Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (8 minutter siden):

Det er nok programvaren, for det virker som om mange med 2025 modellen opplever det samme. Siden batteriet går tomt og bilen blir stående, og den allerede har vært inne til reparasjon for dette flere ganger, begynner du vel teknisk sett å få grunnlag for å heve kjøpet om du skulle ønske det.

Det er faktisk godt å høre at jeg har det. For å være ærlig så er faktisk heving av kjøpet mer og mer noe jeg tenker på nå. Føles ille nok å føle at man må ha en jumpstarter i bilen liggende klar, på en helt ny fecking bil. Bilen har kun gitt meg hodebry og ingen glede de få ukene jeg har hatt den… Ga verkstedet en mulighet til å fikse problemet og nå er vi her igjen..Kan jo umulig være moro for de heller men er verst for meg som føler jeg sitter med skjegget i postkassa her…

Endret av Iterion
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iterion skrev (6 minutter siden):

Det er faktisk godt å høre at jeg har det. For å være ærlig så er faktisk heving av kjøpet mer og mer noe jeg tenker på nå. Føles ille nok å føle at man må ha en jumpstarter i bilen liggende klar, på en helt ny fecking bil. Bilen har kun gitt meg hodebry og ingen glede de få ukene jeg har hatt den… Ga verkstedet en mulighet til å fikse problemet og nå er vi her igjen..Kan jo umulig være moro for de heller men er verst for meg som føler jeg sitter på skjegget i postkassa her…

Ja, det er forståelig. Den blir sikkert bra når den er reparert. Men jeg skjønner hva du mener, man mister jo litt troen på den. Det er tross alt ikke spesielt gøy å bruke så mye penger på ny bil, for så å måtte gå rundt og lure på om den starter.

Personlig ville jeg gitt dem et forsøk til på å fikse det, men samtidig gitt beskjed om at du vurderer å heve kjøpet dersom det ikke blir i orden nå.

Screenshot 2026-01-27 174801.png

• Liker 2
Skrevet

Hadde sporadiske klikk på flett ny Mondeo. Der den ikke startet og gikk helt bananas.

Gikk mange år før vi ikke satt med hjertet i halsen hver gang den oppførte seg litt annerledes en start.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Måtte vente på et veterinærventerom i kveld og der fantes det mye morsomt. Blant annet en utgave av Norsk Ukeblad fra 23.11.1966 nesten 60 år siden.

Og se hva som var første avsnitt i serien om bil:

image.thumb.png.e25bf8de233d73d5442555df10a65b39.png 

Endret av trikola
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
trikola skrev (1 time siden):

Måtte vente på et veterinærventerom i kveld og der fantes det mye morsomt. Blant annet en utgave av Norsk Ukeblad fra 23.11.1966 nesten 60 år siden.

Og se hva som var første avsnitt i serien om bil:

image.thumb.png.e25bf8de233d73d5442555df10a65b39.png 

Når Nansen kom tilbare fra USA i 1918 hadde han to biler med seg. Den ene elektrisk. Verden går fremover. ca 100km rekkevidde. Nansen fikk installert elbil lader på Polhøgda(Huset hans)

image.jpeg.29168200cb903ddb08ba437f44e982fa.jpeg

Skrevet
3 hours ago, Nimrad said:

Jeg trodde Volvo hadde kommet med den perfekte bilen for meg med sin EX60(se bort fra pris). 810km WLTP, godt over to tonn på hengerfeste og ellers alt utstyr jeg har lyst på. Ble veldig skuffet av bagasjerommet. Hva er greia med at "ingen" klarer å matche Model Y på dette egentlig? Jeg har lyst å prøve noe annet, og er villig til å betale litt ekstra for det, men klarer ikke finne konkurrenter som passer til to 2-åringer og en hund.

Så hvor stor er tesla Y's lasterom egentlig? Jeg finner ingen tall oppgitt som er sammenlignbare med andre biler (I praksis i.h.t. ISO 3832, som vil si antallet en liters standaardblokker opp til toppen av bakseteryggen) 

• Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (4 timer siden):

Opplevde helt død bil igjen i dag etter jobb, med et helt nytt 12V batteri…Skal jo ikke være mulig folkens?! AI mener sterkt at det ikke kan være noe annet enn ICCU/DC-DC lading av 12V som svikter…

Skulle gått for BMW i4 😉

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (3 minutter siden):

Toyota stiller ikke på nafs rekkeviddetest nei....

Nope, hadde jo vært artig å sett om det er noen faktisk forskjell på forbruk i ny vs gammel Bz4x 😅

Skrevet

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/8pBPm2/vegvesenet-tesla-biler-faar-mest-stryk-paa-eu-kontroll

Sitat

P4-nyhetene har fått tall fra Vegvesenet over antall Teslaer som var førstegangsregistrert i 2021 og var på sin første EU-kontroll i fjor.

8603 av 19.476 strøk på kontrollen, noe som utgjør 44 prosent. Dermed er Tesla på topp av bilmerker som strøk på EU-kontrollen, ifølge P4-nyhetene.

Vegvesenet har ikke oversikt over hva feilene gjelder, men de viser til det ofte er flere feil hos elbiler generelt enn med bensin- og dieselbiler. Det dreier seg ofte om bremser, hjuloppheng, akslinger og dekk.

