Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Oi. Jim Farley CEO i Ford er brutalt ærlig i dette intervjuet. Dette går samme vei som Herbert Diess tror jeg.

Han forklarer hvor vanskelig det er å begynne å lage elektriske biler, selv om man kan å lage ice biler. 

Og hvor håpløst vanskelig det er å konkurrere mot de som er gode på å lage elbiler

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (36 minutter siden):

Med det sagt tror jeg også denne kan bli en salgssuksess, dog ikke på liklinje ala Model Y og ID 4. For det tror jeg den fort blir for liten, selv med solid taklast. Det hjelper ikke så mye med passasjerplassen, dessverre. 

Europas mest solgt bil i fjor var Peugeot 208. Før det var det Golf. Tror ikke det har vært en større bil i toppen i Europa de siste 30-40 årene iallefall. Forøvrig ser det ut til at et par personer på 180+ sitter greit i baksetet iallefall, så da klarer nok et par unger det også. Veldig skuffet over førerplassen i bilen med kun senterskjerm og touch over hele linja, ellers ser det veldig lovende ut.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Iterion said:

Det sier litt isåfall. Jeg som føler Model 3 er nesten i det minste laget fra før av

Litertallet var lavt, 315 eller noe. Model 3 har hva, cirka 350? Men mye større frunk selvsagt. Så har man jo plassen fra vinduene starter og opp til taket på Volvoen. Får se på banantesten hva scoren blir. Men det er hvertfall 2 nivåer på gulvet ser jeg og det er relativt dypt i det laveste.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, kremt said:

Litertallet var lavt, 315 eller noe. Model 3 har hva, cirka 350? Men mye større frunk selvsagt. Så har man jo plassen fra vinduene starter og opp til taket på Volvoen. Får se på banantesten hva scoren blir. Men det er hvertfall 2 nivåer på gulvet ser jeg og det er relativt dypt i det laveste.

425 på Model 3 ifølge første svar på google.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 timer siden):

Ja, var flere ting/punkter jeg sammenlignet med min Kona. Pluss for frunk (får og 2024-Kona, til og med litt større tror jeg), samt at ladefarten er godt høyere.  Savner tall for taklast og tilhengervekt, og så er den muligens mindre enn dagens Kona, og blir endel mindre enn nye Kona. Og så er aksen langt bedre, ihvertfall for de raske utgavene.

Men få vente og se på bedre bilder og flere målinger av plass. Og bilder som viser om det overhode er mulig å sove baki den. Frykter den ikke har gulv for å få flat overgang til nedlagte bakseter. Funker den til å sove i for oss som ikke når toppen av flaggstanga uten å heises opp, og får en form for camper mode, vil den fungere for enda flere.

Vi må sikkert vente til bilen er typegodkjent i Norge før vi får tall på vektbegrensninger.

Aksen er vel stort sett mer enn bra nok på elbiler generelt p.g.a. 100% dreiemoment fra 1. sekund...?

Hvor mange er det plass til å sove bak i Kona'en? Max. 2 vel? "Rare" (men superpraktiske) ting som campermode, dogmode etc. er det vel (nesten) ingen tradisjonelle bilprodusenter som tenker på.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

Vi må sikkert vente til bilen er typegodkjent i Norge før vi får tall på vektbegrensninger.

Aksen er vel stort sett mer enn bra nok på elbiler generelt p.g.a. 100% dreiemoment fra 1. sekund...?

Hvor mange er det plass til å sove bak i Kona'en? Max. 2 vel? "Rare" (men superpraktiske) ting som campermode, dogmode etc. er det vel (nesten) ingen tradisjonelle bilprodusenter som tenker på.

Ja, må nok vente litt på mere specs. Men denne var interessant bortsett fra alt for lite bagasjeplass for meg. Men for mange vil det holde i hverdagen, om man kan fylle på i en tilhenger når man skal på tur.

Og med krok og grei kapasitet, skaffe seg en lagringsboks til å utvide lastekapasiteten når det trengs, eller fått leid en tilhenger når man har et midlertidig behov. Jeg kunne nok fint klart å leve med noe sånt til å løse utfordringene ved f.eks. harry-tur eller på biltur, eller om man skal plukke opp et Finn-kupp. 😉

Begynner dessuten å bli bra med utvalg på fine "hobby/fritids"hengere som man kan putte litt last inne, og som kan fungere til å bære sykler og/eller kanskje og et taktelt om man ikke lager en hobbyløsning  med sovemulighet i vogna. Og med V2L, kan man hente strøm fra bilen om så, til diverse kokeapparater og kjøleboks, en liten elektrisk varmeovn eller vifte for varme dager og et lite bærbart lydanlegg (eller fastmontert), og kanskje en liten TV om så...

