Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Er det noen som faktisk gjør dette?😅 altså at de har en timer på 5 minutter før det starter?😅

Tenker på faff, styr og rot før man i det hele tatt får startet ladeøkt. Hovedfokus på rævva ui/interface og at hele opplevelsen er en buggy shitshow.

 

(Skriver på vegne av en kompis som skulle innom tesla supercharger med sin tesla, for så å finne ut at den ikke eksisterer lengre så han måtte innom ionity. Samme lokasjon.)

Endret av Duriello
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Syar-2003 said:


Mange bydeler i Oslo med fredet bygningsarkitektur. Disse er henvist til kommunale beboerparkeringsplasser på gateplan uansett hva slags type bil de måtte ha.
Dette er kun Grunerløkka https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kulturminner_i_bydel_Grünerløkka
I tillegg har man steder med massevis av beboere i liknende bygninger som på Sagene/Torshov, Majorstua, Frogner, Nordre og Vestra Aker, Vålerenga m.fl

Jeg har bodd i alle de bydelene bortsett fra Nordre og Vestre Aker.

Ikke noe problem å leie P-plass eller skaffe seg bopel med P-plass. Det er en del av det å ha bil.

Synes ikke man kan kreve at kommunen skal stille areal til disposisjon for at man skal parkere og lade privatbilen sin.

Og hvis man krever det, så kan man i hvert fall ikke klage over prisen eller at det er vanskelig å lade.

Det man burde kunne kreve er at kommunen har en vettug parkeringsnorm som krever 1+ parkeringsplasser pr bolig over 40kvm og legger til rette for at det kan bygges (bygge høyde)

Grunerløkka så stemmer 25% av befolkningen MDG. Så er bare å flytte eller ha det så godt

 

Skrevet
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Jeg har bodd i alle de bydelene bortsett fra Nordre og Vestre Aker.

Ikke noe problem å leie P-plass eller skaffe seg bopel med P-plass. Det er en del av det å ha bil.

Synes ikke man kan kreve at kommunen skal stille areal til disposisjon for at man skal parkere og lade privatbilen sin.

Og hvis man krever det, så kan man i hvert fall ikke klage over prisen eller at det er vanskelig å lade.

Det man burde kunne kreve er at kommunen har en vettug parkeringsnorm som krever 1+ parkeringsplasser pr bolig over 40kvm og legger til rette for at det kan bygges (bygge høyde)

Grunerløkka så stemmer 25% av befolkningen MDG. Så er bare å flytte eller ha det så godt

 

Tror ikke du tok til deg essensen. Det bygges ikke nytt med p-hus der bygårder er verneverdige. Jeg er født og oppvokst i Oslo og har alltid hatt bil pg bodd litt rundt.

 

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, bzzlink said:

Jeg har også bodd i Oslo i mange år. Jeg mener at dersom man skal ha bil, så må man belage seg på å ha parkeringsplass på privat eiendom.

Offentlige plasser bør være forbeholdt korttidsparkering, ikke dagligparkering

Dette betyr opparbeidelse av private parkeringshus, og parkeringsplasser for beboere, som en del av leilighetsnorm/parkeringsnorm.

MDG har ødelagt noe vanvittig for Oslo beboere over lang tid i sitt korstog mot privatbilisme. 

Det største problemet er gjesteparkering. Bebore vil inordne seg og tilpasse boligvalg med bilbehov, det er stort sett mulig å skaffe parkeringsplass, men man må naturligvis betale for det, og mange (de fleste) har ikke behov for bil.

Det som er problematisk for mange som bor i sentrale deler av Oslo er at gjester som kommer utenfra og dermed ofte med bil, ikke finner steder å stå parkert. Det burde i langt større grad enn i dag ilegges krav til gjesteparrkeringsplasser i boligprosjekter. 

Gateparkering er ikke en god plan, og trenger å trappes ned på sikt, men alternativene må finnes. 

Skrevet (endret)
56 minutes ago, bzzlink said:

Det man burde kunne kreve er at kommunen har en vettug parkeringsnorm som krever 1+ parkeringsplasser pr bolig over 40kvm og legger til rette for at det kan bygges (bygge høyde)

 

Det virker som en drastisk overdimensjonering. Det reelle behovet er sannsynligvis vesentlig mindre, ihvertfall i indre by. Dette kan i stor grad styres av markedet. 

Endret av sverreb
Skrevet
19 minutes ago, sverreb said:

Det største problemet er gjesteparkering. Bebore vil inordne seg og tilpasse boligvalg med bilbehov, det er stort sett mulig å skaffe parkeringsplass, men man må naturligvis betale for det, og mange (de fleste) har ikke behov for bil.

Det som er problematisk for mange som bor i sentrale deler av Oslo er at gjester som kommer utenfra og dermed ofte med bil, ikke finner steder å stå parkert. Det burde i langt større grad enn i dag ilegges krav til gjesteparrkeringsplasser i boligprosjekter. 

Gateparkering er ikke en god plan, og trenger å trappes ned på sikt, men alternativene må finnes. 

Enig. Og jeg mener dette kunne vært løst om de plassene som fantes av gateparkering ikke ble brukt til beboerne, men gjester. 

13 minutes ago, sverreb said:

Det virker som en drastisk overdimensjonering. Det reelle behovet er sannsynligvis vesentlig mindre, ihvertfall i indre by. Dette kan i stor grad styres av markedet. 

Enig meg deg. Poenget mitt (som jeg ser ikke kommer veldig godt frem:)) er at dersom nye bygg, både bolig og forretningseiendom hadde vært tillatt bygget med nok parkering, så kunne det veie opp for de som bor i verneverdige bygårder.

Det er tross alt bygget ganske mye på f.eks Grunerløkka de siste 20år.

Markedet skal styre, men slik det er nå, så er det ikke lov til å bygge parkering i nye bygg. Eller så lite at det er tilnærmet forbudt.

Skrevet
2 minutes ago, bzzlink said:

Enig. Og jeg mener dette kunne vært løst om de plassene som fantes av gateparkering ikke ble brukt til beboerne, men gjester. 

Dette er fryktelig vanskelig å styre, gateparkerte biler migrerer frem og tilbake over ganske store områder. 

Gjesteplasser på privat grunn burde være normen. Gitt et antall boliger kan man fint anslå et behov for gjesteplasser og kreve at de skal settes av (potensiellt mot betaling) for gjester for tilknyttede boliger. 

5 minutes ago, bzzlink said:

Markedet skal styre, men slik det er nå, så er det ikke lov til å bygge parkering i nye bygg. Eller så lite at det er tilnærmet forbudt.

Alt for strenge normer, både minimum og maksimum er problematiske. De skyver også på hvem som bor i et område. Null parkering er f.eks en god måte å få et boligprosjekt til å bli fyllt av bokollektiv for unge barnløse. Ikke sikkert at det er så lurt. 

Samtidig forstår jeg at man ikke vil ha fullt frislipp oppad og risikere kraftig økt trafikk, men det tviler jeg på blir reellt uansett. Boliger er mer verdifulle enn parkeringsplasser så utbyggere er ikke incentivert til å bygge så voldsomt mange parkeringsplasser.

Skrevet
Locrin skrev (9 timer siden):

Jeg har en del kilometer i min egen Model S og min mors Model 3. Foretrekker oppsettet med skjermen på siden. Uansett hvordan jeg posisjonerer rattet føler jeg at noe informasjon blir borte bak rattet med tradisjonellt oppsett. Foretrekker å gløtte litt til høyre, fremfor å gløtte litt nedover og synes ikke det er noen stor endring. Min 60+ år gamle mor elsker bilen sin og ble veldig fort komfortabel med midstilt skjerm. Jeg forstår ikke helt hvorfor man er så opphengt i dette. De som hater midstilt skjerm ville uansett ikke vurdert tesla er min opplevelse. Da har man jo også mulighet til å kjøpe en S eller X dersom man må ha skjerm gjemt bak et ratt. :)

Man gløtter ikke nedover. Man ser hvor fort man kjører uten å engang flytte øynene med headup. Med headup ser man også navigasjon uten å flytte øynene overhodet. 

Jeg jadde også blitt vant til midtstilt skjerm hvis jeg hadde lyst nok på bilen ellers. Man blir jo vant til det meste. Men at en midtstilt skjerm tar bort mer oppmerksomhet er jeg bombesikker på. 

Jeg har også kjlrt flere biler med midtstilt skjerm. Det er jo ikke slik at dem er umulig å kjøre. Det går helt fint. Men hver gang jeg setter meg inn min egen bil igjen med headup og display bak rattet så føler jeg det nesten som en velsignelse. 

jo mindre man må flytte øynene jo bedre. For hver sekund man bruker på å kikke et annet sted så kjører man 20-30 meter nærmest i blinde. 

i 30 km/t midt i en by, så kjlrer man ca. 8 meter nærmest i blinde hver gang man flytter øynene. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Med head up trenger man ikke noe annet foran rattet i mine øyne.

