Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Helt sikkert en knallgod bil, som kan fungerer perfekt for svært mange.

Men "penest"...? Må innrømme at jeg syns begge er styggere enn nøkken. 😇

image.png.15726583a059e0dac5477fff92af65b2.png

Av de 2. 😅

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (6 timer siden):

Test av Kia Ev4.

 

https://nybiltester.no/biltest/forste-provetur-med-kia-ev4-i-spania/

 

Hatchback helt klart penest av de 2 karosseritypene. 😅

Nei takk til begge sier jeg bare 😅 Ikke noe fan av verken designet på eksteriøret eller interiøret. De skal ha for at de tør å gå sin egen vei når det kommer til design, selv om den ikke faller i smak her. Og det gjelder vel egentlig samtlige Kia elbiler, kanskje utenom EV9 som ser ganske så røff ut om ikke annet.  

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Iterion skrev (29 minutter siden):

Nei takk til begge sier jeg bare 😅 Ikke noe fan av verken designet på eksteriøret eller interiøret. De skal ha for at de tør å gå sin egen vei når det kommer til design, selv om den ikke faller i smak her. Og det gjelder vel egentlig samtlige Kia elbiler, kanskje utenom EV9 som ser ganske så røff ut om ikke annet.  

Det er bra at smaken er som baken. 👍😁

Eksteriøret på 4'ern er jeg ikke fan av selv, spesielt "sedan" utgaven. Men liker egentlig interiøret i dem. Uten at jeg kan sette fingern på hvorfor. 😅

Edt* Synd de er fleste er så overpriset..

Endret av Duriello
  • Liker 1
Skrevet

Jeg valgt å se noe på den 1000km testen, men må si jeg skippet det meste av den. Bjørn har gått ut på dato for min del. Han prøver litt for hardt å være kul.

  • Liker 2
Skrevet

Lett å spole frem til der regneark og resultat kommer frem. TB har vært en pioner i sitt felt men nå er det vel ikke all verdens grunner til å se på ham. Uansett et svært godt resultat for MB-CLA. 3 ladestopp på 1000 km var vel litt over hva jeg forventet men det lønner seg sikkert for å få en lavest mulig tid. 

  • Liker 1
Skrevet

Føler og at tb har dalt i kvalitet, spesielt etter han fikk unger og flytta i en mansion. Misliker og når han begynner å kaller seg NIO bjørn og hyper opp NIO, lukter kjøpt og betalt.

Syns og han har blitt litt treg med å teste nye modeller, unntaket er jo cla nå.

Skipper de fleste videoer unntatt hvis det er en model jeg vurderer. 

Skrevet
kremt skrev (3 timer siden):

Lett å spole frem til der regneark og resultat kommer frem. TB har vært en pioner i sitt felt men nå er det vel ikke all verdens grunner til å se på ham. Uansett et svært godt resultat for MB-CLA. 3 ladestopp på 1000 km var vel litt over hva jeg forventet men det lønner seg sikkert for å få en lavest mulig tid. 

Er ikke 100prosent enig i alle valg han gjør. Ofte kjører han tesla metodikk på biler som lader vesentlig raskere oppover i % Et ladestopp tar gjerne noen minutter med avkjøring, finne lader , betaling, app handshake osv. Ser man i tabellene der 10-80% er målt og hastighet regnet utfra det burde MB vert mye raskere enn tesla. Fant ingen tesla som ladet over 1000km/h mens Audi A6 og mange andre klarer noe høyere. Husker jeg regnet ut at min bil e-drive 40 kunne fint klart seg med et ladestopp mindre og muligens spart noen minutter. Han innrømmet at jeg hadde rett i kommentarfeltet.

Nå i det siste har det vert mye kina biler. Det gidder jeg ikke se på

Skrevet

Så på å kjøpe meg en Kia e-Niro i sommer, da kunne jeg få en med <40 km kjørt til ~240k, nå er det vesentlig dyrere. Hva er greia? Tenkte prisene skulle synke utover høsten. Er det spesifikke tidspunkter jeg bør kjøpe bruktbil?