Er relativt bra aks på Kona'en som jeg har, men fart er jo moro. Og aks er tildels lovlig moro, så jeg sier alltid ja takk! :thumbs: Dessverre er ladefarten på Kona alt for dårlig til at jeg vil ha en ny, selv om jeg ellers liker bilen mye, og det meste annet å pirke på, er løst i nye Konaen.

Er nok mulig å sove 2 voksne og et lite barn i Kona, men anbefalt max 2. Men min versjon er mest for korte personer som meg (170 cm) , men nye Kona er endel lengre, så burde passe lengre folk også i den, på alle måter. Blir spennende og se tester, om denne EX30 kan fungere til slik bruk.

Ja, jeg er skuffet over at ikke flere leverer noe camper-mode-funksjon som er lettvint å slå på og bruke. Det er så praktisk på varme sommerdager, der man f.eks. har med seg en elektrisk kjølebag eller bare vil slappe litt av i bilen, eller rett og slett bare ikke vil at bilen koker mens man er inne og gjør et ærend.

Og med V2L, så kan man jo plugge til en vannkoker eller kaffetrakter eller en elektrisk pumpe til å blåse opp ting som er oppblåsbart som telt, luftmadrasser, badeleker eller til å sjekke lufttrykket i sykkeldekkene før man triller avgårde på en sykkeltur. Og med elsykkel, vil man kunne lade batteriene fra hovedbatteriet, som da blir en stor "powerbank".

Greit, det finnes de enhetene som fungerer på 12V, men det finnes kraftigere og mer effektive saker når man har tilgjengelig 220-240V til utstyret, og man kan ta det man har hjemme, fremfor å måtte kjøpe inn noe halvdårlige ting fra Biltema/Clas etc..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (13 timer siden):

Det meste av dette er dessverre bare bullshit. "Sparer" 100 tusen sett opp mot teoretisk nybilpris i dag. Men selve bilene ble registrert 2022 og har stått 6-7 måneder på en kai og rustet. Nå er de i ferd med å brenne inne med de og må dumpe prisen før de blir enda mindre verdt. Forhandlernes grådighet betyr til syvende og sist at de har skutt seg i foten.

Dette er importørbiler som ikke er regga. kilde: jeg var i Drammen havn i går og så havet av biler som hoper seg opp (ikke bare Mercedes vel og merke).
Jeg fikk tilbud på AMG-line EQC i fjor høst der besparelsen var rundt 125.000,- og kort levering.  :) samboer holdt på Enyaqen som vi betalte 580.000,- for med alt utstyr: Sportline 80x med 20" Skoda original vinterdekk, utvidet garanti og service/vedlikehold. kjøper jeg en 80x Tour Sportline edition nå med det samme ekstrautstyret er jeg villig til å tro at bilen blir dyrere enn det jeg betalte.  

Kan lett selge bilen min med fortjeneste nå for å si det sånn - de ligger ute til godt over 600k..

Kompenserer man Tour edition med ekstrautstyret man må/bør ha så er det et godt kjøp i dag sammenlignet med de andre modellene de selger (selv om jeg registrerer at de har satt opp prisen på ekstrautstyret med 5_10 % ift andre varianter av Enyaq), men ikke så godt at de som fikk bil i fjor har noen grunn til å brokke seg over det.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Retroman said:

Kan lett selge bilen min med fortjeneste nå for å si det sånn - de ligger ute til godt over 600k

Det er bare å selge hvis du vil tjene på bilen. Er dog mange som prøver det samme for tiden. Sett et par som var forbannet på at deres Enyaq coupe nå er verdt mindre på bruktmarkedet enn de betalte for bilen i 2022, selv med god rabatt. Det ryktes om tilnærmet fullstendig ordretørke blant de tradisjonelle produsentene. Er vel nesten bare vag, Volvo og bmw som selger noen biler. Men nye ordrer i 2023 er ganske magert. 

Lenke til kommentar

Sjekka litt nå. Med sammenlignbare biler ligger langt over halvparten ute til 40k eller mer over det jeg betalte.

