Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enda en dødsulykke med en elbil som nekter å bremse. Skremmende og tragisk.

Men det er vel bare å glede seg til "forståsegpåerne" skal idiotforklare sjåføren i dette tilfellet også.

Sitat

Opptak fra overvåkings­kameraer tyder på at denne ulykkesbilen kan ha kjørt flere kilometer med bremselysene tent. Samtidig viser kjøretøy­data at gassen ikke var aktivert de siste fem sekundene før ulykken. Likevel stoppet ikke bilen før to liv gikk tapt.

Sitat

Bilder fra den tekniske undersøkelsen viser at bremseklossene på BMW-en var fullstendig oppbrente. Mye kan altså tyde på at bremsene har vært aktivert over lengre tid, uten at bilen har stoppet. 

Sitat

En foreløpig analyse av EDR-data fra ulykkesbilen tyder på at gasspedalen ikke var inntrykket de siste fem sekundene før ulykken. Likevel fortsatte bilen og skal ha hatt meget høy fart rett før smellen. 

https://www.motor.no/aktuelt/dodsulykken-i-byfjordtunnelen-kan-ha-kjort-flere-kilometer-med-bremsene-pa/345622

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Enda en dødsulykke med en elbil som nekter å bremse. Skremmende og tragisk.

Men det er vel bare å glede seg til "forståsegpåerne" skal idiotforklare sjåføren i dette tilfellet også.

https://www.motor.no/aktuelt/dodsulykken-i-byfjordtunnelen-kan-ha-kjort-flere-kilometer-med-bremsene-pa/345622

Huff..

"Bilder fra den tekniske undersøkelsen viser at bremseklossene på BMW-en var fullstendig oppbrente. Mye kan altså tyde på at bremsene har vært aktivert over lengre tid, uten at bilen har stoppet. "

Tyde på...snakk om understatement..her er det åpenbart at bilen levde sitt eget liv.

Slikt skal ikke skje..bremsene skal stoppe bilen uansett gasspådrag..Kanskje flere biler burde ha en kill switch som koblet bort motorkraft?

• Hjerte 1
Skrevet
45 minutes ago, obygda said:

Huff..

"Bilder fra den tekniske undersøkelsen viser at bremseklossene på BMW-en var fullstendig oppbrente. Mye kan altså tyde på at bremsene har vært aktivert over lengre tid, uten at bilen har stoppet. "

Tyde på...snakk om understatement..her er det åpenbart at bilen levde sitt eget liv.

Slikt skal ikke skje..bremsene skal stoppe bilen uansett gasspådrag..Kanskje flere biler burde ha en kill switch som koblet bort motorkraft?

Er ikke dette veldig pinglete bremser på en bil med 313hk og tillatt totalvekt 2,6 tonn? Jeg mener: 1 stemplede kalipere foran....

• Liker 1
Skrevet

Anmeldere og en del brukere maser fælt om at av/på knapp på bilene er "gammeldags". Man skal bare hoppe inn å sette i drive, så skal bilen kjøre avgårde. Dette er i min mening et av flere eksempel på moderne tankegang rundt elbiler som går ut over sikkerheten. Handlinger må inneholde tydelig intensjon, og blir ting FOR lettvint oppstår brukerfeil mye lettere. Det skaper farlige situasjoner.

Ikke at det var brukerfeil i denne ulykken da, er jo helt klart at bilen løp løpsk. Bare kom til å tenke på det siden enkelte merker har "emergency stop" ved å trykke og holde inne eller tappe flere ganger på start knappen.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
27 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Anmeldere og en del brukere maser fælt om at av/på knapp på bilene er "gammeldags". Man skal bare hoppe inn å sette i drive, så skal bilen kjøre avgårde. Dette er i min mening et av flere eksempel på moderne tankegang rundt elbiler som går ut over sikkerheten. Handlinger må inneholde tydelig intensjon, og blir ting FOR lettvint oppstår brukerfeil mye lettere. Det skaper farlige situasjoner.

Ikke at det var brukerfeil i denne ulykken da, er jo helt klart at bilen løp løpsk. Bare kom til å tenke på det siden enkelte merker har "emergency stop" ved å trykke og holde inne eller tappe flere ganger på start knappen.

