Gå til innhold

Bærbar pc går mega tregt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvis maskinen har vært avslått i et halvt år, så gjetter jeg at det er Windows Update som lager krøll nå. Windows Update er ikke veldig generøst mot andre ting som krever ressurser, det stjeler alt som er. Maskinen min høres ut som et jetfly hvis oppdateringene først setter i gang, og alt går i sirup.

Å oppgradere RAM er ikke noe dumt forslag, 4 GB er for lite i dag, men sånn i første omgang ville jeg bare latt maskinen stå operativ og urørt i et par timer. Hvis det er Windows Update som er synderen vil du få meldinger om å ta omstart nå og da. Bare klikk ok til det og la maskinen fortsette å jobbe seg gjennom. Når ting har roet seg og alt er installert kan du ta en siste omstart og se om maskinen fungerer bedre igjen da.

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Search Assist
The difference between 2666 MHz and 3200 MT/s RAM primarily lies in speed, with 3200 MT/s being faster, potentially offering better performance in certain applications. However, for general use, the performance improvement may be minimal, and having more RAM can be more beneficial than just faster RAM alone.

Virker best å gå for 3200 MT/s RAM. Har ikke vært borti denne måten å omtale RAM og AI oppga at maskinen brukte 2666 MHz hastighet.

Teknisk forklaring; https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/memory/mts-vs-mhz-explained/

Kan du kjøre CPUZ og poste det du får på RAM (Memory og SPD) ?

Tipper dette blir 2666 MHz, selv på siste versjon.

Edit: Eller sikkert 1600 MHz (reel frekvens som gir 3200 MT/s med duble data rate)

Endret av vidor
Skrevet (endret)

Lenovos side for ideapad 3-14ITL6 Laptop - Type 82H7 sier:

image.thumb.png.76be0c069c61f462639ec4e4bf877692.png

Tillegg: Hvis Windows fortsatt er i S Mode, betyr vel det at man kun får installere apper fra Windows store? Ikkeno tredjeparts verktøy...

Endret av a_aa
Skrevet

En rask sjekk i Oppgavebehandling vil også gi svar på minnehastigheten.

Trykk Ctrl + Shift + Esc for å åpne Oppgavebehandling, gå deretter til Ytelse > Minne for å finne minnehastigheten.

Her en en skjermdump fra min bærbare PC:

Spoiler

memory-speed.thumb.webp.588d193c9eb37348b2a054b5191d31a9.webp

Skrevet (endret)

Når det gjelder RAM minne brikker så ser det ut til at maskinen støtter:

8GB brikke for å få totalt 12GB minne. (8 GB, SO-DIMM DDR4, 3200 MT/s)

16GB brikke for å få totalt 20GB minne. (16 GB, SO-DIMM DDR4, 3200 MT/s)

Om du skal bruke den som den er med 4GB minne så ville jeg byttet til Linux Mint Xfce versjon.

Endret av Svein M
Skrevet (endret)
1 hour ago, Svein M said:

Når det gjelder RAM minne brikker så ser det ut til at maskinen støtter:

16GB brikke for å få totalt 20GB minne.

Det har du helt rett i.

AI kom bare med 8 GB forslaget, selv om de fleste ville foretrukket 16 GB ekstra.

Du kan faktisk også oppgradere med en 32 GB brikke for totalt 36 GB, men det blir ganske dyrere og koster kanskje mer enn det smaker (en sjekk viser ca +200, så det er absolutt verdt det).

Her er ny liste over mulig RAM; (dobbelt sjekk gjerne specs, da det kommer opp en og annen rar brikke. Sammenlig gjerne med søketermen i toppen)

8 GB https://www.prisjakt.no/search?query=DDR4+PC4-25600+3200MHz+260+pin+SO+DIMM+8+GB

16 GB https://www.prisjakt.no/search?query=DDR4+PC4-25600+3200MHz+260+pin+SO+DIMM+16+GB

32 GB https://www.prisjakt.no/search?query=DDR4+PC4-25600+3200MHz+260+pin+SO+DIMM+32+GB

Samlet liste med all RAM for sammenligning av f.eks priser.

https://www.prisjakt.no/search?query=DDR4+PC4-25600+3200MHz+260+pin+SO+DIMM

Endret av vidor
Skrevet (endret)

Etter det jeg kan finne ut så støtter maskinen også SSD av type: NVMe 2280 M.2 SSD

(2280 er 80mm lengde, enkelte maskiner støtter bare 42mm lengde.)

