Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 time siden):

Det er klart at hybridene har endel mindre tank enn tilsvarende bensiner eller "dieselgnager" uten elektrifisering. Og man lader heller oftere, så det tar tid å tømme bensintanken.

Men jeg har aldri eid en hybrid selv, gikk rett fra en Opel Vectra C til Hyundai Kona, men den Vectraen var da uansett bare ment å fylle behovet mens jeg ventet på å gå helelektrisk.

Både min Vectra C stasjonsvogn og min Mitsubishi Carisma som jeg hadde før dette igjen, hadde rundt 60 liters tank. Jeg fylte som regel på bilen en eller 2x i måneden, litt avhengig av kjøringen, som oftest brukte jeg å fylle på på søndags sein aften, fordi da var prisene aller lavest.

Så ikke noe poeng å fylle på dager der prisen var endel høyere, om jeg ikke måtte. Så om jeg "bommet" på en søndag så fylte jeg kun nok til å klare meg til helgen, om jeg var kommet langt nok ned.

Så hadde jeg vært nært "påfyllingsdag, ville jeg som regel hatt svært god plass til å kunne tjene litt på dette. Og dette var da prisene var langt snillere enn nå. Glad jeg slipper det styret der.

Var ikke noe styr å kjøre BMW 3-serie hybrid. Det var derimot en veldig bra opplevelse .

300hk og aks 0-100 på fem sekunder og noe.
Snitt forbruket under mitt eie (ca 1 1/2 år) var 0.28l/mil.
Da fyller man ikke drivstoff ofte. Og 1-2 kr på pumpe i variasjon blir ubetydlig (for meg).

Hadde ladeboks hjemme helt fra starten og bilen var alltid tilkoplet når parkert hjemme. Om det var noe som var «styr» var det å kople til type2 kabel daglig og inntil flere ganger. 

Fylling i denne perioden på faste dager ble også «ødelagt» etter CirkleK sin beslutning. Og de faste dagene forsvant og ble varierende. Man fylte bensin når man trengte.

Kan også nevne at man ble sterkt kritisert her inne da ingen forsto at man kunne gjøre all sin daglige kjøring hovedsaklig på el. Nå har pipa fått en annen låt som flere har byttet fra el til hybrid.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Var ikke noe styr å kjøre BMW 3-serie hybrid. Det var derimot en veldig bra opplevelse .

300hk og aks 0-100 på fem sekunder og noe.
Snitt forbruket under mitt eie (ca 1 1/2 år) var 0.28l/mil.
Da fyller man ikke drivstoff ofte. Og 1-2 kr på pumpe i variasjon blir ubetydlig (for meg).

Hadde ladeboks hjemme helt fra starten og bilen var alltid tilkoplet når parkert hjemme. Om det var noe som var «styr» var det å kople til type2 kabel daglig og inntil flere ganger. 

Kan også nevne at man ble sterkt kritisert her inne da ingen forsto at man kunne gjøre all sin daglige kjøring hovedsaklig på el. Nå har pipa fått en annen låt som flere har byttet fra el til hybrid.

Jeg har ingen problemer med å se at hybrid funker gulle godt for svært mange. Har selv en kompis som kjører en Audi A3 e-Tron, som jeg lånte i en periode når han var uten lappen pga et infarkt. Men den hadde ikke så lang elektrisk rekkevidde, så man måtte lade veldig ofte (etter hver tur) for at det skulle lønne seg.

Han har lading på egen plass, og da er det ikke mye styr med å koble til, sammenlignet med f.eks. å måtte ta seg en helt egen tur for å fylle, ihvertfall om man ville utnytte prisvariasjonene. I eget borettslag hadde vi da bare 4 plasser, så det ble ofte kamp om disse. Da var det et slit å sørge for at man hadde strøm på batteriet.

Mot kortrekkevidde-elbiler ser jeg helt klart at det er et alternativ til helelektrisk, og jeg forsvarte avgiftsfordelene de hadde. Bl.a. annet i forum til Broom og Dinside, mens det var tilgjengelig. Men nå har de fleste elbiler så lang rekkevidde, at jeg ikke helt ser det på samme måte. De fleste klarer seg nå veldig godt med hel-elektrisk, også når man skal dra henger på ikke alt for lange turer.

Skal man dra henger med en hybrid, så går fort forbruket i taket, og da er det faktisk bedre med en ren dieselbil. Alternativt en elbil med ganske lang rekkevidde, og rask påfylling.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (14 minutter siden):

Kan også nevne at man ble sterkt kritisert her inne da ingen forsto at man kunne gjøre all sin daglige kjøring hovedsaklig på el.

