Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (14 minutter siden):
Snowleopard skrev (1 time siden):

Men det er en forventning om at Tesla vil støtte ihvertfall  350-400 kW effekt over 800V innen ikke alt for lang tid. Det ryktes at de nyeste iterasjonene allerede har støtte innebygd, men at Tesla venter med å sende oppdatering på dette, til de har gjort en launch av løsningen.

 

Meg bekjent har de ingen ladere installert i USA som er kapable til mer enn 500V utspenning. Jeg vet de har kjøpt en del 1000V utstyr i europa. Man kan ikke software oppgradere en 500V AC-DC konverter til en 1000V...

Tesla har lansert, og bygget, sin første V4 ladestasjon. Den er foreløpig "bare" 400V, men det sise at den skal være kapabel til minst 800V, men at de nok foreløpig bruker den til litt testing før de ev. skrur opp farten.

Dette kan komme i forbindelse med en mer offentlig lansering, eller Tesla kan "oppdatere den i smug", og så la youtubere, influensere og "word of mouth" bringe nyheten. Er jo slikt Tesla gjør, som får journalister til å gå mann av huse oig skrive om dette, og Tesla har da sluppet å bruke annonsekroner, og likevel fått langt bedre dekning og "buzz".

sverreb skrev (14 minutter siden):
Snowleopard skrev (1 time siden):

Mulig vil 1 MW som antydet, kun komme på Semi og Cybertruck, samt andre kjøretøy bygd på samme plattform. Kanskje vil og performance-utgaver (TMS/TMX Plaid og Roadster v2) kunne få støtte for dette.

Hva skal hensikten med det være? Vi har ingen batterier på horisonten som med en grad av rimelighet kan lades med 10C. For større biler (I.e. slikt som har vesentlig mer enn 100kWh) har T.o.m Tesla meg bekjent forpliktet seg til å bruke MCS. 

Hvem har sagt at de må lade på 10C? Semi har så mye batterier, at selv med 1C så vil de kunne utnytte dette i stor grad, da den kommer med 500-900 kWh totalt batterikapasitet, litt avhengig av versjon.

"Tesla Semi battery pack sizes revealed
The truck appears twice in the table, under both the 'short range heavy truck' and 'long range heavy truck' vehicle categories. The former is stated as using LFP chemistry in a 500 kWh battery pack, while the latter uses high-nickel tech in a much larger 800 kWh battery."

https://www.forbes.com/sites/alistaircharlton/2023/04/06/tesla-master-plan-part-three-reveals-two-semi-battery-sizes-hints-at-three-new-vehicles/

"The design of the Tesla Semi battery pack has leaked, and it reveals how Tesla fits a massive ~900 kWh pack in the truck."

https://electrek.co/2023/01/02/tesla-semi-battery-pack-design-leaks/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (9 minutter siden):

Aner ikke hvordan bil jeg får nøyaktig. Er via Avis hvis jeg tar den så litt random hva man får.

God ide å sjekke Tesla-appen, glemte av at man ikke må ha en Tesla for å kunne bruke den. Trykte på "lad bil som ikke er tesla" og fikk opp masse ladere på vei til Stockholm. Töckfors, Karlstad, Örebro osv. Hadde vel vært chill med en hybrid i stedet for full el, men siden det er sommer så regner jeg med det blir å gå helt fint!

Tok en ID3 på vinteren en gang, deeet var crap. Før Tesla åpnet opp. Halvparten av laderne funket ikke 😅😂

Er vel og nok Ionity-ladere på strekken til at man kan klare seg med det. Det er ca 522 km til Stocholm, så tipper ett eller maksimalt 2 ladestopp er påkrevd, litt avhengig av farten du legger deg i og forholdene ellers. Men med 3 kan du kanskje korte ned tiden litt ved å ikke lade så mye over 2/3-deler av SoC-skalaen og derved ha høyere ladefart i snitt.

PS! Polestar har ladeport bake på venstre side, samme som Teslaer, og vil fint stå "riktig" på en SuC-plass.

Endret av Snowleopard
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Er vel og nok Ionity-ladere på strekken til at man kan klare seg med det. Det er ca 522 km til Stocholm, så tipper ett eller maksimalt 2 ladestopp er påkrevd, litt avhengig av farten du legger deg i og forholdene ellers. Men med 3 kan du kanskje korte ned tiden litt ved å ikke lade så mye over 2/3-deler av SoC-skalaen og derved ha høyere ladefart i snitt.

Høres bra ut det ja! Skal ha med hund, så passer bra med flere korte stopp for litt lufting.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, Comma Chameleon said:

Hvordan tror dere det er å kjøre en Polestar 2 fra Oslo til Stockholm? Ser på leiebil, men 90% er jo elektrisk.

ABRP sier to stopp, 13 minutter på ionity karlstad og 19 minutter på allego i Arboga. Det er masse alternativer her så dette går nok helt fint. Sørg for å ha en konto på en av roamingoperatørene som f.eks Elli så slipper du å opprette masse ladeavtaler på veien.

