Gå til innhold

Bærbar pc går mega tregt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

17766824912771996355167993904812.thumb.jpg.37eb11693a6b56ed3498f11ee1f19c61.jpg

vidor skrev (15 minutter siden):

https://9meters.com/technology/laptop/where-is-the-pause-break-button-on-my-laptop

Prøv dette

Windows + Pause Break gir basic info om hardware

Edit: Du kan også bare trykke Windows-knappen og skrive about og velge About my PC

102gb brukt av 119gb. 

Installert ram er 4,00gb. Hastighet 3200MT/s

Grafikkort 128mb 

Professor pentium. Gold 7505 @ 2.00GHz

MÅ jeg slette noe ?

Endret av Mykesider
Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutes ago, Mykesider said:

Mirkat kan jeg jo bare slette. Det er jo nedlagt leser jeg. Unødvendig å ha i pc da 

Lønner seg alltid å avinstallere gamle ting. Spesielt det som bare ligger i bakgrunnen og spiser resurser.

Mange programmer er notoriske på å kjøre litt bakgrunns-agenter o.l. og de har en tendens til å bygge seg opp over tid og slutte å være ubetydelige etter hvert.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Alle? nettlesere suspenderer inaktive faner, for å redusere minnebruk. Men nettleseren Brave har et ekstra triks: "Memory Saver: Maximum". Akkurat nå har jeg 578! åpne/supenderte faner og de bruker ca. 1.7 GB minne. Jeg lukker faner i begynnelsen av hver måned :grin:. Så Brave burde fungere fint for PC'er med lite minne, dersom man aktiverer Maximum Memory Saver.

Skjermdump:

Spoiler

brave-memory-saver-2.thumb.webp.98d477e9c47380967e6e1b32b116130a.webp

Endret av SpaceHog
typos
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minute ago, Mykesider said:

102gb brukt av 119gb. 

Installert ram er 4,00gb. Hastighet 3200MT/s

Grafikkort 128mb 

Professor pentium. Gold 7505 @ 2.00GHz

MÅ jeg slette noe ?

4 GB ?!?!?!?!?!?!. ALT for lite.

Rart maskinen i det hele tatt virker etter oppdatering.

Regner med dette er RAM siden du også nevner grafikkkort RAM

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
vidor skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke bygge opp til 16 gb? 

Skrevet
vidor skrev (Akkurat nå):

Hva definerer 4gb ? Farta ? 

Skrevet
3 minutes ago, SpaceHog said:

Så Brave burde fungere fint for PC'er med lite minne, dersom man aktiverer Maximum Memory Saver.

Brave er en god browser. Driver å tester den ut for tiden, og er verdt å vurdere den også.

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Mykesider said:

Hva definerer 4gb ? Farta ? 

4 GB er hvor mye CPU har tilgang til av arbeidsminne. Til Windows 10 er dette veldig lite og du har nesten ikke RAM til å gjøre det mest nødvendige uten at maskinen sliter. Greia er at om du oppgraderer dette til 16 12 GB så blir maskinen brukbar igjen. Du må ikke nødvendigvis kjøpe ny maskin. Bare det å unngå og få Windows 11 som en nye maskin kommer med er en stor fordel.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
vidor skrev (1 minutt siden):

4 GB er hvor mye CPU har tilgang til av arbeidsminne. Til Windows 10 er dette veldig lite og du har nesten ikke RAM til å gjøre det mest nødvendige uten at maskinen sliter. Greia er at om du oppgraderer dette til 16 GB så blir maskinen brukbar igjen. Du må ikke nødvendigvis kjøpe ny maskin. Bare det å unngå og få Windows 11 som en nye maskin kommer med er en stor fordel.

Må man bygge ved å oppdatere eller må man fysisk inn i maskinen å bytte arbeidsminne? 

Skrevet

Hvis du finner ut undermodellen din (f.eks 15IAU7) så kan jeg finne ut hvordan og om du kan oppgradere.

Dette pleier vanligvis å stå på en lapp på undersiden av maskinen.

Skrevet

Hvis jeg må kjøpe ny laptop da er det forskjellige merker. Hva ser man etter? Jeg kunne gjerne hatt større skjerm. 

16 gb arbeidsminne? 

Hurtig lading ? 

Kampanjer ? 

Skrevet (endret)
vidor skrev (5 minutter siden):

Hvis du finner ut undermodellen din (f.eks 15IAU7) så kan jeg finne ut hvordan og om du kan oppgradere.

Dette pleier vanligvis å stå på en lapp på undersiden av maskinen.

Serienummer eller maskintype modell? 

Maskintype modell er 82H7009MMX

Endret av Mykesider
Skrevet (endret)

Hvis du lever greit med 14" er det sannsynligvis smartere å bare oppgradere til 16 12 GB på den maskinen du har.

14" er jo veldig grei å ha på reise og som liten maskin rundt i bopel.

Mykesider skrev (2 timer siden):

Serienummer eller maskintype modell? 

Maskintype modell er 82H7009MMX

Got it. Har du serienr også, så kan jeg prøve søke på Lenovo websiden.