Eg har forsåvidt ingen problem med å se hastigheten i sidesynet uten å flytte blikket bort fra veien slik det er i dag heller. Det må eg heller ikke på svigerfar sin X1. Ser den nederst i "sidesynet". Men HUD er en fin ting. Spesielt med navigasjon. For da må eg se til høgre. 

Så hadde tesla hatt vett til å lage til HUD som er så enkelt, så hadde denne diskusjonen vært ferdig. Da hadde det kun vært subjektive meninger om hva man liker og ikke liker. Og trafikksikkerheten hadde vært gone.

På min leaf ser eg ikke farten i området rundt 80 slik eg sitter og har rattet.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nesten smertefullt å se at tesla ikke har kommet med HUD som alternativ på bilene sine, trenger ikke være standard men at man ikke engang kan betaler for det.

  • Liker 2
Skrevet
Civilix skrev (22 minutter siden):

Nesten smertefullt å se at tesla ikke har kommet med HUD som alternativ på bilene sine, trenger ikke være standard men at man ikke engang kan betaler for det.

Tesla er laget slik den er laget for å få ned prisen tror jeg. Mange sliter med lister som falmer som ikke tåler kjemikalier, og interiøret ser akkurat ut som en litt dyr gocart. Jeg skjønner at noen liker det ryddige designet, men men spesielt effektivt er det ikke etter min mening. 

Tesla er og blir en "folkebil". Jeg skjønner den selger godt. Men det er ikke en bil for entusiaster å det er helt greit. Bare i går var det to personer som reagerte positivt på bilen min. En ga meg tommel opp. En mann i 20 årene mens jeg kjørte forbi også var det en som ventet på kona si utenfor Kiwi på Årum i Sarp som sa "stilig bil" til meg når jeg gikk forbi han inn i butikken. 

Men man kommer ikke utenom at en Tesla LR AWD (ikke performance) er veldig mye bil for pengene. Er man litt forsiktig med vaskemidlene og venner seg til å sitte på "utstilling" og ha en skjerm i midten etc. så har man en meget god bil for en ganske grei pris. 

Skrevet
Civilix skrev (35 minutter siden):

Nesten smertefullt å se at tesla ikke har kommet med HUD som alternativ på bilene sine, trenger ikke være standard men at man ikke engang kan betaler for det.

Tror nok de fleste finner det mer smertefullt at de ikke engang har skikkelige matter...

Skrevet
6 minutes ago, AL123 said:

Tror nok de fleste finner det mer smertefullt at de ikke engang har skikkelige matter...

Tøymattene den kommer med du tenker på?
Kosta meg vel 700kr for noen plastmatter med noe belegg på så bare superlett å rengjøre. Ett must i Norge men tøymatter funker kansje bra i visse andre land.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (10 minutter siden):

Tøymattene den kommer med du tenker på?
Kosta meg vel 700kr for noen plastmatter med noe belegg på så bare superlett å rengjøre. Ett must i Norge men tøymatter funker kansje bra i visse andre land.

Har aldri vært borti et merke der man ikke kan velge mellom minst 2 typer. Gjerne 2-4 typer på Europeiske premiummerker

Skrevet (endret)
14 minutes ago, AL123 said:

Har aldri vært borti et merke der man ikke kan velge mellom minst 2 typer. Gjerne 2-4 typer på Europeiske premiummerker

?
Følger med tøymatter så kan man jo slenge på f.eks 

https://shop.tesla.com/no_no/product/allv_rsbelegg-for-model_3-interi_r

De har også tekstilmatter om det er noe man ønsker. Ser ikke helt problemet her..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Bjerknez said:

Er dette gummimatter eller bare harde vanlige plastmatter? 

Det vet jeg desverre ikke da jeg selv gikk for noen maxispider matte greier fra kina for 700kr som jeg har vært veldig fornøyd med i rundt 5 år nå. Passer perfekt i fotbrønnen og veldig lett å ta ut og tømme.

Vil ikke tro Tesla sine er spesielt dårliger. de har iallefall skikkelig kant som mine som holder vannet samlet.

Her er utvalget til Model 3 fra Tesla:
https://shop.tesla.com/no_no/category/kj_ret_ytilbeh_r/model-3#model-3.gulvmatter

Også har man jo minst 928 3eparts matter å velge mellom på internett.

Endret av Complexity
Skrevet
39 minutes ago, AL123 said:

Tror nok de fleste finner det mer smertefullt at de ikke engang har skikkelige matter...

Du får se om du kan skaffe deg noen brukte 3D plastmatter, siden de vil aldri bli rene etter bruk.under Norske forhold :::)
Vil dog anmerke at de er fantastiske til bagasjerom og frunk. Men ikke til kupe

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...