(ABRP er notorisk pessimistisk etter min erfaring, så realiteten er sannsynligvis bedre enn dette)

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (13 minutter siden):

Høres bra ut det ja! Skal ha med hund, så passer bra med flere korte stopp for litt lufting.

Her er et utsnitt som viser Ionity-laderne på strekka:

image.thumb.png.99b8b9ce2c112e2fa143a70a28cff15a.png

Og her er "alt" av lynladere minus "Tesla-Only" fra Chargefinder (litt og velge mellom):

image.thumb.png.5179d20fd3c2c1d7468711dac1391c11.png

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Snowleopard said:

Tesla har lansert, og bygget, sin første V4 ladestasjon. Den er foreløpig "bare" 400V, men det sise at den skal være kapabel til minst 800V, men at de nok foreløpig bruker den til litt testing før de ev. skrur opp farten.

Hvem har sagt at de må lade på 10C? Semi har så mye batterier, at selv med 1C så vil de kunne utnytte dette i stor grad, da den kommer med 500-900 kWh totalt batterikapasitet, litt avhengig av versjon.

Disse såkalte v4 laderene er i Europa, ikke USA. Naturlig nok siden det ikke finnes noen biler i USA som kan lade på > 500V med teslas trident plugg.

Som sagt skal storbilene bruke MCS, men om tesla kommer til å produsere noen flere storbiler later til å være usikkert. Det ser ikke ut til at de har produsert noen flere etter at pepsi fikk en håndfull av de.

 

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

For de som kjører mye, så kan selvsagt et Ionity Passport være kjekt å ha, og det blir faktisk billigere straks du i snitt passerer 60 kWh ladet, i forhold til nye ladeavtaler via ChargeMyHyundai, ChargeMyKia, Elli (VW, Skoda, Seat/Cupra) og tilsvarende fra andre partnere/eiere av Ionity (Genesis, Mini, BMW, MB, Audi, Porsche, Ford, Blackrock).

Vær obs på at Tesla sitt abonnement ofte er å foretrekke, da det er enda billigere der, ihvertfall i Norge. Mulig det er mer jevnt når man drar utenlands. Legg dog merke til at her kan man nnå endelig også hos Ionity si opp med en måneds varsel (24 timer hos Tesla), som passer de som kun kjører mye i perioder som påske, sommerferien og rundt juletider.

image.thumb.png.41190fe2ddc675cd8ce6c5789c3181af.png

image.thumb.png.2120356317a1b54f18b826defcdc2d97.png

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Disse såkalte v4 laderene er i Europa, ikke USA. Naturlig nok siden det ikke finnes noen biler i USA som kan lade på > 500V med teslas trident plugg.

Som sagt skal storbilene bruke MCS.

 

 

De kommer nok sikkert med V4 i USA og, da denne ene som sagt er satt opp for testing.

Denne fra Teslarati, riktignok fra i fjor sommer og med mye spekulasjoner også om ting som allerede er kommet, tyder på at V4 er ment også for USA. Og som du skrev i sted, med støtte for CCS.

Det er og mye snakk rundt "Urban Chargers", som i Tesla-verden betyr 72 kW ladere, som gir brukerne mer tid til å vandre i butikkene samtidig som bilen lader. Dog langt raskere enn AC-lading.

https://www.teslarati.com/teslas-v4-supercharger-seem-to-appear-in-new-project-plans/

Oppdatert info fra april i år:

https://www.teslarati.com/tesla-v4-supercharger-details-spill-ccs-350kw-charging/

Mer spesifikt om "Urban Chargers"

https://www.teslarati.com/tesla-urban-supercharger-72kw-power/

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Hvordan tror dere det er å kjøre en Polestar 2 fra Oslo til Stockholm? Ser på leiebil, men 90% er jo elektrisk. Vil egentlig ha bensin/hybrid til slike turer. En av de som dukker opp er Polestar 2. Gikk fint med en Model 3 på den turen. Godt med superchargers på vei dit. Inne i Stockholm var det litt stakkarslig med lading men det gikk greit.

Leste noe om at Tesla skulle åpne opp for andre, men regner med det ikke har skjedd på den strekningen.

Det er et kart inne på Teslas nettsider som viser hvilke du kan bruke med sndre merker. Det er etpar på strekningen du nevner.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (17 minutter siden):

Som sagt skal storbilene bruke MCS, men om tesla kommer til å produsere noen flere storbiler later til å være usikkert. Det ser ikke ut til at de har produsert noen flere etter at pepsi fikk en håndfull av de.

Tesla driver selvsagt praktisk testing sammen med Pepsi før de begynner å sende ut i større mengder til både Pepsi og andre kunder.

