Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 8/15/2021 at 9:39 AM, Complexity said:

De har selvfølgelig gjort en tech løsning på dette problemet 😅

Nye S og X som leveres senere i år har aktiv støydemping i form av mikrofoner og høytalere. 

Aktiv støydemping er ingen erstatning for passiv demping. Aktiv støydemping i biler er ikke noe nytt men det egner seg best til å dempe de aller laveste frekvensene som passiv demping ofte er mindre egnet til å dempe.

Aktiv demping består i å sette opp ett akustisk felt som er i motfase med den aktuelle støyen. I sin natur vil dette være begrenset til å ha effekt innenfor områder som er i størrelsesorden den samme som bølgelengden. M.a.o. hvis man tuner et slikt system for å dempe lyden omkring der førerens hode er, ca innenfor en sfære på 30cm radius anslagsvis, så kan du maksimalt ha effekt opp til ca 1000Hz.

Utenfor dette virkeområdet vil systemet kunne forverre støyen, så skal man støydempe for alle passasjerer snakker vi om opp til ca maks 200Hz.

Utover det må man også ha mikrofoner alle steder der støy kan komme inn i kupeen, ellerhelt omsluttende med en avstand på mindre enn korteste bølgelengde systemet skal virke på.

Passiv demping blir motsatt, det øker i omfang jo lavere frekvens man skal dempe, derfor er dette komplementære støydempingsstrategier, og den ene kan ikke erstatte den andre.

M.a.o. beste praksis er å dempe passivt til en så lav frekvens man kan, så kan man ha aktiv støydemping av de laveste frekvensene i tilegg.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
42 minutes ago, sverreb said:

Aktiv støydemping er ingen erstatning for passiv demping. Aktiv støydemping i biler er ikke noe nytt men det egner seg best til å dempe de aller laveste frekvensene som passiv demping ofte er mindre egnet til å dempe.

Aktiv demping består i å sette opp ett akustisk felt som er i motfase med den aktuelle støyen. I sin natur vil dette være begrenset til å ha effekt innenfor områder som er i størrelsesorden den samme som bølgelengden. M.a.o. hvis man tuner et slikt system for å dempe lyden omkring der førerens hode er, ca innenfor en sfære på 30cm radius anslagsvis, så kan du maksimalt ha effekt opp til ca 1000Hz.

Utenfor dette virkeområdet vil systemet kunne forverre støyen, så skal man støydempe for alle passasjerer snakker vi om opp til ca maks 200Hz.

Utover det må man også ha mikrofoner alle steder der støy kan komme inn i kupeen, ellerhelt omsluttende med en avstand på mindre enn korteste bølgelengde systemet skal virke på.

Passiv demping blir motsatt, det øker i omfang jo lavere frekvens man skal dempe, derfor er dette komplementære støydempingsstrategier, og den ene kan ikke erstatte den andre.

M.a.o. beste praksis er å dempe passivt til en så lav frekvens man kan, så kan man ha aktiv støydemping av de laveste frekvensene i tilegg.

 

Virker som Tesla i hovedsak bruker mikrofoner i nakkestøttene.

Desverre lite informasjon på nettet om hvor bra det funker enda, men det kommer vel. Det skal vist også bli bedre etter noen updates skal man tro Musken.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Virker som Tesla i hovedsak bruker mikrofoner i nakkestøttene.

Det vil bare kunne dempe ikke-transient støy. I.e. kontinuerlige toner, eller transienter som kun kommer bakfra, du kan heller ikke kansellere noe over ca 1000Hz på den måten siden du i kke vet hvor støyen kommer fra, så det eneste du kan gjøre med kun en slik mikrofon er å gjøre lokal utligning av det akustiske trykket, og det vil ha et virkeområde ekvivalent til den undertrykte bølgelengden. Dette vil også øke støyen andre steder i kabinen, men kan avhjelpes ved å ha transducere også i hodestøtten.

Hvis man vet hvor støyen kommer fra kan man velge å bare sette mikrofoner der, alternativt kan man plassere mikrofoner ett sted som gir et presist bilde av det akustiske feltet ved øret, maen da må man komme svært nær. Dette er det hodetelefoner gjør. Nakkestøtten blir en ganske dårlig erstatning for å ha en mikrofon rett utenfor øremuslingen, så dette vil nødvendigvis ikke kunne gi i nærheten den støydempingen en hodetelefon kan. Ikke bare er mikrofonen mange ganger så langt unna, men øret flytter seg ofte i relasjon til nakkestøtten. 

Mikrofoner i nakkestøtten er helt greit, men det endrer ikke på fysikken, at å støykansellere kabinen på en bil nødvendigvis bare vil virke på lave frekvenser.

Meg bekjent er det vanlige i biler med aktiv støydemping å ha mikrofoner ved støykildene først og fremst. Man vil jo heller ikke ødelegge tale fra fører/passasjerene, noe som vil skje om man plukker opp for mye over ca 300Hz nær hodet.

Diverse aktiv støy/antistøyløsninger har eksister i biler siden 90 tallet så det er rikelig erfaring å trekke av her.

