Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (47 minutter siden):

Fullstendig uvesentlig hva Jay Z har eller ikke har problemer med. Han har et helt annet forhold til bil enn jeg har.

Det er JEG som eventuelt skal leve med kjøretøyet MITT, og da er det MINE prioriteringer som gjelder. Uansett, denne diskusjonen har vel vært gjenganger i tråden, så les bakover om du lurer på hva som er poenget for de av oss som forventer/forlanger det i neste kjøretøy.

Veldig enkelt oppsummert : Da er ikke  Fisker Ocean bilen for deg. For oss andre (som ikke deler dine meninger og preferanser) er det et nytt velkomment ikke Kinesisk merkevare/produkt i elbil paletten og er verdt et innlegg i diskusjon.no (elbil tråden) til fordel for alle lesere.
Trenger ikke starte en ny debatt om dine preferanser for det.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (44 minutter siden):

Fullstendig uvesentlig hva Jay Z har eller ikke har problemer med. Han har et helt annet forhold til bil enn jeg har.

Det er JEG som eventuelt skal leve med kjøretøyet MITT, og da er det MINE prioriteringer som gjelder. Uansett, denne diskusjonen har vel vært gjenganger i tråden, så les bakover om du lurer på hva som er poenget for de av oss som forventer/forlanger det i neste kjøretøy.

Nei. Jeg og andre må fortsatt få lov til å reflektere over dette da vi synes det rent komisk. Og takk for at du noe ufrivillig understreker poenget.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Veldig enkelt oppsummert : Da er ikke  Fisker Ocean bilen for deg. For oss andre (som ikke deler dine meninger og preferanser) er det et nytt velkomment ikke Kinesisk merkevare/produkt i elbil paletten og er verdt et innlegg i diskusjon.no (elbil tråden) til fordel for alle lesere.
Trenger ikke starte en ny debatt om dine preferanser for det.

Snakk om å dra uvilkårlige poenger av at man poengterer at en egenskap er veldig viktig for en selv. Selve bilen synes jeg er spennende, selv om den i mine øyne bommer på ett eller to punkter (utelatt HUD er forøvrig det andre).

At jeg poengterer at Jay Z sine tanker om den ene egenskapen, ikke er relevant for mine ønsker og behov, betyr ikke automatisk at man ikke ser alt det andre ved bilen.

Helt ærlig, å dra kjendisers synspunkter inn her, folk som har så mye penger at de bare kan kjøpe hva enn de ønsker og kanskje har et kobbel med følgebiler om de skal noen sted, er i mine øyne bomskudd. Men de som lar seg styre av kjendisers synspunkter, må for all del la seg styre av slikt.

Retroman skrev (5 minutter siden):

Nei. Jeg og andre må fortsatt få lov til å reflektere over dette da vi synes det rent komisk. Og takk for at du noe ufrivillig understreker poenget.

Joda, men jeg lar meg ikke begrenses til hva en kjendis mener. Kom heller med egne meninger og synspunkter. Det er langt mer interessant.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Snakk om å dra uvilkårlige poenger av at man poengterer at en egenskap er veldig viktig for en selv. Selve bilen synes jeg er spennende, selv om den i mine øyne bommer på ett eller to punkter (utelatt HUD er forøvrig det andre).

At jeg poengterer at Jay Z sine tanker om den ene egenskapen, ikke er relevant for mine ønsker og behov, betyr ikke automatisk at man ikke ser alt det andre ved bilen.

Helt ærlig, å dra kjendisers synspunkter inn her, folk som har så mye penger at de bare kan kjøpe hva enn de ønsker og kanskje har et kobbel med følgebiler om de skal noen sted, er i mine øyne bomskudd. Men de som lar seg styre av kjendisers synspunkter, må for all del la seg styre av slikt.

Joda, men jeg lar meg ikke begrenses til hva en kjendis mener. Kom heller med egne meninger og synspunkter. Det er langt mer interessant.

Noen ganger må man agere som en motpol til forutinntatthet her inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Noen ganger må man agere som en motpol til forutinntatthet her inne.

