Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

52 minutes ago, onkel_jon said:

Blir vel at man er tilbake til zoe stillstander etterhvert da at man har en diger ladebøtte som gjør fra ac til dc(vet at zoe er fra ac til ac men en trafo tar litt plass)

 

27 minutes ago, Simen1 said:

Derfor er DC-DC elektronikk både billigere, mindre og mer effektiv enn DC-AC-DC elektronikk. AC-leddet er rett og slett bare et fordyrende og kompliserende mellomledd.

Som sverreb skriver så er DC-DC egentlig også DC-AC-DC, men AC-delen er ikke 50 Hz men gud vet hvor mye høyere frekvens: første effekt av dette er da at de magnetiske komponentene (les: transformatoren) blir betydelig mindre.

Vil tro de rosa dingsene på 3xTeslaladeren fra @Complexity's innlegg lenger oppe er 3 transformatorer på 3.6 kVA hver:

image.png.f9bc62a050a154029a71c26e9b74cf79.png

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, trikola said:

 

Som sverreb skriver så er DC-DC egentlig også DC-AC-DC, men AC-delen er ikke 50 Hz men gud vet hvor mye høyere frekvens: første effekt av dette er da at de magnetiske komponentene (les: transformatoren) blir betydelig mindre. Vil tro de rosa dingsene på 3xTeslaladeren oppe er 3 transformatorer på 3.6 kVA hver.

Stemmer. Det som er så fint er at å lage en chopperkrets som produserer noen MHz AC av DC er så og si det samme som å gjøre det med 50Hz AC. En likeretterbro som er noen effektdioder er alt som skal til. Det har ikke noe særlig å si at den høyfrekvente AC komponenten har en 50Hz modulering, det kompenserer du enkelt for i den etterfølgende kretsen.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
42 minutes ago, sverreb said:

Denne er ikke egnet til laderegulator. Du må kunne styre spenningen fra 200-500V. Når vi snakker om 400V ladere er det en ca nominell spenning vi diskuterer. Selve ladespenningen reguleres kontinuerlig ettersom hva bilen ber om.

Selvfølgelig, men det er jo ikke noe heksekunst å få til. Poenget var bare at det er billige greier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såg på nokre bilar i dag for ein potensiell bil nr. 2. Sat litt i E-Niro, EV6, Ioniq, Leaf og litt anna, samt prøvekjørte Model Y, Ariya og bZ4x.

Komfort: bZ4x var kanskje den som gav best kjøreoppleving mtp. oppsett og dynamikk. Ariya var heilt ok, kanskje litt i mjukaste laget. Model Y i midten. Stivare, men som òg betyr at den heng betre på veien. Vanskeleg å få eit godt inntrykk av setene på 30-60 minutt, men ingen som var spesielt dårlege. Best i bZ4x, så MY og Ariya kanskje.

Støy: Det første eg merka i bZ4x. Det var skuffande dårleg isolert og spesielt veistøyen var fæl. MY var betre, men framleis litt mykje etter min smak. Ariya var definitivt best og hadde eit meget behageleg nivå i kupéen. Dekk kan spele inn her, men det var meir enn dekkstøy.

Bakseteplass: Eit viktig parameter sidan me skal ha til bakovervendte bilstolar i ein del år. Ariya hadde minst plass og eg trur bZ4x var litt større enn MY. Ingen av dei har veldig god plass om dei i bilstol bak skal ha bra beinplass og førar er over 180 cm, men greit nok.

Førarmiljø: I MY er det ein skjerm og noko oppbevaring og ferdig med det. Eg skulle gjerne hatt nokre knappar, men greit nok. Saknar HUD som eg har i Enyaq, ev. skjerm bak rattet. Ikkje så begeistra over at all informasjon er på skjermen. I bZ4x kan ein igjen lure på kva dei har drive med. Ein salig blanding av materialer, kulører og linjer. Pluss for display rett over rattet og knappar, men ein svær og klumpete midtkonsoll. Eit reinare design i Ariya, men ikkje så begeistra for knappar på ulike overflater med haptisk tilbakemelding og knotete i bruk. Igjen går design over funksjon. Eg tar heller skjermen til MY enn knappane til Ariya.

