Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (8 minutter siden):

😅 Hadde jeg kunne valgt hadde jeg hatt varmepumpe istedenfor gedigen frunk i min Mach E. Kanskje produsentene kan gi folk valget om frunk vs andre ting i fremtiden? 🤔

Varmepumpe kan være bra, men jeg ser at når de svikter kan det bli rimelig dyrt å reparere i forhold til et varmelement. Kjenner flere som må ut med 20-40 000kr for å reparere dette. 

Kan du bruke forvarming der bilen er parkert tviler jeg på om savnet egentlig er der. Jeg har varmepumpe på min bil men tror ikke den er ekstremt effektiv. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor det er to systemer. Mercedes hadde reverserbar aircondition tilbake på 90 tallet i biler. Alle luft til luft pumper er reverserbare

Var på bilteknisk museum nord for lillehammer og så en vw boble a samme type som jeg ble kjørt rundt med på starten av 70 tallet. Vi var 6 stk på tur i folkevogn. Frunken husker jeg godt. Idiotisk å ha lasterom der bilen er lavest og hjul skal ha plass til å svinge. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (14 timer siden):

Det er jeg helt enig i : at vi bør sette en strek.
Noe som hører med til historien om forumtråden diskusjon.no/elbil er gapestokk mentaliteten. Jeg er kanskje fremdeles farget at jeg ble latterliggjort og mobbet etter å ha skrevet et  «gledesutbrudd» innlegg for drøye to år siden etter å ha skrevet kontrakt på en BMW I4M50. Jeg var faktisk helt inaktiv i et helt år etter dette og mistet interessen for dette nettstedet. I4 er forøvrig den hittil beste bilen jeg har eid på alle punkter som står på min liste over prioriterte egenskaper (deriblant byggekvalitet, premiumfølelse og finish). 
Jeg aksepterer fullt og helt at folk velger Tesla,  men som sagt tidligere er det ikke bilen for meg .

I lys av dette innlegget, så må jeg si jeg blir både skuffet og oppgitt over at innlegget sitert under, nå har fått totalt 12 opp-voteringer, da forsøket på å være moro, er basert på en fullstendig feiltolkning av mitt opprinnelige innlegg, dette fremstår derfor som mobbetendenser.

Den kommer direkte av feiltolkningen av mitt lille hint om ønsket om frunk, så klart at hadde jeg vært lettsåret, så kunne jeg tatt dette hardt innpå meg, og valgt å unngått forumet i en tid. Og spesielt siden jeg faktisk har vært et mobbeoffer i barndommen.

Jeg er nok temmelig mye tøffere nå enn før, og skjønner at slike tendenser til mobbing mer kommer av mobberens eget dårlige selvbilde, og/eller ønske om å være kul og bli akseptert av "gjengen. Tanken på at dette kan fremstå som svært støtende for den som føler dette som direkte mobbing av seg som person, er gjerne totalt fraværende.

Men jeg må bare innse at slike hendelser vil komme igjen og igjen. Man må bare heve seg over dette, og jeg synes oppriktig synd på de som føler behov for å komme med slikt. Men håper at det ihvertfall finnes noen lesere i forumet som ønsker og klarer å ta lærdom av det jeg skriver i dette innlegget.

Og om du ikke tok det ennå @Retroman, nei jeg klarer ikke se humoren i dette, nettopp av bakgrunnen for dette "behovet" jeg ser du fikk for å legge dette ut fremfor å stoppe den diskusjonen.

Retroman skrev (13 timer siden):

Jeg måtte bare. Prøv å se humoren i det 😊

 

IMG_8517.jpeg

 

Endret av Snowleopard
Fullføring av ufullstendig setning i 3. avsnitt, siste setning.
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snowleopard said:

I lys av dette innlegget, så må jeg si jeg blir både skuffet og oppgitt over at innlegget sitert under, nå har fått totalt 12 opp-voteringer, da forsøket på å være moro, er basert på en fullstendig feiltolkning av mitt opprinnelige innlegg, dette fremstår derfor som mobbetendenser.

