Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Zeph said:

Eg trur òg produsentane vil merke det ved at færre kjøper dei største batteripakkane, som er dyrast. Har du 300-500 km som ny bil så vil det fungere fint for dei fleste sjølv med tapt kapasitet innafor normale mengder.

For oss i norden er grei ladefart på vinteren vel så viktig.

 

2 hours ago, Tronhjem said:

Jeg er enig. Min erfaring med å ha kjørt helelektrisk i noen år er at det holder at bilens batteri har kapasitet til å holde bilen i gang i 2-3 timers kjøring på motorvei før det må ha påfyll. Den rekkevidden er tilstrekkelig for stort sett all kjøring i vår familie. De få gangene vi skal kjøre lengre er det som regel problemfritt at det tar 30-40 minutter å lade opp batteriet. Vi har ofte lyst på en pause etter å ha kjørt i 2-3 timer, og tar gjerne en kaffekopp eller handler til hytta etc. 

Jeg tror at dette også gjelder for de fleste som bruker bilen privat. Vi klarer oss fint med en slik rekkevidde. Jeg tror derfor at bilindustrien kommer ikke til å øke bilenes rekkevidde særlig utover dagens nivå etterhvert som det kommer langt mer effektive batterier, men vil heller ta ut gevinsten ved å redusere batterienes fysiske dimensjoner og vekt. Det gir bedre og mer fleksibel plassutnyttelse i bilene, det gjør de billigere å kjøre fordi de vil bruke mindre strøm per km og det vil ikke minst gjøre bilene billigere å produsere. 

Jeg tror at det store volumet av fremtidens elbilsalg blir med biler som har 40 - 50 - 60 mils rekkevidde på en lading slik de har i dag. Det holder i massevis til de av oss som stort sett kjører småturer og en og annen langtur. Men det vil nok også bli mulig å få levert noen modeller med ekstra stor rekkevidde til yrkeskjøring og andre som har behov for det.

Er selv på 5 året med elbil, og jeg er enig i at jeg trenger mindre rekkevidde enn jeg trodde. Men grensa går faktisk ved 500km for min del.

Grunnen til det er, saktelading servicenivå. 

Det er altfor vanskelig å stole på at jeg kan lade der jeg skal sove. Dersom jeg alltid kan være trygg på at det er en saktelader ledig til meg der jeg skal sove, så letter det presset veldig på hurtigladenettverket, og rekkeviddekrav/batteristørrelse krav.

Hoteller og destinasjoner som Dyreparken eller lignende høres ut som spørsmålstegn når jeg sier at jeg komme til å ankomme kl 20.00 med 5% batteri, så jeg vil gjerne holde av en lader.

Det må bli bedre. Hvis det blir bedre, så kan jeg droppe nesten all hurtigladingen

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Burde rekke godt å vise til, i rekkefølge, 3 modeller som har underprestert kraftig i forhold til lovet rekkevidde i diverse tester, selv om de alle har klart å rette opp noe av dette i ettertid.

Første bil var altså Jaguar i-Pace, som tydeligvis promoterte b eller landeveis-tallet fra WLTP-testingen som sin offisielle rekkevidde. Ikke sett tall i test, men eierne melder om at de går lengre nå i ettertid.

Den neste var den da lovende nye svenske "Volvo-klonen" Polestar 2. Også den underpresterte kraftig i forhold til de lovede tall. Også her har de for det meste klart å rense opp, og leverer relativt bra nå. 

Og siste "skudd på stammen" er altså de japanske tvillingene Toyota BZ4X og Subaru Solterra. Selv etter første runde med avhjelpsforsøk, så vil man altså ikke klare WLTP-tallene, og de rett og slett skuffet i sommertesten til NAF. 

Så jeg er absolutt ikke enig i at det bare er å raske sammen en motor, ett batteri, et chassis og et skall og dekk og interiør, og så skal man automatisk oppnå et teoretisk tall der man anser at alle andre faktorer er tilnærmet likegyldig. 

At produsenter frigjør buffer i batteri har ikke noe med effektivitet i driverk å gjøre. Det er bare en avveining mellom garantikost og kundetilfredshet/marked

Nå har ikke alle biler oversikt over fordeling av forbruk til oppvarming og elektronikk men dem jeg har sett bruker alle godt over 90% av batteri til fremdrift. 

Toyota syntes jeg gjør en helt ok rekkevidde i motor sin test. Den kjørte omtrent like langt som en model y med 2WD

Dessuten må du ikke se deg blind på biltester av rekkevidde. Som regel helt håpløse. Motor sin test har en fordel og det er at de kjører hele batteriet tomt, det idiotiske er jo at de kjører over et fjell midt i rekkevidden til en masse biler. De som kom over fjellet hadde typisk 5kWH i høyde energi mens de som ikke kom over manglet dette med mindre de kunne snu å kjøre ned igjen

Derfor er wltp en god indikator og samsvarer bra med teoretiske beregninger

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Hoteller og destinasjoner som Dyreparken eller lignende høres ut som spørsmålstegn når jeg sier at jeg komme til å ankomme kl 20.00 med 5% batteri, så jeg vil gjerne holde av en lader.

Det må bli bedre. Hvis det blir bedre, så kan jeg droppe nesten all hurtigladingen

Enig! Hoteller har gjerne 2 eller 3 sakteladere, og man får sjelden reservert dem. Første mann til mølla opplegg, så de er ALLTID opptatt. Går ikke ann å basere seg på lading der.

Lademulighet er bare en markedsføringsgimmick for hotell-bransjen. Ikke noe de tar på stort alvor. Type "Jadda, klart vi har elbil-lader. Nei dessverre kan de ikke reserveres."

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Eg veit ikkje kor realistisk det er at alle store destinasjonar skal kunne levere lading med litt effekt til ei større mengde kundar. Nok ladestasjonar langs veinettet er tilstrekkeleg så lenge ein kan fylle bilen ila. rimeleg tid, og så kjøre til destinasjonen etterpå.

Lenke til kommentar

For Dyreparken spesifikt, så passer jeg på å ankomme med nok strøm til å komme meg rundt. Det er ladere bak IKEA som kan brukes av alle, ellers så har man Tesla-SC flere steder i området(dog usikker på om disse er åpne for andre produsenter).

Vanligvis så tar jeg meg en "ladetur" på kvelden da sakteladere ikke er noe jeg tør å basere meg på. Har opplevd at mange elbileiere skrur ned ladeeffekten for å kunne stå på disse så lenge som mulig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

 

Er selv på 5 året med elbil, og jeg er enig i at jeg trenger mindre rekkevidde enn jeg trodde. Men grensa går faktisk ved 500km for min del.

Grunnen til det er, saktelading servicenivå. 

Det er altfor vanskelig å stole på at jeg kan lade der jeg skal sove.

Jeg kan være enig i at 500 km rekkevidde er nødvendig. Min bil går 40 mil på en god sommerdag. Det har vi aldri merket er noe problem, men på vinterføre kan det bli litt knapt. Da kan rekkevidden gå ned til 25-30 mil. 

Jeg er sikker på at tilbudet til såkalt destinasjonslading kommer til å bli langt bedre. Etterhvert som vi alle kjører elbil blir det en viktig konkurransefaktor for hoteller etc. å tiby sine kunder destinasjonslading. Men hvis du drar til byer og tettsteder er min erfaring at det som regel er sakteladere å finne innen noen hundre meter fra hotellet. Forrige uke var kona og jeg i Hamburg og bodde på et hotell sentralt i byen, men hadde ikke problem med å finne en parkeringsplass med en saktelader (maks 20 kW)  som ladet opp bilen siste natt før vi satte snuten hjemover. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (6 minutter siden):

...hadde ikke problem med å finne en parkeringsplass med en saktelader (maks 20 kW)  som ladet opp bilen siste natt før vi satte snuten hjemover. 

Var det gratis, evt. enkel måte å betale på?
(Jeg foretrekker saktelading til 100%, fremfor å presse inn strømmen så raskt som remmer og tøy kan holde...)

Endret av ozone
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (6 timer siden):

Ladehybrid er den verste formen for redundans da man kjører konstant med en dobbel drivlinje.

Jeg tilhører de som ikke turte å slippe helt med det "fossile" tankegodset om at biler må ha minimum 50 mils rekkevidde og kunne fylles opp på fem minutter for å være anvendelige, og som derfor først gikk fra bensinbil til ladehybrid før jeg turte å ta skrittet helt ut og bli helelektrisk. 

Min erfaring etter å ha kjørt noen år helelektrisk er at rekkeviddeproblematikken til elbiler er sterkt opphauset og tuftet på gammel vane. Det er ikke slik at biler må kunne gå 50 mil eller mer på en tank og kunne fylles opp på 5 minutter for å være et anvendelig transportredskap. 

Jeg tror du misforstår @uname -i. Han snakker om de som føler de MÅ ha lang rekkevidde. Mener du da at de som går for rent elektrisk framdrift med 600+ kg batteri, ikke drasser på unødvendig vekt?

Jeg har gått fra el til ren bensin, men har lyst på PHEV fordi det passer mitt kjøremønster, men problemet med det er at man faller utenfor støtteordninger så ny bil blir for dyrt og man faller utenfor halv bompengesats. Det gjør at 2 biler, en fossil og en el blir mer rasjonelt enn 1 stk PHEV. Det tar opp mer parkeringsplass og veier til sammen rundt 3 tonn, mot en phev som ville veid rundt halvparten og tatt bare 1 parkering. Men myndighetene legger opp til at jeg skal ha 2 biler og da blir det sånn. Dvs. jeg mister muligheten for lading på langturer. Dette har ikke noe med å ha "fossil" tankegang, men om å ta rasjonelle økonomiske beslutninger.

Må bare gjenta meg selv fra tidligere i tråden og andre tråder at PHEV er et glimrende konsept, men fossilmotoren er ofte dimensjonert for å være hovedmotor. Jeg skulle gjerne sett at den ble krympet og tilpasset å være et rent aggregat for å etterlade batteriet, når man har valgt en kjøremodus som tillater det.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

...fossilmotoren er ofte dimensjonert for å være hovedmotor. Jeg skulle gjerne sett at den ble krympet og tilpasset å være et rent aggregat for å etterlade batteriet

Dette er såkalt Serie-Hybrid, altså at det eneste som driver hjulene er el-motoren. Og at en bensin eller dieselmotor kun skal lade batteriet ved behov, evt. om nødvendig produsere strøm hele tiden. Konseptet har vært brukt lenge i tog; Dieselelektriske lokomotiv har eksistert leeenge! Der uten batteri riktignok.
I biler er det den mest effektive måten å bruke fossilt drivstoff på: Motoren kan kjøre på ett turtall hele tiden; det turtallet som gir best effektivitet for akkurat den motoren. Som Simen sier er det i praksis en elbil med medbrakt aggregat, men bilen lades selvsagt i hverdagen fra nettet.
For enkelte som har hytte langt fra sivilisasjonen uten strøm er dette måten de kan kjøre elektrisk mesteparten av tiden.
Men finnes det biler som bruker serie-hybrid i bruk/salg i norge i dag?

Lenke til kommentar
ozone skrev (29 minutter siden):

Som Simen sier er det i praksis en elbil med medbrakt aggregat, men bilen lades selvsagt i hverdagen fra nettet.

Jepp. Jeg har lenge lurt på om man ikke kan omgå avgiftsregimet på phev ved å selge bil og aggregat separat, selv om de er designet for å passe som hånd i hanske. Eget spesialdesignet bagasjerom med ladeplugg og hull for luft / eksosrør etc.

ozone skrev (29 minutter siden):

Men finnes det biler som bruker serie-hybrid i bruk/salg i norge i dag?

BMW i3 Rex. Tror det bare ble solgt noen få eksemplarer i Norge, siden vanlige i3 var mye mer populær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jepp. Jeg har lenge lurt på om man ikke kan omgå avgiftsregimet på phev ved å selge bil og aggregat separat, selv om de er designet for å passe som hånd i hanske. Eget spesialdesignet bagasjerom med ladeplugg og hull for luft / eksosrør etc.

BMW i3 Rex. Tror det bare ble solgt noen få eksemplarer i Norge, siden vanlige i3 var mye mer populær.

