Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Man må bare venne seg til en litt annen formfaktor enn på tradisjonelle ICE-biler.

3-serie neue klasse med mildhybrid (ICE) skal se helt identisk ut eksternt og internt som I3. Selv om de har hver sin underliggende plattform og i3 en ren EV tilpasset.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Blir spennende med Lucid Cosmos og Earth, Make-Or-Break for Lucid sin del.
Synes Lucid sine biler ser fine ut, men ikke helt enig i interiør-design. Kan nok venne seg til det.

Produksjonsstart for Cosmos i slutten av 26 og Earth i slutten av 27.

Hvis Cosmos kommer på utstilling før årsskiftet og Lucid kjører en lignende strategi som alle andre (ala momsfritak 25/26, bare over 300k), så kan det være interessant for min del.
https://ir.lucidmotors.com/news-releases/news-release-details/lucid-details-upcoming-midsize-platform-and-announces-new/

https://www.caranddriver.com/news/a70734558/lucid-mid-size-ev-suvs-robotaxis-deep-dive/

Fortsatt ganske snurt for at VW/Skoda skrudde opp hengervekten uten å gjøre noe som helst, eller rettere sagt, de vet ikke hva de har gjort for å øke den. Enn så lenge er det "bare fordi"...

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 2
Skrevet
7 hours ago, Hanhijnn said:

Chrysler hadde et begrep som de kalte for "Cab forward design" på Neon og Stratus, hvor de krympet panseret noe for å få mer plass i kupeen. Og dette var på bensinbiler. På elbil mener jeg at det bør være en selvfølge. Det er mer enn nok deformasjons sone foran uansett, spesielt siden motorblokk glimrer med sitt fravær. Mange gamle flotte biler med langt panser, men nå er det på tide å omstille seg i forhold til formfaktoren på bilene. Verden går framover tross alt. 😉

Tøft med kort snute og :) 

Screenshot 2026-03-19 at 16.41.28.png

• Hjerte 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Nettopp! Er slett ikke sikker på at Ola Nordmann er villig til å betale så høy premium pris. Da blir det neppe noen volum-selger.

Ja bmw er ikke for alle. Masse fine detaljer som 99% av befolkningen verken ser eller bryr seg om

Folk flest klarer seg fint med en model y eller en vw id4

• Liker 2
Skrevet
Jotun skrev (11 timer siden):

Det er forskjell på folk. 

Ikke alle er like rå som Trestein!!

Ikke alle er like rå på ironi som @Jotun 🤭

Meldingene til Trestokk ser jeg heldigvis ikke, for han har jeg hatt på Ignorer-lista i mange år. Tenker jeg fortsetter med det.

Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

STOR tilbakekalling av Hyundai Kona. Nå må du inn med bilen igjen @Snowleopard😉

https://www.elbil24.no/nyheter/hyundai-tilbakekaller-over-100-000-biler/84396756

Har fått innkalling allerede. Må uansett ha bilen inn for service igjen, så tar det samtidig.

Nesten så jeg håper på nytt batteri igjen, og at de denne gangen gir ny garanti på batteriet! :thumbs:

Kanskje jeg får det nye batteriet fra 2024-utgaven, med bedre kapasitet og raskere hurtiglading!🤞🤸‍♂️ 🎂

Endret av Snowleopard
Skrevet
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Har fått innkalling allerede. Må uansett ha bilen inn for service igjen, så tar det samtidig.

Nesten så jeg håper på nytt batteri igjen, og at de denne gangen gir ny garanti på batteriet! :thumbs:

Kanskje jeg får det nye batteriet fra 2024-utgaven, med bedre kapasitet og raskere hurtiglading!🤞🤸‍♂️ 🎂

Ble ikke batteri-garantien forlenget forrige gang altså? Det var dårlig! Siden det var snakk om NYE batteri, ikke refurbished batterier.