Her er forresten litt om Megaladerne, og at Cybertruck får kompabilitet med dise megaladerne.

https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-semi-megacharger-compatibility/

uname -i skrev (2 minutter siden):

Ingen CCS, ingen subsidier. Og Tesla er glad i subsidier.

Om du kan få "gratis penger", så er det dumt å si nei. Klart at større subsidier åpner for at man endrer planer. Alt må jo uansett finansieres.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Det er et kart inne på Teslas nettsider som viser hvilke du kan bruke med sndre merker. Det er etpar på strekningen du nevner.

Det er det samme "fiskepinnekartet, der man haker av og på for hva man vil se. I tillegg kan man filtrere på dette også hos Chargefinder. Sånn sett er nok chargefinder en bedre løsning for oss uten Tesla. Og kanskje også for de med Tesla i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (På 9.6.2023 den 15.25):

Hehe, jeg jobber med teknologi og utvikling av yrke, og er derfor normalt sett relativt åpen til sinns. Kresen, men elsker å prøve nye ting. Grunnen til at jeg er såpass "trangsynt" på dette er at jeg merket meg hva for en enorm forbedring i sikkerhet og komfort det var å gå fra vanlig instrumentpanel bak rattet, til HUD. Basically å se det man trenger skrevet i veibanen foran bilen, i stede for å måtte flytte blikket ned. Så med tanke på hvor stor forbedring jeg synes dette var, så blir det vanskelig å akseptere å måtte flytte blikket enda lengre unna veibanen.

God stemmestyring kan nok som du sier hjelpe mye ifht hard buttons, ser absolutt den! Men jeg trenger å se fart, gps veiledning osv der øya bør være når man kjører.

Hadde de tilbudt HUD, men skulle ha 60k ekstra bare for det, så hadde jeg fortsatt betalt, uten å nøle 😅

Ref edit; Uansett veldig interessant å høre andre erfaringer, så slettes ikke bortkastet, selv om det skal mye til å overbevise meg om noe annet på akkurat dette 😆

Det finnes en rekke aftermarket-løsninger på type "HUD" og lignende, for det er jo mange som ønsker det. Dette er "plug'n play" utstyr som visstnok fungerer bra i følge kjøperne.

Personlig så ser jeg ikke helt problemet, for jeg liker å flytte blikket mens jeg kjører, i stedet for å fiksere det forover. Men det er nok en vane- /  smakssak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, trikola said:

For min del kjører jeg svært mye med TACC og/eller får varsellyd om jeg (pedalstyrt) kjører godt over tillatt hastighet. Ikke mye jeg er nødt til å overvåke på skjermen/instrumentpanelet

Jeg kjører også enten i LIM modus (I.e. fartsbegrenser som følger fartsgrense) eller ACC. Jeg vil likevel scanne over fartsindikasjon, hva bilen tror er fartsgrense og hva neste fartsgrense er, så det er greit å ha det i synsfeltet så man kan se det samtidig som man ser forover som er der man ser mesteparten av tiden. I tilegg er det veldig greit å få opp navigasjonsinformasjon i synsfeltet.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 6.6.2023 den 13.36):

Ja, hvem vet. Jeg synes risikoen blir for stor for min egen del. Slike aksjer nyter godt av mange småinvestorer som ikke har noe forhold til tall. Nettopp det har de jo nytt godt av. Men hadde jeg hatt penger å tape skulle jeg gjerne satt en pott på det nå. 

Det blir en litt annen diskusjon, men å se hvordan Musk har utviklet seg politisk fra å være en fornuftig type til å følge pengestrømmen på kort sikt gir hvertfall en minus i min bok.

15% gain på en uke :D

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

På fredag får jeg min nye Audi Q4 E-tron. Jeg har derimot ALDRI kjørt en Elbil selv før. Noe jeg må være obs på?

Kommer det å bli så vanskelig å bli vant til øyeblikkelig akselerasjon at jeg risikerer å krasje rett inn i bilen foran i første lyskryss når det blir grønt? 😄

Å huske å måtte lade blir også en overgang. Har gratis lading på jobb, så får prøve å huske å koble til lader der hver dag for å spare penger på strømregningen hjemme.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (14 minutter siden):

får prøve å huske å koble til lader der hver dag for å spare penger på strømregningen hjemme.

Hver dag?!! Kjører du 50 mil om dagen? ;)

Du kommer fort til å innse at du ikke trenger å lade hver dag. Det som er nytt er at du bare må huske å lade før du skal på langtur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Hver dag?!! Kjører du 50 mil om dagen? ;)

Du kommer fort til å innse at du ikke trenger å lade hver dag. Det som er nytt er at du bare må huske å lade før du skal på langtur.

Ja, hver dag er nok å overdrive :)  Blir cirka 5 mil om dagen. Men kommer nok til å lade et par ganger i uka så jeg kan flytte meg i løpet av dagen hvis noe andre trenger å lade (frem til de nye laderne vi er lovet blir installert, da vil alle parkeringsplassene ha lader).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...