Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg også fikk min første elbil for en uke siden. MG 4 (bestilt september 22, så en del lenger venting enn både jeg og forhandler regnet med). Og har heller ikke kjørt elbil før.

Første tankene er jo at dette er så mye mer behagelig å kjøre, akselerasjon kan lett tilpasses, stille og jevn og fin å kjøre.

Største problemet jeg har så langt er at infotainment ikke støtter playback av mapper med mp3 filer på usb pinne. Alle sanger på usb pinnen blir spillt av etter navn på sporet, ikke etter artist en gang. Er vel en "bekreftelse" på at kinesiske produsenter har en del å forbedre på infotainment/software.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OC-Freak skrev (7 minutter siden):

Jeg også fikk min første elbil for en uke siden. MG 4 (bestilt september 22, så en del lenger venting enn både jeg og forhandler regnet med). Og har heller ikke kjørt elbil før.

Første tankene er jo at dette er så mye mer behagelig å kjøre, akselerasjon kan lett tilpasses, stille og jevn og fin å kjøre.

Største problemet jeg har så langt er at infotainment ikke støtter playback av mapper med mp3 filer på usb pinne. Alle sanger på usb pinnen blir spillt av etter navn på sporet, ikke etter artist en gang. Er vel en "bekreftelse" på at kinesiske produsenter har en del å forbedre på infotainment/software.

Det er vel litt som å spørre hvorfor de ikke støtter kasetter :p det behovet du har der er ekstremt nisje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, OC-Freak said:

Jeg også fikk min første elbil for en uke siden. MG 4 (bestilt september 22, så en del lenger venting enn både jeg og forhandler regnet med). Og har heller ikke kjørt elbil før.

Første tankene er jo at dette er så mye mer behagelig å kjøre, akselerasjon kan lett tilpasses, stille og jevn og fin å kjøre.

Største problemet jeg har så langt er at infotainment ikke støtter playback av mapper med mp3 filer på usb pinne. Alle sanger på usb pinnen blir spillt av etter navn på sporet, ikke etter artist en gang. Er vel en "bekreftelse" på at kinesiske produsenter har en del å forbedre på infotainment/software.

Ser at endel folk på begynnelsen av forrige tiår trengte å lage playlistfiler filer for at bilen skulle spille av. Kanskje det er trikset? .m3u filer

Verdt å teste kanskje

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Det er vel litt som å spørre hvorfor de ikke støtter kasetter :p det behovet du har der er ekstremt nisje.

Hvorfor er det nisje?

Sjelden jeg finner det jeg liker på radio. Pluss reklame er noe herk.

Greit å kunne styre alt fra bilen og slippe å ta fram mobilen for å høre på musikk, samt at det stjeler nye plass på mobilen, altså bedre med usb lagring.

Og playlister funker heller ikke.

Men det er vel kanskje for mye å forvente at noe jeg hadde på min 12 år gamle ford focus som ikke krever noe fysisk ekstrautstyr skal virke på en ny bil. 🤔

Endret av OC-Freak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er det nisje?

Fordi ingen bruker det lenger?

OC-Freak skrev (26 minutter siden):

Men det er vel kanskje for mye å forvente at noe jeg hadde på min 12 år gamle ford focus som ikke krever noe fysisk ekstrautstyr skal virke på en ny bil. 🤔

Forventer du at dagens TV-er skal ha innebygd VHS-spiller eller forstår du faktisk ikke hvorfor dette ikke støttes?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 time siden):

Hvorfor er det nisje?

Sjelden jeg finner det jeg liker på radio. Pluss reklame er noe herk.

Greit å kunne styre alt fra bilen og slippe å ta fram mobilen for å høre på musikk, samt at det stjeler nye plass på mobilen, altså bedre med usb lagring.

Og playlister funker heller ikke.

Men det er vel kanskje for mye å forvente at noe jeg hadde på min 12 år gamle ford focus som ikke krever noe fysisk ekstrautstyr skal virke på en ny bil. 🤔

Det er kanskje for mye å forvente at min nye model 3 2023 ikke har kassettspiller som min 25 år gamle toyota hadde? 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Det er kanskje for mye å forvente at min nye model 3 2023 ikke har kassettspiller som min 25 år gamle toyota hadde? Uhørt at de fjerner slike funksjoner, vet du hvor mye penger jeg har lagt i kassetter??

Nå har da Tesla både USB-tilkoblinger og støtte for usb-disker, og mest sannsynligvis de fleste andre biler og. Det er vel ikke slik at Tesla bare støtter lagring av centry-mode-opptak der?