Ja får krysse fingrene denne gangen! 🤞

Skrevet
Hanhijnn skrev (31 minutter siden):

Ble ikke batteri-garantien forlenget forrige gang altså? Det var dårlig! Siden det var snakk om NYE batteri, ikke refurbished batterier.

Ja får krysse fingrene denne gangen! 🤞

Nei, det var vel bare Ampera-E som fikk forlenget/fornyet batterigaranti. Men nå bør de gi dette.

Så gjenstår det jo å se hva som skjer med de andre bilene som har samme batterier, Opel Ampera-E, Jaguar iPace, Audi e-Tron 50 og 55+++

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 3/19/2026 at 1:22 PM, Fantomtegningen said:

Blir spennende med Lucid Cosmos og Earth, Make-Or-Break for Lucid sin del.
Synes Lucid sine biler ser fine ut, men ikke helt enig i interiør-design. Kan nok venne seg til det.

Produksjonsstart for Cosmos i slutten av 26 og Earth i slutten av 27.

Hvis Cosmos kommer på utstilling før årsskiftet og Lucid kjører en lignende strategi som alle andre (ala momsfritak 25/26, bare over 300k), så kan det være interessant for min del.
https://ir.lucidmotors.com/news-releases/news-release-details/lucid-details-upcoming-midsize-platform-and-announces-new/

https://www.caranddriver.com/news/a70734558/lucid-mid-size-ev-suvs-robotaxis-deep-dive/

Fortsatt ganske snurt for at VW/Skoda skrudde opp hengervekten uten å gjøre noe som helst, eller rettere sagt, de vet ikke hva de har gjort for å øke den. Enn så lenge er det "bare fordi"...

Har sansen for både Lucid og Rivian. Men jeg har ikke troa på at noen av de klarer steget over fra nisjeprodukter til skikkelig masseproduksjon.

Kjenner ikke veldig godt til finansieringen deres, men Tesla måtte jo ta en skikkelig: "Tigg, lån, stjel og ljug så det renner av deg" - tilnærming for å få tak i nok kapital, og fortsatt gikk det bare såvidt.

Ser Lucid forsøker seg på Robotaxi tilnærmingen de også for å lure få investorer til å verdsette de høyere enn fornuften skulle tilsi.

Men Lucid har allerede brent igjennom ufattelig mye penger, de skulle tatt dette steget for flere år siden, min spådom er at toget har gått. Spesielt uten et sterkt hjemmemarked som etterspør elbiler.

Listen er lang over nye merker jeg heller vil tørre å satse et nybilkjøp hos.

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
10 minutes ago, bzzlink said:

Har sansen for både Lucid og Rivian. Men jeg har ikke troa på at noen av de klarer steget over fra nisjeprodukter til skikkelig masseproduksjon.

Kjenner ikke veldig godt til finansieringen deres, men Tesla måtte jo ta en skikkelig: "Tigg, lån, stjel og ljug så det renner av deg" - tilnærming for å få tak i nok kapital, og fortsatt gikk det bare såvidt.

Ser Lucid forsøker seg på Robotaxi tilnærmingen de også for å lure få investorer til å verdsette de høyere enn fornuften skulle tilsi.

Men Lucid har allerede brent igjennom ufattelig mye penger, de skulle tatt dette steget for flere år siden, min spådom er at toget har gått. Spesielt uten et sterkt hjemmemarked som etterspør elbiler.

Listen er lang over nye merker jeg heller vil tørre å satse et nybilkjøp hos.

Absolutt! 

Ikke at jeg står og skraper på døren deres for å kjøpe, men det er flere punkter som er interessesante på bilene som kommer. Er egentlig mer interessert i R2, da jeg oppfatter den som en mer egnet bruksbil. 

Jeg tenkte opprinnelig at Enyaq'en skulle vi ha til den strøyk med, men jeg har begynt å planlegge å erstatte den etter 3-4 års eie.

