Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Eg kan til ein viss grad forstå at autopilot er låst bak ein eigen betaling, gitt at det er ein laupande software-tjeneste som treng kontinuerlig utvikling og oppdatering.

Autopilot er gratis, men "enhanced" Autopilot må man betale for som du ser på bildet.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Evil-Duck said:

Å låse ytelse bak software er jo og en praksis som har blitt gjort av bilundistrien siden 90 tallet :p

Ja min forrige bil (2006 diesel) hadde 115HK, men man fikk den i en utgave med 130HK også. Eneste forskjellen var software, så stemmer at det har vært slik en stund ja. (Kunne hente ut nærmere 160 om man chippet den)

Det som er litt morro med Model 3 er at veldig mange Long Range fikk Performance motoren bak av en eller annen grunn. Sannsynligvis fordi de hadde flest av den eller noe. De som er så heldige å ha denne kan hente ut 150 ekstra hestekrefter med litt annen software. Ganske sprøtt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Autopilot er gratis, men "enhanced" Autopilot må man betale for som du ser på bildet.

Sant nok, men poenget er uansett det same. Eg kan forstå ein faktiskt konkret tjeneste (f.eks autopilot) som treng laupende arbeid kontinuerlig, men ikkje grunnleggende kjerne-tjenester.

Med det sagt er det ikkje som om Tesla ikkje har driti på draget der da. F.eks har dei jo tidligere skrudd av autopilot i bruktbiler som var til sal, sjølv om bilen hadde den unlocka av forrige eier. Nei, det blei for dumt å påstå at det ikkje fulgte bilen, gitt at forrige eier ikkje heller fekk ta med seg autopilot til ein anna bil det nokon er kjent med.

Men det er grenser der også for tålmodigheten. F.eks vil eg ikkje vera ok med biler som aktivt selger seg på å vera autopilot uten sjåfør, då vil det vera uaktuelt å betale kontinuerlig for autopilot-tjeneste.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

For motoren har vel ikkje blitt billigere berre fordi dei har begrenset effekten?

9,9hk påhengermotoren koster mindre enn 15hk varianten, selv om det er samme motor. Dette er altså ikke spesielt nytt, forskjellen er bare at man tidligere valgte å begrense HW basert på lover og regler for å passe ulike markeder. Enkelte komponenter kan man subsidiere gjennom markedsundersøkelsen i hva man trur folk ønsker å gå ut med for å kjøpe ekstrautstyret gjennom bruktbilsalget videre. 

Så får det være opp til oss å stemme med lommeboka rundt hva man syns om utviklingen. Dog forvent at dette er noe alle kommer til å gjøre i ulik grad. 

Lenke til kommentar
40 minutes ago, bshagen said:

@Complexity Den ytelsen som er låst vekk i TM3 var ikke der til å begynne med. Vi som kjøpte tidlig fikk faktisk ytelseoppgradering gratis, men den siste oppgraderingen må vi betale for - om vil vil ha den. Så ingenting blir tatt vekk. Dette kom jo også fordi de fant måter å forbedre ytelsen på, og ikke en låst ned funksjon som «alltid var der» :)

Nei sant det, har vært 2 gratis ytelsesoppdateringer til min bil også. Men den siste der må man kjøpe.

Tallene til Tesla er jo litt på bærtur da..  Fra 4.6 sekund til 4.1 stemmer jo ikke på Long Range..
Bilen gjør jo 4.3 nå, så havner vel på rundt 3.9 med upgrade (3.8 sekund 0-60 mph).

Her jeg bor er det vinter nesten hele året så nesten helt useless med noe mere ytelse, men kunne faktisk betalt litt for å låse opp track mode så man kunne herjet litt. Satser på det plutselig er mulig en dag.

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Det skal du få lov å velge, men eg like det ikkje når dei sannsynleg selge deg kva bilen opprinnelig kostet inklusivt alt for "rimelig pris," og så er resten låst under ekstra avgifter.

For motoren har vel ikkje blitt billigere berre fordi dei har begrenset effekten?

Det kan godt tenkes at det blir totalt sett billigere å bare ha én produksjonslinje i stedet for å ha flere, så det er ikke gitt at motoren blir dyrere fordi de produserer én kraftig som de justerer ned i stedet for å produsere 5 fysisk forskjellige motorer.