Er da mange som har store musikksamlinger med filer i formater som støtter hi-def. Og biblioteket sitt kan man jo synce med bl.a. Spotify. Er vel i realiteten bare at man må bruke et program som Spotify, istedet for en innebygget media-avspiller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (10 minutter siden):

Det er kanskje for mye å forvente at min nye model 3 2023 ikke har kassettspiller som min 25 år gamle toyota hadde? Uhørt at de fjerner slike funksjoner, vet du hvor mye penger jeg har lagt i kassetter??

Det er ganske usaklig kommentar.

Kan forstå at fysiske ting få bruker kuttes for å spare kostnader, som kassett og cd spiller. Men her er det ikke snakk om noen ekstra kostnadsøkende fysisk utstyr som kreves.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (24 minutter siden):

Det er ganske usaklig kommentar.

Kan forstå at fysiske ting få bruker kuttes for å spare kostnader, som kassett og cd spiller. Men her er det ikke snakk om noen ekstra kostnadsøkende fysisk utstyr som kreves.

Var ment som en spøk ;) ingen mening å fornærme noen.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Fordi ingen bruker det lenger?

Forventer du at dagens TV-er skal ha innebygd VHS-spiller eller forstår du faktisk ikke hvorfor dette ikke støttes?

Så lenge det ikke kreves ekstra hardware så ser jeg ikke hvorfor det ikke støttes. Usb porten er jo der allerede.

Og usb er fint for å lagre musikk i høykvalitet. Kom gjerne med alternativer som ikke har abonnements kostnader eller reklame. Siden ingen bruker usb lagring må det tydeligvis være alternativer jeg ikke vet om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 minutt siden):

Så lenge det ikke kreves ekstra hardware så ser jeg ikke hvorfor det ikke støttes. Usb porten er jo der allerede.

Og usb er fint for å lagre musikk i høykvalitet. Kom gjerne med alternativer som ikke har abonnements kostnader eller reklame. Siden ingen bruker usb lagring må det tydeligvis være alternativer jeg ikke vet om.

Er nok fordi så ekstremt få bruker det. Hvis kunder hadde krevd det hadde de gjort noe.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (5 timer siden):

Så lenge det ikke kreves ekstra hardware så ser jeg ikke hvorfor det ikke støttes. Usb porten er jo der allerede.

Software er ikke gratis. Når det er funksjoner som tilnærmet ingen vil ha, så blir det ikke utviklet. 

OC-Freak skrev (5 timer siden):

Og usb er fint for å lagre musikk i høykvalitet. Kom gjerne med alternativer som ikke har abonnements kostnader eller reklame. Siden ingen bruker usb lagring må det tydeligvis være alternativer jeg ikke vet om.

Du får spørre venner og bekjente du. Synes det er litt spesielt at du ikke vet hvordan folk hører på musikk for tida. Enda mer spesielt at du tror du skal få et eksempel som er gratis og uten reklame. Ja, hva skulle det være? Du kan jo stjele? Hvordan er USB og MP3-filer gratis egentlig? Hører du kun på lisensfri musikk?

Lenke til kommentar
9 hours ago, OC-Freak said:

Jeg også fikk min første elbil for en uke siden. MG 4 (bestilt september 22, så en del lenger venting enn både jeg og forhandler regnet med). Og har heller ikke kjørt elbil før.

Jeg fikk selv min MG4 i tidlig mai. Har kjørt snart 1200 km nå. At det er så stor forskjell på når vi fikk bilen skjønner jeg ikke.

Jeg bruker en trådløs-adapter for Android Auto. Det fungerer sånn ok-ish. Den går i svart enkelte ganger, og lyden hopper av og til. I verste fall er det bare å holde nede hjem-knappen i 10 sekunder så hele infotainmenten restarter så fungerer ting normalt igjen. Ellers så fungerer det nesten helt likt som med kabel.

Jeg setter meg inn i bilen, starter den med bremsepedalen og AA dukker opp automatisk og fortsetter å spille fra Spotify.

Bilen er deilig å kjøre. Det er mange innstillinger som lar en påvirke kjøreopplevelsen. Men mange av disse stilles tilbake av seg selv på neste kjøretur på grunn av krav fra NCAP som er negativt for meg.

Anbefaler videoene til Burl Solomons på Youtube for litt tips og triks.

https://www.youtube.com/watch?v=oL3PpKJoZYo&list=PL0F2ipJaPmX_lpFjA3RTZ2H9G8L51aegt

 

Lenke til kommentar

De fleste bruker vel Spotify og DAB i dag. Sistnevnte kan man erstatte med nettradio for å få bedre lyd å slippe reklame og noen biler har jo heldigvis det innebygget.

Hvis man absolutt skal tviholde på mp3 (hvor får man tak i det i dag egentlig?) Og ikke bruke plass på telefonen så kan man sette opp sin egen "spotify" ved å ha en server hjemme og app på telefonen til å streame fra servern.