Gidder jo ikke å selge bilen - er en av de beste og peneste bilene jeg har hatt på en stund. Og kona er enda mer happy med den - er jo «hennes» bil.. happy wife osv

Men vi skal selge den om to års tid. Da blir det Jeep Recon EV på henne ❤️

 

IMG_8098.png

Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 timer siden):

Sjekka litt nå. Med sammenlignbare biler ligger langt over halvparten ute til 40k eller mer over det jeg betalte.

Gidder jo ikke å selge bilen - er en av de beste og peneste bilene jeg har hatt på en stund. Og kona er enda mer happy med den - er jo «hennes» bil.. happy wife osv

Men vi skal selge den om to års tid. Da blir det Jeep Recon EV på henne ❤️

 

IMG_8098.png

Skal du finne ut ca. hva du får for bilen din må du se på laveste pris, ikke gjennomsnittet. Alt annet blir veldig optimistisk, særlig nå om dagen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Retroman said:

ligger langt over halvparten ute til 40k

En bil som "ligger på finn" er en bil som ikke er solgt. Jeg har selv sett at realistisk salgspris gjerne kan være 30-50 tusen lavere enn normalt rimelig prisede eksemplar. Privatsalg av særlig dyre biler kan nok være problematisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 timer siden):

Åh sier dere at Finn ikke viser reell salgssum?? Med mine snart 30 år i bilbransjen så lærer man noe nytt hver bidige dag… 🙄

Du skriver "ligger ute til". Nei, det er på ingen måte nødvendigvis reell salgssum.

 

Hvis det var sarkasme er jeg usikker på hva du prøver å si.

Endret av Sjokolade1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Volvo ex30 ser skikkelig snasen ut syns jeg. Super kombinasjon av specs og muligheter, med god bakkeklaring og bra tilhengervekt. Og til en veldig god pris. Litt liten naturligvis, men det kan man leve med når man ikke har bilen full av unger/er bil nummer to.

Er dermed utrolig synd at de har valgt å dilte etter Tesla på totalt fravær av mekaniske knapper og instrumentpanel. Her er man stuck med en sentert pad, som via touch skal gi deg alt du trenger. Trafikkfarlig! Da må HUDen (hvis det er mulig å få den levert med det) være svært god, hvis det ikke skal være en fullstendig dealbreaker for meg :(

Blir å prøvekjøre den når den tid kommer, så får vi se, men det spørs...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (18 minutter siden):

Volvo ex30 ser skikkelig snasen ut syns jeg. Super kombinasjon av specs og muligheter, med god bakkeklaring og bra tilhengervekt. Og til en veldig god pris. Litt liten naturligvis, men det kan man leve med når man ikke har bilen full av unger/er bil nummer to.

Ja, kul bil! Jeg spår laaaaaang leveringstid for de som sitter på gjerdet.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (35 minutter siden):

Volvo ex30 ser skikkelig snasen ut syns jeg. Super kombinasjon av specs og muligheter, med god bakkeklaring og bra tilhengervekt. Og til en veldig god pris. Litt liten naturligvis, men det kan man leve med når man ikke har bilen full av unger/er bil numner 2

Mest spennende elbil lansering så langt i år. Fornuftig priset, god ytelse.

Men vil nok være for liten som familiebil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

Volvo ex30 ser skikkelig snasen ut syns jeg. Super kombinasjon av specs og muligheter, med god bakkeklaring og bra tilhengervekt. Og til en veldig god pris. Litt liten naturligvis, men det kan man leve med når man ikke har bilen full av unger/er bil nummer to.

Er dermed utrolig synd at de har valgt å dilte etter Tesla på totalt fravær av mekaniske knapper og instrumentpanel. Her er man stuck med en sentert pad, som via touch skal gi deg alt du trenger. Trafikkfarlig! Da må HUDen (hvis det er mulig å få den levert med det) være svært god, hvis det ikke skal være en fullstendig dealbreaker for meg :(

Blir å prøvekjøre den når den tid kommer, så får vi se, men det spørs...

Enkelt og minimalt innvendig design med alt opererert kun på senterskjerm er med og bidrar til å gjøre den rimelig.
Det er ikke noe head-up display. Kjøredata vises på toppen av "ipad" skjermen i senter.

Kilde
https://www.pocket-lint.com/volvo-ex30-review/

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis ikke framsetene i den saken er flyttet VELDIG langt bak, så ser bakseteplassen helt tragisk ut dessverre. Spennende bil, men jeg har eldre barn som er opp til 184 cm, og vi er alle avhengige av å sitte godt. Hadde håpet at det lille bagasjerommet var fordi de hadde prioritert litt plass i baksetet også, men ser jaggu ikke sånn ut...

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...