Den kommer direkte av feiltolkningen av mitt lille hint om ønsket om frunk, så klart at hadde jeg vært lettsåret, så kunne jeg tatt dette hardt innpå meg, og valgt å unngått forumet i en tid. Og spesielt siden jeg faktisk har vært et mobbeoffer i barndommen.

Jeg er nok temmelig mye tøffere nå enn før, og skjønner at slike tendenser til mobbing mer kommer av mobberens eget dårlige selvbilde, og/eller ønske om å være kul og bli akseptert av "gjengen. Tanken på at dette kan fremstå som svært støtende for den som føler dette som direkte mobbing av seg som person.

Men jeg må bare innse at slike hendelser vil komme igjen og igjen. Man må bare heve seg over dette, og jeg synes oppriktig synd på de som føler behov for å komme med slikt. Men håper at det ihvertfall finnes noen lesere i forumet som ønsker og klarer å ta lærdom av det jeg skriver i dette innlegget.

Og om du ikke tok det ennå @Retroman, nei jeg klarer ikke se humoren i dette, nettopp av bakgrunnen for dette "behovet" jeg ser du fikk for å legge dette ut fremfor å stoppe den diskusjonen.

 

Tror ikke du skal lese for mye inn i det, tviler på det er deg det direkte rettes mot og hvis så - humor bruker ofte en god dose overdrivelse, slik at det ofte ikke er helt representativt for hva det harselerer med. Vi er alle forskjellige; og tror de fleste er fornøyd med sine biler, frunk, forhjulsdrift, varmepumpe eller ei :) 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (23 minutter siden):

😅 Hadde jeg kunne valgt hadde jeg hatt varmepumpe istedenfor gedigen frunk i min Mach E. Kanskje produsentene kan gi folk valget om frunk vs andre ting i fremtiden? 🤔

I det du åpner for å kunne få bilen med frunk, så fremstår det som underlig å ha dette som et alternativ. Og med klimaet vi bor i, så ser jeg heller ikke at man skal ha valget om å velge det bort.

Det er kanskje mer aktuelt lengre sydover der man ikke opplever så kalde dager normalt sett, og der virkningen av varmepumpen er betydelig mindre. Her i nord blir rekkeviddetapet betydelig større om vinteren de fleste dagene, og mange vil ha et enda større behov for litt å gå på, da mer av energien går til annet enn ren fremdrift.

Det kan selvsagt være et poeng å ikke tilby frunk når man diskuterer hvordan man skal ha layout på bilen, og at flere velger å ikke tilby det fordi man da må sette av plass fremme, som man ellers ønsker å benytte til andre ting. Men er det allerede ledig plass, slik man ser på enkelte modeller, så blir det nesten for dumt å ikke levere det.

BMW iX3 er jo et godt eksempel på hvordan man kunne gjort en veldig liten innsats for å ende opp med en ganske bra størrelse frunk. Og generelt er dette noe man forventer fra et bilmerke som elsker lange panser, og det da normalt sett burde være lett å legge det til.

Så kan man alltids tenke på hvorfor produsenten da velger å la det være, og overlate til ettermarkedet å lage løsninger for dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

Tror ikke du skal lese for mye inn i det, tviler på det er deg det direkte rettes mot og hvis så - humor bruker ofte en god dose overdrivelse, slik at det ofte ikke er helt representativt for hva det harselerer med. Vi er alle forskjellige; og tror de fleste er fornøyd med sine biler, frunk, forhjulsdrift, varmepumpe eller ei :) 

En grunn til at jeg skrev "mobbetendenser" istedet for å direkte kalle det mobbing...

;)

Jeg bare synes vedkommende burde holdt seg for god til å komme med det når det var satt strek.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Trestein said:

Varmepumpe kan være bra, men jeg ser at når de svikter kan det bli rimelig dyrt å reparere i forhold til et varmelement. Kjenner flere som må ut med 20-40 000kr for å reparere dette.

Det er veldig lite forskjell på varmepumpe og AC (Som 'alle' biler har i dag) Det er bare en ventil som skiller.

