nebrewfoz Skrevet 20. april Skrevet 20. april 20 hours ago, Gengar_Geng said: Tregeste møkka jeg har vært borte i. Hakker, henger seg, fryser, ingenting funker. Tydelige symptomer på en disk som begynner å bli "tunglest" ...
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april vidor skrev (1 time siden): Det er 4 GB som er loddet fast i maskinen. Du kan sette inn 8 GB til og få til sammen 12 GB. De viser det her, men trenger ikke ta ut noe brikke, bare sette inn 8 GB brikke Dette er billig og relativt lett å gjøre, så det er verdt det for å få maskinen brukbar igjen. Kjørte selv en minimaskin på dette en periode, og det fungerte fint. Maskinen kan oppgraderes med SO-DIMM DDR4-2666MHz 8GB RAM Ser du får den til rundt 500-lappen https://www.prisjakt.no/search?query=SO-DIMM DDR4-2666MHz 8GB RAM Passer alle i link til laptop? Så kan jeg kun velge ut ifra prisen? Har jeg forstått det riktig. Eller er det kun so-dimm der 2666mhz 8 gb ram som passer. Når jeg trykker linken så er det 277 stykker
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Ja, det er smart å holde et øye med lagringen. SSDer og SMR-disker bør man unngå å fylle over 90% Installerte nettopp en SATA SSD fra Samsung og la inn Samsung Magician hvor man kan velge Performance mode som gir automatisk overprovisioning og RAM-cache for optimal hastighet. Mykesider skrev (55 minutter siden): Passer alle i link til laptop? Så kan jeg kun velge ut ifra prisen? Har jeg forstått det riktig. Eller er det kun so-dimm der 2666mhz 8 gb ram som passer. Når jeg trykker linken så er det 277 stykker Du kan velge å vrake, ja. Alle har den spesifikasjonen du trenger. Denne er rimelig og bra nok i massevis. Kingstron er store og seriøse. https://www.multicom.no/kingston-ddr4-modul-8-gb/cat-p/c/p1001355489 Endret 20. april av vidor 2
Gouldfan Skrevet 20. april Skrevet 20. april Mykesider skrev (9 timer siden): Oppdaterer dem ikke automatisk ? Ofte må man gjøre dette selv er det beste, om Laptopen er mye avslått. Kan hende du ikke har automatisk oppdatering på også. De ulike PC og laptop har egne oppryddings og optimaliserings program, dette bruker jeg. Lenovo har noe som heter Lenovo Smart performance, kjører kjapt igjennom dette og Windows update minst en til to ganger i uken. Jeg bruker også McAfee antivirus, bare for sikkerhets skyld. Jeg reagerer på at laptop din fryser mye og bugger, dette kan være pga at mye oppdateringer ligger å venter i Windows update. Da vil ikke laptop fungere ordentlig, slik du sier.
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april a_aa skrev (1 time siden): Dette betyr at over 85% av SSD-en din er brukt. Når en SSD fylles opp med data, blir den tregere og tregere jo fullere den er - det bør være et mål å holde seg under 70%. For din del betyr det at en gratis løsning som øker hastigheten, er å slette ting fra SSD-en (innhold i søppelbøtta, utdatert innhold i nedlastingsmappen, programmer/data du ikke bruker lenger, data du heller kan flytte over til en minnepenn etc) inntil du er nede på 85 GB eller mindre. For deg er det særlig viktig at SSD-en er raskt, fordi kombinasjonen av lite RAM og et RAM-sultent operativsystem (Windows), gjør at SSD stadig vekk må fungere som en reserve-RAM (vekslingsfil). Den blir dermed konstant skrevet til. Du har dermed tre uavhengige grep som kan gjøres, og som hver for seg gjør maskinen raskere: Gjør SSD-en raskere ved å slette data ned til 85 GB eller mindre. Enkelt og gratis. Skift ut (eller "debloat") operativsystemet for et mindre RAM-sultent system. Litt jobb