Ellers tar jeg gjerne imot tips til lignende bruktbiler å kjøpe i den prisklassen, gjerne noe med 450-500 km rekkevidde.

Skrevet
Falfal skrev (9 timer siden):

Så på å kjøpe meg en Kia e-Niro i sommer, da kunne jeg få en med <40 km kjørt til ~240k, nå er det vesentlig dyrere. Hva er greia? Tenkte prisene skulle synke utover høsten. Er det spesifikke tidspunkter jeg bør kjøpe bruktbil?

Ellers tar jeg gjerne imot tips til lignende bruktbiler å kjøpe i den prisklassen, gjerne noe med 450-500 km rekkevidde.

Har sett det selv i mitt Finn filter med ca. lik bilstørrelse, betydelig færre biler rundt 250k nå.

Skrevet

Helt uenig angående TB 😅 

Han har en metodikk som skiller seg kraftig ut fra røkla, og er mye flinkere til å belyse hvordan en bil faktisk er å leve med i hverdagen. Der er de fleste andre ganske håpløse, og bryr seg mest om specs og hvordan bilen oppleves de første dagene man har den...

  • Liker 1
Skrevet
13 hours ago, mandela said:

Har sett det selv i mitt Finn filter med ca. lik bilstørrelse, betydelig færre biler rundt 250k nå.

Satser på at det er en forbigående greie da, og at det etterhvert kommer flere biler i den prisklassen igjen. Skjønner ikke hva som har skjedd som gjør at de var der i sommer men ikke nå... 

Skrevet

Det er vel mest vanlige prisklasse for folk flest. Du får jo 2021 gått 60k for ca 220-230 ser jeg. Forskjellen på 40 og 60 kilometer er trolig ikke verdt veldig mange titusener. 

Skrevet

Det er nok forbigående ja. Tipper det handler om at folk som har gått over til el for 1-4 år siden er fornøyd med det de har og ikke ser noe stort poeng i å oppgradere til en 2025-modell.

Jeg tror ikke folk flest har oppdaget at nye mer energitette batterier (SiC-anoder) er på vei inn i markedet på noen få kinesiske modeller nå og vil oversvømme markedet om bare 1-2 år. Det tror jeg vil utløse et ras av bilsalg av modeller med 4-500 km rekkevidde og dermed priskollaps i bruktbil-prisklassen som nå er 200-400k. De som nå eier biler i den prisklassen tror jeg kan vente et betydelig prisfall i 2026. Hadde jeg hatt en bil som kunne vært solgt til rundt 250k nå, så hadde jeg solgt den unna og kjørt en billig bensin/diesel bil i et års tid. Nå har jeg bensin-PHEV da, så jeg er allerede godt posisjonert, men kjøpelysten er i hvert fall på vent nå som SiC-anodene er rett rundt hjørnet. Jeg ser for meg å kjøpe bil i 2027, men er usikker på om jeg skal gå for en brukt med ~500 km rekkevidde til ~200k eller bruke ~400k på en ny med ~700km rekkevidde. Jepp, jeg tenker prisene havner i det området for en SUV-ish format med 4x4. Satser på Europeisk bygget, men antar det ikke er til å unngå at det blir med CATL-batterier.

Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Det er nok forbigående ja. Tipper det handler om at folk som har gått over til el for 1-4 år siden er fornøyd med det de har og ikke ser noe stort poeng i å oppgradere til en 2025-modell.

Jeg tror ikke folk flest har oppdaget at nye mer energitette batterier (SiC-anoder) er på vei inn i markedet på noen få kinesiske modeller nå og vil oversvømme markedet om bare 1-2 år. Det tror jeg vil utløse et ras av bilsalg av modeller med 4-500 km rekkevidde og dermed priskollaps i bruktbil-prisklassen som nå er 200-400k. De som nå eier biler i den prisklassen tror jeg kan vente et betydelig prisfall i 2026. Hadde jeg hatt en bil som kunne vært solgt til rundt 250k nå, så hadde jeg solgt den unna og kjørt en billig bensin/diesel bil i et års tid. Nå har jeg bensin-PHEV da, så jeg er allerede godt posisjonert, men kjøpelysten er i hvert fall på vent nå som SiC-anodene er rett rundt hjørnet. Jeg ser for meg å kjøpe bil i 2027, men er usikker på om jeg skal gå for en brukt med ~500 km rekkevidde til ~200k eller bruke ~400k på en ny med ~700km rekkevidde. Jepp, jeg tenker prisene havner i det området for en SUV-ish format med 4x4. Satser på Europeisk bygget, men antar det ikke er til å unngå at det blir med CATL-batterier.