Lenke til kommentar

 

Complexity skrev (36 minutter siden):

Skulle tro det, men virker ikke slik. Som sakt var det skremmende dårlig plass i ioniq 5'en jeg testet iallefall. Skal sies at den hadde Bose anlegg og det var en subwoofer under bagasjegulvet. Kansje det er litt lavere på utgaver uten bose anlegg.

Og fyren gikk jo fra en Model 3 (hvor det gikk 2 store og 4 små kofferter uten problem) til Ioniq 5 hvor han slet med å få plass til mer enn 2 store og 2 små. 

Virker som mange er missfornøyde med Ioniq 5 sitt bagasjerom;

https://elbilforum.no/index.php?topic=56507.0

ExempelQuote: 

Men bagasjerommet er en liten vits i mine øyne, som fremdeles har med barnevogn... Veldig høyt gulv som ikke kan senkes, lav takhøyde og svært skrå bakluke ga akkurat plass til litt stor 'klassisk" barnevogn, og fruen kunne bekrefte at dette er alt for snaut om familien på 3 blir 4.

Ioniq 5 verkar ikkje heilt optimal for vår del pga. veldig skrå bakluke. Skal ikkje slakte den før eg har sett sjølv, men eg er skeptisk til bagasjerommet for familie på fire.

Tesla oppgjev ikkje liter for sine bilar, men det finnes nokre estimat ein kan bruke. Eg forstår ikkje heilt kvifor, sidan Tesla har ganske god plass og det ville sett bra ut samanlikna med konkurrentane. Ut frå mål eg har sett på nett så ser det ganske likt ut som Enyaq opp til baksetehøgde (ca. 100x100 cm areal).

Det fortel ein del av plassen. Volumet som blir oppgitt fortel ingenting om volumet over baksetehøgde, der dimensjonane på bilen og spesielt bakparten og korleis den er designet betyr mykje.

Har bilen eit greit målbart volum så er det praktisk bruk og volumet over det målbare området som avgjer korleis det er i bruk.

Det er i alle fall ein god del å velje mellom i ein klasse som er veldig populært her til lands, så det blir nok mange av desse på veiane. E-tron var den mest solgte bilen i 2020.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

 

Ioniq 5 verkar ikkje heilt optimal for vår del pga. veldig skrå bakluke. Skal ikkje slakte den før eg har sett sjølv, men eg er skeptisk til bagasjerommet for familie på fire.

Tesla oppgjev ikkje liter for sine bilar, men det finnes nokre estimat ein kan bruke. Eg forstår ikkje heilt kvifor, sidan Tesla har ganske god plass og det ville sett bra ut samanlikna med konkurrentane. Ut frå mål eg har sett på nett så ser det ganske likt ut som Enyaq opp til baksetehøgde (ca. 100x100 cm areal).

Det fortel ein del av plassen. Volumet som blir oppgitt fortel ingenting om volumet over baksetehøgde, der dimensjonane på bilen og spesielt bakparten og korleis den er designet betyr mykje.

Har bilen eit greit målbart volum så er det praktisk bruk og volumet over det målbare området som avgjer korleis det er i bruk.

Det er i alle fall ein god del å velje mellom i ein klasse som er veldig populært her til lands, så det blir nok mange av desse på veiane. E-tron var den mest solgte bilen i 2020.

Ser ut som de oppgir bagasjeromsvolum om du blar litt ned på siden:

image.png.72ac6347999d476bc4c4c841f478a12f.png

Lenke til kommentar

Ein Q4 45 har ikkje så dum pris om ein legg på Vinterpakke og Business eller Pluss, men droppar for mykje styling. Kortare leveringstid enn Enyaq òg. Eg bestilte ein prøvetur i morgon.

Thomas_H skrev (9 minutter siden):

Ser ut som de oppgir bagasjeromsvolum om du blar litt ned på siden:

Model 3 ja, men så spørs det korleis volumet er målt. Om det er fylt til randen og om det er med frunk eller ei. Einaste som står for Model Y er med nedslåtte bakseter, og det fortel ikkje stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Randeboy said:

Jo, den skrår mye. Akkurat som BMW X4, X6 og de der. Form over funksjon. 

Joda du har forøvrig rett i at den skrår en del, men man får iallefall en koffert helt i ytterkanten.

Det går litt opp før det begynner å skrå, mens hos Ioniq 5 skrår det med en gang, så de første 20cm innover er veldig vanskelig å utnytte.

 

tesla-model-y-trunk-liftgate.jpg

60e411e8-f99e-4652-96b3-e9357bc4e68b.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 14.8.2021 den 20.14):

Bilene lades med 400 til 800V likespenning, og laderne mates med 230 til 400V Vekselspenning. Krever heftig elektronikk for å omgjøre dette.

Bilen har en liten innebygd omformer i seg som brukes når du plugger deg til Vekselspenning direkte.

Her er skapene med elektronikk til en av Tesla sine ladepunkter:

1531326073_android.png.59743057365d9d074e32eca499cbeea8.png

Kablene er og vannkjølte, og det skjer vel at det er lite kjølevann eller feil med pumpen og.