Men ytelse var også kun ett eksempel.

Det finnes flust av ting og tang med en bil som er sånn at hvis ikke bilen din har det, så er det kijpt for deg fordi det må monteres i det bilen produseres. Du vil ha navigasjon, men han som kjøpte bilen ny tok det ikke med? Kjipt for deg, fordi bilen er bygget rundt infotainmentsystemet og det kan ikke byttes ut i etterkant. Parkeringsassistent, sier du? No go, må bestilles fra fabrikk.

Hvis alt dette her kunne toggles av og på ved behov – enten for en rimelig penge for en periode (jeg vil ha LED Matrix lys på vinteren, men gidder ikke ha det på sommeren så da betaler jeg noen tusenlapper for det når jeg trenger det i stedet for å betale 50-60k i det jeg kjøper bilen for noe jeg bare trenger i noen måneder av året), eller permanent for en pris tilsvarende det det koster ved innkjøp (jeg vil ha parkeringsassistent på bruktbilen jeg kjøpte, så da betaler jeg bare de tusenlappene det koster og så har jeg det).

Det å kjøpe bil har hittil vært ett av to:

1) Du kjøper brukt og sparer dermed penger, men må ta det du får

2) Du kjøper fabrikkny og kan da få bilen akkurat som du vil, men du betaler plenty ekstra for det

Med en mer modulær tilnærming så får du det beste av begge verdner. Jeg er sterkt positiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Med mindre prisen faktiskt dropper til eit nivå kor prisen av hardwaren er subsidiert av leieavtaler så ser eg ingen gunst.

Dvs. om matrix LED lykter koster 10k i dag forventer eg at "leie" av det betyr bilen er veil 10k billigere. Dette er noko eg forvente dei kanskje gjere i første omgang for PR, men så forventer eg at den fordelen forsvinn når dei veit me ikkje har innsikt i korleis prisene egentlig er bygd. (Mykje av prisen blir plutselig bygd inn i base-price i staden.)

Eller enda frekkere så tar dei framleis pris for hardware og ynskje at du betale for når du skal bruke dei.

 

Jeg er enig i at det er en uting, men det er ikke noe nytt. En Intel Celeron og en Intel i9 koster omtrent det samme i materialkostnader og produksjonstid, så det man betaler for er et privilegium og en R&D tjeneste. Til syvende og sist så handler det om profittmarginer, og hverken Intel eller BMW er selskaper som opererer med romslige marginer.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gavekort said:

Jeg er enig i at det er en uting, men det er ikke noe nytt. En Intel Celeron og en Intel i9 koster omtrent det samme i materialkostnader og produksjonstid, så det man betaler for er et privilegium og en R&D tjeneste. Til syvende og sist så handler det om profittmarginer, og hverken Intel eller BMW er selskaper som opererer med romslige marginer.

Litt anna emne da, sida det er ein relevant prosess bak Intel Celeron og Intel i9 som, i utgangspunktet, skape ein (ikkje planlagt) hardware forskjell. Dvs at dei starte med ein plattform, og det triller nedover product-stacken etter kva kvaliteten på sluttproduktet er.

Det blir litt annleis om BMW ynskje selga meg bil med setevarmere installert, men nekte meg å bruke dei med mindre eg betaler dei ein månedleg subscription. Då skal det vera ein faktiskt gunst i den forhandlinga for min del, noko eg ikkje ser her.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Er jeg alene om å se på utviklingen rundt ekstrautstyr som stort sett positiv? Det er jo masse klare fordeler. Tenk om situasjonen var omvendt:

 

"Kjære alle våre kunder!

Som dere vet har vi i over 100 år produsert alle våre modeller med så like deler som mulig for høyest mulig effektivitet og enklest mulig kundeopplevelse. En del funksjoner, som for eksempel varme i ratt og bakseter, infotainmentsystem og kjøreassistanse har vært låst på våre rimeligere modeller med mulighet for åpning mot betaling senere. Dette har forenklet produksjonen slik at vi kan selge alle våre modeller litt billigere, og vi har kunnet tilby så billige biler som mulig. I tillegg har dette betydd at biler av alle ustyrsklasser har holdt bruktprisene sine like godt, siden eier nummer to enkelt kan velge å oppgradere bilen til ønsket utstyrsnivå.

