Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
sverreb skrev (2 minutter siden):

Nemlig. Jeg er stort sett bare nede i sentrum for å besøke venner i helgene. Der de bor er det gjerne bare ladeplasser og bildelingsplasser som er ledige (pr. i dag), så med disse endringene blir ladeplassene i praksis vanlige parkeringsplasser. Fint for meg og andre som bare er på besøk, men kan bli kjedelig for de som faktisk trenger plassene for å lade. 

Vel, nå er det ikke mange som bruker de plassene for å lade per i dag, for pris per kWh blir ikke veldig bra om man ikke får ladet raskt nok. Så da står man heller på beboerparkering-plass til vanlig. Eller om man har plass å stå uten lademulighet per i dag.

Da lønner det seg fort med å lade på SuC eller Ionity med abonnement istedet. Eller kjøre til et senter med AC-lading til langt bedre priser enn annen AC-lading, selv om det er litt mere hassel

Sjekket forresten prisen på noen andre plasser ikke veldig langt unna, og der var faktisk parkeringsprisen (uten lademulighet) bare 21,- per time mellom 9-20 for elbil. Da skal man altså lade, med dagens priser sammenlignet med nye priser, over 9 kWh per time for at det skal være noe poeng å stå på ladeplass.

Icebiler betaler forreste dobbel pris sammenlignet med elbiler på vanlige parkeringsplasser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sverreb skrev (11 timer siden):

Du ser ut til å ha satt motors vinterrekkevidde sammen med WLTP her. Det virker noe underlig. siden det blir en epler og pærer sammenligning. Om du hadde sammenlignet med motors sommertest for å angi det potensielle spennet mellom sommer og vinter på den testruten så hadde det vært mer meningsfyllt. Hvordan motors test relaterer til WLTP er av marginal interesse for sluttbrukere. 

Utover det så later det til at standouts på rekkevidde i sine respektive prisklasser er Mazda 6e, Kia EV4 og MB CLA. Når det er sagt så betrakter jeg det å sammenligne rekkevidde pr. kr omtrent som like seriøst som denne: https://alkoholperkrona.nu/

Ja. Du og @Trestein har gode poenger angående WLTP. Se gjerne bort fra WLTP-punktene i diagrammet.

Ja, enig i at det er en slags alkohol per krone -sammenligning, men avviser at det er helt meningsløst. Man bør selvsagt ignorere de prisklassene som uansett er irrelevante og deretter ta de gjenværende vinterrekkevidde-tallene som én faktor med i vurderingen av hvilken bil man skal velge. Selv om det er mange andre faktorer å vurdere, så kan denne faktoren være relevant for mange.

Skrevet
On 1/30/2026 at 11:07 AM, Femtekolonne said:

Foresten noen tanker om hva man skal kalle en relansering av Niro EV til 300000kr?

Virker som et meget godt kjøp. Broom rapporterer om 260 bestillinger på få dager noe som anses uvanlig høyt av forhandler. Den samme bilen kostet 399 tusen i 2022. Nå er vel store deler av denne bilen helt lik den som kom i 2019, bl.a. motor, batteri, lading. Så rent tech-messig er det kanskje på 2019 nivå. Hurtiglading er vel noe tregt på denne ca 80 kW, går ned til 60 kW ved 60 %. Men ingen krise for de fleste, god rekkevidde på 460 km, greit utstyrt, relativt god plass for bilstørrelsen. Ingenting grensesprengende med bilen men for prisen 300 tusen virker det bra. 

Skrevet
29 minutes ago, kremt said:

Virker som et meget godt kjøp. Broom rapporterer om 260 bestillinger på få dager noe som anses uvanlig høyt av forhandler. Den samme bilen kostet 399 tusen i 2022. Nå er vel store deler av denne bilen helt lik den som kom i 2019, bl.a. motor, batteri, lading. Så rent tech-messig er det kanskje på 2019 nivå. Hurtiglading er vel noe tregt på denne ca 80 kW, går ned til 60 kW ved 60 %. Men ingen krise for de fleste, god rekkevidde på 460 km, greit utstyrt, relativt god plass for bilstørrelsen. Ingenting grensesprengende med bilen men for prisen 300 tusen virker det bra. 

