Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Eg har kjørt tur-retur Haugesund-Oslo fleire gonger sjølv. I tillegg har eg også tatt tur til Sverige, skjønt berre for harry-handel. Eg kan relatere til mange av problemene på tvers av eit par tusen km med kjøring der, men på ein tur blir dette direkte hysterisk og tull.

Dette er tre idioter som har bastant valgt å lage livet sitt så vanskelig som overhodet mogleg. Dei veit jo ikkje kva kabel dei bruke jo ein gong visst. Disse knølene beskrivi i artikkelen har ikkje prøvd å forstå i forkant, og sitter med skjegget i postkassa fordi dei ikkje har gjort grunnleggende forarbeid - ikkje ein gong kva kontakt dei bruker.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig rart å legge ut en liste med første generasjons Ioniq (som forøvrig klarer greit mer enn 180km, med mindre man bare kjører oppover - eller kanskje man valgte modellen uten varmepumpe?). 

Og artikkelen er tullete. De kunne betalt via sms. De kunne gjort litt research på forhånd. 

Når det er sagt har jeg truffet på vel mange ladere som ikke virker. Det er irriterende. Som oftest betyr det at man må vente litt ekstra eller at man kan velge å dra til neste (fordi det er dumt å ikke ha en sikring). 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Sexylubb1 said:

Veldig rart å legge ut en liste med første generasjons Ioniq (som forøvrig klarer greit mer enn 180km, med mindre man bare kjører oppover - eller kanskje man valgte modellen uten varmepumpe?). 

Og artikkelen er tullete. De kunne betalt via sms. De kunne gjort litt research på forhånd. 

Når det er sagt har jeg truffet på vel mange ladere som ikke virker. Det er irriterende. Som oftest betyr det at man må vente litt ekstra eller at man kan velge å dra til neste (fordi det er dumt å ikke ha en sikring). 

Første generasjon Inoniq lader vel mye raskere enn den nye da.

Her i Nord er man "fitten-dragen" om laderen ikke funker for kan fort vært 10+ mil til neste. Og når der kommer biler nå med knapt 20 mil rekkevidde på stappfult batteri så...

Man vet jo kansje ikke status på neste lader heller..

Ikke rart Tesla selger godt. De har bygd ut bra med ladestasjoner og bilen vet hele tiden status på hva som er opptatt eller ute av drift. Ikke noe styr med apper heller bare å plugge i å lade.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 timer siden):

Syns den ser litt fresh ut. Ikke overstylet som noen Peugeot, men akkurat passe. Det sies at fjæringen skal være veldig god på denne. Må nok prøve den når det blir mulig.

Ja jeg har samme inntrykk. Passe stor bil til en medium/liten familie, som IKKE har behov for å kjøre 80 mil uten pause. 😊 Dessverre så tror jeg den blir litt for liten for oss med våre lange tenåringer. Men om noen få år så blir denne bilstørrelsen perfekt for oss også.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Første generasjon Inoniq lader vel mye raskere enn den nye da.

Her i Nord er man "fitten-dragen" om laderen ikke funker for kan fort vært 10+ mil til neste. Og når der kommer biler nå med knapt 20 mil rekkevidde på stappfult batteri så...

Man vet jo kansje ikke status på neste lader heller..

Ikke rart Tesla selger godt. De har bygd ut bra med ladestasjoner og bilen vet hele tiden status på hva som er opptatt eller ute av drift. Ikke noe styr med apper heller bare å plugge i å lade.

Merkelig nok er det 30 minutters kjøring fra meg til nærmeste Tesla-lader. Jeg har vel ca 10 hurtigladere med mindre gåavstand om jeg måtte dytta bilen fra der jeg bor.

Det er helt sant at Tesla har best rekkevidde. De er også dyrest, litt fordi du betaler ekstra for utbyggingen av ladenettverket. Skal man kjøre langt og mye er Tesla fortsatt en nobrainer. Men så glemte du å ta med to moment i de kriteriene du nevnte, og det første er at alle de kriteriene må veies opp mot pris og bruk av bilen. Du har også glemt størrelse (selv om jo en av Tesla sine modeller er suveren der om man også må ha lang rekkevidde).

Rekkevidde, tilgang på lading og ladefart har svært lite å si for meg som kjører på lengre turer hvor hurtiglading er nødvendig mindre enn en gang i måneden. Selv med hytte på fjellet man kjører til kanskje to ganger i måneden i snitt er det tvilsomt om det å stoppe i et kvarter på en ladestasjon hadde vært en så stor skudd i baugen for hyggen at man hadde trengt en dobbelt så dyr bil (gitt at man kan lade på hytta, selvsagt). Selv vurderte jeg heller å kjøpe en varebil med innsatte seter ettersom det bedre hadde dekket familiens behov i daglig bruk men landet på at mye bedre komfort og noe lengre rekkevidde og bedre ladehastighet var verdt å ha det trangt med barnevogna baki i et par år. Alternative til disse koster tre ganger så mye som det vi var villig til å bruke på bil. 

(Vi vurderte også en tidligere versjon av den TS endte opp med, og jeg tror TS har fått en bra bil til sitt bruk uten å sprenge banken).

Lenke til kommentar

En liten "advarsel" for de som kjører Kona, Ioniq , E-Niro og E-Soul med 10,25 infotainmenten. Kia/hyundai har bestemt seg for å etter min mening ødlegge den fantastiske infotainmenten sin ved siste oppdatering. Før kunne du ha oppe 3 forskjellige "apper" samtidig på hjemskjermen som var nesten en gamechanger for min del. Nå har de gått bort fra den løsningen og heller satset minimalistisk med så mye ubrukt screen real estate som overhode mulig...

Før

kDizwnw.jpg

Etter... 

P54bfRk.png

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Var ikke ment som noe "Tesla er best" innlegg, jeg bare forstår godt hvorfor de er så populære her i Nord. Nå skal jo Tesla komme med en "Model 2" snart som blir en mindre og billigere bil som også blir å kunne benytte ladenettverket. Tesla fortsetter jo også utbygging av ladere her Nord og det popper jo stadig opp flere.

Mens de andre aktørene ser ut til å glemme at det finnes folk nord for Trondheim :p

Kjøper man nye VW ID.3 får man vel en del gratis kilometer lading hos Ionity med på kjøpet. Min nærmeste Ionity lader er 1500km unna i Sverige.. (VW snakket vel om å ordne noe løsning for folk i nord da. Kansje de får benyttet Grønn Kontakt sine 50Kw ladere istede)

Til sammenligning så har jeg 3stk Tesla 150kw Supercharges innenfor 100km rekkevidde..

Bor man i Olso og ikke skal på noe Norgesferie er det vel ett fett hva man kjøper. Har intrykk av at det er ladere nok der (som nok er litt av grunne til at Tesla heller prioriterer bygda)

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...