Trodde man måtte ha en eller annen nødbrems også jeg? Typ holde inne "håndbrekket" så foretar bilen kontrollert nødbrems. Husker godt første bil jeg kjørte med elektronisk håndbrekk (Audi A6 C6 (2005), kompisen min synes det var fantastisk gøy å "nappe" i det

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (50 minutter siden):

Er ikke dette veldig pinglete bremser på en bil med 313hk og tillatt totalvekt 2,6 tonn? Jeg mener: 1 stemplede kalipere foran....

På en BMW...

• Liker 2
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (40 minutter siden):

Ikke at det var brukerfeil i denne ulykken da, er jo helt klart at bilen løp løpsk.

(min utheving)

Det har vi jo blitt idiotforklart en rekke ganger at det ikke er mulig...

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

(min utheving)

Det har vi jo blitt idiotforklart en rekke ganger at det ikke er mulig...

Hehe ja, helt enig! Tviler ikke på menneskers evne til å gjøre feil, også nekte/huske feil i etterkant om hva som faktisk skjedde. MEN å idiotforklare sjåførene og stole på bilmerkenes egen evne til å etterforske og evt angi seg selv om noe er farlig/galt med bilene deres, det blir naivt og feil! Historien viser at vi må ha uavhengige til å vurdere slikt, bilmerkene skjuler og sniker seg unna på det de kan.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
55 minutes ago, bzzlink said:

Kan virke som om bremsene har ligget på skivene i lang tid (flere km), da kan de ha blitt glasert ev. kokt bremsevæsken, og dermed forsvinner bremseeffekten når de trengs. Har ingen anelse om hva forventet oppførsel på gassresponsen er i en ix1 om bremsene trykkes lett inn.

Antall stempler sier ikke i seg selv noe om hvor kraftige bremsene er. Man kan ha mange små stempler eller få store og oppnå samme mekaniske utveksling i det hydrauliske systemet. 

Skrevet
ozone skrev (På 9.2.2026 den 18.05):

Såkalt "service" er bilens største scam.
Prisene bare øker og øker, og 95% er kun å undersøke om alt er i orden.
Og som det sies; ting "byttes" over en lav sko, uten noen annen tanke enn linjen i fakturaen.

Jeg Kjøpte en splitter ny Ford S-Max i 2011, og den så aldri et verksted før jeg solgte den i 2022 for 100 tusen.
Jeg byttet en parklyspære, og olje 2 ganger (den ble bare kjørt 76 tusen), ellers bare gikk den som en klokke!

Så når garantien er utløpt hadde jeg aldri tatt noen som helst "service".
Spesielt på en elbil!
Men fulgt med på de få viktige punktene.

Det er den som kjører og kjenner bilen som best merker endringer i lyder, ratt, og bremsepedal.
Youtube er full av biler som har gått mange hundre tusen uten noe som helst service.

Det viktigste er å fjerne skitt, rusk og rust fra bremseklosser og kaliper, og smøre litt så det løper fritt.
Det gjør de fleste med 2-8 tommeltotter helt fint selv når de skifter hjul likevel😉

Snowleopard skrev (På 9.2.2026 den 19.15):

Lurer på hvor dere får serviceprisene fra...

Har en 19-modell, som dog ikke har e-call batteri som må byttes, og heller ikke har denne batterikjølevæsken som må byttes. Har aldri vært over 7K på noen servicer hos Mobile med bytte av kupéfilter og bremseservice, så ville tippet rundt/under 15K med bytte av kjølevæske og eCall-batteri.

Sjekk flere kjeder, er som sagt minst 2 som er offisielle forhandlerkjeder. Usikker på om Sulland er en tredje kjede, eller om de hører til konkurrenten som er BNH. Sjekk ev. på Hyundai.no for å finne forhandlere nært deg.

Et tips kan og være å sjekke priser på autorisert forhandler i Sverige, der er gjerne timeprisen godt lavere, og de kjører kanskje ikke like mye blodpriser som endel norske forhandlere gjør. Eller er kanskje Tyskland ikke alt for langt unna på en kombinert shoppingtur og bilservice? Kommer jo an på hvor du holder til, selv om Sulland kanskje antyder Innlandet, og da bør jo Sverige være nærmest..! 

Complexity skrev (På 9.2.2026 den 19.53):

Jepp de må melke det for å få det til å gå rundt.

Møller har høyere timespris på elbiler enn på fossile biler. Selv samme type jobb er dyrere på elbiler..

Takker for input!

Se vedlegg for pristilbud 120k service + noe ekstra for 16.125 kr.