Girvelgarane til Ariya og bZ4X er unødvendig knotete. Du må trykke på knappar og vri. I tillegg er dei langt større enn nødvendig. Velgaren til Enyaq er ganske liten og veldig enkel med kun vipping fram og tilbake. Girvelgar i form av spake på rattet i MY er heilt greit, sjølv om eg kanskje heller ville hatt vindusviskarspake der.

Infotainment: Alle veit at Tesla er best her, men eg er overraska over kor utdatert Ariya og bZ4X er på dette området. I Ariya ser det ut som ein litt oppdatert versjon av Leaf, men veldig lite minnar om 2023. Det er ein bråte ikon og grafikk som det ser som dei har kasta på skjermen. Grafikk og oppløysing ser delvis ut som ein bil frå tidleg 2000. I bZ4X ser det ut som dei kom på infotainment dagen før bilen gjekk til produksjon. Tekst som er skvist, forkortingar på ord sjølv om det er plass på knappen til heile ordet, nokre innslag av engelsk her og der, responsen er dårleg og det som finnes i menyen er ikkje stort å skryte av. Eg forstår godt at Toyota ser til Tesla, for her har dei gjort ein særs slett jobb.

Ingen av dei er drøymebilen, men måtte eg valgt så trur eg det hadde blitt MY > Ariya > bZ4x. Infotainment og bakseteplass er der Ariya tapar for MY. I tillegg har Ariya årleg service til 3500-4000 kroner.

Har ikkje nådd noko konklusjon på kva bil det blir endå, men eg kom litt lengre i prosessen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

Såg på nokre bilar i dag for ein potensiell bil nr. 2. Sat litt i E-Niro, EV6, Ioniq, Leaf og litt anna, samt prøvekjørte Model Y, Ariya og bZ4x.

Komfort: bZ4x var kanskje den som gav best kjøreoppleving mtp. oppsett og dynamikk. Ariya var heilt ok, kanskje litt i mjukaste laget. Model Y i midten. Stivare, men som òg betyr at den heng betre på veien. Vanskeleg å få eit godt inntrykk av setene på 30-60 minutt, men ingen som var spesielt dårlege. Best i bZ4x, så MY og Ariya kanskje.

Støy: Det første eg merka i bZ4x. Det var skuffande dårleg isolert og spesielt veistøyen var fæl. MY var betre, men framleis litt mykje etter min smak. Ariya var definitivt best og hadde eit meget behageleg nivå i kupéen. Dekk kan spele inn her, men det var meir enn dekkstøy.

Bakseteplass: Eit viktig parameter sidan me skal ha til bakovervendte bilstolar i ein del år. Ariya hadde minst plass og eg trur bZ4x var litt større enn MY. Ingen av dei har veldig god plass om dei i bilstol bak skal ha bra beinplass og førar er over 180 cm, men greit nok.

Førarmiljø: I MY er det ein skjerm og noko oppbevaring og ferdig med det. Eg skulle gjerne hatt nokre knappar, men greit nok. Saknar HUD som eg har i Enyaq, ev. skjerm bak rattet. Ikkje så begeistra over at all informasjon er på skjermen. I bZ4x kan ein igjen lure på kva dei har drive med. Ein salig blanding av materialer, kulører og linjer. Pluss for display rett over rattet og knappar, men ein svær og klumpete midtkonsoll. Eit reinare design i Ariya, men ikkje så begeistra for knappar på ulike overflater med haptisk tilbakemelding og knotete i bruk. Igjen går design over funksjon. Eg tar heller skjermen til MY enn knappane til Ariya.

Girvelgarane til Ariya og bZ4X er unødvendig knotete. Du må trykke på knappar og vri. I tillegg er dei langt større enn nødvendig. Velgaren til Enyaq er ganske liten og veldig enkel med kun vipping fram og tilbake. Girvelgar i form av spake på rattet i MY er heilt greit, sjølv om eg kanskje heller ville hatt vindusviskarspake der.

