skal langt om vinteren. Bilen min drar 7kW bare til oppvarming av batteriet + en del kW til kupeen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Går en del juice til oppvarming av kupe og batteri så er en fordel å varme bilen godt opp fra stikkontakten før man kjører avgårde om man skal langt om vinteren. Bilen min drar 7kW bare til oppvarming av batteriet + en del kW til kupeen.

En varm kupe og varmt batteri hjelper mye på nå i disse kalde dager også ja, man kan putte ganske mye termisk energi i batteri og kjølevæsken med å bare forhåndsvarme bilen i stikkontakt. Som en digresjon fra det så må jeg bare kommentere over hvor herlig det er å sette seg i en varm bil med tinte vinduer når det er -3 grader ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

En varm kupe og varmt batteri hjelper mye på nå i disse kalde dager også ja, man kan putte ganske mye termisk energi i batteri og kjølevæsken med å bare forhåndsvarme bilen i stikkontakt. Som en digresjon fra det så må jeg bare kommentere over hvor herlig det er å sette seg i en varm bil med tinte vinduer når det er -3 grader ute.

Absolutt. Lar man bilen stå å varme seg en halvtime før man skal avgårde har man mye lavere forbruk.

Er enda deiligere når det er -30 ute. Da hadde jeg ikke sjans å få start på den forrige Dieselbilen min engang.Stått noen ganger med starthjelp og varmluftpistol for å prøve å få den sirupen av en diesel til å komme seg til motoren min. Kjøpte en "billig motorvarmer" i form av en varmematte man klistra på bunnpanna for å varme opp oljen men den hjalp ingenting.

Men nå kan jeg ha 25 grader i kupeen og varm motor og batteri når jeg skal avgårde og ingenting å klage på. Så lenge man husker å starte forvarmingen da. Er hærlig med elbil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...