Det er 4 GB som er loddet fast i maskinen. Du kan sette inn 8 GB til og få til sammen 12 GB.

De viser det her, men trenger ikke ta ut noe brikke, bare sette inn 8 GB brikke

Dette er billig og relativt lett å gjøre, så det er verdt det for å få maskinen brukbar igjen.

Kjørte selv en minimaskin på dette en periode, og det fungerte fint.

Maskinen kan oppgraderes med SO-DIMM DDR4-2666MHz 8GB RAM

Ser du får den til rundt 500-lappen.

https://www.prisjakt.no/search?query=SO-DIMM DDR4-2666MHz 8GB RAM

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
vidor skrev (2 timer siden):

Got it. Har du serienr også, så kan jeg prøve søke på Lenovo websiden.

PF2ZRM3P serienummer 

vidor skrev (1 time siden):

Det er 4 GB som er loddet fast i maskinen. Du kan sette inn 8 GB til og få til sammen 12 GB.

De viser det her, men trenger ikke ta ut noe brikke, bare sette inn 8 GB brikke

Dette er billig og relativt lett å gjøre, så det er verdt det for å få maskinen brukbar igjen.

Kjøre selv en minimaskin på dette en periode, og det fungerte fint.

Maskinen kan oppgraderes med SO-DIMM DDR4-2666MHz 8GB RAM

Ser du får den til rundt 500-lappen.

https://www.prisjakt.no/search?query=SO-DIMM DDR4-2666MHz 8GB RAM

Skal 8 gb plugges i noe under inne i  maskinen ?

Skrevet
Mykesider skrev (1 time siden):

PF2ZRM3P serienummer 

Thank you.

Her er alt av specs på maskinen din;

https://pcsupport.lenovo.com/us/en/products/laptops-and-netbooks/3-series/ideapad-3-14itl6/82h7/82h7009mmx/pf2zrm3p/documentation?linktrack=caps%3Abody_searchproduct&searchtype=6&keywordsearch=pf2zrm3p

Det står den raskeste typen PCIe4X NVMe i maskinen din, så det er omentrent kriminelt å ha et så godt potensial i maskinen og så levere den med 4 GB RAM.

Det er som å gi Usain Bolt Sandaler til å løpe i VM.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
8 minutes ago, Mykesider said:

Skal 8 gb plugges i noe under inne i  maskinen ?

Er du heldig er det et lokk under maskinen du kan åpne ved å skru ut en eller flere skruer.

Er du uheldig må hele maskinen demonteres.

• Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (1 time siden):

Er du heldig er det et lokk under maskinen du kan åpne ved å skru ut en eller flere skruer.

Er du uheldig må hele maskinen demonteres.

Det er ni skruer på undersiden. Hele understell del må av da

vidor skrev (1 time siden):

Har lagt link til hvordan dette gjøres to ganger allerede

Er det bildet du sikter til?

Ene linken var vanskelig å finne frem. 

Første linken ble sendt før du fikk serienummer 

Skrevet (endret)

Du kan klikke på teksten øverst i bilde (den på svart bunn) i den tidligere posten.

Diskusjon.no konverterer linker til slikt av og til.

Ser ut som Ideapad 3 kan kreve litt mer en bare skrujern for å åpnes da de viser en "spudger" i aksjon i tillegg.

Fant denne videoen som kanskje er til hjelp. Dette er ikke samme maskintype som din, så du trenger som sagt ikke å ta ut noe brikke, bare sette inn.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mykesider skrev (1 time siden):

102gb brukt av 119gb. 

Dette betyr at over 85% av SSD-en din er brukt. Når en SSD fylles opp med data, blir den tregere og tregere jo fullere den er - det bør være et mål å holde seg under 70%. For din del betyr det at en gratis løsning som øker hastigheten, er å slette ting fra SSD-en (innhold i søppelbøtta, utdatert innhold i nedlastingsmappen, programmer/data du ikke bruker lenger, data du heller kan flytte over til en minnepenn etc) inntil du er nede på 85 GB eller mindre.

For deg er det særlig viktig at SSD-en er raskt, fordi kombinasjonen av lite RAM og et RAM-sultent operativsystem (Windows), gjør at SSD stadig vekk må fungere som en reserve-RAM (vekslingsfil). Den blir dermed konstant skrevet til.

Du har dermed tre uavhengige grep som kan gjøres, og som hver for seg gjør maskinen raskere:

1. Gjør SSD-en raskere ved å slette data ned til 85 GB eller mindre. Enkelt og gratis.
  2. Skift ut (eller "debloat") operativsystemet for et mindre RAM-sultent system. Litt jobb og gratis (Linux).
  3. Øk RAM for å slippe å bruke SSD-en som reserve-RAM. Litt jobb og koster litt.

Jeg ville gjort 1) nå, og sett hvor du opplever maskinen etterpå. Om jeg deretter ville gått for 2) eller 3) først, er jeg usikker på - men jeg tror nok RAM-økning er det som gir størst effekt uansett, selv om du kan komme et godt stykke mot "Ny-PC"-opplevelsen også bare med "gratis-tiltakene" 1) og 2).

Lykke til! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...