Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 2/10/2023 at 3:19 PM, Theo343 said:

Hvor lenge fikk du låne IONIQ? Ang. Ariya, sjekket du om den har samme dørkonstruksjon som Leaf med den kjente feilen? Samt om vann får gå rett ned på utildekket støtdempertårn foran?

 

Virker som at Ariya er en helt annen platform enn den Leaf var lager på, og vil meget sterkt håpe å tro at de har fikset denne designfeilen med dempertårnet.Nissan-Ariya-prototype-drive-3.thumb.jpg.f0a309e874730165ff90ee2eaac92954.jpg

Det går dog fint å unngå at demperen på Leaf ruster sundt om man bare tar noen forhåndsregler. Jeg smurte min inn i fett og 3dprintet ett stort lokk over den så saltvannet ikke får kose seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (På 11.2.2023 den 15.34):

Takk! :grin: Greit å ha noe å glede seg til, men håper jo på at det skjer ett mirakel som gjør jeg kan få bilen tidligere enn antatt.

Sa de noe om leveringstid på EV6?

Og spurte du noe om hva som skjer ved eventuelle prisendringer? Hvis leveringstiden er såpass lang så ser jeg ikke for meg at de trenger noe prisreduksjon p.t., men bare nysgjerrig.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (38 minutter siden):

Sa de noe om leveringstid på EV6?

Og spurte du noe om hva som skjer ved eventuelle prisendringer? Hvis leveringstiden er såpass lang så ser jeg ikke for meg at de trenger noe prisreduksjon p.t., men bare nysgjerrig.

Jeg vet ikke hva leveringstiden på EV6 var vist jeg skulle spece opp bilen selv, de hadde noen modeller tilgjengelig i bestilling eller på lager jeg kunne få innen relativt kort tid. Det samme hadde de  for IONIQ 5 men ikke i den fargen og utstyrspakkene jeg ønskte, det var og forskjell på leveringstid på forskjellige utstyrspakker, for IONIQ 5 med Vision Pack med glasstak, LED interiør lys og elektriske håndtak var det noen måneder lenger leveringstid enn de uten den pakken, enda kortere leveringstid på bakhjulstrekk utgaven osv. Mange faktorer som påvirket leveringstiden. Jeg hadde for første gang lyst å specce opp en bil akkurat slik jeg ville, så bet kula og tok ventetiden istedenfor å ta en av de som allerede var i bestilling eller på lager.

Vedrørende prisendring så er jo prisene både for bilen jeg kjøper og bilen de kjøper av meg penn på papir så om det skulle bli en prisreduksjon før jeg tar over bilen så er det helt og holdent opp til goodwill fra forhandleren om de ønkser å tilby meg lavere pris, samme for innebytte bilen min om de plutselig skulle falle i pris før overtagelsesdato.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

@Evil-Duck; gratulerer med ny-bilen!

En av de aller beste bilene i familieklassen nå, i min ringe oppfatning. Dere blir helt klart godt fornøyde med den.  👍

Digger utseendet både utvendig og innvendig på den. Konsernet Hyundai/KIA har de mest futuristiske og flotteste bildesignene for tiden. Personlig digger jeg Ioniq 5 framfor EV6. Syns frontlysene på EV6 ødelegger for resten av det kule designet på den.

Lenke til kommentar

Litt av nysgjerrighet. Det virker som mange av dere tenker mye på design av bilen når dere kjøper. Hvor viktig er det? No offense til noen - men jeg stusser litt på at "frontlys ødelegger" for en god og praktisk bil. Selv legger jeg mye mer vekt på komfort, hvor praktisk en bil er, volum osv. Det er en fordel at det ser bra ut, men jeg er ganske langt fra "frontlysene ødelegger"-tankegang. Er vel derfor jeg til slutt endte opp med Tesla på tross av enorm skepsis 😛

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (8 minutter siden):

