vortex Skrevet 20. april Skrevet 20. april 1 minute ago, AndersT2 said: Det finnes mengder Linux alternativer, men for å være litt slem. Hvis du ikke greier å feilsøke på en PC som er blitt litt treg, eller vet hvordan man sjekker om Windows er oppdatert, så vil jeg nok ikke anbefale deg å prøve dem. De har kommet langt, men fortsatt langt unna enkelheten til Windows for de som ikke er veldig interrisert i å fikle med PCer. Feil, det er kommet lenger en som så. Det finnes Linux distroer ( OS ) hvor en bare flasher iso til minnepenn og vipps så har man et fullt fungerende OS etter installasjon med alt fra Libreoffice suite til 1 klikk unna VLC og nettlesere, ingen "fikling" er nødvendig lenger Tom minnepenn Last ned Linux ( her kan folk komme med forslag til OP, for enkelhetens skyld, Linux OS som støtter Secure Boot ) Bruk noe som heter Balena Etcher til å flashe iso til minnepenn https://etcher.balena.io Restart pcen trykk F1/F2/F8/F9/F10/F12, det er avhengig av pcen din hva du skal trykke, så her bør du følge med når pcen starter opp, det står gjerne på første bilde når du restarter eller starter pcen hva som er snarveien til "boot options" her er det forskjellig fra pc til pc hvordan de ordlegger seg Om du kunne postet hvilken pc du har, så kan vi hjelpe deg på veien 1
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april AndersT2 skrev (1 time siden): Det finnes mengder Linux alternativer, men for å være litt slem. Hvis du ikke greier å feilsøke på en PC som er blitt litt treg, eller vet hvordan man sjekker om Windows er oppdatert, så vil jeg nok ikke anbefale deg å prøve dem. De har kommet langt, men fortsatt langt unna enkelheten til Windows for de som ikke er veldig interrisert i å fikle med PCer. Når man kjøper pc så er alltid windows innstallert. Betyr det at man må slette Windows og installere Linux? Hva gjør Linux genial ?
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april vortex skrev (59 minutter siden): Feil, det er kommet lenger en som så. Det finnes Linux distroer ( OS ) hvor en bare flasher iso til minnepenn og vipps så har man et fullt fungerende OS etter installasjon med alt fra Libreoffice suite til 1 klikk unna VLC og nettlesere, ingen "fikling" er nødvendig lenger Tom minnepenn Last ned Linux ( her kan folk komme med forslag til OP, for enkelhetens skyld, Linux OS som støtter Secure Boot ) Bruk noe som heter Balena Etcher til å flashe iso til minnepenn https://etcher.balena.io Restart pcen trykk F1/F2/F8/F9/F10/F12, det er avhengig av pcen din hva du skal trykke, så her bør du følge med når pcen starter opp, det står gjerne på første bilde når du restarter eller starter pcen hva som er snarveien til "boot options" her er det forskjellig fra pc til pc hvordan de ordlegger seg Om du kunne postet hvilken pc du har, så kan vi hjelpe deg på veien
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april Lenovo ThinkPad er et veldig godt utgangspunkt om en tenker å kjøre Linux, men som @AndersT2 sier så liker mainstream folk å ha det enkelt. Kan være greit å bare få sett over maskinen av en datakyndig person.
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Etter det jeg leser om Ideapad 3 så burde det være en relativt grei maskin. Ser maskinen faktisk kan ha NVMe, som er den beste versjonen av SSD. Ser også at enkelte av maskinene bare har 8 GB RAM, noe som ikke er så bra. Maskinen har som regel bare 1 SO-DIMM DDR4 slot, så man må kaste ut 8 GB brikken og sette inn en på 16 GB. Last ned og kjør denne i portabel versjon (64 versjonen i .zip fila du får); https://dappcdn.com/download/utilities/hwinfo Velg Start knappen og trykk Save Report øverst i menyikonene. Trykk Browse og lagre på Desktop/Skrivebordet og last opp filen på innlegget du lager på forumet. Dette er en veldig avansert rapport som sier hva som er av maskinvare i maskinen din. Endret 20. april av vidor
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april Nå henger den hele tiden. Pc er oppdatert. Vanskelig å si hvor forstoppelsen skjer. Den er relativ varm under, men ikke glod het.