Lenke til kommentar

Gikk glipp av et bilkjøp i går, var for usikker til å by grunnet dyp skade i lakk, angrer godt nå.

Hva mener folk er akseptabelt å starte et bud på? Si du vet at bilen er godt priset fra før, er det da stygt å prøve å by 10-20k under oppgitt pris?
Eventuelt om det er noen som har erfaringer med lakkutbedring av riper som går til grunnfarge/metall?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (45 minutter siden):

I det du åpner for å kunne få bilen med frunk, så fremstår det som underlig å ha dette som et alternativ. Og med klimaet vi bor i, så ser jeg heller ikke at man skal ha valget om å velge det bort.

Det er kanskje mer aktuelt lengre sydover der man ikke opplever så kalde dager normalt sett, og der virkningen av varmepumpen er betydelig mindre. Her i nord blir rekkeviddetapet betydelig større om vinteren de fleste dagene, og mange vil ha et enda større behov for litt å gå på, da mer av energien går til annet enn ren fremdrift.

Det kan selvsagt være et poeng å ikke tilby frunk når man diskuterer hvordan man skal ha layout på bilen, og at flere velger å ikke tilby det fordi man da må sette av plass fremme, som man ellers ønsker å benytte til andre ting. Men er det allerede ledig plass, slik man ser på enkelte modeller, så blir det nesten for dumt å ikke levere det.

BMW iX3 er jo et godt eksempel på hvordan man kunne gjort en veldig liten innsats for å ende opp med en ganske bra størrelse frunk. Og generelt er dette noe man forventer fra et bilmerke som elsker lange panser, og det da normalt sett burde være lett å legge det til.

Så kan man alltids tenke på hvorfor produsenten da velger å la det være, og overlate til ettermarkedet å lage løsninger for dette.

Rekkevidde tapet lar seg beregne. Kjører du i 70km/h i 5 timer i 10 kuldegrader og bilen trenger 2KW for å holde varmen i bilen og 180wh/km for fremdrift bruker du 63kWh på fremdrift og 10kWh på varme totalt 73kwh på 350km

Har du varmepumpe som er svært god med 300% virkningsgrad vil du bruke 660W for å holde bilen varm

Har du samme batteri vil du da bruke 3,3 kWh på varme og ha brukt  66.3kWh av batteriet Det betyr at du kommer 9% lengre med varmepumpe gitt at varme behov er ca 2 KW og bilen bruker ca 180wh/km. De 9% er ofte mindre enn tilleggs forbruk om du på død og liv må ha de største og bredeste hjula til bilen du kjøper

Ang frunk så er det sikkert plass til det på min I4. Kan kjøpe det om jeg vil. Nå åpner jeg kun panser for å fylle spylervæske ca en gang pr 3 mnd. Min kone har sannsynligvis aldri åpnet panseret på noen av bilene våre. At hun plutselig skulle begynne å åpne et kjempe panser for å stappe inn noen handleposer når hun kan åpne det store bagasjelokket med motor fra fjernkontrollen finner jeg lite sannsynlig

Nå har jeg kjørt rundt i hele sørlandet i sommer og det har blitt som jeg har påstått flere ganger. Når batteriet er 60-80kWh har du så lang rekkevidde og det tar så lang tid å lade sakte at det kun er aktuelt når bilen står hjemme i garasjen. Man springer ikke rundt på parkeringsplasser roter med apper, kabler og betalingskort for å fylle på 3 kwh i en matpause.  Man stopper på en hurtiglader i 15 min og har strøm til 300km kjøring, så tar man matpausen der de har skikkelig mat.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (45 minutter siden):

Rekkevidde tapet lar seg beregne. Kjører du i 70km/h i 5 timer i 10 kuldegrader og bilen trenger 2KW for å holde varmen i bilen og 180wh/km for fremdrift bruker du 63kWh på fremdrift og 10kWh på varme totalt 73kwh på 350km

Har du varmepumpe som er svært god med 300% virkningsgrad vil du bruke 660W for å holde bilen varm

