Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Igjen, forstår ikke hva du og Complexity henger dere opp i.
Jeg siterte og svarte til kun Iterion. Underforstått at han sikkert ikke hadde angret om han valgte BMW i4 M50(60) som han vurderte å kjøpe

Åpent forum, så folk legger inn sine egne betraktninger. Ønsker du 1-til-1-samtale, så kan du sende privat melding. Ellers, aksepter at andre kommer med betraktninger som ikke nødvendigvis passer inn i ditt narrativ! Og ta det for nettopp det...

Men nå tar jeg kvelden, så da har jeg sagt mitt for nå!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Åpent forum, så folk legger inn sine egne betraktninger. Ønsker du 1-til-1-samtale, så kan du sende privat melding. Ellers, aksepter at andre kommer med betraktninger som ikke nødvendigvis passer inn i ditt narrativ! Og ta det for nettopp det...

Men nå tar jeg kvelden, så da har jeg sagt mitt for nå!

Wtf .. er du blitt forumpoliti og moderator igjen nå :thumbdown:

Haha.. narrativ.. Hint: Når man "siterer" noen er svaret rettet til vedkommende man siterer. Attpåtil uthevet som et spøkefullt og ironisk innlegg med en ";) "

Greia er vel at man er litt butthurt fordi noen klager og har feil på en ny Hyundai.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (2 timer siden):

Så hvor stor er tesla Y's lasterom egentlig? Jeg finner ingen tall oppgitt som er sammenlignbare med andre biler (I praksis i.h.t. ISO 3832, som vil si antallet en liters standaardblokker opp til toppen av bakseteryggen) 

Jeg så litt på dette for en stund siden. Ble veldig overrasket når jeg og en kollega skulle ta taxi og det ikke var plass til 3 kofferter i bagasjerommet som skulle være det doble av min bil 852liter vs 480liter. Fant vel ut at det var ca 50liter større enn i min IX1 etter TB banakassetest som er ca 480liter. Ikke mye når man tenker på at bilen er 30cm lenger enn IX1

• Liker 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (7 timer siden):

Wtf .. er du blitt forumpoliti og moderator igjen nå :thumbdown:

Haha.. narrativ.. Hint: Når man "siterer" noen er svaret rettet til vedkommende man siterer. Attpåtil uthevet som et spøkefullt og ironisk innlegg med en ";) "

Greia er vel at man er litt butthurt fordi noen klager og har feil på en ny Hyundai.

Vel, nå ble jo innlegget mitt et svar på at du følte deg litt "butt hurt" av at jeg og @Complexity kom med noen betraktninger rundt alternativet, som visst i sitatet under. Og bare for å poengtere, det var vel en grunn til (eller flere) at valget ikke falt på i4 eller noen andre biler. Selvsagt synd at han ble plaget av problemet jeg trodde Hyundai nå hadde fått orden på. 

Syar-2003 skrev (7 timer siden):

Skrevet
Snowleopard skrev (8 timer siden):

"Problemet" med i4 er at den er en sedan (for noen da...), mangler V2L og Camper mode. Men absolutt en flott bil...

V2L og camper mode var aldri helt avgjørende for valget mitt, men det var riktignok et stort pluss. I4 har også en bredere bagasjeluke ift den trange, smale og lave på Model 3. Jeg var òg veldig nære et kjøp av den. V2L er nice det, men hva hjelper det når bilen svikter helt ute av det blå.

Vet så klart det ikke skal være sånn her og at det kommer til å bli fikset, men det har vært altfor mye hodebry med den bilen allerede. Det er sånt som ødelegger rykte på biler og som gjør at man mest sannsynlig ikke vil kjøpe samme bil/merke igjen dessverre. Spesielt når de hevder det kun er 12V som er problemet her og at det ikke kunne være ICCU’en…

• Liker 2
Skrevet (endret)
Iterion skrev (14 timer siden):

Opplevde helt død bil igjen i dag etter jobb, med et helt nytt 12V batteri…Skal jo ikke være mulig folkens?! AI mener sterkt at det ikke kan være noe annet enn ICCU/DC-DC lading av 12V som svikter…

Hadde det vært meg så hadde jeg blitt SVÆRT TYDELIG mot forhandler, for å si det sånn. Det er totalt uakseptabelt.

Endret av Hanhijnn
tyrkleif
  • Liker 3
Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

V2L og camper mode var aldri helt avgjørende for valget mitt, men det var riktignok et stort pluss. I4 har også en bredere bagasjeluke ift den trange, smale og lave på Model 3. Jeg var òg veldig nære et kjøp av den. V2L er nice det, men hva hjelper det når bilen svikter helt ute av det blå.