Fikk tilbud fra NAF nå med tilsvarende, ble 12900. Medlemskap så blir det 11610 kr. Tenker det mest fornuftige da er å gå for denne, siden NAF er velrenommert og ønsker godkjent servicehistorikk.

Har dessverre ikke kapasitet til å dra utenlands om dagen for å gjøre det, men godt tips.

For en lite kyndg; hvordan gjøres dette med serviceoppfølging normalt (/optimalt)? Kan man be om tilbud fra Sulland hvert år og så gjøre jobben andre steder?

Det fremstår jo som litt lunken stemning, kan jeg tenke meg. Vil heller ikke risikere gjøre alt hos noen andre, hvis jeg da risikerer å gå glipp av viktige servicepunkter som andre ikke tar med pga de ikke følger det korrekte serviceprogrammet.

Synes det er vanskelig å få en god oversikt over hva som er vanlig «sjekk og pleie / vedlikehold av enkle komponenter», og hva som er ekstra og viktig som kommer ved gitte kilometerintervaller, som potensielt glipper hos andre enn Hyundai.

IMG_2527.jpeg

IMG_2528.jpeg

Skrevet
3 hours ago, obygda said:

Huff..

Ja bremsepedalen burde koble ut gasspådrag. Gjerne med fysisk bryter istedenfor å stole blindt på software. Kanskje man i tillegg burde hatt ein regel at bremsene må være sterkere enn motoren. Er litt idiotisk om man kan brenne opp bremsene fordi f eks cruise control software glitchet ut og tråkket bånn gass.

• Liker 1
Skrevet (endret)
36 minutes ago, larso093 said:

Ja bremsepedalen burde koble ut gasspådrag. Gjerne med fysisk bryter istedenfor å stole blindt på software. Kanskje man i tillegg burde hatt ein regel at bremsene må være sterkere enn motoren. Er litt idiotisk om man kan brenne opp bremsene fordi f eks cruise control software glitchet ut og tråkket bånn gass.

Fysisk bryter er ikke mulig. Du kan ikke bare kutte strøm til en motor, da slipper røyken ut temmelig kjapt. 

Meg bekjent så skal bremser være dimensjoner til å låse hjulene mot fult motorpådrag, men det hjelper ikke om bremsene er blitt kokt/glasert av å file mot bremseskiven i lang tid. Bilen må naturligvis varsle før slikt skjer og teknisk analyse viser også feilkoder i bremsesystemet, så det har sannsynligvis skjedd, men uten at vi kan anta noe om hvorfor så har ikke det medført at noen åpenbar aksjon ble tatt av fører.

33 minutes ago, kremt said:

Det burde være mulig å skru av bilen eller sette den i fri. 

Det er det nok, men fører må også velge å faktisk gjøre det. 

Endret av sverreb
Skrevet (endret)
4 hours ago, Elgen-Hansi said:

Anmeldere og en del brukere maser fælt om at av/på knapp på bilene er "gammeldags". Man skal bare hoppe inn å sette i drive, så skal bilen kjøre avgårde. Dette er i min mening et av flere eksempel på moderne tankegang rundt elbiler som går ut over sikkerheten. 

Skal ta en test på min leaf, men jeg tror nok ikke av/på knappen gjør noe når bilen er i drift ettersom man kan komme borti den.

Så å få inn knapp spørs vel om hjelper.

Men Teslan min kutter motoren om man er borti bremsen, og man kan holde inne P knappen for å nødbremse.

Kan også sette bilen i fri om ønskelig. 

Alt dette er jo dog gjort via software

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
BenWhittaker skrev (1 time siden):

Takker for input!

Fikk tilbud fra NAF nå med tilsvarende, ble 12900. Medlemskap så blir det 11610 kr. Tenker det mest fornuftige da er å gå for denne, siden NAF er velrenommert og ønsker godkjent servicehistorikk.

Har dessverre ikke kapasitet til å dra utenlands om dagen for å gjøre det, men godt tips.

For en lite kyndg; hvordan gjøres dette med serviceoppfølging normalt (/optimalt)? Kan man be om tilbud fra Sulland hvert år og så gjøre jobben andre steder?

Det fremstår jo som litt lunken stemning, kan jeg tenke meg. Vil heller ikke risikere gjøre alt hos noen andre, hvis jeg da risikerer å gå glipp av viktige servicepunkter som andre ikke tar med pga de ikke følger det korrekte serviceprogrammet.