Litt av nysgjerrighet. Det virker som mange av dere tenker mye på design av bilen når dere kjøper. Hvor viktig er det? No offense til noen - men jeg stusser litt på at "frontlys ødelegger" for en god og praktisk bil. Selv legger jeg mye mer vekt på komfort, hvor praktisk en bil er, volum osv. Det er en fordel at det ser bra ut, men jeg er ganske langt fra "frontlysene ødelegger"-tankegang. Er vel derfor jeg til slutt endte opp med Tesla på tross av enorm skepsis 😛

 

Det kan kanskje være det som tipper vektskålen i den ene eller andre retningen. Ikke nødvendigvis at det er det eneste kriteriet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
koots skrev (3 minutter siden):

Det kan kanskje være det som tipper vektskålen i den ene eller andre retningen. Ikke nødvendigvis at det er det eneste kriteriet

Ja. sant. Jeg har også noen sånne kritiske smågreier som egentlig ikke betyr noe. CarPlay-støtte, rask UI, at bagasjeromslokket bygger minst mulig bakover osv. Spesielt sistnevnte er et go eller no go kriterie pga garasjen min. Hvis jeg må åpne garasjen og kjøre litt ut hver gang jeg skal ha inn hunden bak er det et stort problem.

Lenke til kommentar

At man synes bilen er fin å se på er jo med å gi større eierglede, og det er jo veldig positivt. Men det kommer langt ned på lista over hva som er viktig.

Men hva man syns er fint å se på er jo helt ekstremt individuelt. Selv er jeg ikke spesielt kresen, men har noen rare hangups på ting jeg ikke liker. Generelt sett syns jeg Japansk design på sitt beste er helt konge, men derfra kommer også en del av de styggeste. Så veldig enten eller 😅 

Men selv om jeg feks har veldig lite til overs for Tesla sitt design, så ville ikke det hindret meg i å kjøpe en Tesla om jeg syns alt annet var veldig bra!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Litt av nysgjerrighet. Det virker som mange av dere tenker mye på design av bilen når dere kjøper. Hvor viktig er det? 

 

Jeg kunne ikke tenkt meg en bil med tversover lysstriper. Lurer på om de kan kobles ut lovlig. Eller om de egenlig er lovlige.(kun to parkeringslys tillatt)  https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/bilens-lys/

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Litt av nysgjerrighet. Det virker som mange av dere tenker mye på design av bilen når dere kjøper. Hvor viktig er det? No offense til noen - men jeg stusser litt på at "frontlys ødelegger" for en god og praktisk bil. Selv legger jeg mye mer vekt på komfort, hvor praktisk en bil er, volum osv. Det er en fordel at det ser bra ut, men jeg er ganske langt fra "frontlysene ødelegger"-tankegang. Er vel derfor jeg til slutt endte opp med Tesla på tross av enorm skepsis 😛

 

Bil er egentlig ikke helt rasjonelt. Ofte ender man opp med å forsøke være rasjonelle, identifisere det mest praktiske/økonomisk fornuftige for seg i sin situasjon... Og så oppgraderer man til noe litt nyere, litt finere derfra. Selgerne selger ikke bare bil, de selger også den gode følelsen.

Det er litt vanskeligere å få den gode følelsen dersom den mest praktiske/økonomiske fornuftige er, subjektivt sett, noe av det styggeste man har sett. Å bruke 280.000 av ens penger og forplikte seg til å bruke månedlige inntekter på å betale den ned i 3, 5 eller 11 år framover - på en bil man egentlig ikke liker... Er litt vanskeligere. Det blir litt lettere å legge på noen lapper og få noe man kan ha varme følelser for. 

Naturligvis er det kun bagasjeromsmålene man burde se på. .___o

Endret av tommyb
Tradisjonell man/deg-inkonsistens
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

@Evil-Duck; gratulerer med ny-bilen!