og gratis (Linux). Øk RAM for å slippe å bruke SSD-en som reserve-RAM. Litt jobb og koster litt. Jeg ville gjort 1) nå, og sett hvor du opplever maskinen etterpå. Om jeg deretter ville gått for 2) eller 3) først, er jeg usikker på - men jeg tror nok RAM-økning er det som gir størst effekt uansett, selv om du kan komme et godt stykke mot "Ny-PC"-opplevelsen også bare med "gratis-tiltakene" 1) og 2). Lykke til! Takk for detalj forklaring. Jeg undrer meg veldig over hva som tar så mye gb. Jeg har ikke bilder eller noe annet. Er det et program som kan ta så mye plass? jeg prøver å undersøke Gouldfan skrev (51 minutter siden): Ofte må man gjøre dette selv er det beste, om Laptopen er mye avslått. Kan hende du ikke har automatisk oppdatering på også. De ulike PC og laptop har egne oppryddings og optimaliserings program, dette bruker jeg. Lenovo har noe som heter Lenovo Smart performance, kjører kjapt igjennom dette og Windows update minst en til to ganger i uken. Jeg bruker også McAfee antivirus, bare for sikkerhets skyld. Jeg reagerer på at laptop din fryser mye og bugger, dette kan være pga at mye oppdateringer ligger å venter i Windows update. Da vil ikke laptop fungere ordentlig, slik du sier. Den har vært avslått i alle fall 6 måneder. Kanskje mer. Men jeg føler at jeg har oppdatert det jeg kan oppdatere.
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april WizTree er et genialt verktøy for å visualisere hva disken er brukt til. https://www.diskanalyzer.com/ 1
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april Nå sitter jeg på pc, og av en eller annen grunn fungerer det greit. Men i hele dag har den hengt med alt den kan, så jeg har brukt mobilen i løpet av dagen til å skrive i forum.
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Noen ganger greier ting å stabilisere seg midlertidig når ting gjerne swapper seg ferdig mellom RAM og disk, og man får litt honeymoon-effekten. Slapp av, det er som sagt bare midlertidig til du får oppgradert RAM Endret 20. april av vidor 1
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april vidor skrev (5 minutter siden): WizTree er et genialt verktøy for å visualisere hva disken er brukt til. https://www.diskanalyzer.com/ Jeg installerte, regner med jeg ikke trenger å installere portable. Da ser jeg 18 filer i c:\ som har hele 14,5 gb. Jeg undrer hva det er og hvor jeg finner det? Windows størrelse 40,1gb, men kun brukt 16,4 gb. Users 65.9gb, brukt 15,9gb. System Recovery files 15,2 gb, brukt 15,3 gb Program files 18,3 gb brukt 12,5 gb. _acestream cache 10gb, brukt 10,0 gb. Kan noen lese og tyde hva de betyr, er det sånne ting som er nødvendig å være i pc for at den skal fungere?
SpaceHog Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Mykesider skrev (5 timer siden): 102gb brukt av 119gb. Installert ram er 4,00gb. Hastighet 3200MT/s Grafikkort 128mb Professor pentium. Gold 7505 @ 2.00GHz MÅ jeg slette noe ? Siden PC'en din kjører med minnehastighet 3200 MT/s, bør du kjøpte minne med samme hastighet. 8 GB SODIM DDR4, 3200 MT/s, 260 pin: Ny fra kr 738 -- nettbutikk med dårlig rating og høy fraktpris (www.senetic.no) Ny fra 823 (merke G.Skill Ripjaws) https://www.prisjakt.no/c/ram-minne?1170=26016&1171=28249&sort=price Brukt fra kr 499 https://www.rebuildit.no/collections/ram/produktformfaktor_sodimm-260-pin+kapasitet-per-modul_8-gb+hastighet_3200-mhz 16 GB SODIM DDR4, 3200 MT/s, 260 pin: Ny kr 1228 https://www.prisjakt.no/product.php?p=16291751 Brukt 1199 https://www.rebuildit.no/collections/ram/produktformfaktor_sodimm-260-pin+kapasitet-per-modul_16-gb+hastighet_3200-mhz Endret 20. april av SpaceHog 16GB; kr 823; typos 1