Hvorfor, og har du noen indikasjon på at dette er en reell etterspørsel i markedet, eller bare hos en nisje?

Selv har jeg en bil som kan gjøre 350-500 km litt avhengig av vær, temperatur, vind og hastighet. Det vil holde i lange baner for de aller, aller fleste.

Klart, skal jeg ha meg ny bil, og da en splitter ny, vil jeg ha en som gjør greit mere, kan dra passelig stor/tung henger, lader lynraskt og har både frunk, mye lagringsplass og V2L/H/G, og gjerne kan ta minimum 80 kg på taket.

Det betyr ikke at bilen blir verdiløs bare forsi den ikke lader på 20 min maks, men verdien vil selvsagt gå litt ned i verdi...

  • Liker 3
Skrevet
Snowleopard skrev (26 minutter siden):

Det betyr ikke at bilen blir verdiløs bare forsi den ikke lader på 20 min maks, men verdien vil selvsagt gå litt ned i verdi...

Klarer kan det ikke sies

Skrevet (endret)
4 hours ago, Simen1 said:

Det er nok forbigående ja. Tipper det handler om at folk som har gått over til el for 1-4 år siden er fornøyd med det de har og ikke ser noe stort poeng i å oppgradere til en 2025-modell.

Jeg tror ikke folk flest har oppdaget at nye mer energitette batterier (SiC-anoder) er på vei inn i markedet på noen få kinesiske modeller nå og vil oversvømme markedet om bare 1-2 år. Det tror jeg vil utløse et ras av bilsalg av modeller med 4-500 km rekkevidde og dermed priskollaps i bruktbil-prisklassen som nå er 200-400k. De som nå eier biler i den prisklassen tror jeg kan vente et betydelig prisfall i 2026. Hadde jeg hatt en bil som kunne vært solgt til rundt 250k nå, så hadde jeg solgt den unna og kjørt en billig bensin/diesel bil i et års tid. Nå har jeg bensin-PHEV da, så jeg er allerede godt posisjonert, men kjøpelysten er i hvert fall på vent nå som SiC-anodene er rett rundt hjørnet. Jeg ser for meg å kjøpe bil i 2027, men er usikker på om jeg skal gå for en brukt med ~500 km rekkevidde til ~200k eller bruke ~400k på en ny med ~700km rekkevidde. Jepp, jeg tenker prisene havner i det området for en SUV-ish format med 4x4. Satser på Europeisk bygget, men antar det ikke er til å unngå at det blir med CATL-batterier.

Jeg ville ikke hengt meg for mye opp i enkeltteknologier. Silisiumdoping av anoden* kan øke kapasitet, men kommer med utfordringer på levetid ettersom silisium endrer dimenjon dramatisk når det lithieres så man får problemer med sprekkdannelser og separasjon av anoden. I.e. færre ladesykler. Dette må man naturlig nok mitigere og disse mitigasjonene vil redusere hvor mye gevinst man kan realisere av  teknologiens teoretiske kapasitet, spesiellt i begynnelsen. 

Jeg ser derfor ingen grunn til at akkurat denne teknologien skal gjøre noe annet enn alle andre utviklinger på batterifronten, nemlig å gi et bidrag til den sedvanlige marsjen på ca 6-8% årlig bedring i nøkkelparametre for batterier. 

M.a.o. det er alltid noe bedre rundt hjørnet, den som venter på den neste teknologien vil vente evig.

*) om det nå er SiC eller SI/C eller ren Si(ikke realistisk)

Endret av sverreb
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...