Vet så klart det ikke skal være sånn her og at det kommer til å bli fikset, men det har vært altfor mye hodebry med den bilen allerede. Det er sånt som ødelegger rykte på biler og som gjør at man mest sannsynlig ikke vil kjøpe samme bil/merke igjen dessverre. Spesielt når de hevder det kun er 12V som er problemet her og at det ikke kunne være ICCU’en…

Ja, jeg ser absolutt at det ikke er avgjørende fr valget, men fine addons for noen. For min del er slike ting avgjørende.

Synes og det er forferdelig synd at du opplever disse problemene, som jeg som sagt trodde de nå endelig hadde fikset. Det er klart det er noe som påvirker om man tør kjøpe den modellen, eller andre biler fra det selskapet.

Vi får se når de får byttet 12V-batteriet, om de og oppdager at noe annet er feil. For noe har jo skadet det lille batteriet, det burde ikke skje på en splitter ny bil, helt uavhengig om det skyldes iccu eller ikke.

Må si jeg ikke tror på verkstedet/Hyundai i dette tilfellet, men derimot viser at de IKKE har klart å løse det enda!

• Liker 3
Skrevet
Nimrad skrev (13 timer siden):

Jeg ladet første nyttårsdag på en helt ny Tesla-lader i 20-ish minusgrader. Jeg prøvde sikkert 30-40 ganger før kabelen faktisk hang igjen i festet. Det er en helt elendig patent på hvordan disse liksom skal henge igjen. Mulig det gjelder andre også.

Helt enig i at det er en dårlig patent. Særlig på vintertid med snø/is. Typisk California-design. Jeg lader selv ganske ofte på nye typen Tesla-lader, men har ikke hatt store problemer med å henge opp igjen ladekabelen. Men knøbelt, det er det.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Hadde det vært meg så hadde jeg blitt SVÆRT TYDELIG mot forhandler, for å si det sånn. Det er totalt uakseptabelt.

Enig i det. Spent på hva de kommer til å gjøre med bilen nå for å si det sånn og hva de kommer til å si. Det er totalt uakseptabelt ja, så får nå inderlig håpe at de tilbyr meg god service og en lånebil til de har gjort en grundig(!!) sjekk og fikset problemet helt nå.

Det blir siste sjanse jeg gir de nå føler jeg. Skjer det igjen så blir det heving av kjøpet. Så håper de ikke prøver seg på en ny snarvei nå, leverer meg bilen tilbake så opplever jeg død bil for 5 gang. Ille nok at man skal føle at man må ha en booster liggende klar i denne bilen. Men ja, skal holde dere oppdaterte på denne «ongoing casen»! 

• Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Helt enig i at det er en dårlig patent. Særlig på vintertid med snø/is. Typisk California-design. Jeg lader selv ganske ofte på nye typen Tesla-lader, men har ikke hatt store problemer med å henge opp igjen ladekabelen. Men knøbelt, det er det.

Man lærer seg teknikken etterhvert, men det er som sagt "ille dårlig" det designet. Burde ikke være et stort problem å løse, men de er vel litt låst, i egne øyne.

• Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (13 timer siden):

Det er faktisk godt å høre at jeg har det. For å være ærlig så er faktisk heving av kjøpet mer og mer noe jeg tenker på nå. Føles ille nok å føle at man må ha en jumpstarter i bilen liggende klar, på en helt ny fecking bil. Bilen har kun gitt meg hodebry og ingen glede de få ukene jeg har hatt den… Ga verkstedet en mulighet til å fikse problemet og nå er vi her igjen..Kan jo umulig være moro for de heller men er verst for meg som føler jeg sitter med skjegget i postkassa her…

Forhandler har lovfestet 3 ganger å prøve å fikse problemet, før du kan kreve å få hevet kjøpet. Men de kan selvfølgelig gi seg før den tid også.

• Liker 3
Skrevet
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Forhandler har lovfestet 3 ganger å prøve å fikse problemet, før du kan kreve å få hevet kjøpet. Men de kan selvfølgelig gi seg før den tid også.

På bil er det ikke like lett å få hevd på det, fordi det er en kostbar sak man kjøper. det må da være en "alvorlig" feil som påvirker driften. Og det vil jeg si det er her, for man får jo ikke brukt bilen om 12V går seg tom hele tiden.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg ser absolutt at det ikke er avgjørende fr valget, men fine addons for noen. For min del er slike ting avgjørende.

Synes og det er forferdelig synd at du opplever disse problemene, som jeg som sagt trodde de nå endelig hadde fikset. Det er klart det er noe som påvirker om man tør kjøpe den modellen, eller andre biler fra det selskapet.