Gouldfan Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Mykesider skrev (18 minutter siden): Den har vært avslått i alle fall 6 måneder. Kanskje mer. Men jeg føler at jeg har oppdatert det jeg kan oppdatere. Om du har hatt avslått i 6 mnd så er det garantert!! Masse oppdateringer som henger og venter, ofte så oppdateres maskin bare i bestemte timer også. Gå inn på Windows update i settings og søk etter oppdateringer, det tar laaaang tid om laptop er litt treg og har vært avslått i 6 mnd. Da er det ikke noe rart at Laptopen er treg og fryser osv. Nettsurfing og mail går sikkert dødstreigt feks, dette er fordi data mangler sikkerhets oppdateringer og drivere osv. Om du har gjort noen oppdateringer, så søk en ekstra gang etterpå også, ofte ligger flere å venter, fordi Laptopen/Windows ikke vil ta alt på en gang. Med et ekstra søk uten funn så er du oftest trygg, jeg oppdaterer også program og apper i Windows store. Fordi jeg vil at alt skal fungere som det skal.. Endret 20. april av Gouldfan 1
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) WizTree er genial for oversikt over hva diskplassen brukes til. 29 minutes ago, Mykesider said: Jeg installerte, regner med jeg ikke trenger å installere portable. Da ser jeg 18 filer i c:\ som har hele 14,5 gb. Jeg undrer hva det er og hvor jeg finner det? Windows størrelse 40,1gb, men kun brukt 16,4 gb. Users 65.9gb, brukt 15,9gb. System Recovery files 15,2 gb, brukt 15,3 gb Program files 18,3 gb brukt 12,5 gb. _acestream cache 10gb, brukt 10,0 gb. Kan noen lese og tyde hva de betyr, er det sånne ting som er nødvendig å være i pc for at den skal fungere? Vær forsiktig og ikke slett pagefile.sys, hibernate.sys og andre viktige systemfiler. Windows legger igjen en del gamle filer som kan slettes. Velg properties/egenskaper på C: og vel Disk Cleanup under General/Generelt fanen, deretter Clean up system files. Du kan som regel greit knerte resten av filene du får i listen, men pass på å velge bort downloads, ellers ryker de også. Hele Windows kan også komprimeres Trykk Windows-knappen og skriv inn cmd Hold nede Ctrl og Shift og trykk enter. Dette statert terminalen i Administrator-modus Kjør Compact.exe /CompactOS:always (Kanskje greit å vente til RAM er oppgradert før du gjør dette) Voila, og Windows tar opp mindre plass og maskinen blir ikke noe tregere fordi den leser mindre og bruke CPU på å pakke ut filene. Endret 20. april av vidor
Mykesider Skrevet 20. april Forfatter Skrevet 20. april Gouldfan skrev (23 minutter siden): Om du har hatt avslått i 6 mnd så er det garantert!! Masse oppdateringer som henger og venter, ofte så oppdateres maskin bare i bestemte timer også. Gå inn på Windows update i settings og søk etter oppdateringer, det tar laaaang tid om laptop er litt treg og har vært avslått i 6 mnd. Da er det ikke noe rart at Laptopen er treg og fryser osv. Nettsurfing og mail går sikkert dødstreigt feks, dette er fordi data mangler sikkerhets oppdateringer og drivere osv. Om du har gjort noen oppdateringer, så søk en ekstra gang etterpå også, ofte ligger flere å venter, fordi Laptopen/Windows ikke vil ta alt på en gang. Med et ekstra søk uten funn så er du oftest trygg, jeg oppdaterer også program og apper i Windows store. Fordi jeg vil at alt skal fungere som det skal.. Jeg ser logg når det er oppdatert. Men jeg kan ikke se de som ikke har blitt oppdatert. Det var i august 2025, og så ble det stort hull frem til april 2026.
