Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (17 timer siden):

Om "feilen" dog ligger i batteripakken bør vel Kia E-Niro og E-Soul og få en recall skulle en tro.

 

oophus skrev (13 timer siden):

Kan være linket til feil ved en produksjonslinje, og hvis den kun har levert batterier til Kona så trenger det jo ikke berøre andre sånn sett. 

Batteripakkene er ikke like. Kia har celler laget av SK Innovation. Hyundai har LG Chem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Sexylubb1 said:

Veldig rart å legge ut en liste med første generasjons Ioniq (som forøvrig klarer greit mer enn 180km, med mindre man bare kjører oppover - eller kanskje man valgte modellen uten varmepumpe?). 

Listen viser hvor mye rekkevidde du får fra 30 minutters hurtiglading.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Sexylubb1 said:

Veldig rart å legge ut en liste med første generasjons Ioniq (som forøvrig klarer greit mer enn 180km, med mindre man bare kjører oppover - eller kanskje man valgte modellen uten varmepumpe?). 

Og artikkelen er tullete. De kunne betalt via sms. De kunne gjort litt research på forhånd. 

Når det er sagt har jeg truffet på vel mange ladere som ikke virker. Det er irriterende. Som oftest betyr det at man må vente litt ekstra eller at man kan velge å dra til neste (fordi det er dumt å ikke ha en sikring). 

Ja, men tenk om man skulle kjøre til sverige. Kan man betale via SMS fra et norsk mobilnummer på svenske stasjoner? Kan man bruke Sin norske fortum app på svenske fortum ladestasjoner? Er den svenske fortum appen tilgjengelig i Norsk app store?

Det er en helt håpløs jungel, og det gjør at det blir tilnærmet uoverstigelig for andre enn blodfans av elbil, å gjennomføre en tur/retur Gøteborg.

For å skrive om det gamle Land Rover ordtaket: "Elbiler: making nerdy electro engineers and appdevs out of owners since 2012

Screenshot 2020-10-14 at 14.51.14.png

Lenke til kommentar
Quote

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

Hmm... Så dei starter frå så nærme 0% som dei kjem, med null kjøring direkte før lading, osv, og måler 30 minutter med lading.

Det er fleire problemer der, kor det mest openbare er at ladeeffekten er desidert verre i byrjing og sluttstykkene. Kaldt batteri burde også gje redusert ytelse.

Lenke til kommentar

Hvis det er én ting jeg savner i lade-appene, så er det mulighet til å gi direkte feedback dersom en lader ikke fungerer. Siden jeg kjøpte bilen i august, har jeg kommet over tre Type2-ladestasjoner og én hurtigladestasjon som ikke fungerer, uten at den respektive appen reflekterer dette. Med tanke på at jeg stort sett lader hjemme, synes jeg dette er mye. Det er vel omtrent samme antallet ødelagte bensinpumper jeg kom over i løpet av 10 år som bensinbilist...

Vet dere om det er noen grunn til at ikke det er en slik mulighet i appene? Ingen av de jeg har testet (Bilkraft, Grønn kontakt, Fortum og CircleK) har dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kun erfaring med Fortum, men har opplevd 3 ganger hvor en lader ikke har fungert. Da har det bare hvert å ta en rask tlf til dem. 
Så vil de resette laderen og vipps, den fungerer igjen. Så visst en lader ikke fungerer betyr ikke det at den er defekt. Sikkert bare en gjøk som ikke klarer å lese eller forstå hvordan man skal bruke den, så laderen har gått litt i vrange 😛

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):
Drunkenvalley skrev (12 minutter siden):

Spørs berre om bensinstasjoner går fyken tvert eller om dei blir ombygd for ladere.

De tjener jo mest på pølser, boller og brus, så jeg tror de fleste klarer overgangen.

Det tviler jeg faktisk på. Og grunnen til det er jo at 95% av elbilene lader hjemme. Hjemmeladingen har m.a.o. overtatt for 95% av besøkene på "energistasjonene" (for å bruke den fellesbetegnelsen). Ergo går pølsespisingen ned med ca. 95%. Bra for folkehelsen, men ikke så bra for bensinstasjonsbransjen.

Tallet 95% er selvfølgelig et overdrevet tall (unntatt for lading), men det er en indikasjon på trenden vi er inne i nå.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Hanhijnn said:

Det tviler jeg faktisk på. Og grunnen til det er jo at 95% av elbilene lader hjemme. Hjemmeladingen har m.a.o. overtatt for 95% av besøkene på "energistasjonene" (for å bruke den fellesbetegnelsen). Ergo går pølsespisingen ned med ca. 95%. Bra for folkehelsen, men ikke så bra for bensinstasjonsbransjen.