Det eneste alternativet til dette ville vært å ikke tilby rimeligere bilmodeller i det hele tatt. Frem til i dag!

Fra nå av vil alle våre bilmodeller produseres kun med akkurat det utstyret som er bestilt, uten noen som helst mulighet for å ombestemme seg senere. Dette vanskeliggjør dessverre produksjonen og vi må produsere flere ulike deler, noe som vil gi en liten prisøkning for hele vår katalog. Men, vi kan nå endelig tilby billige biler som faktisk ikke er verdt mer enn kunden betaler."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (17 minutter siden):

Eg er ikkje i mot ein modul tilnærming, men eg er ekstremt skeptisk til at prisutviklingen blir positiv for folk flest.

Grunnprisen øker antakelig litt, men modulariteten og fleksibiliteten gjør at folk kan få nyte godt av funksjonene til en totalt sett billigere penge enn de ellers ville kunnet (hvis de i det hele tatt hadde hatt muligheten, noe som er tvilsomt).

De som ender opp med å måtte betale mer, er de som bare skal ha det billigst mulig og går for helt skrapa, bare bones – og de som bare vil ha absolutt alt av funksjoner uten å tenke mer over det. Sistnevnte har nok så mye penger i utgangspunktet at det ikke treffer dem og førstnevnte må kanskje belage seg på litt toing av hender.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Tesla har jo gjort dette i noen år nå da. De har dog tilgode å ta betalt for ting som Lys eller infotainment. Men litt av ytelsen er jo låst vekk (men bilene går jo sinnsykt godt uansett)

Auto-piloten kan jeg forstå til en viss grad, siden selvkjøring er mer eller mindre software-drevet. Alle sensorene er der allerede og brukes av adaptiv cruicekontroll. Da blir det som å betale for en ny versjon av Windows f.eks. 

Men at lykter eller setevarmere skal være låst av software er fullstendig galskap, og ikke minst sløsing med ressurser. Det ødelegger liksom litt av elbilens miljø-image å gjøre det på denne måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kajac said:

Auto-piloten kan jeg forstå til en viss grad, siden selvkjøring er mer eller mindre software-drevet. Alle sensorene er der allerede og brukes av adaptiv cruicekontroll. Da blir det som å betale for en ny versjon av Windows f.eks. 

Men at lykter eller setevarmere skal være låst av software er fullstendig galskap, og ikke minst sløsing med ressurser. Det ødelegger liksom litt av elbilens miljø-image å gjøre det på denne måten.

Setevarme bak er jo også låst hos Tesla da på SR+ utgaven. Men den bilen skulle jo egentlig ikke ha setevarme bak så ble jo solgt uten.
Etterhvert åpnet de for at man kunne aktivere setevarmen for ett par tusenlapper. Litt rart når de allerede er der men ville kansje vært enda rarere om de bare fikk det gratis?

Bilverden har blitt temmelig anneledes altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (17 minutter siden):

Litt anna emne da, sida det er ein relevant prosess bak Intel Celeron og Intel i9 som, i utgangspunktet, skape ein (ikkje planlagt) hardware forskjell. Dvs at dei starte med ein plattform, og det triller nedover product-stacken etter kva kvaliteten på sluttproduktet er.

Det blir litt annleis om BMW ynskje selga meg bil med setevarmere installert, men nekte meg å bruke dei med mindre eg betaler dei ein månedleg subscription. Då skal det vera ein faktiskt gunst i den forhandlinga for min del, noko eg ikkje ser her.

Jeg skjønner hva du mener. Du kritiserer BMW for å holde tilbake realverdier, men om vi ser på det som en business case så kan man heller si det slik at hardwaren er subsidiert av de som betaler for tjenesten og at BMW er en taper for de som ikke abonnerer på setevarme. De ser bare dette som hvordan de kan øke profittmarginer med f.eks. 0.2% og tar et tap på uutnyttet hardware inn i de kalkulasjonene. På ren software så er det ikke noe tap for de som velger bort den pakken.

Når det kommer til ren software så er det ikke noe annerledes enn hverken Tesla eller Microsoft. Når det kommer til hardware så er det strengt tatt ikke kunden uten setevarme som betaler for hardwaren, men BMW.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...