Gjorde litt research og det var ikke manko på folk som er misfornøyde med bilen. Folk som har hatt 9 verkstedbesøk på ett år, folk som har bytta 3 bærebruer på 3 år. Biler hvor fjærer knekker etter noen få mil og forhandler som nekter for produksjonsfeil. I tillegg er det vel samme motor og reduksjonsgir som kom med 2018 Kona, som er utsatt for trøbbel pga dårlig konstruksjon. Det er sikkert 100 ganger lettere å finne dem med feil på bilen enn dem som har hatt ett bekymringsfritt bilhold, men at en gjenganger er en forhandler som trekker på skuldrene, skylder på kunden eller ikke greier å utbedre feil er i mine øyne turn off. Dessuten sier KIA reklamen at salgssuksessen Niro EV er tilbake.. Det var da ingen suksess, ihvertfall ikke i Norge? Det var vel enn grunn til at den ble tatt ut av salgslokalene etter knapt ett år? Jeg ser ihvertfall utrolig få av dem i gatene og de fleste på finn som selges i mitt nærområde selges av VW og har knapt rullet 30K. Det er ett dårlig tegn i seg selv.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

22-modellen var reelt sett bare en facelift av en 2019 modell. Samme bilen under med litt nytt utseende over. Jeg er selv skeptisk til kvaliteten på Kia og Hyundai. Krav om 15 tusen km service intervall, frostvæske til 1000 kroner literen, E-call batteri til 3 tusen hvert 3. år etc etc. Det har stått mye om bytte av motor, girkasse og klimakompressor på Kona blant annet. Det er jo egentlig helt samme bilen som Niro. 22 modell Niro til 399 tusen for en lavere utstyrt enn den som nå selges til 299 var åpenbart en grov feilvurdering av bilen og markedet og sendte salget til nærmest null.

At Niro skal være en flopp derimothar jeg vanskelig for å se, de har solgt over 11 tusen eksemplarer i landet. Den har tross alt mange fornøyde kunder også. Til prisen 299 tusen kan du jo sammenligne med f.eks MG ZS EV, MG4, eller ID3 business til 329 tusen med 38 mil rekkevidde. 2021 modell E-niro oppnådde 52 mil i Motors sommertest og 36 mil i vintertesten. Det er bra tall. Husk at prisen på denne plasserer den i Leaf klassen. Svært mange Leaf 40 kwh kostet 250-300 tusen i sin tid. Niro er en rimelig bil og må sammenlignes med lignende biler. 

Kan jo nevne at på et tidspunkt stod over 5000 kunder i kø på E-Niro, meg selv inkludert. På visning av bilen hos forhandler i en større by var det sikkert 150-200 kunder tilstede og man måtte vente i kø for å prøvesitte. Prisen startet vel på 300-320 tusen den gang i 2018. Men stadige utsettelser av levering og prisøkninger torpederte effektivt sett noen større salg av denne bilen. Etterhvert som tiden gikk kom mange nye og mer teknologisk avanserte biler på markedet med bedre lading, ytelser, kjøreegenskaper. Da ble bilen for utdatert og overpriset. Det samme ser man jo nå på biler som EV3 og EV4, de koster relativt mye sett opp mot hvor middels de faktisk er på mange parametre. Da blir salget lavt. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Må ikke blande E-Niro og Niro ev når det kommer til rekkevidde. Stort sett leverte den siste av dem 10 mil kortere rekkevidde i virkeligheten enn den første utgaven. Veldig rart med samme batteri, motor og samme vekt. Veldig rart faktisk.

Endret av Femtekolonne
Skrevet
On 1/29/2026 at 3:19 AM, kremt said:

Det er en brutal realitetsorientering angående bruk på skikkelige vinterforhold. Bil til 1 mill med oppgitt 60 mil stopper etter bare 33 mil. Det er egentlig bensin på bålet for fossiltilhengerne. Sånn som det ser ut kan nok en del fossilbiler holde seg svært godt i pris fremover. Mange som er ute etter å kjøpe, de som har det selger ikke for enhver pris, økende priser på elbil med avgifter. Det er tross alt bare 30 % av bilene på norske veger som er elbiler per nå.

Testen i seg selv er egentlig ganske snill. Ikke veldig høy fart, få passasjerer, lite last, ikke takboks. Bilene kjøres helt til de stopper. De fleste bør nok stoppe hvertfall 5 mil før bilen viser 0 %.

De kjørte ikke bilene til de stoppet i år. De stoppet når de ikke lenger klarte å holde fartsgrensen. Suzukien hadde 11% igjen på batteriet, men klarte ikke holde 60km/t. Det er dårlig design.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
bzzlink skrev (34 minutter siden):

De kjørte ikke bilene til de stoppet i år. De stoppet når de ikke lenger klarte å holde fartsgrensen. Suzukien hadde 11% igjen på batteriet, men klarte ikke holde 60km/t. Det er dårlig design.