Tallet 95% er selvfølgelig et overdrevet tall (unntatt for lading), men det er en indikasjon på trenden vi er inne i nå.

Jeg tror ikke pølsespisingen er så nært knyttet til drivstoffyllingen som du antyder. Personlig stopper jeg fortsatt relativt ofte ved bensinstasjoner i Teslaen, og kjøper en matbit eller noe. Tror egentlig ikke overgangen til elbil har endret mengden pølsespising til særlig grad.

Så klart, bensinstasjonene får mer konkurranse fra kjøpesentre, matbutikker, osv. Men utenfor åpningstidene og når man skal bare rett av veien og på veien igjen, så er bensinstasjonene veldig praktiske.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (18 minutter siden):

Spørs berre om bensinstasjoner går fyken tvert eller om dei blir ombygd for ladere.

Bensinstasjoner har i all hovedsak plassering myntet på hverdagsfylling og ligger strategisk plassert for det behovet. Hverdagsfylling av elbiler foregår hjemme. Hurtiglading av elbil foregår i all hovedsak andre steder enn der bensinstasjonene ligger plassert.

Hvis strategien er å fortsette å selge like mye hurtigmat så må de satse på å få inn veldig mange kunder som ikke skal ha energi. I konkurranse mot pizzarestauranter, burgerrestauranter, asiatisk hurtigmat osv så kan fort den vanlige menyen og plasseringen til bensinstasjonene bli deres hemsko.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Hverdagsfylling av elbiler foregår hjemme.

Så lenge man har mulighet til å lade hjemme, og har fast parkeringsplass. Mange parkerer i gate, og på ulike steder hver dag. Ellers helt enig i resonnementene om bensinstasjoner.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

De tjener jo mest på pølser, boller og brus, så jeg tror de fleste klarer overgangen.

 

Drunkenvalley skrev (34 minutter siden):

Spørs berre om bensinstasjoner går fyken tvert eller om dei blir ombygd for ladere.

På et tidspunkt tror jeg det vil bli påbudt å tilby lading for bensinstasjoner og også tilby elbil-lading. Selv om mange lader hjemme, har årets sommer vist oss at det absolutt er behov for flere hurtigladere og semi-hurtigladere. Og det vil bli flere og flere som vil være avhengig av offentlig tilgjengelig lading skal man nå målene.

Så jeg er ganske sikker på at bensinstasjonene som tilpasser seg kommer til å overleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Øystein skrev (1 time siden):

Så lenge man har mulighet til å lade hjemme, og har fast parkeringsplass. Mange parkerer i gate, og på ulike steder hver dag.

Manglende hjemmelading er stort sett et forbigående problem. Både eneboliger, blokker, rekkehus osv monterer elbilladere i harde takene nå.

Man trenger ikke fast parkeringsplass for å lade. Mange sameier har kombinert vilkårlig parkering med ladeplasser på bare en brøkdel av parkeringen. Det fungerer fint med f.eks ID-brikke for å adressere strømregnigna til rett bruker.

Gateparkering kan være et problem ja, men hovedproblemet der er tilgangen på parkering generelt (uavhengig av om man har elbil, eller fossil). De som sitter i den klemma løser det som regel med enten å beholde fossilbilen inntil videre eller basere seg på jobblading dersom de har den muligheten. På sikt er det sannsynlig at vi får flere ladepunkter gatelangs. Omtrent som de gamle parkometerne.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg tror ikke pølsespisingen er så nært knyttet til drivstoffyllingen som du antyder. Personlig stopper jeg fortsatt relativt ofte ved bensinstasjoner i Teslaen, og kjøper en matbit eller noe. Tror egentlig ikke overgangen til elbil har endret mengden pølsespising til særlig grad.

Så klart, bensinstasjonene får mer konkurranse fra kjøpesentre, matbutikker, osv. Men utenfor åpningstidene og når man skal bare rett av veien og på veien igjen, så er bensinstasjonene veldig praktiske.

Og nettopp derfor skrev jeg følgende:

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Tallet 95% er selvfølgelig et overdrevet tall (unntatt for lading), men det er en indikasjon på trenden vi er inne i nå.

Det blir nok hovedsaklig langturfolket som stopper og spiser pølse (o.l.) underveis, mens alle oss som kjører mest lokalt med elbil, og kun lader hjemme, bortimot slutter å besøke bensinstasjon/superlade-stasjoner. Og hvor mye av elbil-kjøringen består av langturer? Mer en 5% selvfølgelig, og det vil jo øke endel med stadig bedre utvalg i long range elbiler, men jeg er ganske sikker på at minst 50% av bensinstasjonene vil forsvinne, uten å gå veien om ladestasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...