Har du samme batteri vil du da bruke 3,3 kWh på varme og ha brukt  66.3kWh av batteriet Det betyr at du kommer 9% lengre med varmepumpe gitt at varme behov er ca 2 KW og bilen bruker ca 180wh/km. De 9% er ofte mindre enn tilleggs forbruk om du på død og liv må ha de største og bredeste hjula til bilen du kjøper

Ang frunk så er det sikkert plass til det på min I4. Kan kjøpe det om jeg vil. Nå åpner jeg kun panser for å fylle spylervæske ca en gang pr 3 mnd. Min kone har sannsynligvis aldri åpnet panseret på noen av bilene våre. At hun plutselig skulle begynne å åpne et kjempe panser for å stappe inn noen handleposer når hun kan åpne det store bagasjelokket med motor fra fjernkontrollen finner jeg lite sannsynlig

Nå har jeg kjørt rundt i hele sørlandet i sommer og det har blitt som jeg har påstått flere ganger. Når batteriet er 60-80kWh har du så lang rekkevidde og det tar så lang tid å lade sakte at det kun er aktuelt når bilen står hjemme i garasjen. Man springer ikke rundt på parkeringsplasser roter med apper, kabler og betalingskort for å fylle på 3 kwh i en matpause.  Man stopper på en hurtiglader i 15 min og har strøm til 300km kjøring, så tar man matpausen der de har skikkelig mat.

 

Sukk! Jeg har forklart dette godt allerede, men må tydeligvis gjenta det. Når man kjører i områder med lite eller intet av hurtigladere, men har lite strøm av en eller annen grunn og trenger å lade, da er kanskje bare en schuko-kontakt eller er man heldig, en Type2-ladestolpe/ladeboks tilgjengelig. Eller man stopper på vei til hytta ved en butikk der de har ladebokser tilgjengelig, med grei fart.

Da kan man fylle på mens man venter til man har nok til å komme seg til neste hurtig/lynlader, eller rett og slett mens man er inne og handler, og kanskje tar seg en matbit om man har kjørt langt allerede. Og i begge tilfeller handler det om å få nok til å nå enten neste hurtig/lynlader, komme seg til (del)målet og plugge i der for å ha til hjemreisen, eller for neste etappe. 

Da trenger man normalt sin egen ladekabel for å koble til, da disse som regel ikke har ladekabel tilgjengelig. Fremdeles ikke noe stort problem om bilen ellers er tilnærmet tom, og man har ladekabel i det vanlige bagasjerommet eller endog i et rom under "gulvet".

Derimot blir det et større problem om bilens bagasjerom er fylt opp med bagasje for hytteturen eller f.eks. juleferien eller campingturen. Da kan man normalt sett ikke bare løfte opp gulvplata og dra frem kabelen, men man må mer eller mindre tømme bagasjerommet for å komme til. Igjen, ikke så ille, bare irriterende, gitt at det er fint vær.

Men det er f..en så lite greit eller koselig når regnet styrter ned eller våt snø laver ned, gjerne vannrett sidevind. Ene er at man selv blir våt og kald, men det blir fort bagasjen, og eventuelt fuktighet går videre inn i kupéen til bilen når det smelter og fordamper.

Det er DA man aller mest savner at det var et lett tilgjengelig rom der man ellers ikke legger annet enn en kanskje litt skitten (etter å ha ligget på bakken i all slags vær) ladekabel. Til dette er en frunk helt ypperlig. Selvsagt er det ikke et stort poeng å legge noen handleposer her, når bagasjerommet er tomt.

Men jeg ser det er mange Tesla-eiere som synes det er fantastisk å kunne legge handleposer i den store frunken, der de står stabilt og godt, og man slipper å få alt spredd utover bagasjerommet. Og spesielt ikke dumt når man kan slippe å omrokkere for ikke å legge handleposene øverst, spesielt ikke når de inneholder ting man ikke vil ha flyvende forover om man får en kraftig fartsreduksjon f.eks. pga en kollisjon eller unnvikelse av en slik. Enda bedre der man har installert "powerfrunk" eller elektrisk åpnet panser.