Synes det er vanskelig å få en god oversikt over hva som er vanlig «sjekk og pleie / vedlikehold av enkle komponenter», og hva som er ekstra og viktig som kommer ved gitte kilometerintervaller, som potensielt glipper hos andre enn Hyundai.

IMG_2527.jpeg

IMG_2528.jpeg

Gå for NAF sin, og be om ev. programvare-oppdatering som egen sak hos Hyundai/Sulland om NAF mener de ikke kan ta dette. Har selv fått brev  å om sjekk av hovedbatteriet i en recall, den skal være gratis i følge brevet jeg fikk så den skal heller ikke du betale for om den og gjelder din bil. Mener de da bør gjøre alle oppdateringen i samme slengen, for en pris av null kroner, eller i værste fall for bare noen få hundrelapper når bilen uansett er inne for recall.

Elgen-Hansi skrev (3 timer siden):

Skrevet dette tidligere i tråden, mener å huske at noen brukere flirte og var uenig. I akkurat slike tilfeller som dette, spesielt om nødstopp med "e-brekket" så burde det føre til at bilen stopper opp, etter mitt syn. Her er uansett temmelig klart at " noe som er feil som ikke er riktig", og som i dette tilfellet har hatt dødelig utgang, for 2 personer i samme smellen.

Helt klart at det riktige er en granskning av uavhengige, helst før BMW "fikk kloa i bilen". Akkurat samme burde egentlig skjedd i den Volvo-saken. Helt ufattelig egentlig at vi ikke har en egen, uavhengig granskning av kjøretøyene i slike tilfeller, der bilprodusentene er pålagte å frigi ev. verktøy som granskningskommisjonen skulle måtte be om. Eller at de udersøler dette sammen med/under oppsyn av granskningskommisjonen.

kremt skrev (38 minutter siden):

Det burde være mulig å skru av bilen eller sette den i fri. 

Nettopp, men da mp det finnes en "Av/På"-knapp som og fungerer som en "kill-switch"..."e-brekket"/nødbremseknappen kunne sånn sett hadd samme funksjonen, om den ikke har det i dag. Denne er vel påkrevd, men usikker på om den som sagt overstyrer bilen totalt og uten unntak.

• Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (12 minutter siden):

Skal ta en test på min leaf, men jeg tror nok ikke av/på knappen gjør noe når bilen er i drift ettersom man kan komme borti den.

Så å få inn knapp spørs vel om hjelper.

Men Teslan min kutter motoren om man er borti bremsen, og man kan holde inne P knappen for å nødbremse.

Kan også sette bilen i fri om ønskelig. 

På Leaf skal den skru seg av om du trykker 3 ganger raskt eller holder den inne (samme som mange andre).

• Liker 1
Skrevet
BenWhittaker skrev (2 timer siden):

Takker for input!

IMG_2527.jpeg

IMG_2528.jpeg

Bare 1 liter olje? Det går 3-4 liter på bakdiffen og omtrent det samme foran. Er dette en awd eller rwd utgave?

Skrevet (endret)

https://www.glynhopkinpartsonline.co.uk/products/genuine-kia-transmission-oil-atf-sp4m1-1l-0450000125eu?

Hos forhandlere i UK koster 1 liter olje 400kr, og det er altså hos merkeforhandler. I USA koster 1 liter 250kr.

Det er til Kia, men Kia og Hyundai er samme selskap, og EV6 og Ioniq 5 er bygget på samme plattform. Det er med andre ord kun logoen på flaska som er forskjellig. Men greit, la oss si at det skal koste litt mer i Norge. Men 600 kr mer? Altså langt over det dobbelte....

Edit. De er ikke helt samme selskap, men oljen er nok den samme, og Ioniq 5 og EV6 er teknisk identiske. Dette problemet med overprisede deler gjelder dessuten flere merker.

Endret av freedomseeker
Skrevet
7 hours ago, Elgen-Hansi said:

Anmeldere og en del brukere maser fælt om at av/på knapp på bilene er "gammeldags". Man skal bare hoppe inn å sette i drive, så skal bilen kjøre avgårde.

Ja, jeg hadde gjerne sett at Tesla hadde en fysisk start-knapp. Det er egentlig førersete-sensoren som er startknapp. Jeg opplevde at den hang, og bilen ble værende på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...