Enn så lenge er det ikke så altfor mange som oppfyller ønsket krav. 😅

• Liker 1
Skrevet
SqueakyAlphabet7302 skrev (21 minutter siden):

Bor i et nabolag med mange eldre fossilbiler. Noe innihelvete bråkete til tider. Merker jeg gleder meg veldig til fossilbiler fases ut fremover. Tar vel lengre tid her, er et noe fattig nabolag. 

Det må være et helt spesielt nabolag hvor ingen har lovlige eksosanlegg, eller så har du selv et stort problem med hva du hører eller tror du hører. Jeg går ganske mye langs en godt trafikkert vei, og det som regel vanskelig å hør om det kommer en elbil eller noe annet bakfra. Det er hjulstøy som høres nå på vinteren uansett. (Kjører elbil selv....)

• Liker 2
Skrevet
Jalla21 skrev (12 minutter siden):

Det må være et helt spesielt nabolag hvor ingen har lovlige eksosanlegg, eller så har du selv et stort problem med hva du hører eller tror du hører. Jeg går ganske mye langs en godt trafikkert vei, og det som regel vanskelig å hør om det kommer en elbil eller noe annet bakfra. Det er hjulstøy som høres nå på vinteren uansett. (Kjører elbil selv....)

Noen elbiler bråker mere en bensinbiler som kan være veldig stile. Har en e tron i nabolaget som lager volsom kunstig lyd når den kjører forbi. Når bilene er i fart over 70 er det lite forskjell. Også støynivå inni bilene er ikke el biler noen revolusjon

Skrevet
Jalla21 skrev (14 minutter siden):

eldre fossilbiler=godkjent på tidligere regler. Kan ha vært helt lovlig fra "hine daga", men eksosanlegg eller lydnivå som ikke er godkjent i dag.

Kan jo være at det er en viss overvekt av v6 og heftigere, eller større dieselmotororer som kakler i vei. Det kan bråke godt, selv om bilene står stille...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
freedomseeker skrev (3 minutter siden):

Det at motorsykkelsesongen snart er i gang for fullt, må jo være et mareritt for enkelte her inne.

Kan tåle både motorsykler (har MC-lappen selv), og heftige V-motorer, til og med noen hissige rekke-seksere f.eks. Vårsleppet og Mjøsarunden, med 1000+++++ MCer i Hamar, før runden starter, er noe jeg mener de fleste bør få oppleve. 

Men jeg ser helt klart at slikt få utfolde seg mellom 21 og 08 på hverdager først og fremst, kan være utfordrende. Sånn sett er hybrider glimrende, kan kjøre stille og elektrisk på feltet, og heller vri på gassen langs hovedveien/motorveien.

På den annen side, det er og forskjell på "hverdagsbråk" og "helgemusikk". Det siste kan man kose seg med, eller hate, alt ettersom. Det første er nok for de fleste ganske uønsket. Selv for den mest motorinteresserte.

Kanskje har man små barn som våkner lett, eller man selv skal grytidlig på jobb. Det siste man vil da, er å bli vekket av en bråkete motor!

• Hjerte 1
Skrevet
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Kan tåle både motorsykler (har MC-lappen selv), og heftige V-motorer, til og med noen hissige rekke-seksere f.eks. Vårsleppet og Mjøsarunden, med 1000+++++ MCer i Hamar, før runden starter, er noe jeg mener de fleste bør få oppleve. 

Men jeg ser helt klart at slikt få utfolde seg mellom 21 og 08 på hverdager først og fremst, kan være utfordrende. Sånn sett er hybrider glimrende, kan kjøre stille og elektrisk på feltet, og heller vri på gassen langs hovedveien/motorveien.

På den annen side, det er og forskjell på "hverdagsbråk" og "helgemusikk". Det siste kan man kose seg med, eller hate, alt ettersom. Det første er nok for de fleste ganske uønsket. Selv for den mest motorinteresserte.

Kanskje har man små barn som våkner lett, eller man selv skal grytidlig på jobb. Det siste man vil da, er å bli vekket av en bråkete motor!

For ikke å snakke om gressklippeere. De er visst nesten umulig å elektrifisere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...