Jeg vet ikke om du fikk svar på denne, men kjenner ikke helt igjen spesifikasjonene. Teslas stasjoner mates i all hovedsak av 480V AC, mens noen går på 400V AC. Andre stasjoner går stort sett på 400V AC, inkludert Ionity.

Ladeskapene til Tesla leverer opp mot rundt 450V DC om jeg husker rett og de har så vidt jeg vet ikke væskekjølte kabler.

Av andre leverandører er det vel bare Ionity som har 800V hittil. Det har vært en del snakk om væskekjølte kabler, men jeg vet ikke hvem som har det. Når det gjelder driftssikkerhet som du svarte på så er det merkelig at det er så stor forskjell mellom Tesla og andre ladeoperatører.

Funfact: Den eneste Tesla SC stasjonen jeg vet har vært ute av drift er den på bildet. Den var ute av drift i ca 2 timer i 2018 da den finske Teslaklubben hadde utflukt til Nordkapp og var på vei hjem i samlet flokk. De koblet til alle sine nokså utladede model S/X 100D-er samtidig og da gikk det en sikring i trafoen. Nettselskapet måtte rykke ut for å få fysisk tilgang inne i trafoens sikringspanel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Jeg vet ikke om du fikk svar på denne, men kjenner ikke helt igjen spesifikasjonene. Teslas stasjoner mates i all hovedsak av 480V AC, mens noen går på 400V AC. Andre stasjoner går stort sett på 400V AC, inkludert Ionity.

Ladeskapene til Tesla leverer opp mot rundt 450V DC om jeg husker rett og de har så vidt jeg vet ikke væskekjølte kabler.

Av andre leverandører er det vel bare Ionity som har 800V hittil. Det har vært en del snakk om væskekjølte kabler, men jeg vet ikke hvem som har det. Når det gjelder driftssikkerhet som du svarte på så er det merkelig at det er så stor forskjell mellom Tesla og andre ladeoperatører.

Funfact: Den eneste Tesla SC stasjonen jeg vet har vært ute av drift er den på bildet. Den var ute av drift i ca 2 timer i 2018 da den finske Teslaklubben hadde utflukt til Nordkapp og var på vei hjem i samlet flokk. De koblet til alle sine nokså utladede model S/X 100D-er samtidig og da gikk det en sikring i trafoen. Nettselskapet måtte rykke ut for å få fysisk tilgang inne i trafoens sikringspanel.

Ja jeg mente ladestasjoner generelt, men valgte bilde fra Skibotn Supercharger da jeg viste at skapene står nært laderene der og sansynligvis var med på ett bilde, noe de var.

Tror de fleste bruker vannkjølte kabler? Teslabjørn har jo irritert seg over at kabelen han må strekke over panseret på e-Tron for å lade vibrerer så mye at han har vært bekymret for om det skader lakken.

Her er forøvrig grunnen til at jeg tror\trodde Tesla brukte vannkjølte kabler (hentet fra en Facebook Tesla gruppe)

 

tesla lader.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Jeg spotter ennå en feil antagelse. Tesla service i Tromsø har ingenting med superladerne å gjøre. Norske superladere driftes kun fra Oslo.

Om det bare er snakk om å fylle på litt kjølevann så er det kansje lettere å sende noen fra Tromsø enn fra Oslo?
Men jeg aner ikke. Er somsakt bare derfor jeg anntok at Tesla også brukte vannkjølte kabler. 

Edit: https://www.tocn.no/2021/02/ccs-lading/

"Alle ledningene på en V3 Supercharger er vannkjølte"

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Uflaks altså. Og så lik som den er.

For dei som er interessert så har visst ikkje Tesla solgt alle Model Y som er på vei, så på nettsidene står det levering i september.

Er det levert Kina-Model Y i USA som er produsert i Kina?

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 timer siden):

Not Model Y er kommet til Norge nå

Tar levering om halvannen uke-ish, går fra Fiat Bravo Diesel, skal bli deilig å bli kvitt den (og fossilt drivstoff), og få noe moderne, sikrere og ikke minst, større. Nåværende bil er ikke akkurat en familiebil 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Zeph said:

Uflaks altså. Og så lik som den er.

For dei som er interessert så har visst ikkje Tesla solgt alle Model Y som er på vei, så på nettsidene står det levering i september.

Er det levert Kina-Model Y i USA som er produsert i Kina?

Nei da må man betale import skatt og div annet pluss at det gir ikke mening å levere biler fra kina når de har fabrikk i USA. I tillegg vil det trolig iløpet av året ha åpnet fabrikken i texas for å dekke etterspørselen. 

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykt at de etter 9 år fortsatt ikke klarer å lakkere bilene sine. Det har vært kjent siden første bil rullet ut men det ser ikke ut til å bry Tesla noe videre. Dører som ikke virker og fitment issues er jo en ting, der mener Tesla at det skal være sånn (at de opererer med større toleranser) Kjedelig å bli kjent som et bilmerke med laber kvalitet.

Lakk burde ikke være så veldig vanskelig?

 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...