Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Iterion skrev (2 timer siden):

Neida ser den. Hehe, da gikk de glipp av en kunde som kunne fylt på pengekassen deres greit ja 😉

Ok. Nei vet det har vært vært problemer med den velkjente ICCU’en også som det er snakka om lenger opp, men skal visstnok være ganske så tydelig når den ryker eller det er noe feil med den. 

En person utgjør vel ikke allverden, men det får være mitt bidrag :) Synd igrunnen for bilene er greie nok de og vanvittig mye for pengene. 

Jeg byttet ingenting på min utover batteriet og den har fungert fint etterpå så tviler på at det var noe sånt. Den var på en årlig service ikke så lenge etterpå hvor de oppdaterte bilen så det kan jo være noe sånt ble utbedret i software også for alt jeg vet. Uansett er det ikke dumt å ha liggende en booster i bilen når en vet hvor vanlig denne feilen er på Hyundai. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tomas232 skrev (54 minutter siden):

Xpeng eller Zeeker? 

Har en bekjent som har en Xpeng, og han har hatt mye problemer med den. Pluss at den har mye issues med norsk vinter.

Skal du lease er kanskje Kinesisk ok (om man driter i det politiske), men det er MYE mer til det å ha en bil enn hvordan den er på prøvekjøring eller første uka (det anmelderne vurderer). Ville aldri vurdert å kjøpe noe sånn, alt for høy risiko/ukjente faktorer.

• Liker 3
Skrevet
Tomas232 skrev (1 time siden):

Xpeng eller Zeeker? 

Av de to: zeekr. Med det sagt, vil ikke jeg være prøvekanin for noen av merkene, ei heller ville jeg tatt verditapet de to første årene. Jeg tror jeg har kjøpt min siste ny-bil, værtfall når en ser verditapet på stort sett alle merker. 

Dersom jeg skulle kjøpt i dag: 2023-4 modell 3. Dersom det skulle vært i samme klasse som du hinter til: ModelY/ID4. 

• Liker 3
Skrevet
Tomas232 skrev (1 time siden):

Xpeng eller Zeeker? 

Meld deg inn i eiergrupper på facebook for den modellen du er interessert i, kan dukke opp mye som du ikke hører om andre steder. 👍

Er selv med i G6 eiergruppa (for morro), og fascinerende med en del videoer som postes der om støy under lading og oppvarming feks. 🙂 Det er det ingen forhandler eller tester som forteller deg. 👍

• Liker 2
Skrevet
PanserJohan skrev (42 minutter siden):

Av de to: zeekr. Med det sagt, vil ikke jeg være prøvekanin for noen av merkene, ei heller ville jeg tatt verditapet de to første årene. Jeg tror jeg har kjøpt min siste ny-bil, værtfall når en ser verditapet på stort sett alle merker. 

Dersom jeg skulle kjøpt i dag: 2023-4 modell 3. Dersom det skulle vært i samme klasse som du hinter til: ModelY/ID4. 

Enig, virker som Zeeker sine modeller er både bedre og mer spennende. Men for min del er det politiske en stor brems.

Jeg tenker jeg bytter bil 1 gang, når jeg er gjeldfri om 3+ år (3 år og 2 måneder om alt går etter planen), og så blir det kanskje min nest siste eller tredje bil, alt etter helsetilstand og bosituasjon på mine gamle dager...

Det fordrer dog at jeg bytter i nybil når jeg bytter for at de skal vare lenge nok i saltsørpa..

Per opprinnelig plan, så skal min Kona vare i minst 10 år i mitt eie, så ev. varighet ut over det, tas som ren bonus (i det som uansett er et tapsprosjekt).

Dog, nå frister det å overlate Kona til sønnen min når jeg har hatt den i 10 år, og skaffe meg en bil bedre egnet for mine behov i ferie og fritid, og som da har både "camper mode", V2L og noe bedre plass.

En Ioniq 5, Kia EV6 eller Kia EV5 (med 4WD, ingen flere FWD på meg, den ene holder lenge), er de foreløpig heteste kandidatene, men mye kan jo skje på de neste 3 årene.

Samtidig er det litt fristende med en PV5, en KGM Musso 4x4 Pickup eller kommende Renault Traffic Van E-Tech electric med 800V-teknologi som gir lynrask lading, og har 450 km rekkevidde. Disse kan passe fint med min interesse for reising og camping, gjerne på steder som er utenom rene campingplasser (free-camping).

• Liker 5
Skrevet
On 1/23/2026 at 5:12 PM, minim said:

Så en må legge inn tidspunkter hver gang en skal gjøre dette? Er det ingen start/stopp knapp? Hva med ladestrøm? 

Nei, jeg la inn tidspunkter én gang, deretter har den brukt det. Men hvis du har flere ladepunkter (locations) definert, tror jeg du kan ha forskjellige tidspunkter fra sted til sted.

Jeg har ingen interesse av å starte/stoppe lading manuelt, men jeg tror at 'knappen' Skip Schedule gjør at ladingen starter umiddelbart.

Jeg har foreløpig stilt inn max ladestrøm i den laderen jeg bruker, men det skyldes begrensninger i infrastrukturen min. Vet ikke hvordan dette kan gjøres på XC40.

Skrevet
Iterion skrev (2 minutter siden):

De som sliter med å sette kabelen tilbake på plassen sin for så å bare gi opp, tenker jeg 😏

Stått og knotet med de kablene noen ganger. Synes ikke løsningen er god i det hele tatt, så jeg forstår at folk gir opp...

Dog, ikke helt godkjent det heller, i mine øyne!

Skrevet

Opplevde helt død bil igjen i dag etter jobb, med et helt nytt 12V batteri…Skal jo ikke være mulig folkens?! AI mener sterkt at det ikke kan være noe annet enn ICCU/DC-DC lading av 12V som svikter…

Skrevet

Jeg trodde Volvo hadde kommet med den perfekte bilen for meg med sin EX60(se bort fra pris). 810km WLTP, godt over to tonn på hengerfeste og ellers alt utstyr jeg har lyst på. Ble veldig skuffet av bagasjerommet. Hva er greia med at "ingen" klarer å matche Model Y på dette egentlig? Jeg har lyst å prøve noe annet, og er villig til å betale litt ekstra for det, men klarer ikke finne konkurrenter som passer til to 2-åringer og en hund.

Skrevet
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Men hvem slenger ladekabelen i snøen???

Jeg ladet første nyttårsdag på en helt ny Tesla-lader i 20-ish minusgrader. Jeg prøvde sikkert 30-40 ganger før kabelen faktisk hang igjen i festet. Det er en helt elendig patent på hvordan disse liksom skal henge igjen. Mulig det gjelder andre også.

Skrevet
Iterion skrev (38 minutter siden):

Opplevde helt død bil igjen i dag etter jobb, med et helt nytt 12V batteri…Skal jo ikke være mulig folkens?! AI mener sterkt at det ikke kan være noe annet enn ICCU/DC-DC lading av 12V som svikter…

Det er nok programvaren, for det virker som om mange med 2025 modellen opplever det samme. Siden batteriet går tomt og bilen blir stående, og den allerede har vært inne til reparasjon for dette flere ganger, begynner du vel teknisk sett å få grunnlag for å heve kjøpet om du skulle ønske det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...