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Mens du er i gang med diskverktøy kan du legge inn Everything. Dette er et stikk til søkefunksjonen i Windows som er "omentrentlig" at best. Everything fungerer og er lynrask. Bruker den så mye at jeg har donert noen dollars til utvikleren. Mest velfortjente pengene ever. https://www.voidtools.com/downloads/ Endret 20. april av vidor 1
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) 1 hour ago, Mykesider said: Jeg installerte, regner med jeg ikke trenger å installere portable. Da ser jeg 18 filer i c:\ som har hele 14,5 gb. Jeg undrer hva det er og hvor jeg finner det? Windows størrelse 40,1gb, men kun brukt 16,4 gb. Users 65.9gb, brukt 15,9gb. System Recovery files 15,2 gb, brukt 15,3 gb Program files 18,3 gb brukt 12,5 gb. _acestream cache 10gb, brukt 10,0 gb. Kan noen lese og tyde hva de betyr, er det sånne ting som er nødvendig å være i pc for at den skal fungere? _acestream cache hadde jeg slettet. Cache-filer er som regel nyttig der og da, men kan normalt slettes senere uten at det påvirker noe. System Recovery files kan slettes, men la systemet gjøre det på sin måte, så lager du ikke noe problemer (Disk Cleanup) Skjønner ikke helt hva du mener med to verdier hvor brukt er mindre enn første verdi. List gjerne opp de 18 filene som er store, så kan jeg vurdere hva du bør slette. Endret 20. april av vidor
Gouldfan Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Mykesider skrev (1 time siden): Jeg ser logg når det er oppdatert. Men jeg kan ikke se de som ikke har blitt oppdatert. Det var i august 2025, og så ble det stort hull frem til april 2026. Hvilken Windows er det du har igjen? På alle Windows jeg kan huske så kan du manuelt søke etter om det er noen oppdateringer du mangler ved et enkelt søk. Jeg gjør det nesten hver gang jeg starter opp om jeg ikke har brukt laptop på noen dager... Det er viktigere enn på mobil osv, men jeg gjør det samme med Mobil og iPad inni mellom, ser om det er noen oppdateringer av apper og System, og Google play.. Fordelen på Laptop med å søke på Windows update oftere,er at da tar det mindre tid å vente på at det blir ferdig, også er datamaskinen mer sikker, og fungerer som den skal uten å henge eller fryse. Før du begynner å prøve tredjeparts program osv som enkelte foreslår, så anbefaler jeg å kjøre Windows update. Det sier seg igrunn selv at det er hovedproblemet om du ikke har brukt den på 6 måneder. Endret 20. april av Gouldfan
Gengar_Geng Skrevet 20. april Skrevet 20. april nebrewfoz skrev (1 time siden): Tydelige symptomer på en disk som begynner å bli "tunglest" ... Den var slik da jeg fikk den som ny, vært møkk fra dag 1. Acer, HP, Lenovo, Dell, har alltid vært møkk, ikke noe nytt under solen
Svein M Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) SpaceHog skrev (1 time siden): Siden PC'en din kjører med minnehastighet 3200 MT/s, bør du kjøpte minne med samme hastighet. 8 GB SODIM DDR4, 3200 MT/s, 260 pin: Ny fra kr 738 https://www.prisjakt.no/c/ram-minne?1170=26016&1171=28249&sort=price Brukt fra kr 499 https://www.rebuildit.no/collections/ram/produktformfaktor_sodimm-260-pin+kapasitet-per-modul_8-gb+hastighet_3200-mhz Jeg er enig i at bildet viser 3200 MT/s hastighet. Og ikke 2666 som var nevnt. Så da er riktig type: 8 GB, SO-DIMM DDR4, 3200 MT/s 3200 MT/s er det samme som 3200MHz. edit: Eller dette bør en sjekke på lenovos sider opp mot serienummer på maskinen. Endret 20. april av Svein M
Gouldfan Skrevet 20. april Skrevet 20. april 8Gb??? Da hadde jeg installert Linux gratis før jeg kunne si Linux... På lavere Ram og minne så er Linux alltid å foretrekke føre Windows... 1
vidor Skrevet 20. april Skrevet 20. april Just now, Gengar_Geng said: Den var slik da jeg fikk den som ny, vært møkk fra dag 1. Acer, HP, Lenovo, Dell, har alltid vært møkk, ikke noe nytt under solen Mulig dette er en gigantisk generalisering, da jeg tror det definerer mer hvilke maskiner som kjøpes. Kjøper en billigste sort av alle produsenter er det som regel det samme som å be om problemer. Pris og kvalitet henger som regel sammen. 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå