Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, Iterion said:

Tja. Kommer nok ikke til å selge i bøtter og spann ala Tesla Y vil jeg tro. Spørs kanskje hva du sammenligner med hehe. Er det ikke ganske så små batteripakker på Ev2?

Man kan lure på hva som skjedde med salget av MY i Norge. Det tok helt av og med tanke på at den er forholdsvis dyr (ble vel knapt solgt med RWD) så ble det solgt litt for mange. Bilen er jo bra, men ut i fra enkeltes hysteri rundt bilen på forumer så tror jeg mange ble revet med og kjøpte en litt dyrere bil en de egentlig burde. Det går fortsatt en del Soul her fra den siste oppdateringen med 64kwh batteriet. De er vel bare 5-6 år så det skulle bare mangle? Har ikke hørt mye negativt om den som den første med mindre batteri. Jeg ble litt skeptisk av de kiaene som mista 40% fort og spesielt at folk måtte krangle seg seg til reparasjon. Hjelper ikke med garanti hvis man ikke får noe på den. Den nye EV2 kommer med 42 lfp og 62 nmc hvis jeg husker riktig. Kan bli en tøff konkurrent til vw id polo/skoda epiq. Jeg er interessert i det segmentet da jeg kan legge inn 50% kontant og betale ned resten uten at det har noe å si for økonomien. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, kremt said:

Det var en del av første generasjon ja men de aller fleste har forsvunnet fra vegene nå, og det har skjedd fort. For de fleste har batteriet tapt store deler av kapasiteten og resten av bilen var også av relativt lav kvalitet. Legg til at de fleste eierne av disse bilene ga totalt blaffen i dem skjønner man jo hvorfor de har forsvunnet. Soul og Zoe er vel de bilene jeg har sett oftest kjørende langs vegen med åpen ladeluke, det sier vel litt om hvor mye eierne bryr seg om dem. 

Kommunegrå 2015 Soul, det fins neppe noe tristere syn langs vegen, en depressiv bil. 

Tja, den er funksjonell og har ett utseende som er ekstremt anonymt og unoffensive. Det er jo ikke sånn at en MY lyser opp hverdagen heller. Ingen av disse nye bilene engasjerer mye, men mer en Kineserne får til.. Så en tilsynelatende strøken BMW E30 her om dagen, det fikk opp øynene mine. Og så gråt jeg en skvett over at den var ute i saltet. Helt orginal bil uten svære felger eller pålimt plast.. 

Skrevet
nebrewfoz skrev (På 16.1.2026 den 16.23):

Feil på en Skoda eller VW elbil: "designsvakhet".
Feil på en Tesla: "mandagsbil".

Er det riktig forstått?

Hva? Du kan vel bedre enn som så?

Feil på en Skoda eller VW elbil: "designsvakhet".
Feil på en Tesla: "forbanna ubrukelig Tesla-dritt".

Sånn skal det være! 😜

• Hjerte 3
Skrevet
del_diablo skrev (På 16.1.2026 den 21.48):

Du kommer ikke til å få kilde for noe som ikke lengre stemmer. Det er noe som henger tilbake på måten tidlig Tesla skrudde sammen de første kitbilene, og så de første model S.
Jo lengre du kommer mot dags dato, jo mindre endringer er det snakk om. Eneste virkelig forskjellen mot f.eks VAG er at vis de oppdaterer en del, så blir ikke den eldre versjonen produsert, men den nye delen får heller ikke nye fester/kontakter og nye delenummer. 

Kilde?

Skrevet
Duriello skrev (På 17.1.2026 den 17.01):

Trodde seriøst at de hadde fått fikset dette 12v problemet sitt nå. 

Det blir først fikset når bilene blir designet riktig fra bunn av. Nytter ikke å bytte en dubbeditt her og der.

Skrevet
15 minutes ago, Hanhijnn said:

Det blir først fikset når bilene blir designet riktig fra bunn av. Nytter ikke å bytte en dubbeditt her og der.

En fiks som ville vart en stund er jo å gjøre som Jaguar gjorde med i-Pace å sette inn to 12V batterier. De bilene sliter også med å lade 12V men siden det er to batterier er det i praksis ikke like merkbart problem.