Det kan være en fordel å oppgradere både SSD og RAM om en skal ha Windows 11

Endret av Svein M
Skrevet

Lenovo Ideapad 3-14ITL6 Laptop-Type 82H7 ser for meg ut til å være spesifisert omtrentlig som en Chromebook, men med feil og alt for omfattende operativsystem. Dersom @Mykesider sin ambisjon med maskinen faktisk er som uttrykt tidligere i tråden: å surfe og ikke særlig mer enn det (hvilket er en lavere ambisjon enn de fleste som vanker her), burde den kunne bli levelig med å fjerne unødvendige filer og slå av unødvendig funksjonalitet. Da kan hardware-oppgradering bli unødvendig for å oppnå ambisjonen. Å bruke energi, tid og penger på å overoppfylle en lav ambisjon er egentlig ikke effektiv bruk av energi, tid og penger :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er veldig fornøyd med denne som jeg fikk på salg på Komplett.se

Den har fysisk loddet Ram som ikke kan oppgraderes, men jeg er veldig Happy med den. Har bra minne for meg som bruker mye musikk og bilder, kjører Roon uten problemer.

Og nydelig bildekvaliter på feks Youtube med Oled.. og bra høytalere.

Lenovo IdeaPad Slim 5 – modellnummer 83J3000YMX  
med AMD Ryzen 7 7735HS, 16 GB LPDDR5X RAM, 1 TB SSD og OLED‑skjerm.

Endret av Gouldfan
Skrevet
17 minutes ago, a_aa said:

Lenovo Ideapad 3-14ITL6 Laptop-Type 82H7 ser for meg ut til å være spesifisert omtrentlig som en Chromebook, men med feil og alt for omfattende operativsystem. Dersom @Mykesider sin ambisjon med maskinen faktisk er som uttrykt tidligere i tråden: å surfe og ikke særlig mer enn det (hvilket er en lavere ambisjon enn de fleste som vanker her), burde den kunne bli levelig med å fjerne unødvendige filer og slå av unødvendig funksjonalitet. Da kan hardware-oppgradering bli unødvendig for å oppnå ambisjonen. Å bruke energi, tid og penger på å overoppfylle en lav ambisjon er egentlig ikke effektiv bruk av energi, tid og penger :) 

Det er jo ikke noe olja lyn vi snakker om, men en helt greit enkel maskin som fungerer til sitt bruk, gitt at den får RAM-oppgradering. CPU kan kjøre dualcore opp i 3,5 GHz, og med en NVMe så er resten av specs overraskende bra. At de lodder på RAM sånn at en ikke kan kjøre effektiv dualchannel er jo litt dumt da, men hva gjør de ikke for å spare noen cent. Hadde jeg designet dette hadde det vært med 2 DIMM-slotter og blitt levert med minimum 8 GB RAM.

At noe slikt som denne maskinen kommer på markedet er som regel en marketing-folk krig mot ingeniørene.

Skrevet (endret)

@vidor, jeg har dårlig erfaring med å legge inn for mange kriterier i Prisjakt-søk slik du gjorde. Til det er metadatakvaliteten i databasen til Prisjakt for dårlig og mangelfull. Det jeg stoler mest på er "Navn" og "Pris".
Jeg fortrekker å klikke meg inn for å avgrense søket, og ikke bruke for mange kriterier. Stopp i tide og bruk kolonnesorteringen aktivt, da er det mindre sannsynlighet for at produkter "lurer" seg unna. 

Min framgangsmåte:

• Jeg klikker meg fram til kategori: Hjem > Datamaskiner & tilbehør > Datakomponenter > RAM-minne > SO-DIMM DDR4 RAM-minne
  • Sorterer priskolonnen fra lav til høy pris.
  • Søker internt på websiden med CTRL + F, med term "8GB", "16GB", "32GB" (NB! start søket på nytt når man klikker på NESTE SIDE i trefflisten.
  • Treffene blir markert med farge, det eneste jeg må sjekke er hastigheten 3200 MT/s (eller MHz/s).

Det kan fortsatt være jeg ikke finner alle produktene, men produktnavnene pleier å inneholde den informasjonen jeg er ute etter, hvis ikke velger jeg ekstra kriterier fra menyene.