En av de aller beste bilene i familieklassen nå, i min ringe oppfatning. Dere blir helt klart godt fornøyde med den.  👍

Digger utseendet både utvendig og innvendig på den. Konsernet Hyundai/KIA har de mest futuristiske og flotteste bildesignene for tiden. Personlig digger jeg Ioniq 5 framfor EV6. Syns frontlysene på EV6 ødelegger for resten av det kule designet på den.

Takker! :D Jeg var egentlig ganske bestemt på EV6en som jeg egentlig syns ser litt bedre ut med tanke på eksteriøret, men interiøret gjorde at jeg falt for IONIQ 5, EV6 føltes som en bil som alle andre biler, omringet av konsoller og knapper mens i IONIQ 5 var alt luftig og åpent og gir en følelse av å sitte i noe litt annerledes og nytt. At jeg fikk teste Hyundaien på snøfylte veier slik jeg fikk leke meg litt med AWD systemet kunne nok og veie litt inn i avgjørelsen 😅

Nimrad skrev (2 timer siden):

Litt av nysgjerrighet. Det virker som mange av dere tenker mye på design av bilen når dere kjøper. Hvor viktig er det? No offense til noen - men jeg stusser litt på at "frontlys ødelegger" for en god og praktisk bil. Selv legger jeg mye mer vekt på komfort, hvor praktisk en bil er, volum osv. Det er en fordel at det ser bra ut, men jeg er ganske langt fra "frontlysene ødelegger"-tankegang. Er vel derfor jeg til slutt endte opp med Tesla på tross av enorm skepsis 😛

 

For meg når jeg er i den situasjonen at budsjettet tillater meg det så er jo design en stor faktor for valg av bil hos meg. Når budsjettet er trangere så veier kanskje praktiske løsninger tyngre, da det er vanskelig å få begge deler innenfor budsjettsrammene, når jeg kjøpte bil denne gangen veide det estetiske veldig tungt, men og selvfølgelig praktiske hensyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Litt av nysgjerrighet. Det virker som mange av dere tenker mye på design av bilen når dere kjøper. Hvor viktig er det? No offense til noen - men jeg stusser litt på at "frontlys ødelegger" for en god og praktisk bil. Selv legger jeg mye mer vekt på komfort, hvor praktisk en bil er, volum osv. Det er en fordel at det ser bra ut, men jeg er ganske langt fra "frontlysene ødelegger"-tankegang. Er vel derfor jeg til slutt endte opp med Tesla på tross av enorm skepsis 😛

Jeg tenker også at jeg skal velge mest mulig rasjonelt og praktisk, men likevel er det noe ubevisst som får meg til å kvie meg mot å kjøpe en "stygg" bil.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 timer siden):

Litt av nysgjerrighet. Det virker som mange av dere tenker mye på design av bilen når dere kjøper. Hvor viktig er det? No offense til noen - men jeg stusser litt på at "frontlys ødelegger" for en god og praktisk bil. Selv legger jeg mye mer vekt på komfort, hvor praktisk en bil er, volum osv. Det er en fordel at det ser bra ut, men jeg er ganske langt fra "frontlysene ødelegger"-tankegang. Er vel derfor jeg til slutt endte opp med Tesla på tross av enorm skepsis 😛

 

For meg er design viktig etter at bilen har krysset av på lista over ting jeg MÅ ha. Og så er det noen funksjoner jeg kan avse dersom designet er bra. Men jeg må som sagt ha en del ting ettersom jeg har blitt vant til det. Lårstøtte, matrixlys, rattvarme og adaptiv cruise er tre ting jeg nok aldri vil kunne velge vekk igjen uansett hvor bra design vi snakker om. Jo; og så ma Laneassist være mulig å deaktivere for jeg er ikke alltid enig med bilen på optimal kjøremønster og noen produsenter er hissige på å holde bilen innenfor sine rammer..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 timer siden):

Litt av nysgjerrighet. Det virker som mange av dere tenker mye på design av bilen når dere kjøper. Hvor viktig er det? No offense til noen - men jeg stusser litt på at "frontlys ødelegger" for en god og praktisk bil. Selv legger jeg mye mer vekt på komfort, hvor praktisk en bil er, volum osv. Det er en fordel at det ser bra ut, men jeg er ganske langt fra "frontlysene ødelegger"-tankegang. Er vel derfor jeg til slutt endte opp med Tesla på tross av enorm skepsis 😛