Jeg reagerte på, latterliggjøring av andres vurdering om dette, derfor kom det nok litt krast ut. Men det er altså andres forutinntatthet som var foranledningen.

Synes det er fint at folk har folk har sine egne vurderinger. Andre "kan ikke" velge en bil om fargen er feil, eller merket (forutinntatthet i sin reneste form). Eller om dekk-profilen er for høy eller lav. Altså rent visuelle ting som kan være lett å gjøre noe med. Praktiske egenskaper kan være vanskelig eller umulig å gjøre noe med.

Jeg meldte altså bare en egenskap jeg synes er synd de ikke hadde med, og ender opp med å bli kalt forutinntatt. Merkelig hvordan folk kan hoppe til konklusjoner...

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Eg las at Fisker hadde utelatt HUD for å tyne rekkevidde, er det riktig? Eg ville heller tenkt kostnad, for kan HUD utgjere så mykje for rekkevidda?

Er vel en god kombo. Alt som medfører økt vekt, og mer komplikasjoner, blir nok vurdert opp mot antatt nytte. Og her trumfet tilsynelatende rekkevidde. Går ut i fra at det bare er en av flere ting for å tyne mest mulig rekkevidde ut.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Det forstår eg, men kor mange gram kan HUD utgjere på ein bil som veg 2500 kg? Og betyr vekt så veldig mykje for rekkevidda?

Nei, er vel mitt korte svar.

Men det kommer jo an på løsningen. Min egen Kona har en plexiglass-bit som er satt i en enhet som krever elektromotor for å løfte/vippe seg opp, i tillegg til et eget deksel med en til (?) elektromotor for dekselet som skjuler dette når bilen er parkert, om ikke de har en mekanisk løsning som gjør at en og samme motoren gjør begge deler.

Så må altså dashboardet tilpasses, og kanskje litt ekstra plast til denne og andre deler, gjør at det plutselig er 2-3 kg ekstra vekt i tillegg til selve "fremviseren", kanskje er totalen enda mere (5 kg)?

De dyrere HUD-løsningene har derimot et belegg på ruta for å kunne vise bildet, eller det er et gjennomsiktig display som skal bakes inn i vinduet. Dette gjør uansett frontruta tyngre, og ikke minst dyrere.

Så isolert sett vil det ha minimalt å si for rekkevidden, men kan være større kostnader både for delene og programvaren i seg selv, men og for den totale produksjonskostnaden. Kostnadsbiten er nok den aller viktigste biten i puslespillet.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (52 minutter siden):

Jeg reagerte på, latterliggjøring av andres vurdering om dette, derfor kom det nok litt krast ut. Men det er altså andres forutinntatthet som var foranledningen.

Synes det er fint at folk har folk har sine egne vurderinger. Andre "kan ikke" velge en bil om fargen er feil, eller merket (forutinntatthet i sin reneste form). Eller om dekk-profilen er for høy eller lav. Altså rent visuelle ting som kan være lett å gjøre noe med. Praktiske egenskaper kan være vanskelig eller umulig å gjøre noe med.

Jeg meldte altså bare en egenskap jeg synes er synd de ikke hadde med, og ender opp med å bli kalt forutinntatt. Merkelig hvordan folk kan hoppe til konklusjoner...

Jeg svarer slik fordi HVER ENESTE GANG det kommer en ny elbil på markedet er det en trend her inne blant enkelte faste skribenter å bare svartmale med mindre det står en T på panseret. Med andre ord forutinntatthet.
Om du studerer mitt opprinnelige innlegg om Fisker Ocean er det helt informativt og nøytralt med en link til Motors test og konklusjon og at det er en SUV man (megselv inkludert) burde VURDERE.

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Jeg svarer slik fordi HVER ENESTE GANG det kommer en ny elbil på markedet er det en trend her inne blant enkelte faste skribenter å bare svartmale med mindre det står en T på panseret. Med andre ord forutinntatthet.
Om du studerer mitt opprinnelige innlegg om Fisker Ocean er det helt informativt og nøytralt med en link til Motors test og konklusjon og at det er en SUV man (megselv inkludert) burde VURDERE.