Regnestykket over forskjellen med eller uten varmepumpe, er forsåvidt interessant. Men du går deg helt bort når du tror folk stopper for å lade bare 3 kWh for å kompensere et merforbruk. Man kobler til når bilen tar 11 eller helst 22 kW på støttet lader. Da vil en halvtime på butikken tilføre mellom 5.5 til 11 kWh, som da kan være akkurat nok til å komme seg frem, uten å måtte ta et eget stopp for det hurtig/lynlading. Tiden spart på eget ladestopp er langt mer verdifullt.

Men altså, denne diskusjonen har vi hatt flere ganger. Jeg synes det er "interessant" (les: helt tullete) at du stadig ser ut til å glemme fullstendig hva vi har diskutert før, og så igjen legger frem innlegg som tyder på at du enten har et dårlig utviklet minne, eller rett og slett ikke orker eller vil ta inn over deg dette. Helt unødvendig å måtte gjenta meg selv igjen ovenfor deg. Som sagt, dette er du fullstendig klar over allerede.

Endret av Snowleopard
Skriveleif, setningsoppbygging og ufullstendige setninger...
Lenke til kommentar

Jeg har en egenkjøpt 5m type-2 kabel i en slik.
På tur med masse bagasje er det ikke verre en å pakke bagasjerommet lurt. Legge denne inn sist når man pakker dersom man tror man vil ha behov for den. Møkkete kabel betyr ikke noe når den oppbevares i en slik. Med IX3 er det mere knot å hente kabel fra frunk foran (grunnet dobbeltlåst panser og spak i fotbrønn) enn å åpne bagasjeromsluke med fotbevegelse.

IMG_8380.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

I lys av dette innlegget, så må jeg si jeg blir både skuffet og oppgitt over at innlegget sitert under, nå har fått totalt 12 opp-voteringer, da forsøket på å være moro, er basert på en fullstendig feiltolkning av mitt opprinnelige innlegg, dette fremstår derfor som mobbetendenser.

Den kommer direkte av feiltolkningen av mitt lille hint om ønsket om frunk, så klart at hadde jeg vært lettsåret, så kunne jeg tatt dette hardt innpå meg, og valgt å unngått forumet i en tid. Og spesielt siden jeg faktisk har vært et mobbeoffer i barndommen.

Jeg er nok temmelig mye tøffere nå enn før, og skjønner at slike tendenser til mobbing mer kommer av mobberens eget dårlige selvbilde, og/eller ønske om å være kul og bli akseptert av "gjengen. Tanken på at dette kan fremstå som svært støtende for den som føler dette som direkte mobbing av seg som person, er gjerne totalt fraværende.

Men jeg må bare innse at slike hendelser vil komme igjen og igjen. Man må bare heve seg over dette, og jeg synes oppriktig synd på de som føler behov for å komme med slikt. Men håper at det ihvertfall finnes noen lesere i forumet som ønsker og klarer å ta lærdom av det jeg skriver i dette innlegget.

Og om du ikke tok det ennå @Retroman, nei jeg klarer ikke se humoren i dette, nettopp av bakgrunnen for dette "behovet" jeg ser du fikk for å legge dette ut fremfor å stoppe den diskusjonen.

 

Tenkte ikke på deg i det hele tatt da jeg posta denne - var fortsatt ment som humor.

Takk til alle for positiv tilbakemelding på bildet mitt. Dette viser at flere her inne forstår ironi og kan le av det. Vi trenger ikke å bli helt polariserte her inne, med "enten - eller" når det kommer til bil, og jeg er lei av at folk skriver om noe her inne for så å måtte bli stilt til veggs og må forsvare valgene sine, slik som @Syar-2003 påpeker med I4'en som for øvrig er en knall bil, og det må være lov å både like forskjellige ting, og å dele misnøye med andre ting uten å bli korrigert eller stilt til veggs av forsmådde forumbrukere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (24 minutter siden):

Jeg har en egenkjøpt 5m type-2 kabel i en slik.
På tur med masse bagasje er det ikke verre en å pakke bagasjerommet lurt. Legge denne inn sist når man pakker dersom man tror man vil ha behov for den. Møkkete kabel betyr ikke noe når den oppbevares i en slik. Med IX3 er det mere knot å hente kabel fra frunk foran (grunnet dobbeltlåst panser og spak i fotbrønn) enn å åpne bagasjeromsluke med fotbevegelse.