Treffene fra posten din fant ikke de beste prisene, noe som tyder på at metadata mangler for noen produkter.
Du fant (billigste jeg fant); for 8GB og 32GB litt dyrere, men differansen for 16GB var litt i overkant.
8GB: kr 947 (kr 738), https://www.prisjakt.no/c/ram-minne?1171=28249&sort=price
16GB: kr 2304 (kr 1228), https://www.prisjakt.no/c/ram-minne?1171=28249&direction=asc&offset=44&sort=price
32GB: kr 2657 (kr 2299), https://www.prisjakt.no/c/ram-minne?1171=28249&direction=asc&offset=132&sort=price

Endret av SpaceHog
typos
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
:utakt skrev (3 timer siden):

Hvis maskinen har vært avslått i et halvt år, så gjetter jeg at det er Windows Update som lager krøll nå. Windows Update er ikke veldig generøst mot andre ting som krever ressurser, det stjeler alt som er. Maskinen min høres ut som et jetfly hvis oppdateringene først setter i gang, og alt går i sirup.

Å oppgradere RAM er ikke noe dumt forslag, 4 GB er for lite i dag, men sånn i første omgang ville jeg bare latt maskinen stå operativ og urørt i et par timer. Hvis det er Windows Update som er synderen vil du få meldinger om å ta omstart nå og da. Bare klikk ok til det og la maskinen fortsette å jobbe seg gjennom. Når ting har roet seg og alt er installert kan du ta en siste omstart og se om maskinen fungerer bedre igjen da.

Jeg har ikke fått engang omstart beskjed. Det står kun at siste oppdatering er gjort og dato og og klokkeslett. 

Jeg får inntrykk jeg kjøpte laptop i 2013, iallfall da jeg finner lagrede dokumenter. 

Skrevet

Noen linux varianter liker ikke at du bruker hotspot. Andre bryr seg ikke. Men det bør og skal fungere. Oppgradering av ram på eldre maskin kan gå hvis du er litt teknisk kyndig og finner brikker til grei pris. Men kan også bli dyrt eller være umulig. Oppgraderte en maskin fra 8 til 16 samtidig med ny ssd, ble stor forskjell. En annen har bare 4 gb og kan ikke oppgraderes. Da må man bare bruke den opp og kjøpe en ny kraftigere når den tid kommer. 

Søk på modellnummeret til den eksakte maskinen du har og finn ut om den har ledig plass eller ikke. Jo nyere og tynnere den er jo mindre er sjansen for at du kan gjøre noe. 

Skrevet
SpaceHog skrev (3 timer siden):

En rask sjekk i Oppgavebehandling vil også gi svar på minnehastigheten.

Trykk Ctrl + Shift + Esc for å åpne Oppgavebehandling, gå deretter til Ytelse > Minne for å finne minnehastigheten.

Her en en skjermdump fra min bærbare PC:

Vis skjult innhold

memory-speed.thumb.webp.588d193c9eb37348b2a054b5191d31a9.webp

Skjermbilde 2026-04-20.png

Skrevet
vidor skrev (3 timer siden):

Virker best å gå for 3200 MT/s RAM. Har ikke vært borti denne måten å omtale RAM og AI oppga at maskinen brukte 2666 MHz hastighet.

Teknisk forklaring; https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/memory/mts-vs-mhz-explained/

Kan du kjøre CPUZ og poste det du får på RAM (Memory og SPD) ?

Tipper dette blir 2666 MHz, selv på siste versjon.

Edit: Eller sikkert 1600 MHz (reel frekvens som gir 3200 MT/s med duble data rate)

Hva skal jeg trykke på cpuz?

Skrevet
Mykesider skrev (33 minutter siden):

Jeg får inntrykk jeg kjøpte laptop i 2013, iallfall da jeg finner lagrede dokumenter. 

Ser ut som prosessoren din (Intel Pentium Gold 7505) ble lansert i siste kvartal 2020, så den er nok nyere. :thumbup:

Mykesider skrev (32 minutter siden):

Har det noe å si om jeg benytter mobilen som ruter? Venter laptop å komme på wifi ?

Åpne https://www.tek.no/speedometer, og steng alle andre nettsider og vent til du er sikker på at alt på speedometer-siden er lastet ned. Trykk så på start og vent til testen er ferdig. Ved surfing er du mest avhengig av nedlastingshastigheten, og jeg vil si at du ikke bør ligge særlig under 8-10 Mbit/sek på den.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Mykesider skrev (25 minutter siden):

Skjermbilde 2026-04-20.png

Jeg mener du kan vise prosessene i en listevisning, og sortere dem etter minnebruk slik at de prosessene som bruker mest minne ligger øverst. Får du til det? :) 

Skrevet (endret)
56 minutes ago, Mykesider said:

Hva skal jeg trykke på cpuz?

Det åpner bare et vindu med relativ lettfattelig info om hardware. Spesielt om minne, selv om vi har klart å gjette oss til hva det blir.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...