Infotainment: Alle veit at Tesla er best her, men eg er overraska over kor utdatert Ariya og bZ4X er på dette området. I Ariya ser det ut som ein litt oppdatert versjon av Leaf, men veldig lite minnar om 2023. Det er ein bråte ikon og grafikk som det ser som dei har kasta på skjermen. Grafikk og oppløysing ser delvis ut som ein bil frå tidleg 2000. I bZ4X ser det ut som dei kom på infotainment dagen før bilen gjekk til produksjon. Tekst som er skvist, forkortingar på ord sjølv om det er plass på knappen til heile ordet, nokre innslag av engelsk her og der, responsen er dårleg og det som finnes i menyen er ikkje stort å skryte av. Eg forstår godt at Toyota ser til Tesla, for her har dei gjort ein særs slett jobb.

Ingen av dei er drøymebilen, men måtte eg valgt så trur eg det hadde blitt MY > Ariya > bZ4x. Infotainment og bakseteplass er der Ariya tapar for MY. I tillegg har Ariya årleg service til 3500-4000 kroner.

Har ikkje nådd noko konklusjon på kva bil det blir endå, men eg kom litt lengre i prosessen.

Du nevner ikke pris, 4x4 eller rekkevidde, men det er kanskje underordnet på bil nr 2? Bare nysgjerrig på andre sine kriterier på å velge bil, og interessant at dette ikke var nevnt.

Ariya ser ut som en fin bil. Hvordan er WLTP på de to forskjellige typene, klarte ikke umiddelbart å finne det på nettsidene dems?

Jeg har for tiden en Skoda Citigo som bil nr 2, men merker at det skorter litt på plass of rekkevidde for at den skal fungere som en fullverdig bil når en av oss voksne stikker av med MY som er hovedbilen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Jeg har for tiden en Skoda Citigo som bil nr 2, men merker at det skorter litt på plass of rekkevidde for at den skal fungere som en fullverdig bil når en av oss voksne stikker av med MY som er hovedbilen.

Jeg har samme bilpark som deg, men har du det minste batteriet på Skodaen? Vi har trillingsøstra Seat Mii med 280 WLTP og det er helt perfekt til bykjøring.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Nimrad said:

Jeg har samme bilpark som deg, men har du det minste batteriet på Skodaen? Vi har trillingsøstra Seat Mii med 280 WLTP og det er helt perfekt til bykjøring.

Det er en 2020 modell, mener det er 256 km wltp. Største "problemet" er egentlig ladehastighet og plass. 

F.eks. så skal jeg på en hyttetur til helgen. Til Nøtterøy som er 16 mil i mesteparten 110 sone hver vei. Det er på en hytte uten noe lademulighet.

Da er det litt pes for meg å ta Citigoen og ganske så pes for kona om jeg stikker av med Model Y, og hun må ha 2 kids i Citigo hele helgen. 

Jeg overlever jo, men nok til at jeg kunne tenke meg en bil som går bittelitt lenger. På sommeren så klarer jeg sånn ca. 15-17 mil på motorvei i noenlunde fartsgrense 100%->2%

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (42 minutter siden):

Du nevner ikke pris, 4x4 eller rekkevidde, men det er kanskje underordnet på bil nr 2? Bare nysgjerrig på andre sine kriterier på å velge bil, og interessant at dette ikke var nevnt.

Ariya ser ut som en fin bil. Hvordan er WLTP på de to forskjellige typene, klarte ikke umiddelbart å finne det på nettsidene dems?

Jeg har for tiden en Skoda Citigo som bil nr 2, men merker at det skorter litt på plass of rekkevidde for at den skal fungere som en fullverdig bil når en av oss voksne stikker av med MY som er hovedbilen.

Spørs på utstyrsnivå, men det er vel alt frå 400k til 650k kan eg tenke meg. Det er viktigare med riktig bil enn nokre titusen frå eller til. WLTP er godt innanfor på alle for behovet vårt til bilen, så med det minste batteriet og 2WD er prisane stort sett under 500k, igjen avhengig av utstyrsnivå.

Leaf er òg med til vurdering, men om den skal ha N-Connecta og det største batteriet så byrjar prisen å klatre opp ein del og avstanden til dei andre blir kortare. For å unngå å måtte lade for ofte på vinteren så trur eg Leaf med det minste batteriet utgår. Mangel på CCS trekker ned, sjølv om det ikkje er krise. Den er i tillegg ein del mindre i baksetene. Samt at det er ein gammal modell som er pussa litt på. Om pris var eit av dei viktigaste kriteriene så kunne nok Leaf blitt meir aktuell.

Ariya WLTP er rundt 400 og 530 i følgje denne tabellen: https://elbilforum.no/index.php?topic=34844.0

Vår Enyaq som har 480-ish WLTP har meir enn nok når det er ladarar over alt.

Ein anna pluss til MY er at du får alt utstyret frå lågaste modell. På bZ4X trur eg du må opp på ein av dei dyraste utgåvene for å få 360-kamera som ikkje ser ut som eit webkamera frå 2005.

Endret av Zeph
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Eg trur det blir 🚗 TMY SR med piggdekk. Er ein heldig så er bilen ferdigprodusert når du bestiller om dagen, men det kjem an på spesifikasjon.

Piggdekk i en tesla må bli ganske mye lyd. Du får håpe at regenerering på glatt føre er tunet litt bedre enn det TB har rapportert

Endret av Trestein
Bilen var baktung
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Piggdekk i en tesla må bli ganske mye lyd. 

Du er godt kjent med lydnivået i helt nye Tesla?

 

Trestein skrev (9 timer siden):

Du får håpe at regenerering på glatt føre er tunet litt bedre enn det TB har rapportert

Har TeslaBjørn testet TMY SR på glatt føre nå? Har du en link?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har piggdekk på min egen Model 3 og kjører model 3 firmabil med piggfrie.

Det blir piggfrie på min bil og neste gang. Blir gal av bråket fra piggene på asfalten, og piggfrie dekk er blitt så gode at det nesten ikke er vits med pigger lenger.

Ellers går det nok fint med RWD om man ikke skal opp mye bratte bakker å slikt. Bilen har god vektfordeling.

Er værre med klassiske Ioniq som har fremhjulsdrift og batteriet plassert under bagasjerommet. Da blir det fort litt spinning i bakkene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Piggdekk i en tesla må bli ganske mye lyd. Du får håpe at regenerering på glatt føre er tunet litt bedre enn det TB har rapportert

Eg satsar på at dei klarar å levere ein bil som fungerer på vinteren. Me bur litt i høgda og det er ofte værskilje midt i stigninga, så det kan gå frå våt asfalt til is til snø på turen. Med 4X4 på Enyaq-en så er det ikkje krise om bil nr. 2 ikkje kjem seg opp eit par ganger i året. Det er viktigare at ein kjem seg ned heilskinna.

Skjæret dei brukar til brøyting her lagar av og til eit veldig hardpakka lag snø som blir glatt som is, og når dei fleste kjører piggfritt blir det polert endå glattare, så det er ein fordel at ein del bilar har piggdekk. Støy blir det, men på vinteren blir det mest småturar i det daglege og skal me langt tar me Enyaq som har piggfritt og mindre støy. I verste fall er det mogleg å skifte dekk. Lengre turar med bil nr. 2 blir mest på sommarhalvåret.

Dagleg henting av to små i barnehage er ein grunn til at eg vurderer piggdekk. Kan leve med litt støy for ein tryggare bil. Skal eg på lengre tur aleine brukar eg ofte Airpods med støydemping og musikk, og då blir det ei langt betre oppleving.

Det er så mange erfaringar og meiningar der ute, spesielt om Tesla, at ein kan bli tussete. 😄

Complexity skrev (15 minutter siden):

Har piggdekk på min egen Model 3 og kjører model 3 firmabil med piggfrie.

Det blir piggfrie på min bil og neste gang. Blir gal av bråket fra piggene på asfalten, og piggfrie dekk er blitt så gode at det nesten ikke er vits med pigger lenger.

Ellers går det nok fint med RWD om man ikke skal opp mye bratte bakker å slikt. Bilen har god vektfordeling.

Er værre med klassiske Ioniq som har fremhjulsdrift og batteriet plassert under bagasjerommet. Da blir det fort litt spinning i bakkene.

Kva versjon av M3 er det og dekkdimensjon? Er ikkje dagens MY betre på det området?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

...piggfrie dekk er blitt så gode at det nesten ikke er vits med pigger lenger.
Ellers går det nok fint med RWD om man ikke skal opp mye bratte bakker å slikt. Bilen har god vektfordeling.

Jeg valgte piggfrie når jeg bestilte min model 3 RWD, og den ble levert i vinter med Hakkapelitta på.
Nå er ikke jeg den som har kjørt mest biler, men jeg har aldri kommet meg så lett fram med en tohjulsdrevet bil før.
(Har hatt S-Max, Passat, Golf stv., Audi A4)
Selv på våt is virket det som om dekkene nærmest limte seg fast, selv i slake oppoverbakker! Har aldri opplevd det før.
Men har en mistanke om at Tesla sin tractionkontroll har mer enn én finger med i spillet; For bilen nektet jo å spinne!

Lenke til kommentar

Har kjørt svært mye med piggdekk, og har man ønske om grepet til gode piggdekk, men hater støyen, så finnes det nå for første gang et seriøst alternativ! Michelin X-Ice North 4 er et helt sjokkerende stillegående piggdekk. Med unntak av i rundkjøringer på bar asfalt, så hører man rett og slett ikke at det er piggdekk. Null knitring eller during fra piggene, og lav generell rullestøy.

Har spurt flere som sitter på hva de tror jeg kjører på, og ingen tror det er piggdekk.

https://www.motor.no/tester/motors-vinterdekktest-2022-michelin-x-ice-north-4-suv-piggdekk/219938

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Har spurt flere som sitter på hva de tror jeg kjører på, og ingen tror det er piggdekk.

 

"nå", som i nå, midt på sommeren? Du er klar over at bremselengden er betraktelig lengre enn med sommerdekk? og kvalifiserer til avkortning fra forsikring dersom uhellet inntreffer?

 

Quote

I 80 kilometer i timen har bilen med vinterdekk syv meter lengre stopplengde enn bilen med sommerdekk. De syv meterne kan være viktige i en kritisk situasjon.

https://nye.naf.no/bilhold/dekk/sommerdekk-vinterdekk-test-sommerfore

 

https://www.tv2.no/broom/droppet-dekkskift-fikk-null-i-erstatning/7662014/

Endret av germanwhip
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (8 minutter siden):

Har kjørt svært mye med piggdekk, og har man ønske om grepet til gode piggdekk, men hater støyen, så finnes det nå for første gang et seriøst alternativ! Michelin X-Ice North 4 er et helt sjokkerende stillegående piggdekk. Med unntak av i rundkjøringer på bar asfalt, så hører man rett og slett ikke at det er piggdekk. Null knitring eller during fra piggene, og lav generell rullestøy.

Har spurt flere som sitter på hva de tror jeg kjører på, og ingen tror det er piggdekk.

https://www.motor.no/tester/motors-vinterdekktest-2022-michelin-x-ice-north-4-suv-piggdekk/219938

Interessant! Eg trur Tesla leverer med Nokian. Nokon som veit om eg kan be dei levere andre typar eller må eg kjøpe heile vinterhjulpakken utanom?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at Michelin-dekkene er veldig gode på støy. Jeg byttet fra Nokian til disse og de er mye bedre på støy enn Nokian-piggdekkene jeg hadde. Et lite knepp dårligere mtp fremkommelighet, men jeg kommer til å bruke Michelin-dekk ved neste dekkbytte også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (5 timer siden):

Har kjørt svært mye med piggdekk, og har man ønske om grepet til gode piggdekk, men hater støyen, så finnes det nå for første gang et seriøst alternativ! Michelin X-Ice North 4 er et helt sjokkerende stillegående piggdekk. Med unntak av i rundkjøringer på bar asfalt, så hører man rett og slett ikke at det er piggdekk. Null knitring eller during fra piggene, og lav generell rullestøy.

Har spurt flere som sitter på hva de tror jeg kjører på, og ingen tror det er piggdekk.

https://www.motor.no/tester/motors-vinterdekktest-2022-michelin-x-ice-north-4-suv-piggdekk/219938

Kan bekrefte dette jeg også. De Michelindekkene er helt konge. Godt feste og veldig lite støy. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...