Selvfølgelig en del som er litt sur nå da for når batteriene må byttes må man jo kjøpe to stk :p

• Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (8 timer siden):

Man kan lure på hva som skjedde med salget av MY i Norge. Det tok helt av og med tanke på at den er forholdsvis dyr (ble vel knapt solgt med RWD) så ble det solgt litt for mange. Bilen er jo bra, men ut i fra enkeltes hysteri rundt bilen på forumer så tror jeg mange ble revet med og kjøpte en litt dyrere bil en de egentlig burde. Det går fortsatt en del Soul her fra den siste oppdateringen med 64kwh batteriet. De er vel bare 5-6 år så det skulle bare mangle? Har ikke hørt mye negativt om den som den første med mindre batteri. Jeg ble litt skeptisk av de kiaene som mista 40% fort og spesielt at folk måtte krangle seg seg til reparasjon. Hjelper ikke med garanti hvis man ikke får noe på den. Den nye EV2 kommer med 42 lfp og 62 nmc hvis jeg husker riktig. Kan bli en tøff konkurrent til vw id polo/skoda epiq. Jeg er interessert i det segmentet da jeg kan legge inn 50% kontant og betale ned resten uten at det har noe å si for økonomien. 

Salget av Y går jo fortsatt ganske bra. Ser jo haugevis av nye Y Juniper på Østlandet i alle fall. 500-600k for en fullspecca premium elbil er jo ikke så ille vil jeg si. Ja går en del Soul enda men ser ikke så mange av de lenger. Ja kan nok det. Hadde nok gått for den første batteripakken i hvert fall. Med mindre du kjører lite så klart. 62 kWh NMC batteri bør holde for mange da. 42 kWh LFP batteri er ikke egnet til langkjøring spør du meg. 

Skrevet
Complexity skrev (12 timer siden):

Pussig å slenge firehjulstrekk og høy bakkeklaring på en bybil..

Ta deg en tur til bergen. Det er trange glatte gater og veier både mot nordnes og opp mot fløyen. Tror ikke noen som vurdere en slik bil ser på den som en bil man drar på langtur med. (Jeg har også en slik bil med 4hjulstrekk ,bra bakkeklaring, lite batteri som lader sakte) Funker 100%

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
2 hours ago, Iterion said:

Salget av Y går jo fortsatt ganske bra. Ser jo haugevis av nye Y Juniper på Østlandet i alle fall. 500-600k for en fullspecca premium elbil er jo ikke så ille vil jeg si. Ja går en del Soul enda men ser ikke så mange av de lenger. Ja kan nok det. Hadde nok gått for den første batteripakken i hvert fall. Med mindre du kjører lite så klart. 62 kWh NMC batteri bør holde for mange da. 42 kWh LFP batteri er ikke egnet til langkjøring spør du meg. 

Jeg ser for meg, ut i fra egen erfaring, at 60 kwh er optimalt, med mindre det er en ekstremt effektiv bil (M3 rwd). Ikke for de som pendler 50mil, kjører til Italia 3 ganger i året etc, men sånn vil det alltid være. Alt passer ikke alle. MY var (er?) ikke dyr for den totalpakken den ga, men mange av de som har kjøpt den har nok kjøpt litt over sitt prissegment. Bmw 7 serie solgte aldri mer enn 5 til tross for at den var en bedre bil. Og avensis 1.6 solgte mer enn begge de til tross for at den var myye kjipere som bil. Det skjedde noe ett sted og jeg tviler på at så mange fikk mye bedre økonomi med økende boligpriser etc. Her jeg bor har alle MY. Man vasser i MY og resten er vag diesel fra 2015 ish. Har blitt ett tydelig fattigdomsymbol når det knakker litt i gata. Folk skuler🙄 Faktisk har det blitt mer sosialt akseptabelt å kjøre kjip 1gen leaf og soul. Veldig interessant 

Skrevet
Femtekolonne skrev (1 minutt siden):

Jeg ser for meg, ut i fra egen erfaring, at 60 kwh er optimalt, med mindre det er en ekstremt effektiv bil (M3 rwd). Ikke for de som pendler 50mil, kjører til Italia 3 ganger i året etc, men sånn vil det alltid være. Alt passer ikke alle. MY var (er?) ikke dyr for den totalpakken den ga, men mange av de som har kjøpt den har nok kjøpt litt over sitt prissegment. Bmw 7 serie solgte aldri mer enn 5 til tross for at den var en bedre bil. Og avensis 1.6 solgte mer enn begge de til tross for at den var myye kjipere som bil. Det skjedde noe ett sted og jeg tviler på at så mange fikk mye bedre økonomi med økende boligpriser etc. Her jeg bor har alle MY. Man vasser i MY og resten er vag diesel fra 2015 ish. Har blitt ett tydelig fattigdomsymbol når det knakker litt i gata. Folk skuler🙄 Faktisk har det blitt mer sosialt akseptabelt å kjøre kjip 1gen leaf og soul. Veldig interessant 

Det er sant. Jeg personlig klarte meg fint med Model 3 SR+ RWD i 4 år, med batteri på ish 60 kWh. Var dog et LFP batteri i tillegg, så den slet med å komme seg over 280 km vinterstid. I tillegg ladet den litt treigt synes jeg. Man vasser i Model Y ja, det er blitt den nye folkevogna basically hehe. Får håpe folk åpner øynene litt nå mtp USA. 

At det har blitt et fattig symbol er vel å ta litt hardt i da. Da kjører man nok heller en gammel og slitt Kia, Toyota eller Skoda. 1gen Leaf og Soul har ingenting på Tesla Y da. Utdaterte biler vil jeg kalle det, men de er billige og gjør jobben for folk som ikke bryr seg om bil om trenger en pendlerbil. Stygge er de også. Skal ikke påstå at Tesla Y ser så mye bedre ut, men man få jo ikke en bedre totalpakke enn den. Pluss programvarene og batteriteknologien på bilene er ekstremt bra. Hadde aldri et eneste startproblem på min Model 3. Hadde en del andre problemer, men aldri noe med 12V eller batteri. 

Skrevet
17 minutes ago, Iterion said:

Det er sant. Jeg personlig klarte meg fint med Model 3 SR+ RWD i 4 år, med batteri på ish 60 kWh. Var dog et LFP batteri i tillegg, så den slet med å komme seg over 280 km vinterstid. I tillegg ladet den litt treigt synes jeg. Man vasser i Model Y ja, det er blitt den nye folkevogna basically hehe. Får håpe folk åpner øynene litt nå mtp USA. 

At det har blitt et fattig symbol er vel å ta litt hardt i da. Da kjører man nok heller en gammel og slitt Kia, Toyota eller Skoda. 1gen Leaf og Soul har ingenting på Tesla Y da. Utdaterte biler vil jeg kalle det, men de er billige og gjør jobben for folk som ikke bryr seg om bil om trenger en pendlerbil. Stygge er de også. Skal ikke påstå at Tesla Y ser så mye bedre ut, men man få jo ikke en bedre totalpakke enn den. Pluss programvarene og batteriteknologien på bilene er ekstremt bra. Hadde aldri et eneste startproblem på min Model 3. Hadde en del andre problemer, men aldri noe med 12V eller batteri. 

Kia EV2 kommer i likhet med soul til å selge nettopp på utseendet. Damene liker dem og det er en overaskende stor kjøpegruppe. Polo vil nok appellere mer til oss gutta, men en EV2 i en dus pastellfarge vil nok trumfe i mange hjem når konebil skal handles inn. Jeg venter å ser hva de leverer som elbiler først. Jeg kan leve med en "stygg" bil, men ikke en dårlig elbil (Toyota) eller en ustabil bil (Kia?). Toyota UC røyk ut av lista i det de knotet med skjermen på videoen. Jeg hadde fått nok av treg software og lite intuitiv layout fort. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan er EV2 i størrelse og pris i forhold til kommende ID Cross?

Ser at EV2 kommer med kjipe innfelte dørhåndtak slik som Tesla, håper at denne trenden er snart over.

Endret av mandela
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Femtekolonne said:

Har blitt ett tydelig fattigdomsymbol når det knakker litt i gata. Folk skuler🙄 Faktisk har det blitt mer sosialt akseptabelt å kjøre kjip 1gen leaf og soul. Veldig interessant 

Jeg tar meg selv i å skule på folk som slipper ut eksos i parkeringshuset på senteret, og på drop-off'en i barnehagen og skolen. Jeg mener det finnes alternativer, så ikke gi ungene mine kols. 

Kan legge til at jeg absolutt ikke er noen klimafanatiker, og utenfor allfarvei tar jeg heller gasskraft, atomkraft eller til og med kull enn vindmøller, men lokalutslipp bryr jeg meg om.

Skrevet (endret)
Femtekolonne skrev (2 timer siden):

Kia EV2 kommer i likhet med soul til å selge nettopp på utseendet. Damene liker dem og det er en overaskende stor kjøpegruppe. Polo vil nok appellere mer til oss gutta, men en EV2 i en dus pastellfarge vil nok trumfe i mange hjem når konebil skal handles inn. Jeg venter å ser hva de leverer som elbiler først. Jeg kan leve med en "stygg" bil, men ikke en dårlig elbil (Toyota) eller en ustabil bil (Kia?). Toyota UC røyk ut av lista i det de knotet med skjermen på videoen. Jeg hadde fått nok av treg software og lite intuitiv layout fort. 

Ja tror kanskje du har rett i det. Nei en ustabil bil er vel det siste man vil ha. Enda godt Toyota UC røk ut av lista de hehe. Treg sw og lite intuitivt layout er noe som straffer seg fort i lengden for å si det sånn. Sier ikke at alt trenger å gå gjennom en skjerm, men er viktig med god sw og hw som holder i mange år.

Stort pluss med god plass og ting som V2L, hengervekt, 4x4, bakkeklaring og bra nyttelast for min del. Og gjerne å måtte slippe å vedlikeholdslade 12V, så klart..Får man en dag veldig god økonomi kan man heller koste på seg en grom sommerbil i tillegg hehe. Men må si jeg nyter å sitte høyere og i gode skinnseter, er jo mye mer komfortabelt i lengden. 

Endret av Iterion
Skrevet
3 hours ago, Iterion said:

. Og gjerne å måtte slippe å vedlikeholdslade 12V, så klart.

Er du sikker på det da? Kia har vel slitt med mye av det samme som Hyundai 

Skrevet
Complexity skrev (34 minutter siden):

Er du sikker på det da? Kia har vel slitt med mye av det samme som Hyundai 

Mulig det. Mitt funker som bare det igjen nå selv etter det var helt dødt på fredag og trengte en jumpstart. Målte spenning istad som viste 12.57 V. Så tydelig at det har tatt lading da. Men klart, spenning og batterihelse er to vidt forskjellige ting. Bare kjipt å måtte betale 1-3k for sjekk av batteri dersom de ikke finner noen feil. Det er tydeligvis retningslinjene til Hyundai. Hun jeg prata med prøvde så klart å legge skylda på meg og kulda…

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (4 minutter siden):

Mulig det. Mitt funker som bare det igjen nå selv etter det var helt dødt på fredag og trengte en jumpstart. Målte spenning istad som viste 12.57 V. Så tydelig at det har tatt lading da. Men klart, spenning og batterihelse er to vidt forskjellige ting. Bare kjipt å måtte betale 1-3k for sjekk av batteri dersom de ikke finner noen feil. Det er tydeligvis retningslinjene til Hyundai. Hun jeg prata med prøvde så klart å legge skylda på meg og kulda…

Hvilken forhandler er det? Har hørt litt forskjellig om en viss kjede.. (Begynner navnet på M?)

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Hvilken forhandler er det? Har hørt litt forskjellig om en viss kjede.. (Begynner navnet på M?)

Oida, håper virkelig ikke det er den kjeden jeg har kjøpt fra isåfall 😅 Men ja, den begynner faktisk på M. Ble ganske så overrasket egentlig. Kom med unnskyldninger og masse bullshit egentlig. Garantien gjelder kun dersom de faktisk finner en feil på 12V-batteriet, finner de ingenting må man betale full pris på «servicen». 

Skrevet
Iterion skrev (Akkurat nå):

Oida, håper virkelig ikke det er den kjeden jeg har kjøpt fra isåfall 😅 Men ja, den begynner faktisk på M. Ble ganske så overrasket egentlig. Kom med unnskyldninger og masse bullshit egentlig. Garantien gjelder kun dersom de faktisk finner en feil på 12V-batteriet, finner de ingenting må man betale full pris på «servicen». 

Mobile? 🫣 Det forklarer iallefall oppførsel på hun du snakka med. 🫣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...