Dette med redusert rekkevidde som følge av kaldt vær er ingen hemmelighet. Alle som eier elbil vet det. Nå jobbes det med nye løsninger og vi har sodium og solid state på vei. Så dette med redusert rekkevidde på vinter er bare et overgangsfenomen. Fossile biler vil gradvis fases ut...så selv om noen nå hyler opp om redusert rekkevidde og hyller fossilen..så er det ingen vei tilbake..

• Liker 1
Skrevet

Det er mange biler som har dårlig effekt ved lavt batteri og streng kulde. VAG trilling f.eks, svært lav effekt ved 10-20 % batteri i 15-20 minus, klarer kanskje 30 i bratte bakker. MG ZS noe av det samme sies det uten at jeg har prøvd den. 

4 hours ago, Femtekolonne said:

blande E-Niro og Niro ev når det kommer til rekkevidde. Stort sett leverte den siste av dem 10 mil kortere rekkevidde

Har du noen tester mellom disse som kan studeres? Fant lite selv, teslabjorn hadde ikke mye av de bilene. Motor hadde vintertest der den nye gikk 20 km kortere men testen var jo ulike år og ulike forhold så ikke direkte sammenlignbar. Men det stemmer nok at det var den første versjonen som solgte desidert mest da den andre ble for overpriset. Men for 300 tusen blir det noe annet. 

Skrevet
obygda skrev (3 timer siden):

Dette med redusert rekkevidde som følge av kaldt vær er ingen hemmelighet. Alle som eier elbil vet det. Nå jobbes det med nye løsninger og vi har sodium og solid state på vei. Så dette med redusert rekkevidde på vinter er bare et overgangsfenomen. Fossile biler vil gradvis fases ut...så selv om noen nå hyler opp om redusert rekkevidde og hyller fossilen..så er det ingen vei tilbake..

Man kunne jo bare gjort som med busser ol. Sett inn en dieselvarmer el. Funker helt fint i streng kulde når varmebehov er størst og varmepumper ikke virker noe særlig

Skrevet
1 hour ago, Trestein said:

Man kunne jo bare gjort som med busser ol. Sett inn en dieselvarmer el. Funker helt fint i streng kulde når varmebehov er størst og varmepumper ikke virker noe særlig

Tidlige utgaver av kangoo hadde samme

Skrevet
Trestein skrev (1 time siden):

Varmebehovet er en ting,men viktigere er batterikjemien. I kaldt vær er det større motstand i batteriene som brukes i dag. Det gir mindre nyttbar energi til fremdrift og mindre evne til å ta imot regenering. Andre varianter med annen kjemi kommer. F.eks vil flere levere sodium batterier i løpet av 2026. Disse har ennå bedre egenskaper i kulde enn noen av dagens løsninger. Ulempen er litt mindre energikapasitet pr kg. Videre jobbes det mye med å løse gåten med solid state batterier. Her skjer det mye og 2026 KAN være året da man klarer å levere dette kommersielt.  Sodium batterier leveres allerede til husholdninger i flere land som backup batterilager. Selv om Trump administrasjonen løper etter fossile kilder så kan 2026 være et svært viktig skille for nettopp fornybar energi i verden gjennom ny batteriteknologi. 

• Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (7 timer siden):

Må ikke blande E-Niro og Niro ev når det kommer til rekkevidde. Stort sett leverte den siste av dem 10 mil kortere rekkevidde i virkeligheten enn den første utgaven. Veldig rart med samme batteri, motor og samme vekt. Veldig rart faktisk.

Nye Niro EV fra 2022, har faktisk litt større batteri (tilgjengelig 64,8 mot 64 kWh, og muligens noe bedret kjemi) enn e-Niro, nytt design med lavere luftmotstand, nyere og bedre dekk med lavere rullemotstand, og så vidt jeg vet, endel endringer i hjuloppheng og fjører, altså flere endringer som ga den bedre rekkevidde.

Mange av de samme endringene kom på 24-modell av Kona, som dog på sin side ble fysisk større og mer lik nye e-Niro. Nye Kona fikk dog en god del andre forbedringer som 40-20-40-deling av baksetet.

Hadde de bare gjort langt større endringer på ladefarten, som på Kona vel ble økt til 100 kW, så hadde de nok vært langt bedre.

https://elbil.no/elbiler/kia-niro-ev-2022/

https://ev-database.org/car/1666/Kia-Niro-EV

https://elbil.no/elbiler/kia-e-niro/

https://elbil.no/elbiler/hyundai-kona-2024/

Sammenligning:

https://ev-database.org/side-by-side?i=1666,1338,1830,1204&h=1e2bdc6e302f700ab9815d785545b8f83276aaff9a8b616a9891a4ecaf961da4

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (26 minutter siden):

