Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Centy88 skrev (24 minutter siden):

Vi må alle kjøpe el bil snart, det går ikke lenger. Lan dama og rødt skal forby fosilbiler i Oslo. Bare å venne seg til dette først som sist!! 

Hun er helt syk i hodet. Hele den gjengen er det... Veldig glad jeg ikke bor i den byen! Mdg har dessverre en fot innom byrådet i Bergen også, men her er de ikke like ille (enda).

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Mdg med Lan i spissen går bevisst inn for å provosere så mye som mulig.

Radikale handlinger er ikke provokasjon. Jeg er ingen MDG-fan, men akkurat det med å få privatbilen bort fra sentrumskjerner faller i god smak hos meg. Det er mye å fjerne parkeringsmuligheter for de som kjører privatbilen inn i sentrum, fremfor å ramme både dem og beboere med bompenger.

Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Kva har dette med elbil å gjere egentlig?

Godt spørsmål. Tenker jeg splitter debatten ut om det er er mer diskusjon gående om dette.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ser at Audi nå tar en "Tesla" på E-Tron nå..

Vil du at dine LED-Matrix lys skal fungere må du punge ut.. Samme om du vil ha Apple Carplay...

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oARmK7/naa-vil-audi-la-deg-betale-for-aa-laase-opp-funksjoner-i-bilen-din

Tro om det tar lang tid før noen "hacker" dette også. Tipper det er litt enklere på en Audi som ikke får oppdateringer hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Vil du at dine LED-Matrix lys skal fungere må du punge ut..

Har man kjøpt LED-Matrix lys gjennom bil konfiguratoren når man kjøper bilen, så har man jo full pakke. Audi kjørte en Tesla på å installere LED-Matrix lys for de som ikke kjøpte den lyspakken, og skrur nå på muligheten for å kjøpe den. 

Complexity skrev (5 minutter siden):

Samme om du vil ha Apple Carplay

Dette er dog håpløst når denne er gratis hos andre. Koster å være kar tydeligvis gjennom Audi, også kan man nok forvente at lignende skjer gjennom Tyskerne. Da håper jeg kundene boikotter de valgene som andre ellers gir gratis. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Har man kjøpt LED-Matrix lys gjennom bil konfiguratoren når man kjøper bilen, så har man jo full pakke. Audi kjørte en Tesla på å installere LED-Matrix lys for de som ikke kjøpte den lyspakken, og skrur nå på muligheten for å kjøpe den. 

Dette er dog håpløst når denne er gratis hos andre. Koster å være kar tydeligvis gjennom Audi, også kan man nok forvente at lignende skjer gjennom Tyskerne. Da håper jeg kundene boikotter de valgene som andre ellers gir gratis. 

Ahh så man får ettermontert nye lykter om man kjøper den pakken? Da gir det mere mening. Trodde de bare var deaktivert av software med mindre man betalte.

BMW prøve vel og å ta betalt for Apple carplay en stund men tror de måtte gi seg etter klagestorm. Er Android Auto fortsatt gratis hos Audi tro? Eller støtter den ikke det?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Ahh så man får ettermontert nye lykter om man kjøper den pakken? Da gir det mere mening. Trodde de bare var deaktivert av software med mindre man betalte.

Nei, de er installert uten at Matrix funksjonen er skrudd på for de som ikke kjøpte nybil med Matrix funksjonen. Men for de som kjøpte denne lyspakken, så har dem ikke tilvalget i app-store greia, så de har full pakke fra før av. 

Complexity skrev (1 minutt siden):

BMW prøve vel og å ta betalt for Apple carplay en stund men tror de måtte gi seg etter klagestorm. Er Android Auto fortsatt gratis hos Audi tro? Eller støtter den ikke det?

Har ikke hørt klager fra en kamerat med e-Tron, så jeg trur Android Auto er gratis, siden det er det han eventuelt hadde brukt der. Men jeg er ikke sikker. 

Lenke til kommentar

Jeg synes helt ærlig at dette her er en bra ting. Hvorfor betale skjorta for Matrix-lykter som kun er nødvendig i deler av året, når man i stedet kan betale for dem når de trengs?

En av tingene jeg alltid har syntes var dumt med biler er at med mindre du kjøpte det fra fabrikk så er det kul umulig å få ettermontert. Hvis man nå heller kan låse opp flere ting etter behov og ønske ser jeg på det som positivt. Hvis jeg vil ha en billig, barebones bil fra fabrikk så kan jeg få det, mens han som kjøper bilen brukt av meg kan få den fullt utstyrt og biffet opp hvis han ønsker det.

Lenke til kommentar

Med mindre prisen faktiskt dropper til eit nivå kor prisen av hardwaren er subsidiert av leieavtaler så ser eg ingen gunst.

Dvs. om matrix LED lykter koster 10k i dag forventer eg at "leie" av det betyr bilen er veil 10k billigere. Dette er noko eg forvente dei kanskje gjere i første omgang for PR, men så forventer eg at den fordelen forsvinn når dei veit me ikkje har innsikt i korleis prisene egentlig er bygd. (Mykje av prisen blir plutselig bygd inn i base-price i staden.)

Eller enda frekkere så tar dei framleis pris for hardware og ynskje at du betale for når du skal bruke dei.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (49 minutter siden):

Dette er dog håpløst når denne er gratis hos andre. Koster å være kar tydeligvis gjennom Audi, også kan man nok forvente at lignende skjer gjennom Tyskerne. Da håper jeg kundene boikotter de valgene som andre ellers gir gratis. 

Agreed. BMW gjorde lignende der Apple Car Play kostet 2000,- som ekstrautstyr. Trist å se at slike ting ikke vil dø ut snart

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ser at Audi nå tar en "Tesla" på E-Tron nå..

Vil du at dine LED-Matrix lys skal fungere må du punge ut.. Samme om du vil ha Apple Carplay...

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oARmK7/naa-vil-audi-la-deg-betale-for-aa-laase-opp-funksjoner-i-bilen-din

Tro om det tar lang tid før noen "hacker" dette også. Tipper det er litt enklere på en Audi som ikke får oppdateringer hele tiden.

Holy fuck. Er det mulig? Enda en grunn til å styre unna Audi. 

Det de gjør her er å pisse på kundene sine. Det blir som å kjøpe en PC med de beste spesifikasjonene på markedet, men uten å betale ekstra er all ytelsen låst vekk. Eller å kjøpe en 8K skjerm der du må betale for å se på noe i mer enn 720p. Én ting er å lage nye software-funksjoner igjennom oppdateringer, eller å selge fysiske oppgraderinger til bilen. Men når jeg kjøper en bil forventer og forlanger jeg å kunne bruke all hardwaren som er montert.

Dette er ikke annet enn ren svindel. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Kajac said:

Det de gjør her er å pisse på kundene sine. Det blir som å kjøpe en PC med de beste spesifikasjonene på markedet, men uten å betale ekstra er all ytelsen låst vekk. Eller å kjøpe en 8K skjerm der du må betale for å se på noe i mer enn 720p. Én ting er å lage nye software-funksjoner igjennom oppdateringer, eller å selge fysiske oppgraderinger til bilen. Men når jeg kjøper en bil forventer og forlanger jeg å kunne bruke all hardwaren som er montert.

Tesla har jo gjort dette i noen år nå da. De har dog tilgode å ta betalt for ting som Lys eller infotainment. Men litt av ytelsen er jo låst vekk (men bilene går jo sinnsykt godt uansett)

 

Screenshot_20200919-121959.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...