 

Altså, du reagerer på andres "forutinntatthet" fordi du selv har et forutinntatt syn på alle som skulle finne på å ikke rosemale alt du liker, men nevner noe som enkelte av oss er opptatt av.

Snakk om å møte seg selv i døra, eller skal vi si speilet.

PS! Jeg eier altså IKKE en Tesla, selv om jeg liker bilene.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal forsøke å trå litt varsomt her da bil er følelser og fordi jeg sikkert har vært litt bastant før. Men, er det ikke naturlig at man sammenlikner nye kjøretøy med det som er på markedet, og da spesielt det som anses å være toneangivende for hva som er en god elbil? Joda, vet at Tesla skaper debatt, men de var nå en av de første og da blir det naturlige å sammenlikne med denne aktøren.

Uansett, når man da kommer med nye elbiler i 2023 forventer man at disse er bedre eller minimum like bra som det som tidligere er utviklet, og når dette ikke er tilfellet er det naturlig å kritisere at aktørene ikke leverer. Enda mer bør man kunne kritisere noe av det etablerte aktører (Toyota / Subaru f.eks.) leverer, da de burde kunne fått det til bedre. 

Dette er for øvrig generelt ment og ikke mot Fisker, som virker som er veldig spennende produkt.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Altså, du reagerer på andres "forutinntatthet" fordi du selv har et forutinntatt syn på alle som skulle finne på å ikke rosemale alt du liker, men nevner noe som enkelte av oss er opptatt av.

Snakk om å møte seg selv i døra, eller skal vi si speilet.

PS! Jeg eier altså IKKE en Tesla, selv om jeg liker bilene.

Helt feil .
Jeg «liker» ikke Fisker. Den er derimot interessant nok til å vurderes nærmere «om» jeg skulle ha SUV igjen. Om den likes eller ikke blir ikke fastslått før den er prøvd og tatt i nærmere øyesyn fysisk.
En kan ikke unngå å få med seg at du har en Huyndai Kona som forøvrig er med FWD. Du skriver om denne nesten hvert eneste innlegg. Du er også særdeles aktiv i alle diskusjoner som dreier seg om T. Og som allerede sagt observeres en tendens fra flere her inne å svartmale enhver ny elbil som kommer fra nye  aktører eller gudforby fra en av de etablerte tyske bilprodusentene.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Helt feil .
Jeg «liker» ikke Fisker. Den er derimot interessant nok til å vurderes nærmere «om» jeg skulle ha SUV igjen. Om den likes eller ikke blir ikke fastslått før den er prøvd og etter nærmere fysisk.
En kan ikke unngå å få med seg at du har en Huyndai Kona som forøvrig er med FWD. Du skriver om denne nesten hvert eneste innlegg. Du er også særdeles aktiv i alle diskusjoner som dreier seg om T. Og som allerede sagt observeres en tendens fra flere her inne å svartmale enhver ny elbil som kommer fra nye  aktører eller gudforby fra en av de etablerte tyske bilprodusentene.

Å svartmale var da veldig å ta i. Og ja, jeg nevner Kona'en fordi det er, i mine øyne, greit å gjøre oppmerksom på hva jeg kommer fra nettopp fordi jeg stadig blir tatt for å være Tesla-fanatiker eller Tesla-entusiast av de som har spesielt mye mot nettopp det merket.

Men nettopp fordi man sammenligner biler på egenskaper, og spesielt elbilspesifikke egenskaper, så vil man gjerne nevne ting som man enten synes er bra eller mindre bra. Men det er jo uansett langt fra å svartmale.Har jo f.eks. sagt flere ganger at jeg generelt liker BMW, selv om først og fremst disse monstergrillene er noe jeg misliker sterkt på biler som ikke trenger grill.

Men nå synes jeg vi beveger oss veldig fra å diskutere elbiler, til å diskutere person. Det tror jeg er særdeles uinteressant for absolutt alle her inne, meg inkludert. Så det kan vi kutte ut nå. Men jeg mener det må være åpent for å nettopp sammenligne egenskaper uten at noen skal få fnatt av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Å svartmale var da veldig å ta i. Og ja, jeg nevner Kona'en fordi det er, i mine øyne, greit å gjøre oppmerksom på hva jeg kommer fra nettopp fordi jeg stadig blir tatt for å være Tesla-fanatiker eller Tesla-entusiast av de som har spesielt mye mot nettopp det merket.