Varmebehovet er en ting,men viktigere er batterikjemien. I kaldt vær er det større motstand i batteriene som brukes i dag. Det gir mindre nyttbar energi til fremdrift og mindre evne til å ta imot regenering. Andre varianter med annen kjemi kommer. F.eks vil flere levere sodium batterier i løpet av 2026. Disse har ennå bedre egenskaper i kulde enn noen av dagens løsninger. Ulempen er litt mindre energikapasitet pr kg. Videre jobbes det mye med å løse gåten med solid state batterier. Her skjer det mye og 2026 KAN være året da man klarer å levere dette kommersielt.  Sodium batterier leveres allerede til husholdninger i flere land som backup batterilager. Selv om Trump administrasjonen løper etter fossile kilder så kan 2026 være et svært viktig skille for nettopp fornybar energi i verden gjennom ny batteriteknologi. 

Har man varme tilgjengelig så er det enkelt også å holde batteriet varmt 

Skrevet
6 hours ago, obygda said:

Vært nede i 0% på Teslan min uten at jeg merket noe problem med å holde fartsgrensen. Var nede i 6% forrige helg i ca -20 og bilen oppførte seg helt normalt. Har selvfølgelig mindre futt om jeg trør pedalen i bunnen men klarer fint å holde fartsgrensen å ta forbikjøringer.

Litt av trikset til Tesla er vel at de holder batteriet temperert. Kansje andre produsenter lar batteriet fryse under bruk? å ikke klare 60km\t med 11% igjen høres ikke bra ut..

• Hjerte 1
Skrevet
6 minutes ago, Complexity said:

Vært nede i 0% på Teslan min uten at jeg merket noe problem med å holde fartsgrensen. Var nede i 6% forrige helg i ca -20 og bilen oppførte seg helt normalt. Har selvfølgelig mindre futt om jeg trør pedalen i bunnen men klarer fint å holde fartsgrensen å ta forbikjøringer.

Litt av trikset til Tesla er vel at de holder batteriet temperert. Kansje andre produsenter lar batteriet fryse under bruk? å ikke klare 60km\t med 11% igjen høres ikke bra ut..

Meg bekjent er kapasitetstapet i kulde i all hovedsak p.g.a. økt indre motstand i cellene. D.v.s. at batteriet inherent varmer seg selv når det er kaldt siden mer motstand øker varmeutviklingen i cellen med samme strøm.

Skrevet
Complexity skrev (8 minutter siden):

Tror det er slik på flere biler. Passerte 10% med min etter 400km i minus 5-10 uten å merke noe som helst.

Skrevet
1 minute ago, Trestein said:

Tror det er slik på flere biler. Passerte 10% med min etter 400km i minus 5-10 uten å merke noe som helst.

Ja håper da det. Men virker jo forskjellig.

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (26 minutter siden):

Ja håper da det. Men virker jo forskjellig.

5-10 minus er sjeldent et problem. Derimot når man kommer opp i 20 og 30 minus, gjerne om batteriet ikke forvarmes, så vil det gå ut over effekten og effektiviteten. Det fikk man jo se i praksis på årets test.

Og med sånn kulde, så blir jo kjølingen av batteriet større i fart, så da kommer det veldig an på hvor beskyttet batteriet er mot både det å bli for varmt, og å bli for kaldt.

Kanskje er ikke alle batterier like beskyttet mot å bli for kalde, så man får kanskje større individuell forskjell mellom de varmeste og de kaldeste batteriene, der jeg går ut fra at de som er kaldest, er de som er ytterst.

Skrevet (endret)
2 hours ago, Snowleopard said:

Nye Niro EV fra 2022, har faktisk litt større batteri (tilgjengelig 64,8 mot 64 kWh, og muligens noe bedret kjemi) enn e-Niro, nytt design med lavere luftmotstand, nyere og bedre dekk med lavere rullemotstand, og så vidt jeg vet, endel endringer i hjuloppheng og fjører, altså flere endringer som ga den bedre rekkevidde.

Mange av de samme endringene kom på 24-modell av Kona

Realiteten er at mange av de som gikk fre e-niro til niro ev klager nettopp på at rekkevidden er dårligere på den nye. Det samme opplevde jeg med den nye Hyundai Kona. Min 2018modell brukte mindre på motorveien enn den nye. At wltp sier de nye går lenger spiller liten rolle når man opplever det motsatte i daglig bruk. Jeg tror faktisk de var litt vel edruelige når de satte wltp tallene på dem i 2018 og det er der feilen ligger. Jeg hadde ingen problemer med å nå wltp tall i daglig bruk på 2018 Kona. Den var satt til 420km mener jeg å huske. Kjørte 22mil med snitthastighet ca 80km/t 5 ganger i uka.

Endret av Femtekolonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...