 

Når man har flere valg innenfor samme prisområde og kategori, og det praktiske og komfortmessige er sånn ca innafor, så blir det til at man ser etter andre kriterier også, og da er designet (som du skal leve med) et naturlig element å vurdere. Og noen design er mye mer tiltalende enn andre. Det er naturligvis veldig individuelt hva man liker og ikke liker. Personlig så liker jeg ikke frontlyktene på EV6, men digger resten av utseendet på den. Ioniq5 var bare helt sånn *WOW* første gang jeg så den. Nå er man blitt så vant til å se den, så nå tenker jeg at det designet er så markant at det kommer til å "datere" den bilen veldig tydelig i ettertiden. Men digger det fortsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere som velger noe annet enn Tesla som familiebil. 

Har dere hatt elbil som familiebil før?

Og kjører dere på bilferie, langturer med familien?

Hvordan er ladeopplevelsen nå, I Norge og resten av Skandinavia, fungerer det greit?

Jeg liker E-tron godt og kunne tenke meg å bytte til det, men klarer ikke helt å overse ladekøene jeg har sett de siste årene. Men det kan jo være en kø av folk som ikke er flinke til å velge riktig ladere

Lenke til kommentar
7 minutes ago, bzzlink said:

Dere som velger noe annet enn Tesla som familiebil. 

Har dere hatt elbil som familiebil før?

Og kjører dere på bilferie, langturer med familien?

Hvordan er ladeopplevelsen nå, I Norge og resten av Skandinavia, fungerer det greit?

Jeg liker E-tron godt og kunne tenke meg å bytte til det, men klarer ikke helt å overse ladekøene jeg har sett de siste årene. Men det kan jo være en kø av folk som ikke er flinke til å velge riktig ladere

E-Tron Q4 (VW id.4 med Audi logo) eller "ekte" e-tron du tenker på da?

Om det er sistnevnte så vil du bli plaget med lading da de har ladeporten plassert veldig dumt for ladestasjonenes korte kabler. Spesielt på Tesla sine ladere vil du slite.

Ellers er jo e-tron (den orginale) vistnok en helt fantastisk komfortabel bil som du sikkert blir frelst av å prøvekjøre. Skal du ha en ny så får den vel kurrant rekkevidde også, men går du for en eldre vil du måtte lade en del oftere siden den er meget så tørst med sine induksjonsmotorer. De lader raskt da - dog mye diskusjon over hvor godt batteriet takler det over tid da folk har opplevdt en del degradering.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jo færre sjekkpunkter, desto mer interresante biler. Det er klart at en mann med tre unger og hund som skal ha elbil ikke egentlig har noe reeelt valg.

En person med 1 barn eller 0 barn kan velge i et flust av biler. Jeg hadde garantert valgt annerledes om jeg hadde en unge til, eller hund. 
 

@bzzlink
Har dere hatt elbil som familiebil før?

Ja.

Og kjører dere på bilferie, langturer med familien?

Nei. Kun om det er lader på stedet jeg overnatter, der kjører jeg hybrid slik man skal.

Hvordan er ladeopplevelsen nå, I Norge og resten av Skandinavia, fungerer det greit?

I osloområdet er det bra, skandinavia not so much. Ikke dra på elbilferie er mitt tips.

Jeg liker E-tron godt og kunne tenke meg å bytte til det, men klarer ikke helt å overse ladekøene jeg har sett de siste årene. Men det kan jo være en kø av folk som ikke er flinke til å velge riktig ladere

E-Tron er deilig, kjører en 55 om dagen. Jeg hurtiglader ikke ofte (sist i november) Om det er ladekøen som er forskrekkende så hadde jeg droppa E-Tron, da er ikke det bilen for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...