Jøss, den sterke kritikken der har jeg aldri sett noe til. Jeg har kjørt hybrid frem til i sommer selv, og eldriften gikk jo til så og si all pendling, handleturer og sånn.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Jeg har ingen problemer med å se at hybrid funker gulle godt for svært mange. Har selv en kompis som kjører en Audi A3 e-Tron, som jeg lånte i en periode når han var uten lappen pga et infarkt. Men den hadde ikke så lang elektrisk rekkevidde, så man måtte lade veldig ofte (etter hver tur) for at det skulle lønne seg.

Han har lading på egen plass, og da er det ikke mye styr med å koble til, sammenlignet med f.eks. å måtte ta seg en helt egen tur for å fylle, ihvertfall om man ville utnytte prisvariasjonene. I eget borettslag hadde vi da bare 4 plasser, så det ble ofte kamp om disse. Da var det et slit å sørge for at man hadde strøm på batteriet.

Mot kortrekkevidde-elbiler ser jeg helt klart at det er et alternativ til helelektrisk, og jeg forsvarte avgiftsfordelene de hadde. Bl.a. annet i forum til Broom og Dinside, mens det var tilgjengelig. Men nå har de fleste elbiler så lang rekkevidde, at jeg ikke helt ser det på samme måte. De fleste klarer seg nå veldig godt med hel-elektrisk, også når man skal dra henger på ikke alt for lange turer.

Skal man dra henger med en hybrid, så går fort forbruket i taket, og da er det faktisk bedre med en ren dieselbil. Alternativt en elbil med ganske lang rekkevidde, og rask påfylling.

Bor man og jobber i en by (som meg) var reise til fra jobb inkl henting i bhg og tur innom butikken mulig for meg å kjøre med 95-100% på el.

Fylle drivstoff gjorde jeg når behovet var der og jeg kjørte forbi en bensinstasjon.

Hadde ikke hengerfeste på den da jeg ikke har noe behov , hverken har henger, båt eller campingvogn privat. Skal noe kjøres på gjenbruksstasjon eller liknende så leier vi oss en varebil med Hyre (gjør det fortsatt selv om jeg hadde hengerfeste på ix3 og har på bilen jeg har i dag  i4M50)

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt at folk har så dårlig kontroll på økonomien at man ikke oppdager at 5000 kroner er forsvunnet... 

Kanskje vedkommende plutselig fikk et krav på 5000 🤔

Glad jeg ikke gikk for en ladebrikkeløsning med "en brikke" og registrering hos ørten ladeoperatører. Alt jeg gjør av offentlig lading samles hos en tilbyder og all fakturering går via denne. Digital Charging Solutions GmbH (BMW Charging)

Lenke til kommentar
PgUp skrev (22 timer siden):

Spennende å se om denne vil selge. Sedaner er ikke akkurat populært her. Men jeg synes den ser bra ut.

Enig! Ser veldig snasen ut. Liker også veldig godt hvordan de har løst skjermer og HUD innvendig! Men kurven på bagasjeluka ser ikke praktisk ut nei! Blir nok snøtt bagasjerom. Synd det er Møller-bil...

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (5 minutter siden):

Enig! Ser veldig snasen ut. Liker også veldig godt hvordan de har løst skjermer og HUD innvendig! Men kurven på bagasjeluka ser ikke praktisk ut nei! Blir nok snøtt bagasjerom. Synd det er Møller-bil...

Den har hel bakluke. 
Så den er vel egentlig slikt sett ikke "sedan" da tailgate er en hatchback. Volumet er oppgitt til 532 liter.


 

id7.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (37 minutter siden):

532 liter ja! Det er jo svært respektabelt, om formfaktoren ikke er helt krise.

De kommer med tourer/wagon utgave senere. Ut fra id.space vizzion.
Får se om den vil hete id.7 wagon eller noe annet. 
Man ser tydelig id.7 linjene i denne.

id-wagon.jpg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (18 minutter siden):

Har på følelsen at id.7 blir den nye passat erstatteren (familebilen). Kommer nok til å selges i bøtter og spann.
Virker som den har veldig god plass og komfort - legg merke til den gode lårstøtten til de som sitter i baksetet.
Fås med HUD m/AR.
 

id7-2.jpg

id7-3.jpg

Wow, den lårstøtten ser jo helt mega ut!

Lenke til kommentar

Fikk med en "multilader" i BMWen med overganger til div. industrikontakter på 230 og 400 volt. Er dette noe en risikerer å møte ute på tur med tanke på destinasjonslading om dagen? Eller er det bare å selge unna? Tidligere vet jeg det ikke var så uvanlig, men kan ikke huske å ha sett slike nå de siste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...