Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (59 minutter siden):

Oh my god! Er det mulig? Man kan si mye om Tesla, men dette hadde jeg ikke trodd. Og dette må da koste mye mer i negativ PR enn å bare heve kjøpet.

Jeg hadde vært en nervøs Tesla-eier ihvertfall, det er sikkert. Får kose meg med hatten, kamferdropsene og en vanlig serviceavtale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette blir rett og slett for dumt. Vurderte tesla men nå blir det ikke det. Problemet med tesla er at de tror de er Apple og folk kjøper produktene deres uansett og etterspørselen er uansett så høy at de ikke har noe å tape på å behandle kunder som dritt. Men Apple og tesla selger to veldig forskjellige ting i veldig forskjellig prisklasse. 

At batteriet blir dårlig etter 2 år og det er dyrt å bytte er greit nok på en mobil, men på en bil til 800k er det krise når ting ikke fungerer som lovet og de ikke vil fikse det. 

Tesla er et tech selskap som elsker å gjøre det umulige i form av ingeniørkunst. Dessverre blir det til unødvendige fancy løsninger som skaper mange feilkilder. 

Nei, blir nok ikke tesla på meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 timer siden):

På elbiler er det årlig bytte av bremseskiver 😛

Min S har alt originalt på bremsefronten. Straks 80k km og over 4 år gammel. Men passer på å ta kraftige nedbremsinger 1-2 ganger i uka for å passe på at de holder seg bra også. 

Endret av MrMarbles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (25 minutter siden):

Min S har alt originalt på bremsefronten. Straks 80k km og over 4 år gammel. Men passer på å ta kraftige nedbremsinger 1-2 ganger i uka for å passe på at de holder seg bra også. 

Kjørestil har mykje å seie. Med elbil og forsiktig kjøring kan bremsar måtte skiftast pga. rust som kunne vore unngått ved meir bruk av bremsen. Å bremse hardt innimellom er bra for å få brukt og smørt bremsesystemet og slipt ned rust etterkvart som det dukkar opp. På min bensinbil må eg òg gjere det. Spesielt skivene bak som får minst bruk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 timer siden):

Jeg er overhodet ikke overrasket. Det føyer seg bare inn i rekken av erfaringer med service-avdelinge deres. Vil bare repetere at "service"nivået faller ytterligere etter garantien løper ut.

Visdomsord: Ikke ei en Tesla uten garanti.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

USA-taktikken. Klag på oss så blir du saksøkt.

Tesla har eit stykke å gå på det området. Når du kjøper bil til 0.5-1m så er det eit viktig punkt for min del.

No har dei vore på marknaden ei stund, så det spørs om det vil endre seg eller om det er sånn dei opererer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Jeg er overhodet ikke overrasket. Det føyer seg bare inn i rekken av erfaringer med service-avdelinge deres. Vil bare repetere at "service"nivået faller ytterligere etter garantien løper ut.

Visdomsord: Ikke ei en Tesla uten garanti.

Vi skal prøvekjøre Y i morgen (S'en blir 5 år på tampen av november). Det er nok ikke uten grunn 😅

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Jeg er overhodet ikke overrasket. Det føyer seg bare inn i rekken av erfaringer med service-avdelinge deres. Vil bare repetere at "service"nivået faller ytterligere etter garantien løper ut.

Visdomsord: Ikke ei en Tesla uten garanti.

Bilen hadde garanti, hadde den ikke? De har opplevd feilen siden de kjøpte bilen. Tesla ville ikke betale da den generelle funksjonen til bilen er god. En luksusbil sier de.

Det måtte de, men de vil ikke betale for skjev slitte dekk (som ikke et et problem ifølge noen her inne) og heller ikke lakken som var dårlig.

Ender med at Tesla betaler tilbake smuler av summen, for hvem vil ha denne bilen - ikke Tesla ihvertfall.

Nå har Tesla saksøkt kunden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (15 minutter siden):

Vi skal prøvekjøre Y i morgen (S'en blir 5 år på tampen av november). Det er nok ikke uten grunn 😅

Husk at Y-en i beste fall har 5 års generell nybilgaranti. Eventuelt kortere dersom du runder 100 000 km tidligere. Siden det er høyrisiko å eie en Tesla utenfor garantitida så burde folk verdsette de deretter. Men det er jo lov å håpe at noen kjøper den tror den blir et billig bilhold og dermed betaler mye. Må jo bare synes synd på de som går i fella..

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Husk at Y-en i beste fall har 5 års generell nybilgaranti. Eventuelt kortere dersom du runder 100 000 km tidligere. Siden det er høyrisiko å eie en Tesla utenfor garantitida så burde folk verdsette de deretter. Men det er jo lov å håpe at noen kjøper den tror den blir et billig bilhold og dermed betaler mye. Må jo bare synes synd på de som går i fella..

Vil jo tro at både 3 og Y har mye bedre byggkvalitet enn gamle S/X fra Fremont (altså at de har lært underveis og bygger bilene for å slippe mest mulig turer til service). Men hei, tipper vi godt muligens bytter bil igjen om 4 år for å slippe å komme utenfor garantitiden. Vi kjører ikke mer enn 20k i året, så 100k garanti er helt OK. Man har reklamasjon (reklamerte masse på første Sen vi hadde som passerte 100k, men var under 5 år gammel).

Uansett, både jeg og kona må godta Yen først og fremst. Likte aldri X (føltes ut som båt), så er skeptisk på Yen. Ser også på EV6, men den virker en del mindre plassmessig. Hadde Norgesferie i bilen med telt i sommer, og vi brukte absolutt all plass i bilen på turen. Vil gjerne gjenta dette (teltet fikk akkurat plass i frunken på Sen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Husk at Y-en i beste fall har 5 års generell nybilgaranti. Eventuelt kortere dersom du runder 100 000 km tidligere. Siden det er høyrisiko å eie en Tesla utenfor garantitida så burde folk verdsette de deretter. Men det er jo lov å håpe at noen kjøper den tror den blir et billig bilhold og dermed betaler mye. Må jo bare synes synd på de som går i fella..

Først; dette er helt krise kundebehandling av Tesla. 

Saksøke kundene sine er ikke akkurat en bra strategi, og registrerer at de ligger på klagetoppen hos forbrukerombudet. (De har vel også den yngste bilparken, men allikevel)

Når det gjelder de 100k km så påvirker ikke det reklamasjonsretten på 5år som vi er så heldige å ha her i Norge. 
 

Så om tingen på bilen burde vare i 5år så kan man reklamere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (10 minutter siden):

Da var det omsider vår tur til å ha ordentlig bil! På tirsdag kom vår Mach E Long Range RWD (vi prioriterte rekkevidde og pris fremfor AWD, bestilt i desember) :) Erstatter vår slitne første gen Leaf. Har bare gode ord å si om den (utenom FordPass appen som er et makkverk). Tok bilen ut på 4 timers tur i dag, noe som knapt brukte 45% av batteriet (rundt 230 km), noe som er en annen verden enn de +- 90km Leafen ville gått i denne temperaturen.

542F8C38-4B7A-4ABC-8451-84A8065A1BBD.jpeg

Ny bil er så gøy! Gratulerer! 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...