Opel Ampera uten E på slutten, er samme som Chevrolet Volt. Litt mere "familiestørrelse", som også er 99 % elbil med RE (range extender", men den kunne rent teoretisk drive bilen fremover på bare ice-motoren.

1 Volt og 4 Ampera tilgjengelig på finn.no nå:

https://www.finn.no/car/used/search.html?fuel=6&model=1.795.2000205&model=1.753.2000182&sort=PUBLISHED_DESC

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Opel Ampera uten E på slutten, er samme som Chevrolet Volt. Litt mere "familiestørrelse", som også er 99 % elbil med RE (range extender", men den kunne rent teoretisk drive bilen fremover på bare ice-motoren.

1 Volt og 4 Ampera tilgjengelig på finn.no nå:

https://www.finn.no/car/used/search.html?fuel=6&model=1.795.2000205&model=1.753.2000182&sort=PUBLISHED_DESC

I tillegg så går de opp i mot 8 mil elektrisk, på en fin sommerdag. Det er vel forsatt rekorden for ladehybrider, og Ampera kom i 2012.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

Bare tull med Hybrid. Man ender jo bare opp med masse ekstra avgifter og slike meldinger:

Screenshot_20230623_151237_Snapchat.thumb.jpg.0ae9add390ef8aa841da1b731a05c1f0.jpg

😛

 

Man kan jo da hevde at den elektriske rekkevidden er tilstrekkelig for brukeren, men egentlig så er det vel et bevis på at vedkommende heller burde hatt en elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Man kan jo da hevde at den elektriske rekkevidden er tilstrekkelig for brukeren, men egentlig så er det vel et bevis på at vedkommende heller burde hatt en elbil.

Hvorfor det? Han har spart verden for ca 80 000 00gram CO2 ved å klare seg med et 20kwh batteri i stedet for 100kwh

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Jepp. Jeg har lenge lurt på om man ikke kan omgå avgiftsregimet på phev ved å selge bil og aggregat separat, selv om de er designet for å passe som hånd i hanske. Eget spesialdesignet bagasjerom med ladeplugg og hull for luft / eksosrør etc.

BMW i3 Rex. Tror det bare ble solgt noen få eksemplarer i Norge, siden vanlige i3 var mye mer populær.

Mazda MX30 R-EV, en mildt sagt merkelig satsning fra Mazda. Teknisk er den artig da, med wankel-generator :)

https://www.mazda.no/modeller/mazda-mx-30/mazda-mx-30-r-ev/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (17 timer siden):

Var det gratis, evt. enkel måte å betale på?
(Jeg foretrekker saktelading til 100%, fremfor å presse inn strømmen så raskt som remmer og tøy kan holde...)

Nei, i Hamburg må man må betale for ladingen og parkeringsplassen. Hva det koster vet jeg ikke, alt gikk automatisk via Easy Park-appen. Det varierer fra by til by om man må betale for strøm og/eller parkering.

Endret av Tronhjem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):

Jeg tror du misforstår @uname -i. Han snakker om de som føler de MÅ ha lang rekkevidde. Mener du da at de som går for rent elektrisk framdrift med 600+ kg batteri, ikke drasser på unødvendig vekt?

 

Jeg snakker også om at kravet mange stiller til lang rekkevidde før de vurderer elbil er for de fleste en følelse og ikke en nødvendighet. Det er hva jeg har erfart etter å ha kjørt helelektrisk i noen år. Det fungerer alldeles utmerket med en elbil som går i 2-3 timer på motorveien før batteriet må lades opp. Det at vi er vante til at bensin og dieselbiler kan kjøre 50 mil eller mer på en tank og fylles opp igjen på noen få minutter betyr ikke at det er en nødvendighet å ha samme funksjonalitet på elbiler. Det er bare noe vi er blitt vant til at slik er det. 

Bilen jeg kjører i dag har et 80 kWh stort batteri som gir ca. 40 mils rekkevidde på sommerføre. Det veier sikkert rundt 600 kg. Den vekten vil jeg ikke karakterisere som unødvendig. Skal bilen være praktisk anvendelig på langtur, noe jeg anser som en selvfølge for en personbil, bør den ha såpass rekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...