Hvor mye tror du den kabelen veier? Hvor lyst har du til å få den pakken i bakhodet ved en bråbrems?

Nei, den skal absolutt ikke legges på toppen av alt annet. helst skal den ligge relativt lavt. Ja man kan pakke smart, og sånn sett ha den relativt tilgjengelig, men det er sabla fort å glemme det av, spesielt når den har sin faste plass under gulvet.

Dessuten er dette bare den ene av to kabler man trenger med seg. Den andre er denne, som fort er den man glemmer å pakke smart (been there, done that), og trenger når andre lademuligheter ikke finnes:

Type_2_Schuko_dd154202-8275-40c9-954d-57

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snowleopard said:

Hvor mye tror du den kabelen veier? Hvor lyst har du til å få den pakken i bakhodet ved en bråbrems?

Nei, den skal absolutt ikke legges på toppen av alt annet. helst skal den ligge relativt lavt. Ja man kan pakke smart, og sånn sett ha den relativt tilgjengelig, men det er sabla fort å glemme det av, spesielt når den har sin faste plass under gulvet.

 

Når man pakker i bagasjerommet skal du naturligvis enten beholde bagasjeskilleren som hindrer bagasje å komme inn i kabinen eller så monterer du bagasjenettet. Uansett hva man har i bagasjerommet så skal det sikres ordentlig. Kabelen er hverken værre eller bedre enn annen bagasje i så måte.

Jeg ville vært mye mer skeptisk til å ha tilfeldig bagasje foran kupeen i det som er en essensiell kompresjonssone. Bilprodusentenene lager monteringer og oppheng for utstyret der slik at det skal flytte seg forbi kupeen og ikke komme inn i den ved en kollisjon*, men de har ingen måte å modellere hva som skjer med bagasje lagret der av en sluttbruker.

*) Selv store forbrenningsmotorer er gjerne montert slik at ved en kollisjon bøyer festene seg slik at motoren havner under kupeen og ikke inn i den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

Hvor mye tror du den kabelen veier? Hvor lyst har du til å få den pakken i bakhodet ved en bråbrems?

Nei, den skal absolutt ikke legges på toppen av alt annet. helst skal den ligge relativt lavt. Ja man kan pakke smart, og sånn sett ha den relativt tilgjengelig, men det er sabla fort å glemme det av, spesielt når den har sin faste plass under gulvet.

Dessuten er dette bare den ene av to kabler man trenger med seg. Den andre er denne, som fort er den man glemmer å pakke smart (been there, done that), og trenger når andre lademuligheter ikke finnes:

Type_2_Schuko_dd154202-8275-40c9-954d-57

Høø

Har jeg sagt den skal legges på toppen LOL. Bagasje sikre man med nett mellom baksete og lasterom siden du laster bagasje høyere enn seterygg. Det fulgte med min bil. Men har aldri trengt å bruke det. Eller så setter man den rett foran luka i gulvhøyde sammen med håndbagasjen til fruen som alltid skal være tilgjengelig eller på en av sidene i bagasjerommet.

Snakk om å være vanskelig.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Høø

Har jeg sagt den skal legges på toppen LOL. Bagasje sikre man med nett mellom baksete og lasterom siden du laster bagasje høyere enn seterygg. Det fulgte med min bil. Men har aldri trengt å bruke det. Eller så setter man den rett foran luka sammen med håndbagasjen til fruen som alltid skal være tilgjengelig eller på en av sidene.

Å legge inn noe sist, betyr ofte å legge det øverst, for det er gjerne ikke plass tilgjengelig når man har kommet så langt, med mindre man finner en lomme mellom andre ting.

Ja, man kan sikkert ha den plassert ved føttene til en av passasjerene, men der skal gjerne inn masse annet som er "viktigere", så det er ikke alltids veldig populært.