Vi får se når de får byttet 12V-batteriet, om de og oppdager at noe annet er feil. For noe har jo skadet det lille batteriet, det burde ikke skje på en splitter ny bil, helt uavhengig om det skyldes iccu eller ikke.

Må si jeg ikke tror på verkstedet/Hyundai i dette tilfellet, men derimot viser at de IKKE har klart å løse det enda!

Helt klart fine addons ja. Og genialt f.eks dersom man er/skal på langtur på fjellet o.l uten tilgjengelig strøm. Vel de har jo allerede byttet 12V en gang, nå må de nok sjekke mer i dybden her, og lenger enn kun noen timer for å prøve å reprodusere problemet.  Alt fra ICCU, sw versjon ++. Helt riktig, er tydelig at de ikke har klart å løse problemet enda. De prøvde seg nok på en «quick fix» først og håpa det skulle gjøre susen. Så får vi se hvordan dette går videre..

Endret av Iterion
  • Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (11 timer siden):

Så hvor stor er tesla Y's lasterom egentlig? Jeg finner ingen tall oppgitt som er sammenlignbare med andre biler (I praksis i.h.t. ISO 3832, som vil si antallet en liters standaardblokker opp til toppen av bakseteryggen) 

Usikker, men det er mye "ekstra" plass med frunk og stort rom under gulvet i baggasjerommet. Jeg får to større bager under gulvet i baggasjerommet, og to små bagger i frunken. Da har jeg pakket klær for en ukes sommerferie for to voksne og to barn, og har "ingenting" i baggasjerommet

• Liker 1
Skrevet
mandela skrev (10 timer siden):

En ting som slår meg hver gang jeg kjører elbiler og bruker hurtigladere, er hvor tunge de kabelene er og hvor mye kraft som kreves for å ta de ut fra laderen, stikke de inn i bilen, ta de ut igjen og sette de tilbake på plass. Det mye mer fysisk krevende enn å stå ved bensinpumpa. Det er definitivt et minus ved elbil i forhold til ice, det samt rekkevidde og tid brukt på lading selvsagt.

Sorry gikk litt hett for seg i tråden her i går så klarte å overse svaret ditt. Men ja, du har vel et poeng. De er mye tyngre enn bensinpumpa ja. Men ikke tunge nok til at folk ikke ska klare å plugge den i bilen eller tilbake på plass…Så kan det være litt knotete å få kabelen tilbake på plass, men det har jeg kun opplevd ved Tesla Supercharger. Har flere ganger sett ladekabler ligge på bakken eller i snøen der.

Tror nok mer på at det er låsemekanismen og ikke vekten folk sliter med. Kanskje de stresser og har litt dårlig tid i tillegg så de ikke gidder å prøve mer og bare legger kabelen ned. Ikke akkurat optimalt det da. Mye lettere å sette kabelen tilbake på plass hos CircleK/UnoX har jeg lagt merke til. 

Skrevet (endret)
9 hours ago, Syar-2003 said:

Jeg siterte og svarte til kun Iterion. Underforstått at han sikkert ikke hadde angret om han valgte BMW i4 M50(60) som han vurderte å kjøpe

Greit å nevne at det har kommet litt flere konkurenter på banen siden BMW i4 kom for 5 år siden da.

For meg (som ikke er hardbarka BMW entusiast) ville lett valgt den Zeekr'n over en BMW i4. Den er jo bedre på omtrent alt det tekniske på papiret og ganske mye billigere.

Og 10års garanti har den og som Toyota fans sier er så viktig.

Selvfølgelig forståelige at folk ikke ønsker å kjøpe kinesisk da. Selv om bilene tydeligvis er designet i Sverige.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Jotun skrev (14 timer siden):

Toyota stiller ikke på nafs rekkeviddetest nei....

https://www.motor.no/aktuelt/derfor-er-ikke-toyota-med-i-rekkeviddetesten/344335

Dette svarer Toyota: 

Sitat

– Vi mener testen fokuserer for ensidig på rekkevidde og ikke gjenspeiler de bredere kriteriene kundene vektlegger ved valg av bil, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, til Motor.

Mon tro hva de "bredere kriteriene" er...? At interiøret er hentet fra Cressida?

Endret av Hanhijnn
Feilsitering...
  • Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Iterion said:

Skjer det igjen så blir det heving av kjøpet

Det er gjerne ikke så enkelt for en bil som er et par måneder gammel. Vil nok bli en kamp i tilfelle.

Likevel er det jo veldig rart at folk fortsatt blir overrasket over dette. Feilen er jo ganske kjent på Hyundai 5 og 6. Ser ut til at det har en viss effekt på bruktpriser også, mange som vet om dette problemet. Det hjelper gjerne ikke å bytte motor flere ganger hvis man ikke fyller den nye med olje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...