Krever jo at man bruker mobildata da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at mye av musikken jeg har på minnepinnen er så gammel at jeg har platene, som nå ligger og samler støv. Klart noe er fra "andre kilder".

Jeg har ikke nevnt at jeg forventer noe gratis heller, men er sterkt imot abonnement tjenester. Så det må være noe hvor man kan kjøpe albumene man vil ha, for så å ha de tilgjengelig for strømming. Og som virker på MG 4.

Får sjekke opp litt rundt dette, vet det er flere tjenester hvor man kan kjøpe album digitalt, men usikker om de støtter strømming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt at jeg forventer noe gratis heller, men er sterkt imot abonnement tjenester. Så det må være noe hvor man kan kjøpe albumene man vil ha, for så å ha de tilgjengelig for strømming. Og som virker på MG 4.

Får sjekke opp litt rundt dette, vet det er flere tjenester hvor man kan kjøpe album digitalt, men usikker om de støtter strømming.

 Jeg er også veldig skeptisk til abonnementstjenester, så jeg kjøpte album/sanger på iTunes lenge etter "folk flest" brukte Spotify. Hvis du har iPhone så tilbyr hvertfall de at du selv velger hvilke låter du vil ha online eller offline. Skiftet til abonnementstjeneste nå da pga kona ønsket det, og det er den veien det går, så hvor lenge de fortsetter med slike tjenester vet jeg ikke. Alt virker på MG 4. Enten Apple Carplay/Android Auto eller via bluetooth.

Apple har også en iTunes Match-tjeneste hvor du kan streame dine egne rippede MP3-er mot at du betaler 150 kroner i året tror det er.

Problemet med å tilby strømming for engangskjøpte låter er at da påløper det jo serverkostnader for tilbyderen, så det er ikke så lett å komme utenom et abonnement.

Lenke til kommentar

Spotify er noe av det jeg betaler for som er mest verdt pengene for min del. Har familieabbonent og betaler vel 30kr måneden eller noe.

Hele tiden ny musikk tilgjengelig og bra algoritme som finner musikk som jeg liker så man slipper å høre på det samme gamle hele tiden. Selv om man jo kan gjøre det også.

Spillelister kan lagres offline så slipper å bruke mobildata om det er problem også. Det tar jo dog plass men veldig lett å slette en spilleliste å laste ned en annen istede om man vil rullere.

Spotify er vel forøvrig gratis (med reklame mellom sangene eller noe) så vil annbefale å prøve.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

De fleste bruker vel Spotify og DAB i dag. Sistnevnte kan man erstatte med nettradio for å få bedre lyd å slippe reklame og noen biler har jo heldigvis det innebygget.

Hvis man absolutt skal tviholde på mp3 (hvor får man tak i det i dag egentlig?) Og ikke bruke plass på telefonen så kan man sette opp sin egen "spotify" ved å ha en server hjemme og app på telefonen til å streame fra servern.

Krever jo at man bruker mobildata da.

For en tungvint løsning. Hele poenget med å ha musikk på egen minnepinne, er jo for å slippe streaming og bruk av mobildata.

Man har filene med seg, gjerne på en liten ekstern SSD, på minnekort/usb-stick eller på mobilen. Mange har jo sørget for bra med lagringsplass, også av den grunnen.

Mesteparten er nok rippet via en PC fra CD'er, endre er filer man fikk lastet ned ved kjøp av CD'er, så man slipper rippe-jobben. og så spiller man av med innebygget media-avspiller i bil. Dette bør man jo anse som basic funksjonalitet, og ikke noe man må etterspørre.

Klar over at streaming er "hot", og jeg har selv gått over til det, men hører mest på radio når jeg er i bil. Men jeg forventer jo at dette egentlig skal funke "Out of the box".

Rent økonomisk, så får man jo kjøpt endel CD'er per år, for samme summen man ellers ville lagt i streaming-tjenester. Og har man en god samling i bunn, med den type musikk man helst foretrekker, så holder det for mange.

Er ikke alle som er like hypp på å følge ungdomstrendene i musikk, da mye kan anses som søppel. Og da lytter heller på sjangere man er mer glad i, og da tar man gjerne rippejobben for det som er av verdi for en selv.

Da er det ikke sikkert man ser behovet for å betale for en streamingtjeneste man knapt bruker.

Complexity skrev (7 minutter siden):

Spotify er noe av det jeg betaler for som er mest verdt pengene for min del. Har familieabbonent og betaler vel 30kr måneden eller noe.

Har du glemt en null der? For 30,- i måneden hadde det ikke vært et spørsmål engang... 😉

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...