Dette er selvsagt et langt større problem der man allerede har lite plass, men så har folk flest en tendens til å prioritere anderledes når man har mer plass og ta av, så det er fort gjort at større bil ikke nødvendigvis er så mye mer hjelp i. Man bare pakker mere og større og flere ting med seg. 😉

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Sukk! Jeg har forklart dette godt allerede, men må tydeligvis gjenta det. Når man kjører i områder med lite eller intet av hurtigladere, men har lite strøm av en eller annen grunn og trenger å lade, da er kanskje bare en schuko-kontakt eller er man heldig, en Type2-ladestolpe/ladeboks tilgjengelig. Eller man stopper på vei til hytta ved en butikk der de har ladebokser tilgjengelig, med grei fart.

Da kan man fylle på mens man venter til man har nok til å komme seg til neste hurtig/lynlader, eller rett og slett mens man er inne og handler, og kanskje tar seg en matbit om man har kjørt langt allerede. Og i begge tilfeller handler det om å få nok til å nå enten neste hurtig/lynlader, komme seg til (del)målet og plugge i der for å ha til hjemreisen, eller for neste etappe. 

Da trenger man normalt sin egen ladekabel for å koble til, da disse som regel ikke har ladekabel tilgjengelig. Fremdeles ikke noe stort problem om bilen ellers er tilnærmet tom, og man har ladekabel i det vanlige bagasjerommet eller endog i et rom under "gulvet".

Derimot blir det et større problem om bilens bagasjerom er fylt opp med bagasje for hytteturen eller f.eks. juleferien eller campingturen. Da kan man normalt sett ikke bare løfte opp gulvplata og dra frem kabelen, men man må mer eller mindre tømme bagasjerommet for å komme til. Igjen, ikke så ille, bare irriterende, gitt at det er fint vær.

Men det er f..en så lite greit eller koselig når regnet styrter ned eller våt snø laver ned, gjerne vannrett sidevind. Ene er at man selv blir våt og kald, men det blir fort bagasjen, og eventuelt fuktighet går videre inn i kupéen til bilen når det smelter og fordamper.

Det er DA man aller mest savner at det var et lett tilgjengelig rom der man ellers ikke legger annet enn en kanskje litt skitten (etter å ha ligget på bakken i all slags vær) ladekabel. Til dette er en frunk helt ypperlig. Selvsagt er det ikke et stort poeng å legge noen handleposer her, når bagasjerommet er tomt.

Men jeg ser det er mange Tesla-eiere som synes det er fantastisk å kunne legge handleposer i den store frunken, der de står stabilt og godt, og man slipper å få alt spredd utover bagasjerommet. Og spesielt ikke dumt når man kan slippe å omrokkere for ikke å legge handleposene øverst, spesielt ikke når de inneholder ting man ikke vil ha flyvende forover om man får en kraftig fartsreduksjon f.eks. pga en kollisjon eller unnvikelse av en slik. Enda bedre der man har installert "powerfrunk" eller elektrisk åpnet panser.

Regnestykket over forskjellen med eller uten varmepumpe, er forsåvidt interessant. Men du går deg helt bort når du tror folk stopper for å lade bare 3 kWh for å kompensere et merforbruk. Man kobler til når bilen tar 11 eller helst 22 kW på støttet lader. Da vil en halvtime på butikken tilføre mellom 5.5 til 11 kWh, som da kan være akkurat nok til å komme seg frem, uten å måtte ta et eget stopp for det hurtig/lynlading. Tiden spart på eget ladestopp er langt mer verdifullt.

Men altså, denne diskusjonen har vi hatt flere ganger. Jeg synes det er "interessant" (les: helt tullete) at du stadig ser ut til å glemme fullstendig hva vi har diskutert før, og så igjen legger frem innlegg som tyder på at du enten har et dårlig utviklet minne, eller rett og slett ikke orker eller vil ta inn over deg dette. Helt unødvendig å måtte gjenta meg selv igjen ovenfor deg. Som sagt, dette er du fullstendig klar over allerede.

Og du føler deg mobbet!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...