– At nær halvparten av fire år gamle ikke kommer gjennom EU-kontrollen, er et veldig høyt tall, sier seniorrådgiver i Naf, Nils Sødal, til P4-nyhetene.

Trur eg skifter ut Y-en før den er blitt fire år. Av fleire grunner, men sånt gjev litt vatn på tankemølla.

Skrevet
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Skulle gått for BMW i4 😉

True, sånn i ettertid hadde nok det vært et bedre og mer solid valg ja..

Complexity skrev (28 minutter siden):

Neinei. Her er nye kongen for pengene:

480kW lading. Massasjeseter, luftfjæring, masse power, stort bagasjerom til pen sum.
Kinesisk da - men ikke mere enn Volvo siden de også lages av samme firma.

Artikkel for de som ikke vil se video:
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/y5764r/zeekr-7gt

Hehe, spørs nok om den kan matche I4 både på kvalitet og kjørekomfort. Jeg tviler gitt. Mye spennende med den ja, men også mye usikkerhet mtp kvalitet og annenhåndsverdi. 

Skrevet (endret)
Complexity skrev (43 minutter siden):

Neinei. Her er nye kongen for pengene:

Haha.. kongen for pengene .
Buy cheap , buy twice ( treffende ordtak i dette tilfellet)

Jeg sier i4 fordi det er en alternativ feilfri og problemfri elbil ift disse 12V problemene til Kia og Hyundai  , ikke anbefale noe nytt upløyd og nytt (fra kina) som ser bra ut på papiret.
Og hvem vil vel ha noe som kan ha synergier med Volvo elbil disse dager.

Og begrunner posten min med tidligere ønsker og vurderinger fra @Iterion.

Om ett-to-tre år (inkl en passert norsk vintersesong) kan man vurdere Zeeker'n (utfra eieres trackrecord/erfaringer ).

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (10 timer siden):

De som sliter med å sette kabelen tilbake på plassen sin for så å bare gi opp, tenker jeg 😏

En ting som slår meg hver gang jeg kjører elbiler og bruker hurtigladere, er hvor tunge de kabelene er og hvor mye kraft som kreves for å ta de ut fra laderen, stikke de inn i bilen, ta de ut igjen og sette de tilbake på plass. Det mye mer fysisk krevende enn å stå ved bensinpumpa. Det er definitivt et minus ved elbil i forhold til ice, det samt rekkevidde og tid brukt på lading selvsagt.

Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Nope, hadde jo vært artig å sett om det er noen faktisk forskjell på forbruk i ny vs gammel Bz4x 😅

De har jo med Suzuki e-Vitara, som er samme bil som Toyotas Urban Cruiser om jeg ikke tar feil. 
Den (Toyotaen) fikk jo helslakt i Tek når det gjelder forbruk på vinteren, så vi får se hvordan det går med den.  

• Liker 1
Skrevet
jr_605 skrev (6 minutter siden):

De har jo med Suzuki e-Vitara, som er samme bil som Toyotas Urban Cruiser om jeg ikke tar feil. 
Den (Toyotaen) fikk jo helslakt i Tek når det gjelder forbruk på vinteren, så vi får se hvordan det går med den.  

Blir nok morro å følge med uansett ja. 👍😉

Skrevet
Syar-2003 skrev (18 minutter siden):

Haha.. kongen for pengene .
Buy cheap , buy twice ( treffende ordtak i dette tilfellet)

Jeg sier i4 fordi det er en alternativ feilfri og problemfri elbil ift disse 12V problemene til Kia og Hyundai  , ikke anbefale noe nytt upløyd og nytt (fra kina) som ser bra ut på papiret.
Og hvem vil vel ha noe som kan ha synergier med Volvo elbil disse dager.

Og begrunner posten min med tidligere ønsker og vurderinger fra @Iterion.

Om ett-to-tre år (inkl en passert norsk vintersesong) kan man vurdere Zeeker'n (utfra eieres trackrecord/erfaringer ).

"Problemet" med i4 er at den er en sedan (for noen da...), mangler V2L og Camper mode. Men absolutt en flott bil...

Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

"Problemet" med i4 er at den er en sedan (for noen da...), mangler V2L og Camper mode. Men absolutt en flott bil...

Du tar det ut av kontekst. I4 er en bil @Iterion sterkt vurderte, som er bakgrunnen til mitt innlegg 😉.

• Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Du tar det ut av kontekst. I4 er en bil @Iterion sterkt vurderte, som er bakgrunnen til mitt innlegg 😉.

Klar over det, men er jo ikke bare @Iterion som leser her og vurderer/vurderte bil... 😉

Jeg holdt jo meg selv igjen ved å unnlate mangelen under panseret, selv om det visstnok er løsbart via 3.part...😁😎 (Hint, Wokeby 40L)

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Klar over det, men er jo ikke bare @Iterion som leser her og vurderer/vurderte bil... 😉

Jeg holdt jo meg selv igjen ved å unnlate mangelen under panseret, selv om det visstnok er løsbart via 3.part...😁😎 (Hint, Wokeby 40L)

Igjen, forstår ikke hva du og Complexity henger dere opp i.
Jeg siterte og svarte til kun Iterion. Underforstått at han sikkert ikke hadde angret om han valgte BMW i4 M50(60) som han vurderte å kjøpe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...