Men nettopp fordi man sammenligner biler på egenskaper, og spesielt elbilspesifikke egenskaper, så vil man gjerne nevne ting som man enten synes er bra eller mindre bra. Men det er jo uansett langt fra å svartmale.Har jo f.eks. sagt flere ganger at jeg generelt liker BMW, selv om først og fremst disse monstergrillene er noe jeg misliker sterkt på biler som ikke trenger grill.

Men nå synes jeg vi beveger oss veldig fra å diskutere elbiler, til å diskutere person. Det tror jeg er særdeles uinteressant for absolutt alle her inne, meg inkludert. Så det kan vi kutte ut nå. Men jeg mener det må være åpent for å nettopp sammenligne egenskaper uten at noen skal få fnatt av dette.

Det er jeg helt enig i : at vi bør sette en strek.
Noe som hører med til historien om forumtråden diskusjon.no/elbil er gapestokk mentaliteten. Jeg er kanskje fremdeles farget at jeg ble latterliggjort og mobbet etter å ha skrevet et  «gledesutbrudd» innlegg for drøye to år siden etter å ha skrevet kontrakt på en BMW I4M50. Jeg var faktisk helt inaktiv i et helt år etter dette og mistet interessen for dette nettstedet. I4 er forøvrig den hittil beste bilen jeg har eid på alle punkter som står på min liste over prioriterte egenskaper (deriblant byggekvalitet, premiumfølelse og finish). 
Jeg aksepterer fullt og helt at folk velger Tesla,  men som sagt tidligere er det ikke bilen for meg .

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tilbake til Fisker Ocean. Wired (uk) har malt et ikke fullt så rosenrødt bilde som motor av Ocean.

Det nevnes blant annet under pari handling og kjøring i sport , treg skjerm/input-respons, UWB nøkkeltigang som fusker, ikke optimalt display foran ratt , mangel på CarPlay/Android Auto, tjenester som ikke er klare og aktive enda m.m.

En får håpe på at eventuelle forbedringspotensialer er og kan bli utbedret senere. 

 

 

https://www.wired.co.uk/article/fisker-ocean-first-drive-review

 

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Syar-2003 said:

Tilbake til Fisker Ocean. Wired (uk) har malt et ikke fullt så rosenrødt bilde som motor av Ocean.

Det nevnes blant annet under pari handling og kjøring i sport , treg skjerm/input-respons, UWB nøkkeltigang som fusker, ikke optimalt display foran ratt , mangel på CarPlay/Android Auto, tjenester som ikke er klare og aktive enda m.m.

En får håpe på at eventuelle forbedringspotensialer er og kan bli utbedret senere. 

 

 

https://www.wired.co.uk/article/fisker-ocean-first-drive-review

 

Fully Charged hadde også en vurdering i går som peker på mye av det samme: 

Men som FC, synes jeg det er mye spennende her. Rekkevidden er jo veldig bra og liker holdningen med å illustrere sitt fotavtrykk (selv om man sikkert børt være skeptisk til tallene). Mon tro om man kan montere 18-19 tommers felger på denne for å skvise enda mere rekkevidde og komfort ut av den? Ja, estetikken lider, men støy / rekkevidde / komfort vil kunne være vinnere. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (12 minutter siden):

Fully Charged hadde også en vurdering i går som peker på mye av det samme: 

Men som FC, synes jeg det er mye spennende her. Rekkevidden er jo veldig bra og liker holdningen med å illustrere sitt fotavtrykk (selv om man sikkert børt være skeptisk til tallene). Mon tro om man kan montere 18-19 tommers felger på denne for å skvise enda mere rekkevidde og komfort ut av den? Ja, estetikken lider, men støy / rekkevidde / komfort vil kunne være vinnere. 

Blir det for mange kompromisser dabber nok min interesse også. En får følge med etter at den er kommet i flertall på norske og utenlandske privatpersoner eierskap. Kanskje etterhvert finne et eller flere owner group forum å melde seg inn i.

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...