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april Kanskje bedre å kjøpe ny bærbar pc med større skjerm og som jeg kan direkte laste Linux?
Svein M Skrevet 20. april Skrevet 20. april For å finne ut hvilken cpu og RAM mengde så kan en skrive inn Om-pc eller about. Om en ikke klarer å fikse problemet så er en mulighet å ta backup, også resette Windows. Dette sletter alle programmer. Når det gjelder Linux så må en huske at en må ha Windows om en må bruke Windows programmer (f.eks fra Microsoft eller Adobe). Selve prosessen med å installere Linux er forholdsvis enkel, men en må da være klar over at alt på maskinen blir slettet. Og det betyr i praksis at en må bruke alternativer til program som f.eks Microsoft Office. 2 1
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april Kjør Startup App (Trykk Windows-knappen og skriv det og start det) Fjern spesielt det med høy impact og alt annet du ikke trenger. Restart maskinen og se om ting blir bedre. Tipper problemet ditt er lite RAM. Se gjerne forrige posten min og send rapporten, eller gjør i alle fall som @Svein M skriver. 1
Nimrad Skrevet 20. april Skrevet 20. april Mykesider skrev (1 time siden): Kanskje bedre å kjøpe ny bærbar pc med større skjerm og som jeg kan direkte laste Linux? Det er ikke vanskelig å få installert en utgave av linux hvis du vil prøve. Gjør det før du kjøper nytt. Men va bruker du den til? Er det kun surfing?
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april Nimrad skrev (1 minutt siden): Det er ikke vanskelig å få installert en utgave av linux hvis du vil prøve. Gjør det før du kjøper nytt. Men va bruker du den til? Er det kun surfing? Ja. Kun surfing.
Nimrad Skrevet 20. april Skrevet 20. april Mykesider skrev (4 minutter siden): Ja. Kun surfing. Ta backup i skyen av det du trenger å beholde, og reinstaller windows.
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april Jeg har slettet nå startup apper. Har browser noe å si? Jeg lastet sist Opera. Jeg har alltid brukt Chrome.
Svein M Skrevet 20. april Skrevet 20. april Mykesider skrev (6 minutter siden): Jeg har slettet nå startup apper. Har browser noe å si? Jeg lastet sist Opera. Jeg har alltid brukt Chrome. Du kan bruke den browser du vil, det har lite å si.
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Opera er som regel helt fin. Har en del tabs åpen vanligvis. Denne maskinen har 16 GB RAM og byttet nettopp til en SATA SSD (dårligere enn NVMe) fra HDD. Maskinen ble vesentlig raskere. Du kan også vurdere Vivaldi som er fra samme folkene som laget Opera. Originale Opera ble solgt til kinesere. Spoiler Tabs i Opera Endret 20. april av vidor 1
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Trenger du en enkel måte å få ut hvor mye RAM du har trykker du bare [Windows-knappen] og [Pause Break] samtidig. Endret 20. april av vidor
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april vidor skrev (15 minutter siden): Opera er som regel helt fin. Har en del tabs åpen vanligvis. Denne maskinen har 16 GB RAM og byttet nettopp til en SATA SSD (dårligere enn NVMe) fra HDD. Maskinen ble vesentlig raskere. Du kan også vurdere Vivaldi som er fra samme folkene som laget Opera. Originale Opera ble solgt til kinesere. Vis skjult innhold Tabs i Opera Takk for din formidling data historiske øyeblikk. Jeg skal søke etter Vivaldi.
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april vidor skrev (11 minutter siden): Trenger du en enkel måte å få ut hvor mye RAM du har trykker du bare [Windows-knappen] og [Pause Break] samtidig. Jeg har ikke selve knappen pause break på Lenovo ideapad 3 laptopen. Prøver å se om det finnes alternativer uten at de har lykkes.
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april Mirkat kan jeg jo bare slette. Det er jo nedlagt leser jeg. Unødvendig å ha i pc da
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) https://9meters.com/technology/laptop/where-is-the-pause-break-button-on-my-laptop Prøv dette Windows + Pause Break gir basic info om hardware Edit: Du kan også bare trykke Windows-knappen og skrive about og velge About my PC Endret 20. april av vidor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå