Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

25 minutes ago, Evil-Duck said:

Slik så fronten på Leafen ut etter jeg fikk en Volvo i fleisen, det meste var borte for å si det slik, så et batteri skal ligge veldig godt beskyttet om en kommer ut for noe slikt. Ladeluken var skubbet bak til torpedoveggen, så det er mye krefter i sving.

Ja det er enorme krefter. Må ha satt en støkk i deg det der.

Leaf har 12V batteriet helt i fronten så skal lite til før det tar skade. Ser at Hyundai og har batteriene midt under panseret så det kan forklare kravet til ekstra e-call batteri der iallefall. 

Tesla (og sikkert flere) bruker jo og H.E.L.P systemet som får lysene til å blinke med 4Hz eller så og sender ut varsel til andre bilers navigasjon om det skulle skje en ulykke. Dette krever nok iallefall intakt 12V.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, DrAlban3000 said:

Tesla bruker 12v til det, som også betyr at om du har kollidert og ødelagt / frakoplet batteriet så vil ikke bilen kunne ringe nødtjenestene for deg. 
 

Edit: Ser på et BMW forum at å bytte dette batteriet tok 45 min for en som gjorde det i oppkjørselen sin. Batteriet koster 5-600kr.

Bra man kan gjøre det selv iallefall. Måtte ikke inn med noe fancy verktøy for å nullstille feilmeldingen? 

Sett en del kræsjtester av Model 3 nå. Virker som batteriet tåler mye juling. Tipper lithiunbatteriet de har brukt noen år nå som veier mindre tåler enda mer.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 time siden):

Imponerende at sykkelstativet hold en tung elsykkel på plass etter den smellen.

Knuste bakvinduet med sykkelstyret da.

Imponerende at en såpass kjip bil, som Leaf jo faktisk er, kommer så godt ut av det imøte med den Volvoen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Leaf er da langt mer solid enn de fleste biler. Svært driftssikre biler dette. Ikke alskens skjermer og idiotiske løsninger på alt mulig, bare enkelt og greit gjort det meste. Det er fortsatt ingen elektrisk bil som har solgt mer enn Leaf her til lands. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring fra Ssangyongsan som merke?
Torres EVX ser ut som en bil som faller innenfor det jeg leter etter i en bil (minus FWD, greit nok tilhengervekt).
Ser ut til at den har skjermen fra Hyundai/Kia og nokså rent og fint interiør. Mulig dem har samarbeid/JV med Hyundai Motor Group?

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (12 minutter siden):

Noen som har erfaring fra Ssangyongsan som merke?
Torres EVX ser ut som en bil som faller innenfor det jeg leter etter i en bil (minus FWD, greit nok tilhengervekt).
Ser ut til at den har skjermen fra Hyundai/Kia og nokså rent og fint interiør. Mulig dem har samarbeid/JV med Hyundai Motor Group?

Koreansk merke, og de har noen få, virkelig store produsenter av elektronikk, som Samsung og LG. Det vil overraske stort om ikke det er en av disse som leverer til den ene eller begge (alle 3) bilprodusentene.

Ja, det er mye som taler for denne. FWD og litt liten taklast på en slik bil var det som trakk ned. Men må vel bli noen kompromisser for å levere såpass til en forholdsvis lav pris.

Virkelig synd de valgte FW fremfor RWD, for jeg vil ikke ha FWD på min neste bil, det er nok den største nedsiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Leaf er da langt mer solid enn de fleste biler. Svært driftssikre biler dette. Ikke alskens skjermer og idiotiske løsninger på alt mulig, bare enkelt og greit gjort det meste. Det er fortsatt ingen elektrisk bil som har solgt mer enn Leaf her til lands. 

Ja nå har eg jo en Leaf selv og vet godt hvordan den bilen er. Den fremstår som eg skriver som kjip. Det er svært lite imponerende med den. Og da kan man fort tenke at den er mer som en blikkboks. 

Har selv vært i kollisjon med leaf. Er imponert mtp pris og følelse i den bilen.

Alskens løsninger og skjermer som du babler om vet ikke eg men enkle løsninger er det ikke gjennomført at de har hvertfall.... Eneste eg vet er at de skulle ha over 60k for en ny skjerm. Som du sier de ikke har alskens av 🤣

De gjorde knapt utvikling på bilen alle årene den ble laget. Kun større batteri. 18 modellen er bare den forrige generasjonen med nytt skall og det er en skremmende dårlig bil på elbil siden. 

Allikevel virker den å være god i kollisjoner 🤷

Endret av Jotun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg har aldri eigd Leaf, men kjørt dei litt. Det er ein billeg og fornuftig bil som har vore viktig for Norge. Det er framleis den bestselgande elbilen i landet. Teknologisk er den havna langt bak nye bilar, men for mange bileigarar er det sikkert heilt kurant. Til daglege småturar er det ein grei bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Eg har aldri eigd Leaf, men kjørt dei litt. Det er ein billeg og fornuftig bil som har vore viktig for Norge. Det er framleis den bestselgande elbilen i landet. Teknologisk er den havna langt bak nye bilar, men for mange bileigarar er det sikkert heilt kurant. Til daglege småturar er det ein grei bil.

Dette. Til og fra jobben. Et fremkomstmiddel uten noe som helst x faktor. En relativt dårlig elbil men en billig en. 

Kona er fornøyd 🤩

Og det at den faktisk er allright å krasje med er ingen ulempe. Zoe som jo var en direkte konkurrent i sin tid ville eg ikke kollidert med..... F.eks 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (13 minutter siden):

Synes Renault E-Tech ser fristende ut som en mulig nr 2 bil. Virker å være mye bil for pengene, spesielt 130hk utgaven. 350 000 inkl kjøreassistentpakke.

Renault 5 kan fort bli vår bil nr to. Hadde Renault 5 da eg vokste opp. Var den første bilen eg disponerte. Memories 🥰🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan nevne at vi beholdt Leaf 1. gen (2015) når vi kjøpte Forden, så kona bruker den til jobb, handling m.m. Den fungerer utmerket, og har 11 av 12 barer (typ 85+-%) batteri igjen etter snart 140 000 km. Leaf er en billig men fantastisk liten bil. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (29 minutter siden):

Teknologisk er den havna langt bak nye bilar, men for mange bileigarar er det sikkert heilt kurant. Til daglege småturar er det ein grei bil.

Langt bak? Hvilken sikter du til nå egentlig? Den 7 år gamle 2017-modellen eller eldre? 2018 Leaf synes jeg ikke ligger "langt bak nye biler". At en 7 år gammel bil ligger bak bør ikke overraske noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilmessig sett er den langt bakpå. 

Rekkevidde og lading er jo de to første punktene. 46kw og nada kontroll på temp som fører til reduksjon av ladehastighet allerede på andre lading. I tillegg er 46kw kun oppnåelig kort tid. Sammenlign med ionic som kom samtidig. 28kwh batteri og lik rekkevidde. Og ikke minst forutsigbar lading. 

Nissan satte bare på et skall og laget til en slags linjeholder utover det er det marginale forskjeller ned til 17 modellen....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Snowleopard said:

Koreansk merke, og de har noen få, virkelig store produsenter av elektronikk, som Samsung og LG. Det vil overraske stort om ikke det er en av disse som leverer til den ene eller begge (alle 3) bilprodusentene.

Ja, det er mye som taler for denne. FWD og litt liten taklast på en slik bil var det som trakk ned. Men må vel bli noen kompromisser for å levere såpass til en forholdsvis lav pris.

Virkelig synd de valgte FW fremfor RWD, for jeg vil ikke ha FWD på min neste bil, det er nok den største nedsiden.

Sett litt på videoer der de går igjennom interiør/eksteriør og den ser helt fornuftig ut, "rett" oppsett på rattet, kjipt med all kontroll på touch-skjerm, litt kjipt men ok interiør materialer, gigantisk bagasjerom.

Desidert største minus som kommer frem er at bilen mister grepet på veien under akselerasjon på tørt føre, kan være skummelt i vinter-Norge.

Hadde den vært tilgjengelig med AWD hadde jeg nærmest kjøpt den usett.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (14 timer siden):

Stive priser for å si det mildt. Over 200k dyrere enn Tesla Y. Greit Audi er et premiummerke, men med den konkurransen som er nå ser jeg bare ikke at vanlige folk kjøper denne fremfor alternativene. Kun de som er skikkelig Audi fans og de med fet lommebok. Hadde startprisen vært på rundt 600k derimot...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...